Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-10-2004, 15:54
Konijn
Konijn is offline
Hallo,

Afgelopen vrijdag had ik een gesprek met mijn mentor/coordinator, en hij begon erover dat ik, omdat ik latijn heb, een andere taal zou kunnen laten vallen (ik heb C&M en doe 6 vwo).
Maar toen hij de precieze regels erbij pakte, kwam hij er zelf ook niet helemaal meer uit.
Nu heb ik nog geen duidelijkheid wat dat betreft, dus ik was benieuwd of iemand van jullie weet of dit waar is.
Ikzelf heb echt geen idee, ik zit namelijk al in de Tweede Fase toen dat nog volgens de allereerste regels ging, dus dat is al zooo vaak veranderd ondertussen.
(En ga nou niet zeggen dat ik terug naar mn mentor moet, dat doe ik ook heus wel, maar die zie ik pas vrijdag weer..)
Dus als iemand een idee heeft, bedankt alvast .
Oud 31-10-2004, 15:58
Erbenda
Erbenda is offline
Tja dat ligt er denk ik aan welke vakken je nog meer hebt, en of je zonder Latijn ook nog aan je studielast komt. Volgens mij is het zo dat de invulling van het profiel C&M per school verschilt nl...
Oud 31-10-2004, 16:00
Briseïs
Briseïs is offline
Dat ligt er maar helemaal aan hoeveel vakken je verder hebt.. En welke vakken bij jullie op school profielvakken zijn.
Oud 31-10-2004, 16:01
Briseïs
Briseïs is offline
Haha, Erbenda zei dus ongeveer precies hetzelfde, alleen een paar seconden eerder
Oud 31-10-2004, 16:04
Erbenda
Erbenda is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 31-10-2004 @ 17:01 :
Haha, Erbenda zei dus ongeveer precies hetzelfde, alleen een paar seconden eerder
Ikke was lekker eerder
Oud 31-10-2004, 16:06
Konijn
Konijn is offline
Hm, ok, dus het is wel per school verschillend.
Ik kom buiten latijn nog wel aan mn studielast.
In mijn profiel zitten nu Du12, Fr12, Ne, En, Ckv23, Gs, WiA1.
Dus ik vond het wel vreemd dat ik dan dus een profielvak (Frans in mijn geval) zou kunnen inruilen voor latijn.
Maar dat schijnt dus tegenwoordig ook een profielvak te zijn, als je gymnasium doet. (Ik heb dus ook Grieks en Kcv gehad, geen atheneum met latijn ofzo).

Maar ja, dan is het dus afwachten. In ieder geval bedankt.
Oud 31-10-2004, 16:06
Balance
Balance is offline
Frans 1 en Duits 1 is voor iedereen verplicht. Ook voor jou dus.

MAAR als je C&M hebt en daarbij verplicht van 2 talen ook deel 2 moet kiezen (bijv. Frans1,2 en Duits1,2) dan mag je één van die talen vervangen door bijvoorbeeld Latijn.

Je moet dan dus wel frans1 en duits1 doen, maar mag óf het deel 2 gedeelte van frans óf het deel 2 gedeelte van duits wegdoen en dan Latijn daarvoor in de plaats doen. Voorwaarde is wel dat je nog een vak in je vrije deel hebt.

Dit was tenminste hoe het bij mij op school was
Oud 31-10-2004, 16:07
Balance
Balance is offline
Citaat:
Konijn schreef op 31-10-2004 @ 17:06 :
Dus ik vond het wel vreemd dat ik dan dus een profielvak (Frans in mijn geval) zou kunnen inruilen voor latijn.
Maar dat schijnt dus tegenwoordig ook een profielvak te zijn, als je gymnasium doet. (Ik heb dus ook Grieks en Kcv gehad, geen atheneum met latijn ofzo).

welk vak heb je in je vrije deel?
Oud 31-10-2004, 16:08
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Balance schreef op 31-10-2004 @ 17:06 :
Frans 1 en Duits 1 is voor iedereen verplicht. Ook voor jou dus.

MAAR als je C&M hebt en daarbij verplicht van 2 talen ook deel 2 moet kiezen (bijv. Frans1,2 en Duits1,2) dan mag je één van die talen vervangen door bijvoorbeeld Latijn.

Je moet dan dus wel frans1 en duits1 doen, maar mag óf het deel 2 gedeelte van frans óf het deel 2 gedeelte van duits wegdoen en dan Latijn daarvoor in de plaats doen. Voorwaarde is wel dat je nog een vak in je vrije deel hebt.

Dit was tenminste hoe het bij mij op school was
Dat zou wel fijn zijn, hoewel ik dan kans heb dat ik alsnog Frans 1 moet afsluiten, omdat wij daar nooit cijfers voor hebben gehad (omdat het een totaalvak was).
Maar dan hoef ik in ieder geval dat mondeling niet te doen...
Oud 31-10-2004, 16:09
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Balance schreef op 31-10-2004 @ 17:07 :
welk vak heb je in je vrije deel?
Biologie 1 (al afgesloten), een jaar Wiskunde A12 gedaan, KCV, en als dat niet genoeg is, elk jaar vanaf de derde leerlingenraad, en één jaar schoolkrant.
Oud 31-10-2004, 16:09
jet
jet is offline
Citaat:

ja dat is zo! ik zit op het gymnasium en bij ons mag je als je CM kiest kiezen: 2 van de drie/vier talen
Oud 31-10-2004, 16:10
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Nederlands en Engels is gewoon gemeenschappelijk deel hoor.
Oud 31-10-2004, 16:17
Balance
Balance is offline
Citaat:
Konijn schreef op 31-10-2004 @ 17:09 :
Biologie 1 (al afgesloten), een jaar Wiskunde A12 gedaan, KCV, en als dat niet genoeg is, elk jaar vanaf de derde leerlingenraad, en één jaar schoolkrant.
Wiskunde A12 valt onder je profiel (maar je hebt hem niet afgerond, dus dan valt het nergens onder). KCV is een algemeen vak en leerlingenraad en schoolkrant zijn niet van toepassing hiervoor.
Kortom, biolie 1 in je vrije deel dus.

Maar goed, in dat geval kan je volgens mij dus frans2 laten vallen (waarbij je frans 1 overhoudt) en met Latijn verder gaan.
Probleem is wel dat je aangeeft dat je al toetsen gemist hebt omdat je ook frans 2 had. Ik weet niet of het achteraf dan nog mogelijk is.
Oud 31-10-2004, 16:17
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 31-10-2004 @ 17:10 :
Nederlands en Engels is gewoon gemeenschappelijk deel hoor.
Owja.. ik ben er echt helemaal uit zeg .
Oud 31-10-2004, 16:19
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Balance schreef op 31-10-2004 @ 17:17 :
Wiskunde A12 valt onder je profiel (maar je hebt hem niet afgerond, dus dan valt het nergens onder). KCV is een algemeen vak en leerlingenraad en schoolkrant zijn niet van toepassing hiervoor.
Kortom, biolie 1 in je vrije deel dus.

Maar goed, in dat geval kan je volgens mij dus frans2 laten vallen (waarbij je frans 1 overhoudt) en met Latijn verder gaan.
Probleem is wel dat je aangeeft dat je al toetsen gemist hebt omdat je ook frans 2 had. Ik weet niet of het achteraf dan nog mogelijk is.
Ik heb geen toetsen gemist hoor, alleen is het zo dat de cijfers van frans 1 bij ons alleen voor de overgang telden, omdat we voor frans 2 cijfers kregen als totaalvak. (En die cijfers zijn dus onderhand van ehm.. 4 jaar terug, dus die heeft de school vast niet meer).

Maar ja, op zich zie ik het nu best hoopvol in. Als het namelijk ook maar enigzins kan, zal de school zo veel mogelijk meewerken om mn studielast te verlichten.
Oud 31-10-2004, 16:20
jet
jet is offline
ik ga even editten... bij ons mag et alleen als je Ook de andere klassieke tal hebt. maar sinds jij op het Vwo zit mag het gewoon denk ik
Verwijderd
Ja dat kan, mits je een vak in je vrije deel hebt.
Qua diploma kunnen er wel verschillen zijn:
als jij examen doet/hebt gedaan in du2 of fa2, en la en gr krijg je een gymnasiumdiploma. je hebt dan 2 talen in je profieldeel en 1 klassieke taal in je vrije ruimte.
Als je bv. du2 en latijn examen doet, krijg je een atheneumdiploma (mits je een vak in je vrije deel hebt).

Althans, zo zijn voor zover ik weet de officiele regels, maar op sommige zelfstandige gymnasia wijken ze hier vanaf door voor 't laatste voorbeeld ook een gym-diploma te geven.
Met citaat reageren
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
jet schreef op 31-10-2004 @ 17:20 :
het kan geloof me
. Ik ga er vrijdag gelijk weer achteraan.
Bedankt voor jullie reacties in ieder geval!
Oud 31-10-2004, 16:27
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
citroen schreef op 31-10-2004 @ 17:20 :
Ja dat kan, mits je een vak in je vrije deel hebt.
Qua diploma kunnen er wel verschillen zijn:
als jij examen doet/hebt gedaan in du2 of fa2, en la en gr krijg je een gymnasiumdiploma. je hebt dan 2 talen in je profieldeel en 1 klassieke taal in je vrije ruimte.
Als je bv. du2 en latijn examen doet, krijg je een atheneumdiploma (mits je een vak in je vrije deel hebt).

Althans, zo zijn voor zover ik weet de officiele regels, maar op sommige zelfstandige gymnasia wijken ze hier vanaf door voor 't laatste voorbeeld ook een gym-diploma te geven.
Bij ons hoefde je sowieso niet twee talen in je profiel te hebben. Gs2 en wa1 zaten vast in c&m, verder moest je een vak kiezen uit fa2, du2, la of gr, en twee uit fa2, du2, la, gr, ak en muziek. Dan kun je dus Latijn, aardrijkskunde en muziek in je profiel hebben. En je kreeg ook sowieso een gymnasiumdiploma als je Latijn of Grieks had.
Oud 31-10-2004, 16:35
kweety
kweety is offline
als je gymnasium doet, moet je verplicht met elk profiel een klassieke taal hebben. Als je dan nog C&M hebt en latijn en grieks mag je duits12 of frans 12 laten vallen en vervangen voor latijn of grieks. Maar je moet dus beide talen hebben
Als je atheneum doet dan kun je latijn gewoon omruilen voor frans12 of duits 12 zonder beide klassieke talen te hebben.

zo was het teminste op mijn vorige school geregeld.
Oud 31-10-2004, 17:28
Go
Go is offline
Beetje zonde lijkt me. Heb je straks twee jaar die andere taal gevolgd en komt-ie niet op je diploma te staan. En aan Latijn heb je ook niet bepaald veel.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 18:22
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
gerwin schreef op 31-10-2004 @ 18:28 :
Beetje zonde lijkt me. Heb je straks twee jaar die andere taal gevolgd en komt-ie niet op je diploma te staan. En aan Latijn heb je ook niet bepaald veel.
algemene ontwikkeling, taal ontwikkeling, verschillende studies, een hoop woorden in het NL, Frans, Engels, Spaans ed komen uit het grieks of latijn...
Oud 31-10-2004, 18:42
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Nou, weet je wat het is. Dit is de derde keer 6 vwo omdat ik ME/CVS heb. Dus als ik nu een vak kan laten vallen betekent dat, dat ik daar geen energie in hoef te steken.
En dat scheelt een heleboel.. Ik wil dit jaar wel eens eindelijk van die middelbare school af zijn .
Oud 31-10-2004, 18:42
I love stars
I love stars is offline
CM
2 uit:
*latijn
*grieks
*frans 12
*duits 12
* Rusisch (deze weet ik niet zeker)
* filosofie

1 uit:
*ckv 23 handvaardigheid
*ckv 23 tekenen
ckv 23 muziek

1 uit
* wi a1
* wi a12

geschiedenis 12
(kan iets vergeten zijn , maar dat van de talen en filosofie klopt zeker)

Dus als je bij ons op school zat mocht je fa12 laten vallen , omdat je latijn hebt. Je voldoet aan de studielasten dus....
Oud 31-10-2004, 19:11
Mindfields
Mindfields is offline
Nouja, kijk;
ik zit op een gymnasium en bij ons hoef je bij c&m geen extra taal (iedereen heeft Engels en Nederlands), want je kan je klassieke taal in het profieldeel plakken. Als het goed is zou jij dat ook moeten kunnen.
Oud 31-10-2004, 19:25
crazyriver
crazyriver is offline
Hay,

Bij mij op school is het zo:

1e klassieke taal (LA of GR) in het algemeen deel

En bij C&M in het profiel deel op het gymnasium:

2 uit:

DU1,2
FA1,2
GR of LA (mits je de andere in de algemeen deel hebt)

Daarnaast zitten ook GS, WA1 en TE in het profiel deel.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 19:43
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Ik heb twee jaar Latijn gehad en ik moet zeggen dat ik er bij mijn studie (biomedische wetenschappen) en dan met name bij het vak anatomie toch best wel wat aan hebt al denk ik niet dat het veel uitmaakt of je een jaar of vijf jaar Latijn gehad hebt, als je maar weet hoe de taal in elkaar zit en welke letters er niet voorkomen enzo zodat je je Latijnse namen wat makkelijker kan meeschrijven met de prof.
Oud 31-10-2004, 20:09
Briseïs
Briseïs is offline
Het heeft ook lekker veel zin als iedereen gaat posten hoe het bij hun op school zit, want het is dus op elke school anders
Oud 01-11-2004, 09:14
Verwijderd
Ik heb Frans2, Duits2, wiskunde A1, Latijn, geschiedenis2 in mijn profiel gehad op het vwo (C&M)
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 09:25
strawberry
strawberry is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 31-10-2004 @ 20:43 :
en welke letters er niet voorkomen enzo
welke dan?
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 09:45
Verwijderd
De -k, bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 15:29
strawberry
strawberry is offline
dat wist ik eigenlijk niet

(6 gymnasium met latijn )
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 16:23
Go
Go is offline
Citaat:
Gothic schreef op 31-10-2004 @ 19:22 :
algemene ontwikkeling, taal ontwikkeling, verschillende studies, een hoop woorden in het NL, Frans, Engels, Spaans ed komen uit het grieks of latijn...
Natuurlijk kan je er wel wat mee en is het altijd meegenomen, het lijkt me dat je veel meer aan bijvoorbeeld Frans of Duits (of een andere "grote" bestaande taal) hebt.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 16:32
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
strawberry schreef op 01-11-2004 @ 10:25 :
welke dan?
De k idd en als ik een woord hebt dat op ee eindigt dat je het dan meestal met ae schrijft, dat soort dingen.
Oud 01-11-2004, 17:13
Lotte
Lotte is offline
Citaat:

atheneum met latijn = ook gymnasium
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 17:24
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Lotte schreef op 01-11-2004 @ 18:13 :
atheneum met latijn = ook gymnasium
Als je geen KCV volgt en in de onderbouw geen minimum aantal uren Latijn en ik dacht ook Grieks en in de bovenbouw geen hoger aantal uren in je vrije deel hebt gevolgd toch mooi niet.
Oud 01-11-2004, 19:12
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 01-11-2004 @ 18:24 :
Als je geen KCV volgt en in de onderbouw geen minimum aantal uren Latijn en ik dacht ook Grieks en in de bovenbouw geen hoger aantal uren in je vrije deel hebt gevolgd toch mooi niet.
Dat bedoel ik, atheneum met latijn is 'atheneum+' ofzoiets, je hebt echt niet zomaar een gymnasium diploma, daar moet je inderdaad 3 jaar grieks voor hebben gehad en kcv.
Oud 01-11-2004, 19:14
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Konijn schreef op 01-11-2004 @ 20:12 :
Dat bedoel ik, atheneum met latijn is 'atheneum+' ofzoiets, je hebt echt niet zomaar een gymnasium diploma, daar moet je inderdaad 3 jaar grieks voor hebben gehad en kcv.
Twee jaar Grieks.
Oud 01-11-2004, 19:24
crazyriver
crazyriver is offline
1 jaar grieks er zijn scholen (waaronder de mijne) waarbij de stof van de 1e 2 jaar grieks in klas 3 worden gehandeld.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 19:41
Nonaj
Nonaj is offline
Op mijn oude middelbare school mochten wij Frans 2 of Duits 2 inwisselen voor een klassieke taal als je CM had. Wel moesten we nog minstens 1 vak in ons vrije deel hebben geloof ik...
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 20:07
Verwijderd
van het ministerie van onderwijs:

Cultuur en maatschappij vwo (met CKV 2,3) studielast
¬taal a 320 (of 480)
geschiedenis 360
culturele en kunstzinnige vorming 2,3 (200, 280) 480
wiskunde A 1 b 360
taal a (320 ... 480) of filosofie (320) 320 (of 480)
Totaal 1840 (tot 2000 uur)

a Bij een invulling van de taal is het mogelijk te kiezen uit:
- Frans 2, Duits 2 (een aanvulling van het gemeenschappelijk deel tot een hele taal): 320 uur
- Spaans, Russisch, Italiaans, Arabisch, Turks: 480 uur
- Fries: 400 uur
- Grieks, Latijn: 480 uur (ook mogelijk voor atheneum-leerlingen).

b Het is toegestaan om in plaats van wiskunde A 1 één van de hogere wiskundes te kiezen: wiskunde A 2 (600), B 1 (600) of B 1,2 (760).

(over het vrije deel
Een gymnasiast plaatst hierin in principe zijn klassieke taal. Indien hij Grieks en/of Latijn in het profieldeel van Cultuur en Maatschappij heeft geplaatst moet hij in het verplicht vrije deel een of meerdere vakken ter grootte van een klassieke taal kiezen.

Code:
Tijdelijke omvang van het vrije deel:
	verplicht vrije deel	geheel vrije deel	totale omvang vrije ruimte
havo	120 	440	560
atheneum	120	880	1000
gymnasiuma	480	520	1000
a Om een gymnasiast te zijn dient de leerling aan een aantal voorwaarden te voldoen:
- hij of zij moet beide klassieke talen in de onderbouw gevolgd hebben;
- minimaal één van deze talen in de bovenbouw volgen;
- ter vervanging van CKV1 KCV in het gemeenschappelijk deel volgen;
- en tenslotte een verplicht vrij deel ter grootte van 760 uur. (die 760 uur is tijdelijk verminderd tot 480 uur!)

(komt van 't word-doc. dat op deze site te halen is: http://www.minocw.nl/tweedefase/fact...html#profielen)
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 20:35
Briseïs
Briseïs is offline
Bij ons op school hadden ze geen ckv2,3
Oud 02-11-2004, 08:57
Verwijderd
Citaat:
Briseïs schreef op 01-11-2004 @ 21:35 :
Bij ons op school hadden ze geen ckv2,3
dan staat er ergens verderop in het document dat je dan iets van handenarbeid oid mag doen
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 09:06
I love stars
I love stars is offline
De J komt ook niet voor in het latijnse alphabet.

Ze schrijven niet Jupiter maar Iupiter.
Oud 02-11-2004, 09:16
Verwijderd
Citaat:
citroen schreef op 02-11-2004 @ 09:57 :
dan staat er ergens verderop in het document dat je dan iets van handenarbeid oid mag doen
KCV, toch? Ik heb geen handenarbeid of CKV 2,3 gehad ofzo.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 09:34
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 02-11-2004 @ 10:16 :
KCV, toch? Ik heb geen handenarbeid of CKV 2,3 gehad ofzo.
nee.. KCV vervangt CKV1.
CKV 2,3 zijn tekenen/muziek/(kunstgeschiedenis?) etc?

pff.. laat ook maar. ik snap 't zelf ook niet meer :/

Laatst gewijzigd op 02-11-2004 om 09:38.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 13:46
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
citroen schreef op 02-11-2004 @ 09:57 :
Ja wij hadden muziek, maar dat was niet verplicht, je kon het kiezen.
Reageren

Regels voor berichten