Oud 11-07-2003, 17:11
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Ik wil graag een nieuwe geluidskaart kopen. Hierover heb ik een aantal vraagjes. Allereerst zal ik vertellen waarom. Ik heb op het moment een SiS 7012 Wave op mijn moederbord zitten, maar deze voldoet voor mij niet. Waarom niet? Nou, ik heb twee zussen die al gauw mekkeren dat mijn muziek te hard staat. Hiervoor heb ik onlangs een koptelefoon gekocht. Uit mijn speakers geeft de Sis prima geluid, door de koptelefoon niet. Het geluid is hoorbaar, maar niet bijster hard. In windows staan (naar mijn weten) alle volume schuifjes die er toe doen op hun max.

Goed, ik wil dus een nieuwe geluidskaart kopen. Zelf kreeg ik een SB live 5.1 (Creative) aanbevolen door een vriend. Qua geld heb ik er maximaal 50 euro voor over. Vraag 1 luidt dan ook: is dit een goede koop? Zijn er (betere) alternatieven? Ik ben de SoundBlaster SLIVE! 5.1 al tegengekomen voor €38, op internet. Wellicht weet iemand waar deze kaart goedkoper te krijgen is?

Vraag 2: Hoe regel ik dit met de geluidskaart op mijn moederbord? Ik ben bang voor conflicten hiermee, lijkt me niet goed om 2 geluidskaarten te gebruiken. Kan het dus überhaupt wel?

Allemaal bij voorbaat dank!
Advertentie
Oud 11-07-2003, 17:40
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dat jouw koptelefoon niet hard genoeg kan komt niet door de geluidskaart (of adapter in dit geval), maar omdat je er geen versterker tussen zet. Geluidskaart is alleen een voorversterker, je moet er een gewoon een hifi versteker tussen zetten en daar je koptelefoon op aansluiten, een geluidskaart van €125 zal dit niet verhelpen.

Audigy 2 is wel goed, zijn vast betere produkten voor dezelfde prijsklasse. Audigy 2 is zo'n €125 dacht ik. Goedkoper kun je veel beter Philips Seismic Edge 5.1 (3 channels) nemen, of de nog goedkopere 2.1 (1 channel).

Je kunt probleemloos 2 geluidskaarten in één systeem hebben. Als je dat persé wilt kun je onboard sound ook meestal uitschakelen in BIOS.

Maar probeer het eerst met een versterker en kijk dan of je de kwaliteit te mager vindt, onboard sound voldoet meestal prima.
Oud 11-07-2003, 17:56
Verwijderd
Heb je je koptelefoon in de LINE-OUT of SPEAKER OUT geplugd? Je speaker-out zou harder volume moeten geven; line-out is in feite gemaakt voor een versterker.
Oud 12-07-2003, 08:58
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Enlightenment: Zo'n hifi versterker; je bedoelt toch niet zo'n kastje? Ik betwijfel of ik die heb en of ik er wel plaats voor zou hebben, of begrijp ik je verkeerd? Overigens: die koptelefoon geeft wel goed geluid zonder versterker, op andere pc's met een andere geluidskaart. Dit zijn meestal Creative kaarten, maar de kaarten die ik hier thuis beschikbaar heb zijn allen ISA-kaarten, wat niet past op mijn moederbord. Hierdoor denk ik toch dat het aan mijn geluidskaart ligt....

Dobermann: Nou ben ik niet zo'n hardwarekenner, maar ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb drie aansluitingen op mijn systeemkast voor het geluid. Volgens mij is de bovenste de line-out (zitten mijn speakers en koptelefoon op) die daar onder de stereo-out en die daar weer onder de aansluiting voor een microfoon of zo. Rare is zodra ik mijn speakers/koptelefoon op de tweede aansluiting zet, hoor ik helemaal niets meer, waardoor ik in feite "gedwongen" ben de bovenste aansluiting te kiezen... Enig idee?
Oud 12-07-2003, 11:19
Enlightenment
Enlightenment is offline
Je moet een versterker kopen (2e hands voor €40 ofzo), geen nieuwe geluidskaart.

Onboard sound heeft alleen line-out ja.
Oud 12-07-2003, 14:07
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Het probleem is opgelost. Ik heb speakers gewisseld met m'n pa, want met zijn speakers werkte het verhaal opeens wel.... Heb nu dus goed geluid uit m'n koptelefoon, ben blij dat ik geen nieuwe kaart heb gekocht. Toch bedankt voor jullie antwoorden

Al vraag ik me nog steeds af wat die speakers dan met die koptelefoon te maken hebben.....
Oud 13-07-2003, 09:58
Enlightenment
Enlightenment is offline
Die speakers hebben een versterker, aangezien ze self-powered zijn. Die versterken het signaal.

Ken je die oude draaitafels nog met LP's (hoe heet zo'n ding ) Als je die niet aansluit op je versterker en gewoon de LP ronddraait, hoor je ook heel zachtjes de muziek gewoon, dat is dus niet versterkt. De versterker maakt het geluid harder en dit heb je gewoon nodig.

Nu is het output signaal van line-out wel harder, maar niet geschikt om gewoon je hoofdtelefoon erin te steken. Je hebt een versterker nodig, in dit geval dus speakers.
Oud 13-07-2003, 17:15
Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-07-2003 @ 10:58:
Die speakers hebben een versterker, aangezien ze self-powered zijn. Die versterken het signaal.

Ken je die oude draaitafels nog met LP's (hoe heet zo'n ding ) Als je die niet aansluit op je versterker en gewoon de LP ronddraait, hoor je ook heel zachtjes de muziek gewoon, dat is dus niet versterkt. De versterker maakt het geluid harder en dit heb je gewoon nodig.

Nu is het output signaal van line-out wel harder, maar niet geschikt om gewoon je hoofdtelefoon erin te steken. Je hebt een versterker nodig, in dit geval dus speakers.
Wel, ik kan mezelf prima doof maken met mn koptelefoon aan mn SiS onboard, dus ik denk dat i-dinges wat fout doet. Verder heb je wel gelijk over die versterker maar die heb je voor thuisgebruik niet echt nodig hoor.
Oud 13-07-2003, 17:18
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Vaal schreef op 13-07-2003 @ 18:15:
Wel, ik kan mezelf prima doof maken met mn koptelefoon aan mn SiS onboard, dus ik denk dat i-dinges wat fout doet. Verder heb je wel gelijk over die versterker maar die heb je voor thuisgebruik niet echt nodig hoor.
Het zal wel verschillen dat output vermogen dan. Of misschien een hoofdtelefoon met minder weerstand (ohm) ofzo.

Iig gewoon self-powered speakersetje met redelijk wat vermogen kan natuurlijk ook.
Oud 13-07-2003, 18:29
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Citaat:
Vaal schreef op 13-07-2003 @ 18:15:
Misschien heb jij inderdaad weer andere speakers of zo? Of iets anders met line out / speaker out?

Offtopic: Het is I-brahimovic, naar die fantastische voetballer
Oud 20-12-2003, 22:13
Droyd
Droyd is offline
Zijn de speakers en versterker afzonderlijk? Zo ja, kan je gewoon jouw oorspronkelijke speakers gebruiken+de versterker bij jou laten

Misschien is je pa daar meer tevreden mee
Oud 21-12-2003, 01:22
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik denk dat hij een half jaar later wel een geschikte geluidskaart gevonden heeft.

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten