Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-01-2001, 15:44
Optima
Optima is offline
Ik heb een psychologische vergelijking gemaakt, voor het vak latijn ( niet relevant, maar mijn leraar vondt het leuk om uit te laten zoeken)

Men nemen een gymnasium waar verplicht Grieks en Latijn onderricht wordt. En aan de andere kant staat het athaneum waar leerlingen het vak extra kunnen kiezen.

Nu beweert mijn leraar dat de vwo leerlingen ( ookal zitten ze in een lager opleidingsniveau) over het algemeen betere prestaties halen, en beter gemotiveerd zijn dan de gemiddelde gymnasium studenten.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

[Dit bericht is aangepast door Optima (30-01-2001).]
Oud 30-01-2001, 16:18
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Ik ben het er niet mee eens. Ik denk dat het er niks mee te maken heeft op welk van de twee je zit. Je bent op het Gymnasium toch niet minder gemotiveerd, lijkt mij.

En de betere cijfers (voor gemeenschappelijke vakken) lijken me wel logisch:
Op het Gymnasium heb je meer les, huiswerk, en dus minder tijd voor de andere vakken.
Maar erg veel zal het volgensmij niet uitmaken.
Oud 30-01-2001, 16:32
Musliston
Musliston is offline
Aan de andere kant zijn Latijn en Grieks samen minder dan twee keer zo zwaar als alleen Latijn en Grieks: de ene taal is nuttig voor de ander.
Aan de andere kant zal iemand op het gymnasium misschien minder snel een klassieke taal laten vallen, om maar een gymnasiumdiploma te behalen i.p.v. een atheneumdiploma.

------------------
"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage
Met citaat reageren
Oud 30-01-2001, 18:13
Onbekende
Onbekende is offline
Ik denk dat je (leraar) daar misschien wel gelijk in hebt. Als je op het athenaeum met latijn zit, heb je er echt bewust voor gekozen om de vakken te kiezen. Als je op een echt gymnasium (dus geen scholengemeenschap met meerdere opleidingsniveaus) heb je het verplicht. Iets wat verplicht is wordt vaak gezien als minder leuk, dus dan kan de motivatie afnemen.
Oud 30-01-2001, 18:18
Verwijderd
Citaat:
J@SPER schreef:
Ik ben het er niet mee eens. Ik denk dat het er niks mee te maken heeft op welk van de twee je zit. Je bent op het Gymnasium toch niet minder gemotiveerd, lijkt mij.

En de betere cijfers (voor gemeenschappelijke vakken) lijken me wel logisch:
Op het Gymnasium heb je meer les, huiswerk, en dus minder tijd voor de andere vakken.
Maar erg veel zal het volgensmij niet uitmaken.
Waarom zou je als 'simpele' VWO-er minder les hebben?? Dat vraag ik me even af als simpele VWO-er met latijn zijnde, die als het goed is toch wel een gymnasium diploma krijgt...
Met citaat reageren
Oud 30-01-2001, 18:23
Artemis-oud
Artemis-oud is offline
Als je op een gymnasium zit waar je niet kan kiezen of je grieks of latijn neemt en ook niet kan kiezen of je naar het atheneum wil (je zou dan naar een hele andere school moeten) dan kan het zijn dat je met zessen nog daar blijft, ook al kost het erg veel inspanning.
In onze klas en op onze school, kan je er makkelijk latijn en/ of grieks laten vallen (als je maar genoeg vakken over houdt) Als het je dan wat moeite kost en je haalt er wat magere 6en mee, dan is de verleiding erg groot om het alsnog te laten vallen. Op een gymnasium waar dat niet zo makkelijk gaat, blijf je er toch vaak hangen en zal je ook wat minder gemotiveerd kunnen zijn om nog hoge cijfers te halen.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2001, 19:37
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
*E.T.* schreef:
Waarom zou je als 'simpele' VWO-er minder les hebben?? Dat vraag ik me even af als simpele VWO-er met latijn zijnde, die als het goed is toch wel een gymnasium diploma krijgt...
Als je op het 'echte' Gymnasium zit, heb je Latijn en Grieks, op Vwo+ maar 1 van de twee.

Oud 30-01-2001, 19:39
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Ik vind dat jullie eigenlijk ook gelijk hebben, nu weet ik het zelf ook niet meer.

Het is in ieder geval een mooie stelling, waar je goed over na kunt denken.
Oud 30-01-2001, 20:18
Verwijderd
Citaat:
J@SPER schreef:
Als je op het 'echte' Gymnasium zit, heb je Latijn en Grieks, op Vwo+ maar 1 van de twee.

Ja, maar je hoeft toch maar eindexamen te doen in 7 vakken??

En in de jaren ervoor doe je op vwo+ gewoon extra veel latijn, wat dan ook bestaat uit de griekse cultuurgeschiedenis enz enz... daarom krijg ik, als het goed is, ook gewoon een gymnasiumdiploma... (sorry, klinkt misschien lullig voor als je je helemaal uit de naad hebt gewerkt voor grieks, maargoed)
Met citaat reageren
Oud 30-01-2001, 20:29
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
*E.T.* schreef:
Ja, maar je hoeft toch maar eindexamen te doen in 7 vakken??

En in de jaren ervoor doe je op vwo+ gewoon extra veel latijn, wat dan ook bestaat uit de griekse cultuurgeschiedenis enz enz... daarom krijg ik, als het goed is, ook gewoon een gymnasiumdiploma... (sorry, klinkt misschien lullig voor als je je helemaal uit de naad hebt gewerkt voor grieks, maargoed)
Zou best wel eens kunnen, maar ik ben niet precies op de hoogte van het eindexamenprogramma etc.

Oud 31-01-2001, 07:58
SenzaUnaDonna
SenzaUnaDonna is offline
Flauwekul
Met citaat reageren
Oud 31-01-2001, 10:39
Optima
Optima is offline
Citaat:
SenzaUnaDonna schreef:
Flauwekul
en wat een fan-tas-tische ondebouwing van je mening

Oud 31-01-2001, 20:38
Guuske
Guuske is offline
Ik zit op VWO plus Latijn, maar ik denk niet dat je meer gemotiveerd bent dan. Bij ons op school oden degen die het doen het vooral om straks een gymnasium diploma te krijgen, omdat dat toch wat meer aanspreekt en waard is dan een atheneum diploma.
Maar dat is voor de meest bij ons dus de motivatie, maar of dat scheelt als je op een "echt" gymnasium zit, dat denk ik nie!
Met citaat reageren
Oud 01-02-2001, 17:02
Hannibal
Hannibal is offline
punt 1. VWO=Gymnasium
je bedoelt dus VWO leerlingen zonder Latijn of Grieks
punt 2. Leerlingen met Latijn of Grieks zijn gewoon, het valt niet te ontkennen, slimmer dan een gemiddelde atheneum leerling

Maar Gym-leerlingen zijn vaak al hun hel leven het slimste van de klas, liepen altijd voor op de stof op de basisschool en hebben jarenlang de problemen van een slimme leerling zijn ondervonden en zijn daarbij totaal ongedisciplineerd. Daarom denk ik dat Gym-leerlingen inderdaad minder huiswerk maken (in de vorm van niet-maken, niet in de vorm van snel-maken) en daardoor op een gegeven moment iets slechter zullen gaan prestreren van Atheneum-leerlingen.
Dan kan je nog het verschil van alfa en bèta mee laten tellen. Mensen die in de 4e nog een klassieke taal houden zijn vaak meer alfa en alfaleerlingen hebben een heel andere soort intelligentie als bètaleerlingen, het is dus maar hoe je meet.

------------------
This sentance has three erors.
Oud 01-02-2001, 18:15
Artemis-oud
Artemis-oud is offline
Citaat:
Hannibal schreef:
punt 1. VWO=Gymnasium
punt 2. Leerlingen met Latijn of Grieks zijn gewoon, het valt niet te ontkennen, slimmer dan een gemiddelde atheneum leerling

Ik ben het hier dus niet mee eens, het VWO is niet alleen het gymnasium. Het VWO is een verzameling van de stromen atheneum en gymnasium. Het VWO is dus de verzamelnaam en de andere 2 zijn er stromen in.
Verder ben ik het er niet mee eens dat gymnasiumleerlingen altijd slimmer zijn. Het klopt wel dat ze er uit zijn gezocht omdat ze op jonge leeftijd makkelijk leerden en hoge cijfers haalden, maar het kan best zijn dat leerlingen van het atheneum later in hun bloei zijn en dus pas later hogere cijfers gaan halen. Dat gymleerlingen dus standaard beter zijn en dat niet te ontkennen valt, is gewoon onzin.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2001, 18:17
Optima
Optima is offline
Citaat:
Hannibal schreef:
en alfaleerlingen hebben een heel andere soort intelligentie als bètaleerlingen, het is dus maar hoe je meet.

Bijvoorbeeld taalinstinct dat hen wijst op de verschillen tussen DAN en ALS

Maar ik begrijp wat je bedoeld.Ik wilde niet de tegenstellingen van VWO en gymnasiumleerlingen bespreken, maar vooral de betrekking tot de oude talen. Toch bedankt voor jullie reacties, toch wel tegenstrijdige antwoorden, heerlijk
Oud 01-02-2001, 19:14
Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
Hannibal schreef:

Maar Gym-leerlingen zijn vaak al hun hel leven het slimste van de klas, liepen altijd voor op de stof op de basisschool en hebben jarenlang de problemen van een slimme leerling zijn ondervonden en zijn daarbij totaal ongedisciplineerd.

Het is goed dat je woorde VAAK er nog in hebt staan, anders had ik het grote onzin gevonden. Ik pas zelf echt niet in jouw beschrijving van een gymnasium leerling. Op de basisschool deed ik lang niet mee met de besten (ik was ook zeker niet een van de slechtsten). Het zijn niet alleen de super slimme leerlingen die op het gymnasium terechtkomen. Volgens mij hebben alleen echt hoogbegaafde leerlingen dat probleem van ongedisciplineerde houding door het zo slim zijn (sorry, ik geloof niet dat die zin helemaal loopt). Zeker niet alleen de gemiddelde gymnasium leerling. Tenminste niet als ik om me heen kijk in mijn eigen klas.

Sorry Optima voor dat ik een beetje afwijk van de topic, maar dat moest ik even kwijt.

[Dit bericht is aangepast door Onbekende (01-02-2001).]
Oud 02-02-2001, 12:56
Musliston
Musliston is offline
Overigens, op het "VWO-plus", zoals ze het noemen, kun je geen gymnasiumdiploma krijgen. Een gymnasiumdiploma ontvang je alleen maar als je in de onderbouw zowel Grieks als Latijn hebt gevolgd en eindexamen doet in Grieks, Latijn of beide.

------------------
"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage
Met citaat reageren
Oud 02-02-2001, 18:31
Verwijderd
bij ons op school zeggen ze daar hele andere dingen over... Het schijnt er om te gaan hoe veel uren klassieke vorming hebt gehad in je hele schoolcarriere...
Met citaat reageren
Oud 02-02-2001, 21:01
Hannibal
Hannibal is offline
Citaat:
Musliston schreef:
Overigens, op het "VWO-plus", zoals ze het noemen, kun je geen gymnasiumdiploma krijgen. Een gymnasiumdiploma ontvang je alleen maar als je in de onderbouw zowel Grieks als Latijn hebt gevolgd en eindexamen doet in Grieks, Latijn of beide.

Inderdaad, geen hond doet dus in de bovenbouw nog écht Gymnasium. Behalve ik dan, haha.

------------------
This sentance has three erors.
Oud 02-02-2001, 23:07
kwaaaaaakeendje
kwaaaaaakeendje is offline
Citaat:
Hannibal schreef:
punt 1. VWO=Gymnasium

Maar Gym-leerlingen zijn vaak al hun hel leven het slimste van de klas, liepen altijd voor op de stof op de basisschool en hebben jarenlang de problemen van een slimme leerling zijn ondervonden en zijn daarbij totaal ongedisciplineerd. Daarom denk ik dat Gym-leerlingen inderdaad minder huiswerk maken (in de vorm van niet-maken, niet in de vorm van snel-maken) en daardoor op een gegeven moment iets slechter zullen gaan prestreren van Atheneum-leerlingen.
Dan kan je nog het verschil van alfa en bèta mee laten tellen. Mensen die in de 4e nog een klassieke taal houden zijn vaak meer alfa en alfaleerlingen hebben een heel andere soort intelligentie als bètaleerlingen, het is dus maar hoe je meet.

Ik geloof dat je vergeet dat er ook mensen zijn die naar het VWO gaan, terwijl ze gemakkelijk naar het gymnasium hadden kunnen gaan... Bijvoorbeeld omdat ze voor een gymnasium 3 kwartier in de trein moesten zitten en voor een 'simpel' VWO 5 minuten moesten fietsen. Ook onder VWO-leerlingen zitten dus hele slimme kinderen....
Verder denk ik niet dat leerlingen met Latijn of Grieks gemiddeld slimmer zijn dan leerlingen zonder. Ze hebben gemiddeld misschien iets meer talent voor de alfavakken, maar er zijn hele slimme bèta's die totaal geen Latijn of Grieks kunnen... (ook op het VWO)
In de Tweede Fase kies je vakken voor een bepaald aantal uren, dus ik zie niet in waarom een gymnasiumleerling het per definitie drukker heeft..... Hangt er net vanaf hoeveel je kiest!!!!!
Oud 03-02-2001, 13:03
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
kwaaaaaakeendje schreef:
Ik geloof dat je vergeet dat er ook mensen zijn die naar het VWO gaan, terwijl ze gemakkelijk naar het gymnasium hadden kunnen gaan....Hangt er net vanaf hoeveel je kiest!!!!!
Ik denk dat jij ook gelijk hebt.
Maar er zijn meerdere (kloppende) meningen, ik zou zo niet kunnen zeggen wat ik de beste vind.
Oud 05-02-2001, 19:26
kwaaaaaakeendje
Citaat:
J@SPER schreef:
Ik denk dat jij ook gelijk hebt.
Maar er zijn meerdere (kloppende) meningen, ik zou zo niet kunnen zeggen wat ik de beste vind.
Vind ik altijd een beetje zwak als je meerdere meningen hebt....
Oud 05-02-2001, 21:00
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
kwaaaaaakeendje schreef:
Vind ik altijd een beetje zwak als je meerdere meningen hebt....
Ja, dat mag jij vinden. Maar ik bedoel dat er meerdere goede punten zijn, ik heb dus niet meerdere meningen, maar ik ben het met meerdere mensen eens.
Het is denk ik een combinatie van bovengenoemde punten.

Oud 05-02-2001, 21:33
Ellun
Ellun is offline
Citaat:
Hannibal schreef:
Inderdaad, geen hond doet dus in de bovenbouw nog écht Gymnasium. Behalve ik dan, haha.

en ik
Oud 10-02-2001, 14:52
Lyke
Lyke is offline
Wat een onzin!
De échte harde kern van het gymnasium zijn de mensen die én Latijn én Grieks hebben! (zoals ik!!!)

Lieke
Met citaat reageren
Oud 10-02-2001, 21:15
kwaaaaaakeendje
Citaat:
J@SPER schreef:
Ja, dat mag jij vinden. Maar ik bedoel dat er meerdere goede punten zijn, ik heb dus niet meerdere meningen, maar ik ben het met meerdere mensen eens.

En wat is dan die combinatie?
Oud 11-02-2001, 13:09
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
kwaaaaaakeendje schreef:
Citaat:
J@SPER schreef:

En wat is dan die combinatie?
Alles wat hierboven staat. Niemand zit echt onzin te verkondigen, dus ik ga niet alles opschrijven waar ik het mee eens ben, heb nog meer te doen..

[Dit bericht is aangepast door J@SPER (11-02-2001).]
Oud 11-02-2001, 20:11
kwaaaaaakeendje
Citaat:
J@SPER schreef:
Alles wat hierboven staat. Niemand zit echt onzin te verkondigen, dus ik ga niet alles opschrijven waar ik het mee eens ben, heb nog meer te doen..

[Dit bericht is aangepast door J@SPER (11-02-2001).]
Er zijn toch duidelijk mensen die elkaar tegenspreken, maar laten we ophouden met deze discussie want die is een beetje loos

Oud 11-02-2001, 20:20
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
kwaaaaaakeendje schreef:
Er zijn toch duidelijk mensen die elkaar tegenspreken, maar laten we ophouden met deze discussie want die is een beetje loos

Ja..

Oud 11-02-2001, 21:40
Ik ben het hier niet mee eens!!!!

Ik heb 5 jaar op een gymnasium gezeten en doe nu sinds 9 maanden een scholengemeenschap-gynasium.
De leerlingen op het gymnasium zijn doorgaans lui ,latijn interesseert ze vrij weinig, maar ze zijn heel intelligent. Die op de scholengemeenschap zijn over het algemeen regelrechte nerds: saai, geen lol mee te beleven en zeer gemotiveerd.

Desalniettemin is het niveau op het op het gymnasium gewoon hoger: De leerlingen zijn slimmer.

Het argument dat men op het Gym meer les in deze taal zou krijgen is onzin: dat is namelijk gewoon niet zo!
Met citaat reageren
Oud 12-02-2001, 16:45
Verwijderd
Citaat:
Laurens schreef:
[B]Die op de scholengemeenschap zijn over het algemeen regelrechte nerds: saai, geen lol mee te beleven en zeer gemotiveerd.

[B]
En bedankt, he?!!
Met citaat reageren
Oud 13-02-2001, 20:03
kwaaaaaakeendje
Citaat:
Laurens schreef:
Ik ben het hier niet mee eens!!!!

Ik heb 5 jaar op een gymnasium gezeten en doe nu sinds 9 maanden een scholengemeenschap-gynasium.
De leerlingen op het gymnasium zijn doorgaans lui ,latijn interesseert ze vrij weinig, maar ze zijn heel intelligent. Die op de scholengemeenschap zijn over het algemeen regelrechte nerds: saai, geen lol mee te beleven en zeer gemotiveerd.

Desalniettemin is het niveau op het op het gymnasium gewoon hoger: De leerlingen zijn slimmer.

Het argument dat men op het Gym meer les in deze taal zou krijgen is onzin: dat is namelijk gewoon niet zo!
Je mag veel zeggen, maar ik ben geen nerd!!!!!
Oud 14-02-2001, 17:27
mif
mif is offline
Citaat:
kwaaaaaakeendje schreef:
Je mag veel zeggen, maar ik ben geen nerd!!!!!
Meen je dat nou?

------------------
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit
Oud 14-02-2001, 20:07
kwaaaaaakeendje
Citaat:
mif schreef:
Meen je dat nou?

Ja dat meen ik ja!!!!!!!!
Oud 14-02-2001, 20:29
bezoeker
hmmmmmm...

nou bij ons op het gymnasium is het verplicht of latijn of grieks te hebben, beide kan natuurlijk ook...
ennuh heb je geen grieks of latijn dan doe je atheneum.

je moet verplicht 7 vakken...dus als gymnasiast heb je 6 vakken + grieks of latijn...of 5 en beide...of 7 vakken + grieks of latiijn..enzo..en atheneum ook 7 verplicht he en extra vak mag, maar geen gr of la...

had nog nooit gehoord van grieks verplicht la en gr, dit wel, maar dat atheneum dat vak extra mag kiezen...maar goed...

ennuhh volgens mij maakt de motivatie niet uit van gymnasium of atheneum, ligt aan de persoon en niet aan het niveau...
ennuhhh vwo is hier gewoon gym+ath...en wij maken geen onderscheid...zeg maar...gym heeft gewoon een ander vak gekozen zeg maar ...

naja genoeg..

doeiiiii

Met citaat reageren
Oud 23-02-2001, 19:55
nortchen
nortchen is offline
klopt.
Op het gymnasium zitten veel mensen die aan een van de twee talen niet zoveel vinden en toch gymnasium doen, omdat ze er nu eenmaal op zitten en de hoogste opleiding willen doen die ze (zonder al te veel moeite, om maar even te globaliseren) kunnen halen. mensen op het Atheneum met alleen Latijn zijn gemotiveerder omdat ze het echt als een extra vak zien en er meer moeite voor moeten doen. Het is een bewuste keuze, omdat het niet 'normaal'is.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2001, 19:04
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Hannibal schreef:
punt 1. VWO=Gymnasium

ik ben het met je eens dat mensen op het gym vaak minder huiswerk maken. het zou best kunnen dat naderhand de mensen v/h atheneum hoger komen te liggen. wat je later zegt is dat mensen die in de 4e een klassieke taal houden vaak alfa leerlingen zijn, maar dat is niet het geval, er zijn waarschijnlijk net zoveel mensen die beta leerlingen zijn en ook de taal houden, dat je goed bent in talen wil zeker niet zeggen dat je goed bent in de klassieke, en omgekeerd...

verder zei iemand dat je minder gemotiveerd bent in de klassieke talen als je op het gym zit, maar als je naar het gym gaat (dit gaat natuurlijk niet voor alle gevallen, er zijn idd ook mensen die 'gewoon' het hoogste willen doen)kies je bewust voor de extra talen, zeker als je op een zelfstandig gym zit...

------------------
Many friends will walk in and out of your life, but only true friends will leave footprints in your heart...
Oud 09-03-2001, 13:44
1984
1984 is offline
Citaat:
Optima schreef:

Nu beweert mijn leraar dat de vwo leerlingen ( ookal zitten ze in een lager opleidingsniveau) over het algemeen betere prestaties halen, en beter gemotiveerd zijn dan de gemiddelde gymnasium studenten.
Lager opleidingsniveau.... Waar heb jij het over...

En natuurlijk zijn ze beter gemotiveerd. Ze studeren immers latijn voor zichzelf, en niet voor school. Bij nader inzien vind ik latijn en grieks veel interessanter dan duits of frans, en zou het zeker gekozen hebben, als dat mogelijk was.

En weet je waarom gymnasten ook lagere cijfers halen... Die zijn teveel van zichzelf overtuigd... die denken dat ze het allemaal wel eventjes uit de mou schudden...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten