Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Op s.com zijn iig veel werkstukken/opstellen/spreekbeurten over dromen te vinden, daar zal vast ook wel zinnige informatie tussen staan.
![]() http://huiswerk.scholieren.com/werks...men&vak=&type= En dan http://huiswerk.scholieren.com/werks...verslagid=9777 bv. daarin staat volgens mij op al je vragen het antwoord... Bij (een aantal van) de andere staat ook vrij veel informatie. |
![]() |
||
Citaat:
meer reacties zijn nog altijd welkom ![]()
|
Verwijderd
|
http://droom.pagina.nl/ (pagina met links)
http://www.droomvereniging.nl/droomkinderen/ (is voor kinderen, maar er staan volgens mij best leuke dingen op) http://www.droomvereniging.nl/droomvragen.html http://dromen.wereld.nl/ (staan oa wat betekenissen op van dingen die in je droom voorkomen) |
![]() |
|
Verwijderd
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Mn tekst is nu af, ik post hem hier even. Het is de kladversie, al het commentaar is welkom want ik moet aan de hand hiervan nog een definitieve versie schrijven. Voor de duidelijkheid: het is een uiteenzetting.
Dus commentaar, kom maar! ![]() Citaat:
![]()
|
Hmm goede uiteenzetting Daan, inhoudelijk heb ik weinig op te merken. Behalve natuurlijk wat taaldingetjes, je kent me.
![]() 1e alinea: en heldert een hoop dingen voor je op rondom dit mysterieuze iets. -> kan ophelderen 3e alinea: 2e maar->paar 4e: slecht->slechts eind 4e: wakker wordt dan wanneer je van bijvoorbeeld een wekker wakker wordt maar al deze theorieën worden vroeg of laat weer van tafel geveegd->wakker wordt dan wanneer je van bijvoorbeeld een wekker wakker wordt, maar al deze theorieën werden vroeg of laat weer van tafel geveegd 5e: maar het grote deel->maar het grootste deel 5e: verleden omhoog, vaak verdraaid -> verleden omhoog; vaak verdraaid (niet per se) 6e: Dromen zijn verwerkingen van je onderbewustzijn van dingen -> Dromen zijn verwerkingen van je onderbewustzijn, van dingen 6e: super serieus te zijn het is toch ook vaak heel leuk -> super serieus te zijn. Het is toch ook vaak heel leuk Verder, wat mij betreft, in orde hoor. Goede titel ook. ![]() Laatst gewijzigd op 18-11-2003 om 20:08. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Misschien heeft Keyser Saus alles er al uitgehaald, ik kijk nu gewoon, dus misschien doe ik het dubbel, maar das dan jammer.
![]() ![]() ![]() ![]() In de eerste alinea: "Dromen, we doen het allemaal wel eens, maar toch weten veel mensen niet wat het nou eigenlijk is." Of misschien "Dromen, we doen het allemaal wel eens. Toch weten veel mensen niet wat het nou eigenlijk is." "In je slaap gebeuren er soms de gekste dingen, soms dingen die niet eens in het echt zouden kunnen gebeuren." waarschijnlijk persoonlijke voorkeur, maar ik zou één van de twee keer 'soms' uit die zin weg halen. "Eigenlijk dromen we iedere nacht wel een aantal keer, maar lang niet altijd weten we dat we gedroomd hebben of wat we gedroomd hebben." Zou ik van maken: "Eigenlijk dromen we iedere nacht wel een aantal keer, maar we weten lang niet altijd dat we gedroomd hebben of wat we gedroomd hebben." "Waarom weet je soms wel dat je hebt gedroomd en heel vaak ook niet?" Zou ik van maken: "Waarom weet je soms wel dat je hebt gedroomd, maar heel vaak ook niet? Zijn 'rondom' niet twee losse woorden? Tweede alinea: In de eerste zin misschien een komma: "Om te verklaren wat dromen zijn, is het eerst nodig dat je weet hoe je slaap is opgebouwd.", maar daar ben ik niet zeker van. Ook bij "Hoewel je lichaam uitrust, is het wel degelijk actief, vooral de hersenactiviteit tijdens de slaap is groot." misschien een extra komma? Ook in de volgende zin(nen) weer een komma? En ik zou er twee zinnen van maken. "Dromen zijn dus eigenlijk inwendige beelden, die door jou alleen worden ‘gezien’. Dromen kunnen behalve uit beelden[b,[/b] ook uit geuren of geluiden bestaan, althans zo ervaar je dat.[/quote] Derde alinea: Weer die komma? "Een droom lijkt vaak uren te duren, terwijl het in werkelijkheid maar een paar seconden of minuten is." Weer komma: "Ook droom je dus meerdere malen per nacht, omdat de verschillende fasen van de slaap elkaar steeds afwisselen." Weer komma's? "Als je niet zou dromen, dan zou je overdag stijf staan van de spanning en vermoeidheid, omdat je tijdens je dromen indrukken verwerkt die je overdag opdoet." Vierde alinea: Eén keer 'toch' zou ik er uit halen + idd die '-s': "Toch herinneren we ons als we wakker worden slechts hooguit een droom." Weer een komma? "Waarom weet je soms wel, maar heel vaak ook niet, dat je hebt gedroomd?" Misschien twee zinnen van maken? "Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het heel erg per persoon verschilt of je makkelijk dromen onthoud of ze juist snel vergeet. Je hebt dus droomvergeters en droomonthouders." Ook twee zinnen en komma's? "Er zijn veel theorieën bedacht rondom het onthouden van dromen. Zo zou je dromen beter kunnen onthouden als je langzaam wakker wordt[b,[/b] dan wanneer je van bijvoorbeeld een wekker wakker wordt, maar al deze theorieën worden vroeg of laat weer van tafel geveegd." Vijfde alinea: "Die mensen schrijven hun dromen vaak op als ze die zich herinneren en gaan ze later analyseren."? De overgang van bovenstaande zin, naar "Hebben dromen nu echt een betekenis of is het alleen maar een manier om het vage verschijnsel dromen te verklaren?" Vind ik wat abrupt. "Lang niet alle dromen hebben een betekenis, maareen grote deel wel." Komma? "Zelfs dromen die zeer onlogisch zijn, kunnen een diepere betekenis hebben." Komma? "Als je meer weet over de betekenissen van dromen, is het vaak gemakkelijker om dat soort elementen in je dromen te herkennen." Zesde alinea: Komma? "Lang niet altijd weet je wat je gedroomd hebt en als je de droom wel hebt onthouden, dan is dat alleen je laatste droom." Komma: "Sommige mensen geloven dat dromen een betekenis hebben, maar bewezen is dat niet." Komma: "Natuurlijk hoeven dromen niet altijd super serieus te zijn, het is toch ook vaak heel leuk om te dromen, behalve nachtmerries natuurlijk." |
![]() |
||
Ik heb mijn tekst verbeterd aan de hand van jullie commentaar. Voornamelijk spelfouten eruit gehaald en een aantal extra komma's geplaatst (niet allemaal
![]() Ik post hier mn verbeterde versie, die hoeft niet perse nog nagekeken te worden want veel fouten zullen er niet meer inzitten. Het is nu meer een kwestie van persoonlijke smaak. Citaat:
|
Daantje: ik weet niet of je er iets aan hebt, maar misschien vind je het interessant om in je tekst te gebruiken. (als je die nog niet hebt ingeleverd...)
MSN Gesprek: Zusje: heb jij ook wel eens dat je niet meer weet of je iets nou gedroomd hebt of dat het echt gebeurd is? nijntje: ja nijntje: soms nijntje: altijd situaties nijntje: maar nijntje: uhm nijntje: dan is het zeg maar nijntje: er gebeurt iets nijntje: en ik denk: hey dit heb ik al wel eens eerder mee gemaakt nijntje: worden precies dezelfde dingen gezegd en zo nijntje: en dan weet ik niet meer of ik het gedroomd heb of dat het echt zo is Zusje: weet je hoe dat komt? Zusje: dat komt doordat nijntje: .. nijntje: nou? Zusje: je hersenen zijn dan zo moe dat ze pas laat doorkrijgen wat je eigenlijk aan het doen bent Zusje: en omdat dat zo langzaam gaat krijg je zlef het idee dat je het seintje twee keer doorkrijgt en dus dat je het al kon voorspellen en dus dat je het al eerder meegemaakt had. Het heeft indirect met dromen te maken. ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Geluk in eigen handen hebben Verwijderd | 30 | 16-05-2014 06:24 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Nederlands Uiteenzetting sten-vvv | 0 | 06-01-2007 17:09 | |