Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-09-2005, 15:16
JoV
JoV is offline
Vandaag kreeg ik doodleuk als een 'maar dit terzijde' te horen dat al mijn cijfers voor Frans, Duits en Engels (evt. Latijn ook) uit de 4e en 5e klas niet of nauwelijks mee zullen tellen voor mijn examen.
Twee jaar lang is me verteld dat alle toetsen met een 'S' ervoor meetellen voor het examen, dat stond keurig met wegingsfactor in het PTA en het PTA was heilig. 'Het PTA is je bijbel, wanneer een leraar iets doet dat hier niet instaat kan je naar de leiding stappen en kan de desbetreffende leraar je niets maken'. Een veilig gevoel dus. Op elk rapport stonden de cijfers ook netjes onder het kopje 'Schoolexamens'.
Toen kwam de onderwijsinspectie langs. 'Die S-toetsen mogen niet meetellen voor het eindexamen. De verklaring luidt als volgt: je eindexamen bestaat uit twee delen, je Centraal Examen (eindexamen) en je Schriftelijk Examen. Schriftelijke Examens maak je in de 4e en 5e klas en kunnen uit de volgende drie vaardigheden bestaan: schrijven, lezen, luisteren. De S-toetsen die ik voor mijn talen kreeg bestonden altijd voor een deel uit lezen of luisteren en de andere helft was woordjes en grammatica. Bij de woordjes en grammatica ligt de fout. Volgens de inspectie is dit geen 'vaardigheid' en zodoende mogen deze cijfers niet meetellen voor het eindexamen. Daarbij komt dat deze vaardigheden alleen getoetst mogen worden aan het eind van je schoolloopbaan, omdat je dan pas op je eindniveau zit. Hierdoor gaat twee jaar van toetsen maken voor deze vakken verloren en heb ik 0,0 basis meer voor m'n eindexamen.
Ik heb nooit iets gedaan dat niet volgens de schoolregels was en mijn school is nu druk bezig de cijfers toch nog 'heel licht' proberen mee te laten tellen. Ons is niet gevraagd of we het met dit streven eens zijn, het was waarschijnlijk niet eens de bedoeling dat we op de hoogte werden gebracht van deze blunder. Bij de eindexamenklas van vorig jaar telde de tussentijdse cijfers voor talen wel mee, omdat de inspectie toen nog niet langs was geweest.
Ik wil graag weten hoe het bij jullie zit met toetsen voor de talen die meetellen voor het eindexamen. Krijgen jullie idioomtoetsen apart van lees-, luister- en spreektoetsen? Hebben jullie voor de talen al cijfers die meetellen voor het eindexamen? Volgens mij gaat het voornamelijk om 4/5/6 VWO/Gymnasium.

Ik hoop op reactie,

Johannes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-09-2005, 15:37
mini89
mini89 is offline
zit nu in de 5e, vorig jaar 4e we kregen toen voor frans wel woordjes maar dan als handelingsdeel. Als je dit niet haalde kreeg je ze op de toets, telde dan weer gedeeltelijk mee ofzow.
Maar dit was FA1, ik denk dat dat anders ligt....
Verder weet ik het eigenlijk niet zo goed, maar het is in ieder geval wel balen voor je.....
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 15:39
rubenrtv
rubenrtv is offline
Bij mij op school (categoraal Gymnasium; dus alleen gym) sluit je in de 4e Duits 1 & Frans 1 af. De toetsen waarmee je dat cijfer bepaald zijn lezen en luisteren.
Frans 2 & Duits 2 is lezen, luisteren en schrijven en Engels eveneens.
De idoom-toetsen zijn bij ons slechts so'tjes (het zou ook wel heel makkelijk worden als dat voor je examen zou meetellen...)
Oud 08-09-2005, 16:10
JoV
JoV is offline
Frans2 en Duits2 dus =).
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 16:12
Verwijderd
bij ons bestonden toetse voor fa1 en du1 (qua cijfer) voor 2/3 uit lezen en voor 1/3 uit woordjes en grammatica. Deze werden wel apart afgenomen en je kon alleen het leesgedeelte herkansen. Ze telden vanaf de 5e mee voor het examen. Maar toen was het systeem zowiezo anders, want bij ons waren schrijven en luisteren nog geen onderdeel van fa1/du1. (ik heb dit jaar m'n diploma gehaald).
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 16:42
Verwijderd
Frans1 was alleen lezen geen grammatica, geen woordjes toetsen, een SE was alleen Lezen.

Duits1 was gedeeltelijk woordjes (1/3 cijfer) en gedeeltelijk lezen (2/3 cijfer). Ook voornamelijk Lezen..

Bij Engels is het zo dat we drie toetsen per jaar hebben (5/6 VWO). 1 schrijven, 1 luisteren, 1 spreken. Omdat lezen niet getoetst mag worden omdat het in je CSE wordt getoetst is dit bij ons alleen maar een handelingsdeel.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 16:55
kweety
kweety is offline
hebben ze op school wel een keer geprobeert, en toen heb ik mooi een klachtenformulie ingevuld (ben zo slecht in woordjes leren) en sindsdien hebben ze het niet meer geprobeert om idoom of zoiets in een schoolexamen te zetten. Zelf zorgen dat je soms een beetje op de hoogte bent van de regels.
Oud 08-09-2005, 16:56
Balance
Balance is offline
Wij kregen wel woordjes en grammatica, maar dat was alleen voor voortgang.
Alleen voor Duits kregen we ook woordjes voor het Schoolexamen, maar ik weet dat dat officieel niet mag idd.
Oud 08-09-2005, 17:43
nietzijweer
nietzijweer is offline
Wat bij mij meetelt voor mijn eindexamen (zit nu net in 6vwo)
zijn de tentamens die ik tot nu toe heb gemaakt.
Dat zijn onder andere:
Voor frans: een mondeling dat ik eind 5vwo heb gedaan.
Voor Duits:Een mondeling dat ik eind 5vwo heb gedaan.
En verder krijgen we luistertoetsen,spreektoetsen en leestoetsen apart.
We krijgen alleen idioomwoordjes bij de toetsjes die bij ons boek horen. die tellen voor ons voortschrijdend gemiddelde.
Niet voor ons eindexamen.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 18:11
Goede Fee
Goede Fee is offline
Ik zit op een school waar we Frans1 en Duits1 in de 4e klas afsluiten.
De Frans1 schoolexamens bestaan uit:
- Lezen
- Luisteren
- Schrijven
- Spreken
Bij Duits1 kwamen die onderdelen ook aan bod, maar we kregen ook gewoon grammatica en woordjes getoetst. Om ons punt op te hogen ofzo?
Oud 08-09-2005, 18:13
moisture
moisture is offline
Citaat:
nietzijweer schreef op 08-09-2005 @ 18:43 :
Voor frans: een mondeling dat ik eind 5vwo heb gedaan.
Voor Duits:Een mondeling dat ik eind 5vwo heb gedaan.
en voor duits nog een schrijftentamen dat de helft is van het totale schrijfcijfer.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 21:31
rubenrtv
rubenrtv is offline
Ik vind het best lullig dat er scholen zijn waar woordjes leren bij het se-cijfer hoort. Dat vind ik (en waarschijnlijk bijna iedereen) veel makkelijker.
Oud 08-09-2005, 21:36
Verwijderd
Citaat:
rubenrtv schreef op 08-09-2005 @ 22:31 :
Ik vind het best lullig dat er scholen zijn waar woordjes leren bij het se-cijfer hoort. Dat vind ik (en waarschijnlijk bijna iedereen) veel makkelijker.
Ik vind dat juist moeiljik

Heb gelukkig alleen maar hoeven lezen voor frans1 en duits1. 4x een pta toets gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 21:38
Balance
Balance is offline
Citaat:
nou ja, ik heb ook wel eens toetsen gehad, waarbij ik ruim 500 onbekende woorden moest leren. Dan maak ik toch liever een lees- of luistertoets. En ja, 500 woorden zijn best te leren, maar het vergt gewoon ontzettend veel leerwerk en tijd. Uiteindelijk kan de gemiddelde scholier zich daar toch niet toe zetten en behaalden in onze klas slechts 3 mensen een voldoende.
Oud 09-09-2005, 06:52
Verwijderd
Citaat:
Als je aanleg en gevoel hebt voor talen en je tijd hebt om ongeveer 600 woordjes te leren voor een toets dan is dat inderdaad veel makkelijker. Als je niets met talen hebt en dan 600 woorden die soms nergens op slaan moet leren lukt dat toch niet. (dit geldt voor Duits1 bij de andere vakken (Frans1, Engels hebben we geen idioomtoetsen)
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 07:12
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 08-09-2005 @ 22:38 :
nou ja, ik heb ook wel eens toetsen gehad, waarbij ik ruim 500 onbekende woorden moest leren. Dan maak ik toch liever een lees- of luistertoets. En ja, 500 woorden zijn best te leren, maar het vergt gewoon ontzettend veel leerwerk en tijd. Uiteindelijk kan de gemiddelde scholier zich daar toch niet toe zetten en behaalden in onze klas slechts 3 mensen een voldoende.
Zoiets had ik standaard voor duits1 en dan ook nog 50 zinnen. Maar die teksten die wij kregen waren voor mij niet te begrijpen (waren geen examenteksten), maar ik ging de woordjes dus supergoed leren, maar het telde maar 1x mee en de teksten 3x.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 08:46
lautie
lautie is offline
Ik zit nu op 6vwo en heb frans1 en duits1 in de 4e afgesloten. Daarna hebben helemaal geen toetsen meer gehad voor het PTA van de talen. Dit jaar hebben we lezen spreken en luisteren. Maar ook idioomtoetsen die voor 2 % meetellen voor je PTA. Maar bij Duits moeten we daarvoor zo ongeveer 5x zoveel stof leren als voor Frans.
Oud 09-09-2005, 09:37
Verwijderd
Citaat:
vind ik niet. Lezen en luisteren leer je vanzelf als je gewoon meedoet aan de lessen; spreken en schrijven leer je vanzelf als je maar gewoon je huiswerk maakt. Maar woordjes moet je er keihard instampen en als het er veel tegelijk zijn en ze staan in een líjst in plaats van in een tekst, haal ik alles door elkaar.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 09:56
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
inderdaad, woordjes leren vergt geen enkele vorm van inzicht
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 13:43
rubenrtv
rubenrtv is offline
Citaat:
Sarah schreef op 09-09-2005 @ 10:37 :
vind ik niet. Lezen en luisteren leer je vanzelf als je gewoon meedoet aan de lessen; spreken en schrijven leer je vanzelf als je maar gewoon je huiswerk maakt. Maar woordjes moet je er keihard instampen en als het er veel tegelijk zijn en ze staan in een líjst in plaats van in een tekst, haal ik alles door elkaar.
Los van het feit of het makkelijker of moeilijker is; woordjes stampen is woordjes stampen, steek er genoeg tijd in en je haalt een 8/9/10.
Lezen of luisteren vind ik veel meer een onderdeel om te toetsen voor je eindexamen.
Oud 09-09-2005, 14:15
Delama
Delama is offline
Ik wist niet dat sommige scholen in 4/5/6 nog woordjes stampen doen . Ik kan me het punt van de onderwijsinspectie iig wel voorstellen. Bij het behalen van je gym diploma wordt er immers van je verwacht dat je een bepaald denkniveau hebt. En als je heel eerlijk bent moet je toegeven dat woordjes niets met een denkniveau te maken heeft, iedereen kan het. Zelfs als je frans voor geen ene reet begrijpt (zoals ik) kan je makkelijk een tien halen door een zooi woordjes te leren.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 14:20
Nyawa
Dan hoop ik maar dat de inspectie niet bij ons langskomt... Niet dat wij echt SE-cijfers krijgen voor voca-toetsen, maar als je drie keer een voca-toets voldoende maakt kun je een half punt bij je cijfer op krijgen.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 20:06
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Delama schreef op 09-09-2005 @ 15:15 :
En als je heel eerlijk bent moet je toegeven dat woordjes niets met een denkniveau te maken heeft, iedereen kan het. Zelfs als je frans voor geen ene reet begrijpt (zoals ik) kan je makkelijk een tien halen door een zooi woordjes te leren.
Ehm ik ben het daar niet mee eens. Bijna iedereen kan uiteindelijk daarvoor een 10 halen. Maar bij sommige mensen kost dat aanzienlijk meer tijd.
Ik herinder me nog dat ik in de derde 10 uur bezig was met het leren van een so engels. Ik begon dan ook 10 dagen van te voren. Ik haalde dan wel een 8 of een 9.

Maar de onderwijsinspectie heeft wel gelijk , die dingen mogen niet op een SE getest worden. Maar ik weet niet hoe je dat nu kan oplossen. Bij ons op school worden zulke vaardigheden getest op overgangstoetsen.

Tis balen voor je jah
Oud 09-09-2005, 21:05
rubenrtv
rubenrtv is offline
Citaat:
Nyawa schreef op 09-09-2005 @ 15:20 :
Dan hoop ik maar dat de inspectie niet bij ons langskomt... Niet dat wij echt SE-cijfers krijgen voor voca-toetsen, maar als je drie keer een voca-toets voldoende maakt kun je een half punt bij je cijfer op krijgen.
Dat is wel heel makkelijk
Oud 09-09-2005, 22:11
Verwijderd
Bij mij was het woordjes leren trouwens wel verplicht als handelingsdeel. We moesten ze leren en dan een testje op de computer doen en die resulaten uitprinten. Maar dat kon je vervalsen.

Tegenwoordig moeten ze met die vakken die woordjes idioom ook leren. Maar worden ze overhoort. Wanneer je een paar fouten hebt de eerste les van de week, en de tweede les je ze weer fout hebt: vrijdag het 8e uur verplicht gratis bijles idioom leren. Jaja het moet niet gekker worden. Blij dat ik ervanaf ben.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-09-2005, 10:19
polichinelle
polichinelle is offline
wij hadden voor fa1 en du1

30% grammatica + woorden
15% luisteren
15% spreken
40% lezen

Oud 10-09-2005, 10:36
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
polichinelle schreef op 10-09-2005 @ 11:19 :
wij hadden voor fa1 en du1

30% grammatica + woorden
15% luisteren
15% spreken
40% lezen

wtfooock

du 1 en fa1 is toch enkel lezen
Oud 10-09-2005, 11:26
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 10-09-2005 @ 11:36 :
wtfooock

Mjah, op mijn oude school hield Frans en Duits 1 dat ook in. Scholen hebben daar op een gegeven moment veel meer vrijheid in gekregen hoe ze die vakken invullen.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 11:31
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
du1 = lezen en luisteren (iig, dat was bij ons zo), en ik dacht dat dat altijd zo was ? wat moet du2 anders zijn ?
Oud 10-09-2005, 13:04
T-i-n-e-z
T-i-n-e-z is offline
hmm vrij lullig idd dat dit zo moet lopen, maar aan de andere kant: Alles wat je geleerd hebt heeft een doel: woordjes, grammatica etc kun je gebruiken bij het centraal examen. Als jij goede punten hebt gehaald voor deze toetsen mag je spreken van genoeg inhoudelijk begrip van de getoetste stof. Je mag dan ook verwachten dat deze je van voordeel zijn bij het examen.
Oud 10-09-2005, 13:14
Estar
Estar is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 10-09-2005 @ 12:31 :
du1 = lezen en luisteren (iig, dat was bij ons zo), en ik dacht dat dat altijd zo was ? wat moet du2 anders zijn ?
Dat is volledig duits kunnen, dus ook praten etc.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2005, 17:12
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Ik zit in Havo 4 met Frans 1&2 en heb nog geen SE's, die krijg ik allemaal pas in de 5de.
Oud 11-09-2005, 09:31
polichinelle
polichinelle is offline
Citaat:
wtfooock

bij ons dus niet.
Oud 11-09-2005, 17:03
rubenrtv
rubenrtv is offline
Citaat:
wtfooock

lezen & luisteren bij ons
Oud 11-09-2005, 17:20
JCG
JCG is offline
Citaat:
Estar schreef op 10-09-2005 @ 14:14 :
Dat is volledig duits kunnen, dus ook praten etc.
Duits 1 was bij ons: luisteren, lezen, een beetje kunnen schrijven en spreken. Je hoefde niet foutloos duits te kunnen schrijven en spreken, als je je maar min of meer verstaanbaar kon maken in het duits.
Oud 11-09-2005, 18:55
Verwijderd
Citaat:
wtfooock

Officieel is het maar enkel lezen, maar omdat dat nogal saai is hebben scholen ervoor gekozen om de leerlingen nog meer te doen te geven
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten