Oud 04-11-2003, 15:43
cmmark
cmmark is offline
Ik ben niet goed in luister/lees toetsen. (engels, frans en duits). Heeft er iemand misschien tips zodat ik het kan verbeteren??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-11-2003, 16:10
wissie
wissie is offline
Voor het oefenen van luistertoetsen kun je het beste tv kijken in de betreffende taal.

Lezen is moeilijker te verbeteren. Lees in ieder geval de boeken voor je boekenlijst, dat kan al helpen. Stel dat je iemand bent die een samenvatting van internet haalt en het boek niet leest, is dat natuurlijk niet bevorderlijk voor je leesvaardigheid.

Ik neem aan dat je een woordenboek mag gebruiken. Gebruik dat alleen als je een woord echt niet weet, want anders verspil je te veel tijd aan woorden opzoeken in het woordenboek.
Als de vragen niet in het Nederlands zijn, zorg dan dat je het letterlijk kan vertalen. Vaak verschillen de antwoorden niet veel van elkaar, en gaat het beantwoorden van vooral meerkeuzevragen fout omdat je de precieze betekenis niet weet.

Probeer de hoofdgedachte uit de tekst te halen. De kern van het verhaal, waar het werkelijk om gaat. Als je de hoofdlijnen weet, kom je vaak al een heel eind.

Maak de teksten die je van je docent krijgt om te oefenen. Dat is vooral handig om er handigheid in de krijgen, zo leer je welke aanpak voor jou het beste werkt bij het maken van een tekst.

Als je voor deze dingen geen aanleg hebt, is het enige wat helpt veel oefenen.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 16:39
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bij ons op school kan je luistertoetsen lenen in de mediatheek zodat je thuis kan oefenen, dat helpt wel redelijk. Als je televisie kijkt dan heb je er ook beeld bij dus het is niet helemaal hetzelfde als een luistertoets. Ik had zelf altijd heel veel moeite met luistertoetsen en het is me nooit gelukt om het echt te verbeteren.

Om leesvaardigheid te oefenen is het misschien handig om een examenbundel te kopen of te lenen van school zodat je daar teksten uit kan oefenen, daarvan is het niveau iig goed en je hebt er vragen en antwoorden bij zodat je dat ook kan oefenen. dit helpt bij mij bij Duits erg goed.
Oud 04-11-2003, 17:09
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
TV kijken, en zelfs radiozenders luisteren via internet helpt goed, tussen de liedjes door wordt dan wel wat [Taal]s gesproken.

Verder voor lezen flink met examenbundels stoeien.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 18:17
The Ox
The Ox is offline
Een tip die meestal wel van toepassing is bij zowel lees- als luistertoetsen:

de kern van een alinea / onderwerp staat meestal in de eerste, of de laatste zin van een alinea.

Een spreker zegt meestal in de eerste zin waar het om gaat, en vervolgens zal hij gaan uitweiden met allerlei voorbeelden (die je eigenlijk alleen maar afleiden). Óf, hij maakt zijn standpunt, en gaat vervolgens door over allerlei dingen die juist het tegenovergestelde zijn.

"I am in favour of this, but... etc, etc.."
De rest van het stuk gaat dan dus over het tegenovergestelde. En dat is waar mensen dan de fout in gaan bij het beantwoorden van de vraag.

Hetzelfde geldt voor leesteksten. De eerste en de laatste regel van een alinea is het belangrijkste.

Wanneer je aan een tekst begint die uit verschillende alinea's bestaat, lees dan vóór je de hele tekst gaat lezen, eerst de eerste regel van alle alinea's, zodat je een globaal beeld krijgt van de inhoud.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 19:24
cmmark
cmmark is offline
Bedankt voor de tips, maar heb nog een vraagje:
Als je een tekst krijg met bijvoorbeeld 10 vragen wat is dan de beste manier om het aan te pakken:
1. Hele tekst eerst lezen - vragen beantwoorden en als je een stukje tekst moet lezen weer dat stukje opnieuw lezen
2. Bij de 1e vraag beginnen en kijken wat je voor die vraag moet lezen en dat lees je dan. (dus je lees de tekst NIET voordat je de vragen gaat beantwoorden)

Als je manier 1 doet, dan heb je denk ik wel kans dat je te weinig tijd heb. Op welke manier hebben/doen jullie het? 1 of 2 of nog iets anders??
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 20:00
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
1 lijkt me het beste, en ik heb zo goed als nooit tijdsproblemen.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 20:30
Balance
Balance is offline
Citaat:
cmmark schreef op 04-11-2003 @ 20:24:
Bedankt voor de tips, maar heb nog een vraagje:
Als je een tekst krijg met bijvoorbeeld 10 vragen wat is dan de beste manier om het aan te pakken:
1. Hele tekst eerst lezen - vragen beantwoorden en als je een stukje tekst moet lezen weer dat stukje opnieuw lezen
2. Bij de 1e vraag beginnen en kijken wat je voor die vraag moet lezen en dat lees je dan. (dus je lees de tekst NIET voordat je de vragen gaat beantwoorden)

Als je manier 1 doet, dan heb je denk ik wel kans dat je te weinig tijd heb. Op welke manier hebben/doen jullie het? 1 of 2 of nog iets anders??
Ik lees meestal eerst vraag 1. Dan ga ik heel de tekst lezen.
Op die manier weet ik direct een antwoord op vraag 1 en heb ik ook de tekst helemaal gelezen.
Daarna ga ik door naar vraag 2 en lees het betreffende stukje nog een keer door (ik weet dan als het goed is precies waar het staat doordat ik het al eens gelezen heb).
Optie 2 is geen goede manier vind ik, aangezien ze je nog wel eens misleiden. Het is dus belangrijk dat je wel alles leest.
Oud 04-11-2003, 20:33
wissie
wissie is offline
Ik lees eerst de tekst snel door zonder iets op te zoeken.

Daarna ga ik per vraag op de tekst die daarbij hoort in. Ik zoek wat woorden op die ik echt niet weet en lees het wat aandachtiger. Zo beantwoord ik elke vraag.

Het is niet verstandig om alleen methode 2 toe te passen, want zo heb je als je begint geen goed beeld van waar de tekst over gaat, wat toch wel handig is bij het beantwoorden van de vragen.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 21:07
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik lees eerst de hele tekst door zodat ik weet waar het over gaat enzo. Daarna lees ik vraag 1, zoek het antwoord en probeer zelf een antwoord te formuleren. Daarna lees ik alle antwoorden en kies het antwoord wat het beste past. Als dat er niet bij zit ga ik alle antwoorden controleren aan de hand van de tekst zodat uiteindelijk het beste antwoord overblijft.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten