Oud 29-09-2003, 16:50
Chelle
Chelle is offline
Ik werk al een paar jaar in de horeca, nu werk ik sinds kort in een ander restaurant. En ik vraag me af of wij wel helemaal eerlijk behandeld worden.
Ik zelf werk in de bediening, verdiende dus een vast bedrag per uur, plus fooi. Dit is bij vorige banen altijd goed gegaan, maar nu ik twee keer bij mn nieuwe baas heb gewerkt komt hij met de mededeling dat hij de fooien niet meer uit gaat betalen. De man is grieks, niets mis mee, maar dat zorgt wel voor communicatie problemen. Hij kwam met een vaag verhaal, waarmee hij duidelijk wou maken dat het hem te veel geld kost om fooien uit te betalen?!? Daar heb ik dus nog nooit van gehoord, maar goed, mijn vraag was of iemand hier misschien weet of een werkgever verplicht is de fooi ook daadwerkelijk aan zijn werknemers te geven. In mijn geval komt het er vaak op neer dat de fooi bijna eenderde van mijn loon is.

alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-09-2003, 17:00
Susanne
Susanne is offline
Mnah, volgens mij moet dat wel. Ik heb een blauwe maandag in een brasserie gewerkt en daar deden we alle fooi in een grote pot en dan gewoon delen door het aantal werkenden. En anders kun je daar toch anders best iets van zeggen met je collega's?
Oud 29-09-2003, 17:12
[D0RIEN]
[D0RIEN] is offline
ik kan het mis hebben (werk nog maar 3 dagen in de horeca ) maar volgens mij is een fooi een gift aan het bedienend en kokend personeel voor de goede service en niet voor je baas. Dat de fooi verdeeld wordt komt vaak voor, meer dan dat je gewoon je eigen fooi mag houden.
Misschien moet je even je cao doorlezen? (staat op inet)
Oud 29-09-2003, 17:14
Chelle
Chelle is offline
Ja ik ga er zo en zo wat van zeggen, maar weet niet zeker of hij het echt verplicht is. Dan sta ik wat sterker.

Wij delen normaal idd ook gewoon de pot, maar dat wil hij dus niet meer.

(edit. ja, ik zal even de cao opzoeken. Da's een id)

Laatst gewijzigd op 29-09-2003 om 17:16.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 17:28
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Fooien zijn voor het werkend personeel en dienen eerlijk verdeeld te worden. De eigenaar van de horeca instelling mag alleen zijn deel opeisen als hij actief en zichtbaar heeft bijgedragen aan het functioneren van de instelling op die dag (bedienen, koken etc). Zijn deel is dan niet meer dan de hoeveelheid die jij ook zou krijgen als jij dezelfde tijd zou werken.

Wat misschien wel interessant is om te melden is dat er 3 manieren zijn van omgaan met fooien die altijd voor het hele restaurant, cafe of wat dan ook gelden:
- Het aannemen van fooien en deze te deponeren in een speciaal daarvoor aangewezen bak of pot waar alle medewerkers (vrijwillig of betaald) zicht op hebben.
- Het weigeren van fooien, dit is een goed idee als je baas bijvoorbeeld veel fraudeproblemen omtrent fooien heeft gehad.
- Het aannemen van fooien en deze te laten houden door degene die het aanneemt. Dit is interessant als in de horecagelegenheid iedereen evenveel kans heeft om fooien te halen (bijvoorbeeld in kleine cafe's en misschien een cafetaria)

Een erg bekend feit is dat sommige "bazen" het kassatekort aanvullen met de fooienpot. Hoewel dit standpunt verdedigbaar lijkt is dit niet de manier om om te gaan met fooien, sterker nog, de baas staat hier niet in z'n recht. Hier zijn overeenkomsten in te bereiken als het HELE personeel instemt met bijvoorbeeld het aanvullen van het kassatekort met de fooienpot, maar het kassa overschot ook in de fooienpot te deponeren.
Echter, dit is vaak voor beide partijen alleen maar onhandig en geeft veel wrijving.

Fooi is voor alle werknemers die actief meewerken in de gelegenheid en niet (alleen) voor de baas.

Is je baas het hier niet mee eens, dan kun je beginnen met collectief fooien weigeren of hem te confronteren met de echte regeling rondom fooien.

Succes!
Oud 29-09-2003, 17:41
Chelle
Chelle is offline
ok dankje, kom niet eens de cao vinden. Ik was alweer helemaal de weg kwijt op het internet!
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 18:41
Gimme more beer
Citaat:
Chelle schreef op 29-09-2003 @ 18:41:
ok dankje, kom niet eens de cao vinden. Ik was alweer helemaal de weg kwijt op het internet!
Het zou kunnen dat wat hierbovenstaat niet 100% klopt trouwens, maar dat is alles wat ik erover weet. Ik heb zelf wel wat ervaring met bazen die zich niet aan fooiregels houden, vandaar.
Oud 29-09-2003, 20:31
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 29-09-2003 @ 19:41:
Het zou kunnen dat wat hierbovenstaat niet 100% klopt trouwens, maar dat is alles wat ik erover weet. Ik heb zelf wel wat ervaring met bazen die zich niet aan fooiregels houden, vandaar.
mja. ik zie ook die oplossing van het weigeren van fooien als meest elegante actie. De baas bereikt er niets mee...
Oud 29-09-2003, 20:41
Gimme more beer
Citaat:
Tampert schreef op 29-09-2003 @ 21:31:
mja. ik zie ook die oplossing van het weigeren van fooien als meest elegante actie. De baas bereikt er niets mee...
Collectief ontslag nemen is natuurlijk ook een optie
Oud 30-09-2003, 22:05
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Fooien zijn voor het werkend personeel.
De baas verliest er ook niks op als het goed is tenzij hij iets fout doet. Teznij die het bijde winst had ingeplaned maar das stom , fooien zijn voor personeel, anders doen jullie de fooi gewoon niet meer in de pto simpel zat.,
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 14:11
Chelle
Chelle is offline
Pfff, dit wordt nog wat. Deze man is een heuse drama-queen. Hij begint al te steunen en kreunen als je hem voorstelt dat het misschien wel handig is als hij het rooster verder dan twee dagen vooruit planned. (planned?!?) Want hij heeft ZOVEEL aan zn hoofd! (dan moet je mij hebben, voel me gelijk schuldig )
Het weigeren van fooien is een optie, alleen bereik ik daar dan voor mezelf niets mee lijkt me?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 14:53
[D0RIEN]
[D0RIEN] is offline
zal ik jou eens een tip geven?
zoek een andere baan, want zo te horen is dit een baas waar je nog veel problemen mee gaat krijgen omdat hij zich niet aan de regels houdt. Het feit alleen al dat je maar 2 dagen van te voren weet wanner je moet werken is natuurlijk al belachelijk.
Oud 01-10-2003, 14:59
[D0RIEN]
[D0RIEN] is offline
Citaat:
Chelle schreef op 29-09-2003 @ 18:41:
http://www.horecalink.nl/downloads/horeca-cao.pdf

altijd handig om te hebben, mocht je twijfelen of je goed behandeld wordt of niet.
Oud 01-10-2003, 15:12
Verwijderd
Fooien worden in de regel niet als loon gezien, je mag ze zelf houden, een baas die je fooien inhoudt lijkt me geen zuivere koffie. In de meeste horecaondernemingen gaat het via een centrale fooienpot, gewoon als afspraak onder het personeel, maar dit lijkt me niet aardig. Ik zou daar in ieder geval niet willen werken, een goede communicatie met je werkgever is wel het minste wat je mag verwachten.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 15:42
Gimme more beer
Citaat:
Chelle schreef op 01-10-2003 @ 15:11:
Pfff, dit wordt nog wat. Deze man is een heuse drama-queen. Hij begint al te steunen en kreunen als je hem voorstelt dat het misschien wel handig is als hij het rooster verder dan twee dagen vooruit planned. (planned?!?) Want hij heeft ZOVEEL aan zn hoofd! (dan moet je mij hebben, voel me gelijk schuldig )
Het weigeren van fooien is een optie, alleen bereik ik daar dan voor mezelf niets mee lijkt me?
Praat eens met je collega's en maak samen je baas duidelijk dat het zo niet werkt. Als hij dan niet luistert, zou ik er ook niet langer willen werken....
Oud 02-10-2003, 15:56
Verwijderd
bazen die jouw fooi zelf willen houden, dat vind ik echt niet kunnen gewoon! Als ik aan personeel van een restaurant of op het terras of whereever fooi geef, dan is dat voor degene die mij bedient!
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 14:52
Demiurge
Demiurge is offline
Bij ons komt het in een pot en aan het eind van het seizoen word het gebruikt voor het personeelsfeest
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 07:36
checko
checko is offline
De fooi is van het personeel......Echt een achterlijke regel van die baas van je.. Hij krijgt het niet, maar jullie (omdat jullie je werk goed hebben gedaan)......en de fooi is dus ook voor jullie

Ik kan overigens wel begrijpen als alle fooien in een pot worden gedaan en verdeeld worden over het personeel dat die avond heeft gewerkt, zodat bijvoorbeeld ook de koks meedelen...
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 12:44
Hydraul!C FunK
Hydraul!C FunK is offline
1. Die fooi is. zoals gezegd, voor het personeel.
2. Het is best belachelijk dat je pas 2 dagen van tevoren weet wanneer je moet werken.

Dus zorg dat deze 2 punten vernaderen of zoek een andere baan.

Ik werk nu 1,5 jaar in een 4 sterren hotel/restaurant(in de bediening) en ik krijg altijd m'n fooi en weet gemiddeld 3 weken van te voren wanneer ik moet werken.

Dus echt serieus laat die punten verbeteren of zoek een andere baan.
Er zijn zat andere banen in de horeca.
Oud 07-10-2003, 18:00
alwaysgood
alwaysgood is offline
ik zal gewoon met het andere personeel afspreken om alle fooi te weigeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten