Oud 27-12-2003, 17:55
johnbiezen
johnbiezen is offline
Ik heb binnenkort mondeling. Nu moet ik nog 1 boek lezen. Bij zo'n mondeling moet je bepaalde verbanden trekken tussen verschillende boeken. Ik heb nu al een aantal boeken gelezen waar problemen in voorkwamen. Zoals Hersenschimmen (man wordt dement), Het Geheim (vader gaat dood, oorlog breekt uit, mongooltje als kind, moeder gaat dood), De Doodshoofdvlinder ( Vader gaat dood, frustraties).
Dus nu zoek ik nog 1 boek waar veel problemen in voorkomen zodat je daar lekker over kunt lullen en verbanden uit kunt halen met de andere boeken..

Ik heb wel een aantal eisen (sorry)...:

* Het moet een recent werk zijn = vanaf 1999
* Moet realistisch zijn
* Redelijk vlot te lezen zijn (niet veel -flashbacks, -moeilijke woorden, -langdradige/saaie zinnen/woorden.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-12-2003, 00:39
nova7
nova7 is offline
red ons ,maria montanelli
van Herman koch,
het is wel een boek met problemen,maar kweet niet of het voor je geschikt is,
veel flashbacks,maar je kunt er veel over 'lullen'
Oud 28-12-2003, 16:42
spunky
spunky is offline
Tsja. Opzich zitten er in alle boeken wel 'problemen'. Lekker lezend realistisch werk wat ik je kan aanraden:
* God's Gym - Leon de Winter
* Rico's vleugels - Rascha Peper
Oud 28-12-2003, 17:33
Verwijderd
Boeken van Maarten 't Hart (al weet ik niet hoe recent dat allemaal is) en De eerste zonde van Mariet Meester, maar dat is misschien wat te kinderachtig (en is van 1997).
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 17:40
Verwijderd
Citaat:
johnbiezen schreef op 27-12-2003 @ 18:55:
Ik heb binnenkort mondeling. Nu moet ik nog 1 boek lezen. Bij zo'n mondeling moet je bepaalde verbanden trekken tussen verschillende boeken. Ik heb nu al een aantal boeken gelezen waar problemen in voorkwamen. Zoals Hersenschimmen (man wordt dement), Het Geheim (vader gaat dood, oorlog breekt uit, mongooltje als kind, moeder gaat dood), De Doodshoofdvlinder ( Vader gaat dood, frustraties).
Dus nu zoek ik nog 1 boek waar veel problemen in voorkomen zodat je daar lekker over kunt lullen en verbanden uit kunt halen met de andere boeken..

Ik heb wel een aantal eisen (sorry)...:

* Het moet een recent werk zijn = vanaf 1999
* Moet realistisch zijn
* Redelijk vlot te lezen zijn (niet veel -flashbacks, -moeilijke woorden, -langdradige/saaie zinnen/woorden.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen
ik weet niet of ie in t engels mag zijn...

lees het boek "go ask alice" maar, die is in het engels, en gaat over drugs, op deze site staan uittreksels in het nederlands en het engels ervan... veel geluk

(ik moest t boek ook lezen maar heb ik niet gedaan, haha, ik heb de uittreksels gelezen )
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 07:29
Verwijderd
Citaat:
relaxxamann schreef op 28-12-2003 @ 18:40:
ik weet niet of ie in t engels mag zijn...

lees het boek "go ask alice" maar, die is in het engels, en gaat over drugs, op deze site staan uittreksels in het nederlands en het engels ervan... veel geluk

(ik moest t boek ook lezen maar heb ik niet gedaan, haha, ik heb de uittreksels gelezen )
De vertaling heet 'Het onkruid en de bloem', maar vaak mogen er geen vertaalde boeken gelezen worden (wij mochten het iig niet).
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 19:49
johnbiezen
johnbiezen is offline
Citaat:
nova7 schreef op 28-12-2003 @ 01:39:
red ons ,maria montanelli
van Herman koch,
het is wel een boek met problemen,maar kweet niet of het voor je geschikt is,
veel flashbacks,maar je kunt er veel over 'lullen'
Bedankt Nova 7

Maar dit is geen recent werk, en die moet ik hebben, dus moet max 5 jaar geleden zijn

Laatst gewijzigd op 05-01-2004 om 20:15.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 18:36
johnbiezen
johnbiezen is offline
Wie weet er nog een goed RECENT boek, ik moet er nog 1!!!
Met citaat reageren
Oud 06-01-2004, 19:35
light fighter
light fighter is offline
Ik heb er een van 2003 dus recent renate dorrestein het duister dat ons scheidt
wel veel flashbacks maar leest lekker makkelijk weg, ik lees hetn u ook en problemen zat in dat boek
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 14:52
johnbiezen
johnbiezen is offline
Citaat:
light fighter schreef op 06-01-2004 @ 20:35:
Ik heb er een van 2003 dus recent renate dorrestein het duister dat ons scheidt
wel veel flashbacks maar leest lekker makkelijk weg, ik lees hetn u ook en problemen zat in dat boek
Bedankt, maar die is ook uitgeleend....

Iemand anders?
Met citaat reageren
Oud 07-01-2004, 22:51
spunky
spunky is offline
Hokwerda's Kind van Oek de Jong.
Oud 08-01-2004, 16:25
johnbiezen
johnbiezen is offline
Bedankt, Maar in het boek van Oek de Jong komen geen problemen voor!

Nog iemand anders RECENTE aanraders?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 00:14
spunky
spunky is offline
Citaat:
johnbiezen schreef op 08-01-2004 @ 17:25:
Bedankt, Maar in het boek van Oek de Jong komen geen problemen voor!
Ik zou het boek eerst eens lezen eigenlijk.
Oud 10-01-2004, 09:23
johnbiezen
johnbiezen is offline
Citaat:
spunky schreef op 10-01-2004 @ 01:14:
Ik zou het boek eerst eens lezen eigenlijk.
Maar dit boek heeft meer dan 400 bladzijdes, zo'n dikke pil, daar houdt ik niet van...

Nog iemand andere tips, please...

Laatst gewijzigd op 10-01-2004 om 09:28.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 09:38
oOAnGeLOo
oOAnGeLOo is offline
ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar er was gisteren een programma op tv over een jongen die toen hij klein was heel erg mishandeld is door zijn moeder.. Hij heeft daarover ook een boek uitgebracht..
Ik heb geen idee hoe het heet, maar die jongen (de schrijver ook) was iig "David Bisson" samen met nog iemand anders..
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar zijn verhaal maakte iig heel veel indruk op mij...

iig veel succes!
Oud 11-01-2004, 12:00
johnbiezen
johnbiezen is offline
Citaat:
oOAnGeLOo schreef op 10-01-2004 @ 10:38:
ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar er was gisteren een programma op tv over een jongen die toen hij klein was heel erg mishandeld is door zijn moeder.. Hij heeft daarover ook een boek uitgebracht..
Ik heb geen idee hoe het heet, maar die jongen (de schrijver ook) was iig "David Bisson" samen met nog iemand anders..
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar zijn verhaal maakte iig heel veel indruk op mij...

iig veel succes!
Helaas, dit boek is geen RECENT werk....

Iemand anders nog tips/aanraders...(recent)

Laatst gewijzigd op 11-01-2004 om 12:04.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 12:23
ducky
ducky is offline
het verrotte leven van floortje bloem (yvonne keuls)
als je de boektopperversie hebt, dan staat de hele analyse ook al achterin.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 15:37
In_stilte
In_stilte is offline
Het boek vals licht,

het gaat over een jongen die een hoerenverslaving heeft. Njaja het ligt allemaal veel ingewikkelder natuurlijk maar het gaat dus over die jongen en een meisje met een heel treurig verleden.

Het is een recent boek.

Het heeft wel weer aardig wat bladzijdes, maar je moet toch ook lezen !
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 16:35
Steleto
Steleto is offline
Moederkruid van Carry Slee

ernstige psychische mishandelingen, gezien vanuit het kind. Goed te lezen, wel erg aangrijpend.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 11:41
Verwijderd
Citaat:
ducky schreef op 13-01-2004 @ 13:23:
het verrotte leven van floortje bloem (yvonne keuls)
Dat is toch geen recent boek...
Met citaat reageren
Oud 17-01-2004, 16:32
ducky
ducky is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 16-01-2004 @ 12:41:
Dat is toch geen recent boek...
nee, klopt... maar ik zat een uitgave uit 2000 te lezen... stom
Met citaat reageren
Oud 17-01-2004, 16:44
Charlottetje
Charlottetje is offline
hmm, tsja, problemen heeft het toch wel, maar of je er nog wat aan hebt:

De Passievrucht - Karel Glastra van Loon 1999

Armin heeft een zoontje van 3 wanneer zijn vrouw overlijdt.
10 jaar later heeft hij een nieuwe vrouw (beste vriendin eerste vrouw) en wil daar een kind mee, dan ontdekt hij altijd onvruchtbaar geweest te zijn en gaat dus op zoek naar 'de dader'
Hij gaat alle mannen af met wie Monica (o, ja zo heet ze, was het even vergeten) het gedaan zou kunnen hebben.
Ook een hoop flashbacks over de eerste tijd (jaar?) na monica's dood. (contact schoonouders o.a.)

tsja, weet niet wanneer je mondeling hebt, of dit dus nog helpt en of het wel goed genoeg is.
Gaat ook wel over frustraties en het is een zoektocht die er niet geweest zou zijn als Monica nooit vroegtijdig was overleden...

Succes met je mondeling in elk geval!
Oud 17-01-2004, 17:03
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Steleto schreef op 15-01-2004 @ 17:35:
Moederkruid van Carry Slee

ernstige psychische mishandelingen, gezien vanuit het kind. Goed te lezen, wel erg aangrijpend.
& Lees dan ook gelijk het vervolg; Dochter van Eva.
Oud 17-01-2004, 17:14
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
Quiana schreef op 17-01-2004 @ 18:03:
& Lees dan ook gelijk het vervolg; Dochter van Eva.
maar moederkruid en dochter van eva zijn geen literatuur...

wel erg goed en makkelijk leesbaar inderdaad!
Oud 17-01-2004, 17:44
Masquerade
Masquerade is offline
Het is wel degelijk literatuur hoor..
Dan vraag ik me af wat jouw definitie van literatuur is..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-01-2004, 19:38
Charlottetje
Charlottetje is offline
als het door de grote meerderheid(dus meer dan 50%+1) van de critisi, recensenten en alle andere mensen die (er voor gestudeerd hebben en) er een mening over gegeven hebben.

Nou oke, niet echt mijn definitie, maar Giphart en Keuls liggen ook maar op het randje van de literatuur bijvoorbeeld.
Een 'officiele' definitie zou ik je ook niet kunnen geven, helaas.

Carry Slee schrijft jeugdliteratuur, maar deze autobiografische boeken behoren niet tot de literatuur

Misschien dat jij het literatuur VIND, maar dan hoeft het nog niet zo te ZIJN, snappie?
Oud 18-01-2004, 09:53
Verwijderd
Citaat:
Charlottetje schreef op 17-01-2004 @ 20:38:
Carry Slee schrijft jeugdliteratuur, maar deze autobiografische boeken behoren niet tot de literatuur

Misschien dat jij het literatuur VIND, maar dan hoeft het nog niet zo te ZIJN, snappie?
De meeste scholieren mogen het wel gewoon lezen voor hun lijst.
Veel docenten vinden het dus kennelijk ook literatuur.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 11:35
Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 17-01-2004 @ 20:38:
als het door de grote meerderheid(dus meer dan 50%+1) van de critisi, recensenten en alle andere mensen die (er voor gestudeerd hebben en) er een mening over gegeven hebben.

Nou oke, niet echt mijn definitie, maar Giphart en Keuls liggen ook maar op het randje van de literatuur bijvoorbeeld.
Een 'officiele' definitie zou ik je ook niet kunnen geven, helaas.

Nou, in wezen heb ik er ook voor gestudeerd, dus ik zou mijn mening niet zomaar afdoen als een onzinnig gegeven. Het gaat mij er niet om dat ik het boek literatuur vind, maar om het feit dat het gewoon literatuur is, wat jij er ook van vindt. (Ja, dit klinkt arrogant; zo is het echter niet bedoeld).

Literatuur is mijns inziens gewoon de hoeveelheid schriftelijke bronnen die door de mensheid geschreven is. Dit is natuurlijk een behoorlijk brede opvatting.. dat weet ik. Ik heb nog even gezocht op internet, en dit vond ik op de site van een leesclubje ( ):

Citaat:
- Iets wat in een bepaalde tijdsperiode wordt geschreven kan in die periode literatuur worden gevonden, maar in een andere tijdsperiode niet meer. De tijdsgeest bepaald in grote mate wat literatuur is en wat niet. Er is ook een tijdsperiode geweest dat iets origineel moest zijn, voordat het als literatuur bestempeld werd.
- De schoonheid van de taal is een belangrijk punt bij literatuur. De schrijver moet niet alleen een verhaal schrijven, maar ook goochelen met de taal. Hierbij werd opgemerkt dat een vertaling nooit literatuur kan zijn.
- Het lezen van literatuur moet een plezierige bezigheid zijn, waarbij de schrijver ook nog een boodschap over probeert te brengen. Literatuur moet zich bevinden tussen genot en nut.
- Literatuur moet ook mensen kunnen raken, waardoor mensen aan het denken worden gezet. Dit punt is wel subjectief werd geconcludeerd, want niet iedereen wordt door hetzelfde aangesproken. Iemand vond dat je in een literair werk bij elke zin na zou moeten denken.
- De verhaallijn moet kloppend zijn. De omgeving die in een literair werk wordt geschapen kan wel een geheel verzonnen wereld te zijn (Lord of the Rings), maar het moet wel goed uitgewerkt zijn.
- De vraag werd gesteld of literatuur datgene is wat bij je gedachtewereld aansluit. Wanneer we een stap verder zetten zou hieruit geconcludeerd kunnen worden dat het geschrevene dat aansluit bij de academische wereld van Nederland literatuur is.

http://www.wau.nl/csfr/Kringen/Liter...tuurkring3.htm
Als je dit zo leest, dan zijn de autobiografische boeken van Carry Slee wel degelijk literatuur. Net zoals Giphart en Yvonne Keuls. De literaire capaciteiten van Giphart worden onderschat. Vind ik. (En uitgever Joost Nijsen deelt mijn mening op dit gebied).
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 11:56
Charlottetje
Charlottetje is offline
maar als je het zo bekijkt is bijna alles literatuur...
Hmm, oke, altijd een leuk gegeven voor mijn mondeling dit...
Tsja, zo blijkt maar weer dat de opvatting over literatuur door de jaren heen erg kan veranderen (maar dat staat ook wel in dat stukje inderdaad)
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten