Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Natuurlijk niet. Bij een té groot zetelaantal zul je erg veel kleine partijtjes krijgen (wat evt in te dammen valt dmv een hogere kiesdrempel, maar juist dat maakt het evt voordeel -ruimte voor de kleinere groepen- weer tenniet) --> wordt het meteen al erg lastig om bijv. een coalitie te vormen, en zal er dan nog (met veel partijen) te veel interne instabiliteit zijn. Om maar even een van de nadelen te noemen. 150 vind ik wel een mooi getal. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En ik wilde gewoon aangeven dat er weer eens blind wordt geroepen zonder nadenken. Zoals je zelf al aangaf zal er weinig veranderen als het aantal leden naar 100 wordt verkleind. |
![]() |
||
Tot 1956 bestond de Tweede Kamer ook uit 100 zetels, en dat hebben ze op een gegeven moment uitgebreid naar 150. Dat had natuurlijk een reden. Om precies te zijn datgene dat Dvalin al noemde:
Citaat:
|
De Kamer zou een stuk slagvaardiger zijn als ze eindelijk eens gingen doen waar ze fucking voor zijn in plaats van een beetje de jaknikkers en stempelaars uit te hangen. Als De Graaf zich dáár nou eens op zou concentreren...
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik heb gemengde gevoelens bij dit plan. In de grote partijen zal dit totaal geen problemen opleveren, zij hebben immers ook dan veel mensen in de Kamer zitten. Het probleem zit hem vooral bij de kleinere fracties, zij zullen door dit plan bij hetzelfde aantal stemmen minder mensen in de Kamer hebben, wat een (nog) hogere werkdruk voor de Tweede Kamer leden tot gevolg heeft.
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() (die partij moet gewoon eens afstappen van hun bijna ziekelijke drang tot bestuurlijke vernieuwing. ) |
![]() |
|
Het liefst zie ik de kamer zelfs uitgebreid worden. Als ik de situatie vergelijk met andere landen (Oostenrijk plm 200 kamerleden op 8 mln, Portugal zelfde verhaal, Denemarken ook), hebben wij weinig afgevaardigden. Maar om de Scandinavische trend te volgen, hoop ik dat dan de eerste kamer bij de tweede wordt gevoegd en dat die 75 nieuwe zetels in het nieuwe parlement voor districtstemmen worden gebruikt. Dan is er ook nog wat hoop voor wie op kleine partijtjes stemt (immers, de SP zal enkel districtstemmen winnen wanneer Oss of een van de grote steden een apart district vormt - niet dat ik een SP'er ben, maar zo fair ben ik nog wel dat ik ook hun zetels gun).
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Niet dat ik vind dát er uitgebreid moet worden. Ik heb de indruk dat er genoeg mensen zijn om aan alle belangen te denken. Dat de politiek niet slagvaardig is, ligt eerder aan de mentaliteit en de ideeën waar men het niet mee eens is.
|
![]() |
||
Citaat:
Misschien moeten we in Nederland wel gewoon over naar een twee partijen stelsel net zoals in de VS.. Dat is een stuk slagvaardiger dan zoals er in Nederland politiek bedreven wordt. Nu moet je rekening houden met alles, honderduizend keer overleggen en vervolgens een voorstel weer intrekken. Dat schiet niet op.. Ik vind het zeker een goed idee om daarom terug te gaan naar 100. Die partijen met 1 of 2 zetels zorgen voor veel opnthoud in tijd en geld etc. Daarnaast vind ik ook zeker dat de hele politiek moet veranderen. Gewoon wat minder overleggen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
kijk.. de 2e kamer wordt gewoon nog steeds gekozen..
die maken een wet.. en dan gaan de mensen stemmen of ze hem willen..dus acceptabel.. en mensen die er niet mee eens zijn geven daar een reden voor.. en daar nemen ze per stad mensen voor in dienst die de serieuze redenen er uithalen en die gaan dan naar een overleg en dan kunnen ze kijken als demeerderheid het nniet wil waarom zij het niet willen en ze het goed kunnen aanpassen..
|
Mensen toch, wat een drogredenaties lees ik hier overal.
Ten eerste, de tweede kamer is onze volksvertegenwoordiging. Kortom, zij dienen ons te vertegenwoordigen en voor ons beslissingen te nemen. Of dit nu gebeurd met 150 of 100 kamerleden is niet echt interessant. Ik zie enkele reacties van mensen die denken dat 150 man meer weten dan 100. Dat durf ik met gemak tegen te spreken. Alle partijen hebben namelijk momenteel al fractiemedewerkers. Deze mensen doen het werkelijke onderzoekswerk e.d. Verder lees ik hier ook nog iets over een referendum. Wat een onzin word er daar toch over gesproken. Laten we nu voor eens en altijd vaststellen dat we een volksvertegenwoordiging hebben die wij in staat achten om voor beslissingen te nemen. Waarom zouden wij dat ook nog moeten doen? JUist de politica die een referendum voorstellen zeggen eigenlijk dat ze incapabel zijn om over dat ene onderwerp te beslissen voor ons. Laat dat referendum dus asjeblieft waar het is, in de koelkast.
|
het zijn drogredeneringen en politici
100 mensen in de kamer heeft wel enige afrondingsvoor- en -nadelen. Het zal ervoor zorgen dat kleine partijn moeilijker de kamer binnenkomen, wat tot gevolg heeft dat de exentriekeren in onze samenleving zich in de tweede kamer niet meer kunne uiten. Ik vind dat niet wenselijk, maar ik begrijp ook wel de andere kant van het verhaal. |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|