Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-10-2016, 18:21
Axel11
Axel11 is offline
Geef jij fooien? (Uitsluitend?) in de horeca? Geef je ook fooi als je alleen een biertje, kop koffie of een Turkse pizza bestelt, of pas bij een "serieuzere" maaltijd / bij veel biertjes? En hoeveel fooi geef je dan?

Vind je het gebruik van fooien geven een goed iets of kan het beter verdwijnen wat jou betreft?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-10-2016, 18:23
Korreltjezout
Korreltjezout is offline
Als ik 1 biertje heb gedronken niet, maar als ik ergens langer op het terras zit eigenlijk bijna altijd wel
Oud 02-10-2016, 18:24
Macrador
Macrador is offline
Alleen bij een serieuzere maaltijd of een groep met grote bestelling dan gaan we niet moeilijk doen om die paar euro hier en daar dan is het fooi. Rond de 10%.
Oud 02-10-2016, 18:33
Tigerly
Tigerly is offline
Niet bij elk los biertje. Maar hey, wanneer komt het nou voor dat ik één biertje drink.

Maar bijvoorbeeld taxichauffeurs wel altijd. En als ik eten laat bezorgen en er worden geen bezorgkosten gerekend ook. Ik maak dus wel onderscheid als ik de service waardeloos vond. Dan ook geen fooi. Fooi is een soort "dank je voor de goede zorgen".
Oud 02-10-2016, 18:59
WolterB
WolterB is offline
Bij slechte bediening of slecht eten geef ik geen fooi. Snackbars en all you can eat dingen ook niet. En wanneer ik ergens één of twee drankjes doe ook niet snel. Verder eigenlijk altijd wel en hoeveel het is, is dan weer afhankelijk van hoe het was.
Oud 02-10-2016, 18:59
Abby.
Abby. is offline
Ik geef voor lunch of diner eigenlijk altijd wel fooi, of het moet echt heel erg slecht zijn geweest. Bij drankjes alleen als het heel erg goed was en als er wel meer is gedronken dan één drankje.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2016, 19:05
Abby.
Abby. is offline
Oh, en sinds het bestaan van thuisbezorgd.nl geef ik bezorgers nooit meer fooi Taxichauffeurs wel, maar ik zit eigenlijk nooit in een taxi

En wat ik ervan vind.. ach, een beetje fooi geven vind ik er gewoon wel bij horen. Kan niet goed zeggen waarom, het is vooral ook opvoeding denk ik. En ik vind het leuk om wat extra's te geven als de service of het eten opvallend goed was. En als iemand geen fooi geeft, vind ik dat echt een beetje een no go
Met citaat reageren
Oud 02-10-2016, 19:09
Macrador
Macrador is offline
Oh ja slechte bediening is natuurlijk geen fooi, maar lijkt me dat iedereen dat zo doet.
Oud 02-10-2016, 19:39
EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
Oh ja slechte bediening is natuurlijk geen fooi, maar lijkt me dat iedereen dat zo doet.
In Nederland zijn er genoeg die iedere reden aangrijpen om geen fooi te geven Heb wel het idee dat "jongere" generaties wat guller zijn

Citaat:
of een groep met grote bestelling dan gaan we niet moeilijk doen om die paar euro hier en daar dan is het fooi. Rond de 10%.
Ik heb een keer 5 euro fooi gegeven in een grote groep om er later achter te komen dat de rekening precies afgerond betaald was
Oud 02-10-2016, 19:50
Verwijderd
Citaat:
In Nederland zijn er genoeg die iedere reden aangrijpen om geen fooi te geven Heb wel het idee dat "jongere" generaties wat guller zijn

Ik heb een keer 5 euro fooi gegeven in een grote groep om er later achter te komen dat de rekening precies afgerond betaald was
Ja wij ook, met 10 euro fooi. Bleek dat een van de personen gewoon zonder te betalen of het aan iemand te geven het pand had verlaten En wij maar denken dat we een riante fooi zouden geven
Met citaat reageren
Oud 02-10-2016, 19:59
Durian
Durian is offline
Ik geef zelden fooi maar ik zie mezelf niet als gierig want ik gun vrienden wel vaak gratis eten/drank/jonko terwijl ik merk dat andere vrienden bij elkaar helemaal stressen als er kosten gedeeld moeten worden oid
Oud 02-10-2016, 20:00
Durian
Durian is offline
Maar ik ga dan ook zelden uiteten, en op feestjes werkt het vaak met muntjes. Toiletjuffrouwen geef ik wel soms meer dan wat er staat. 1€ ipv 50 cent ofzo
Oud 02-10-2016, 20:28
Mema
Mema is offline
Toen ik nog in de horeca werkte Had ik echt een tyfus hekel aan grote groepen die dan met z'n allen apart gaan afrekenen en bij elkaar leggen en daar dan drie uur over doen en uiteindelijk 50 cent fooi geven en heel trots zeggen "en die Is voor jou" terwijl de rekening 200 was ofzo.

Ik geef zelf altijd fooi, wat soms inhoudt dat ik het bedrag afrond naar een rond bedrag en soms dat ik 10% extra geef, afhankelijk van de lokatie en de service.
Oud 02-10-2016, 20:30
Verwijderd
Ik heb een keer 10 cent fooi gegeven omdat ik moest pinnen en alle cijfertjes door elkaar haalde en in de gauwigheid zei; oooh maak er maar ... van!' terwijl ik eigenlijk iets van een paar euro wilde geven
Met citaat reageren
Oud 02-10-2016, 20:49
bloodyb
bloodyb is offline
Niet voor snackbars e.d. wel voor restaurants met bediening. En sta soms raar te kijken als mensen €14,85 moeten afrekenen en dan €15 neerleggen en dan royaal zeggen: Oh, laat maar zitten.
Oud 02-10-2016, 20:50
Mr Soija
Mr Soija is offline
Ik geef fooi als ik ergens ga eten. Vroeger was het rond de 10 procent, tegenwoordig rond de 5 procent. Probeer het meestal mooi af te ronden.

Geen fooi voor slechte bediening, zelfservice of afhaal. Geen fooi voor bezorgers als ik reeds bezorgkosten heb betaald.

Taxi, IJsboer zeg ik meestal 'laat het wisselgeld maar zitten'.

Citaat:
Maar ik ga dan ook zelden uiteten, en op feestjes werkt het vaak met muntjes. Toiletjuffrouwen geef ik wel soms meer dan wat er staat. 1€ ilv 50 cent ofzo
Zijn de wc's dan ook goed schoon? Te vaak zijn toiletten vies of stinkend, terwijl er een focking toiletjuffrouw zit om geld te eisen. Dan moet je eigenlijk je geld terugvragen.
Oud 02-10-2016, 20:58
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Soms. Niet als ik eten afhaal, niet als ik zomaar een drankje drink, niet als de service slecht is. Verder eigenlijk wel.
Oud 02-10-2016, 21:38
EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
Ik heb een keer 10 cent fooi gegeven omdat ik moest pinnen en alle cijfertjes door elkaar haalde en in de gauwigheid zei; oooh maak er maar ... van!' terwijl ik eigenlijk iets van een paar euro wilde geven
Dat moment dat je daar achter komt wil je het liefst terug om het te fixen
Oud 02-10-2016, 21:47
Martinnnn
Martinnnn is offline
Meestal wel als ik contant betaal en dan bijvoorbeeld 20 cent te veel geef, dat vind ik niet zo erg.
Oud 02-10-2016, 21:48
Verwijderd
Citaat:
Dat moment dat je daar achter komt wil je het liefst terug om het te fixen
Haha ja, mijn vriendin vroeg 'hoeveel heb je nu uiteindelijk betaald?' en ik 'dit!!' en zij 'oh, dus je hebt 10 cent fooi gegeven?'
Met citaat reageren
Oud 02-10-2016, 21:49
bloodyb
bloodyb is offline
Dat vind ik dus erg gênant, dan pak ik liever de 10 cent wisselgeld.
Oud 02-10-2016, 22:22
Abby.
Abby. is offline
Nou ja, als ik ergens wat ga drinken en ik moet bijvoorbeeld 5,85 afrekenen en ik geef 6 euro, dan zeg ik ook echt wel "is goed zo". Dan hoef ik toch geen 15 cent terug. Een exorbitante fooi is het ook niet, maar het is gewoon wel prima.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2016, 01:29
Pr0xy
Pr0xy is offline
Nee, we zijn hier niet in de VS.
Oud 03-10-2016, 06:28
aumgn
aumgn is offline
Citaat:
In Londen krijg je de pinautomaat en dan kan je daarop het fooibedrag invullen voordat je de pincode geeft, vind ik echt een stuk handiger dan dat je zo snel moet zeggen van uh maak er maar dit precies van.

Bij flink uit eten gaan geef ik meestal een paar euro, andere situaties ben ik niet zo van fooi want geen Amerika.
Oud 03-10-2016, 06:29
Verwijderd
Ja, in een restaurant (behalve als de bediening slecht is). Nee, bij thuisbezorging en overige.

Citaat:
Nou ja, als ik ergens wat ga drinken en ik moet bijvoorbeeld 5,85 afrekenen en ik geef 6 euro, dan zeg ik ook echt wel "is goed zo". Dan hoef ik toch geen 15 cent terug. Een exorbitante fooi is het ook niet, maar het is gewoon wel prima.
En dit doe ik ook.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-10-2016, 08:21
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Maar ik ga dan ook zelden uiteten, en op feestjes werkt het vaak met muntjes. Toiletjuffrouwen geef ik wel soms meer dan wat er staat. 1€ ipv 50 cent ofzo
Dat laatste gebeurt echt weinig geloof ik, wat lief!
Ik geef graag geld als ik tevreden ben. Taxi, bediening, hotelkamers (ik slaap elke week in een hotel voor mijn werk dus ik kom nogal eens in hotelkamers), bezorgers, alles waar een mens mij direct bedient. Mijn eigen fooi gaat meestal op aan fooi geven. Als ik ontevreden ben gaat er ook geen fooi heen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2016, 08:40
Verwijderd
Ja, uiteraard geef ik fooi. Restaurant, terras, kroeg (niet altijd), taxi, bezorger van eten (niet altijd), soms laat ik op de hotelkamer wat geld achter (vooral als ik er meerdere nachten doorbreng). Uiteraard voor al het voorgaande: niet als de service slecht is.

Het stomme is: in de VS erger ik me er lichtelijk aan dat die fooi je opgedrongen wordt, terwijl het daar voor die mensen wel echt belangrijk is. Maar dat er op een bon al gedrukt staat hoeveel ik zou moeten geven, pfft.

Ik herken overigens wel het 10 cent fooi-gedoe: ik vind het schraal om als ik 4,90 moet afrekenen en een vijfje geef, te wachten op tien cent terug, maar "die is voor jou" is ook zo stom mensen met horeca-ervaring, wat is de beste manier om zoiets te doen?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2016, 08:42
Verwijderd
Omdat ze daar geen kut verdienen. Was er niet een 'ding' dat ze servers meer basisloon zouden laten verdienen zodat ze niet voor de fooi hoeven te werken? Zit me ergens in t achterhoofd.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2016, 09:27
Verwijderd
Ik stelde geen vraag over de VS.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2016, 09:29
Verwijderd

In die gevallen: "laat de rest maar zitten" tijdens het geven
Met citaat reageren
Oud 03-10-2016, 09:43
Carn
Carn is offline
Citaat:
Het stomme is: in de VS erger ik me er lichtelijk aan dat die fooi je opgedrongen wordt, terwijl het daar voor die mensen wel echt belangrijk is. Maar dat er op een bon al gedrukt staat hoeveel ik zou moeten geven, pfft.
Ik heb daar ooit 1x weinig fooi gegeven want de service was slecht, en datgene wat ik at was ook niet al te best. Dus ik had het bedrag 'naar boven' afgerond, volgens mij was dat alsnog bijna dollar fooi ofzo (ik denk dat ik voor net 9 dollar gegeten had). Kwam die lul terug met een norse blik en met een grote ronde circel rondom "suggested gratuity" op het bonnetje. Dus ik zei "Sorry, it was ok but not worth 15%" en toen zei ie chagrijnig "Well I hope you have a nice day sir (maar niet heus)*"

*hij zei natuurlijk niet 'maar niet heus', dat zou heel raar zijn.
Oud 03-10-2016, 09:51
Verwijderd
Dat vroeg hij niet Carn.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2016, 10:01
Carn
Carn is offline
Het was ook maar een anekdotisch verhaaltje, spawn again.
Oud 03-10-2016, 10:02
Verwijderd
Ik pest je, Carn.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2016, 10:02
Carn
Carn is offline
Dat komt vast door je vervelende periode op de basisschool, spawn again.
Oud 03-10-2016, 10:03
Verwijderd
Dat klopt, Carn.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2016, 10:13
Verwijderd
Citaat:
Ik heb daar ooit 1x weinig fooi gegeven want de service was slecht, en datgene wat ik at was ook niet al te best. Dus ik had het bedrag 'naar boven' afgerond, volgens mij was dat alsnog bijna dollar fooi ofzo (ik denk dat ik voor net 9 dollar gegeten had). Kwam die lul terug met een norse blik en met een grote ronde circel rondom "suggested gratuity" op het bonnetje. Dus ik zei "Sorry, it was ok but not worth 15%" en toen zei ie chagrijnig "Well I hope you have a nice day sir (maar niet heus)*"

*hij zei natuurlijk niet 'maar niet heus', dat zou heel raar zijn.
Oh ik heb ook wel vaker minder dan 15% gegeven eigenlijk nooit gedoe mee gehad In een bar waar we tot drie keer toe ergens anders moesten gaan staan en pas na een half uur konden bestellen een keer geen fooi gegeven, toen begon die gast op vervelende toon uit te leggen dat dat zijn salaris was. Dezelfde kerel die ons tot drie keer toe wegstuurde en die ons een half uur liet wachten. Geen fooi gegeven, drankje naar binnen geworpen en ergens anders heen gegaan

dank voor het delen van je anekdote Carn! Relevant en interessant!
Met citaat reageren
Oud 03-10-2016, 10:14
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 03-10-2016, 10:18
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 03-10-2016, 10:27
Carn
Carn is offline
Ja het viel mij vooral op dat gezien de 'fooi-cultuur' men doorgaans (op het irritante af) aardig is; deze stak daar dus negatief bovenuit .

OT:
wel fooi:
- restaurants e.d. bij goed eten / goede service
- terras
- bij een bezorger als het schijtweer is en ik heb niet vooraf betaald
- taxi
- kroeg bij een wat 'grotere' rekening, of als ik er wat meer drink dan maar 1 drankje

geen fooi:
- eetgelegenheden zonder bediening
Oud 03-10-2016, 10:49
Durian
Durian is offline
Citaat:
Zijn de wc's dan ook goed schoon? Te vaak zijn toiletten vies of stinkend, terwijl er een focking toiletjuffrouw zit om geld te eisen. Dan moet je eigenlijk je geld terugvragen.
Soms wel, soms niet.
Oud 03-10-2016, 11:12
bloodyb
bloodyb is offline
Citaat:
Ik herken overigens wel het 10 cent fooi-gedoe: ik vind het schraal om als ik 4,90 moet afrekenen en een vijfje geef, te wachten op tien cent terug, maar "die is voor jou" is ook zo stom mensen met horeca-ervaring, wat is de beste manier om zoiets te doen?
In dat geval 10 cent wisselgeld aanpakken óf 5,50 geven. Een dubbeltje fooi geven is een beetje beledigend voor het personeel.
Oud 03-10-2016, 11:14
Korreltjezout
Korreltjezout is offline
Citaat:
In dat geval 10 cent wisselgeld aanpakken óf 5,50 geven. Een dubbeltje fooi geven is een beetje beledigend voor het personeel.
Wat een onzin
Oud 03-10-2016, 11:14
Verwijderd
Het is bloodyb, wat wil je?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2016, 11:19
bloodyb
bloodyb is offline
Zijn jullie Brabo's of toch stiekem Zuunige Zeeuwen?
Oud 03-10-2016, 11:48
Mema
Mema is offline
Gewoon zeggen dat ze dat dubbeltje mogen houden, maar dan zonder de uitstraling van "ik geef jou fooi ben dankbaar"
Oud 03-10-2016, 11:59
Verwijderd
Mema, stel hè, dat je in een kroeg bent waar een vriend van jou werkt. Je hebt gezellig aan de bar biertjes gedronken. Zou je dan fooi geven of niet?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2016, 12:06
Fitematrulle
Fitematrulle is offline
Citaat:
is precies hoe ik het ook doe
Oud 03-10-2016, 12:15
Not for Sale
Not for Sale is offline
In Nederland alleen als het goed is.

Hier is 15% standaard, anders crepeert de bediening met hun minimumloon van $2.13/u
Oud 03-10-2016, 12:15
Abby.
Abby. is offline
Citaat:
Gewoon zeggen dat ze dat dubbeltje mogen houden, maar dan zonder de uitstraling van "ik geef jou fooi ben dankbaar"
Dat ja.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten