Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
Toen ik nog in de horeca werkte Had ik echt een tyfus hekel aan grote groepen die dan met z'n allen apart gaan afrekenen en bij elkaar leggen en daar dan drie uur over doen en uiteindelijk 50 cent fooi geven en heel trots zeggen "en die Is voor jou" terwijl de rekening 200 was ofzo.
![]() Ik geef zelf altijd fooi, wat soms inhoudt dat ik het bedrag afrond naar een rond bedrag en soms dat ik 10% extra geef, afhankelijk van de lokatie en de service.
||
Ik geef fooi als ik ergens ga eten. Vroeger was het rond de 10 procent, tegenwoordig rond de 5 procent. Probeer het meestal mooi af te ronden.
Geen fooi voor slechte bediening, zelfservice of afhaal. Geen fooi voor bezorgers als ik reeds bezorgkosten heb betaald. Taxi, IJsboer zeg ik meestal 'laat het wisselgeld maar zitten'. Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Bij flink uit eten gaan geef ik meestal een paar euro, andere situaties ben ik niet zo van fooi want geen Amerika.
||
Verwijderd
|
Ja, in een restaurant (behalve als de bediening slecht is). Nee, bij thuisbezorging en overige.
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
Ik geef graag geld als ik tevreden ben. Taxi, bediening, hotelkamers (ik slaap elke week in een hotel voor mijn werk dus ik kom nogal eens in hotelkamers), bezorgers, alles waar een mens mij direct bedient. Mijn eigen fooi gaat meestal op aan fooi geven. Als ik ontevreden ben gaat er ook geen fooi heen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ja, uiteraard geef ik fooi. Restaurant, terras, kroeg (niet altijd), taxi, bezorger van eten (niet altijd), soms laat ik op de hotelkamer wat geld achter (vooral als ik er meerdere nachten doorbreng). Uiteraard voor al het voorgaande: niet als de service slecht is.
Het stomme is: in de VS erger ik me er lichtelijk aan dat die fooi je opgedrongen wordt, terwijl het daar voor die mensen wel echt belangrijk is. Maar dat er op een bon al gedrukt staat hoeveel ik zou moeten geven, pfft. Ik herken overigens wel het 10 cent fooi-gedoe: ik vind het schraal om als ik 4,90 moet afrekenen en een vijfje geef, te wachten op tien cent terug, maar "die is voor jou" is ook zo stom ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() *hij zei natuurlijk niet 'maar niet heus', dat zou heel raar zijn.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() dank voor het delen van je anekdote Carn! Relevant en interessant! ![]() |
![]() |
|
Ja het viel mij vooral op dat gezien de 'fooi-cultuur' men doorgaans (op het irritante af) aardig is; deze stak daar dus negatief bovenuit
![]() OT: wel fooi: - restaurants e.d. bij goed eten / goede service - terras - bij een bezorger als het schijtweer is en ik heb niet vooraf betaald - taxi - kroeg bij een wat 'grotere' rekening, of als ik er wat meer drink dan maar 1 drankje geen fooi: - eetgelegenheden zonder bediening
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|
|