duits is normaalgezien moeilijker.
ofwel ben ik beetje bevooroordeeld omdat ik (in belgië dus..) al van het vijfde leerjaar frans heb, en dat al altijd mn hoofdvak geweest is en zal blijven (daarin heb je nu eenmaal niet te kiezen.) frans is ook moeilijk.. maar bij duits zijn de naamvallen normaalgezien echt wel zwaarder. dat merk je ook aan bv. de richtingen vertaler-tolk, voor duits buizen er nog veel meer dan frans.
maar de vraag is natuurlijk of je met 2 uurtjes een redelijk niveau haalt. ik heb nu al een jaar duits 1 uurtje per week (ongelooflijk stom, we zien echt nieks, en we zijn dus niets met dat vak..), en we hebben net de eerste naamval geleerd. dan denk ik dat 2 uurtjes duits misschien wel gemakkelijker kan uitkomen dan 2 uurtjes frans..
maar ik zou toch voor het frans kiezen. duits vind ik een mooie taal.. als mn zusje het spreekt. maar voor de rest klinkt het zo rammstein-achtig, meestal. en zo superdepri. frans klinkt veeeeeeeeel mooier. soms wat bekakt, maar eenmaal je "le fabuleux destin d'Amélie Poulain" gezien hebt vind je het toch prachtig..