Oud 02-11-2003, 21:11
Daevrem
Daevrem is offline
Zijn er mensen die zich eenigsinds interesseren voor dit soort muziek? Ik vind het een heel rijk genre, de muzikaliteit is echt eindeloos. Honderden jaren traditie hebben dit soort muziek zo verfijnd. En het is vaak zo anders als westerse muziek.

Ikzelf ben het meest fan van karnatische muziek, muziek uit zuid india. Het systeem van deze muziek is waarschijnlijk het meest ingenieuze en complexe systeem wat er bestaat. De instrumentalisten zijn zo begaafd. En om maar eens wat namen te noemen. U. Srinivas, L. Shankar, en Zakir Hussain. U. Srinivas is echt magie, zo vloeiend gamaka's op een gefret instrument, ongelooflijk. L. Shankar met zijn 10-snarige dubbele viool en stem met een berijk van vijf octaven. Zakir Hussain is waarschijnlijk de beste percussionist in de wereld vandaag.

In de karnatische muziek improviseerd men al veel langer dan in de jazz muziek en fuga-improvisatie is grotendeels verloren gegaan. Het is dus de meest vergevorderde geimproviseerde muziek. Als je geimproviseerde muziek speelt doe je je er goed aan je eens te verdiepen in indische klassieke muziek(hetzij de hindustaanse of de karnatische).

Maar ook mensen als Ustad Salamat Ali Khan, L. Subramaniam, of de een heel stuk bekendere Ravi Shankar. Eigenlijk is de lijst eindeloos en dan heb ik het enkel over indiaanse klassieke muziek.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-11-2003, 07:52
Chameleon2000
Chameleon2000 is offline
Ik ben opgegroeid met Indiase klassieke muziek. Toen ik wat jonger was vond ik het niks, maar als ik nu improviseer merk ik dat ik onbewust vaak typisch aziatische melodieen speel.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2003, 09:03
Carn
Carn is offline
mwa ik ben er niet zo`n fan van, op het percussie gedeelte na, bvb het werk van Trilok Gurtu kan ik wel pruimen.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten