Oud 30-01-2004, 22:14
dinkie
dinkie is offline
Diabetici hoeven niet deel te nemen aan alcoholcontroles, vanwege het feit dat ze aceton in hun adem kunnen hebben (als gevolg van ketoacidose, wat weer het gevolg is van een te laag insulinegehalte). Maar is de blaastest dan gebaseerd op aceton in je adem ofzo? wie kan mij dat vertellen...

Alvast bedankt
Oud 30-01-2004, 22:38
Sperzieboon
Sperzieboon is offline
het lijkt mij dat er op stoffen wordt gecheckt die ook in alcohol zitten. Als er aceton in zit, dan lijkt het me dat ze daar op kunnen controleren.
Oud 31-01-2004, 08:49
Verwijderd
Citaat:
De elektrochemische sensor in de Alcotest 7410+ bepaalt snel en betrouwbaar het ademalcoholgehalte (AAG). Het apparaat is door de zeer korte wachttijd steeds gebruiksklaar. Een ander voordeel is dat de sensor niet gevoelig is voor een aantal stoffen, die in de uitgeademde lucht kunnen voorkomen, zoals bijvoorbeeld aceton
Bron

Blijkbaar is het dus niet afhankelijk van de aceton. Maar speelt het wel mee anders zou men niet spreken van het voordeel dat aceton niet wordt geregistreerd door de sensor.

Hoe het precies zit weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2004, 13:48
Verwijderd
Zoals mijn scheikundeleraar het beschreef:
Bij ouder blaastests, zit er in dat pijpje een stof die verkleurt als de stof in aanraking komt met voldoende alcohol. Maar een stof reageert meestal niet maar met 1 andere stof. Deze stof gaat dus ook een reactie aan met aceton, en verkleurt dan ook.

Maar tegenwoordig gebruiken ze andere blaaspijpjes dacht ik.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2004, 18:51
Verwijderd
straks is iedereen opeens diabetici
Met citaat reageren
Oud 31-01-2004, 19:34
Verwijderd
Hoe moet ik aangeven aan een agent dat ik diabetes heb, daar heb ik echt geen pasje voor
Met citaat reageren
Oud 31-01-2004, 23:08
Papier
Papier is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 31-01-2004 @ 20:34:
Hoe moet ik aangeven aan een agent dat ik diabetes heb, daar heb ik echt geen pasje voor
Misschien kun je later met een doktersverklaring de bekeuring ongedaan laten maken ofzo...

=sarahbressers
Oud 01-02-2004, 00:59
Fade of Light
Fade of Light is offline
De testen zijn gebaseerd op iets met pieken (ben vergeten wat ). Aceton zit in dezelfde piek als alcohol. Daarom is het onderscheid lastig te maken. Diabetici moeten bij controle aangeven dat ze er last van hebben, er wordt dan zo snel mogelijk een bloedtest afgenomen. Diegenen met naaldenfobie kunnen maar beter acetonadem vermijden
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 02:54
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 01-02-2004 @ 01:59:
De testen zijn gebaseerd op iets met pieken (ben vergeten wat ). Aceton zit in dezelfde piek als alcohol. Daarom is het onderscheid lastig te maken. Diabetici moeten bij controle aangeven dat ze er last van hebben, er wordt dan zo snel mogelijk een bloedtest afgenomen. Diegenen met naaldenfobie kunnen maar beter acetonadem vermijden
Diabetes en naaldfobie ...

behalve als je ouderdomsdiabetes hebt
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 02:56
Verwijderd
Citaat:
Papier schreef op 01-02-2004 @ 00:08:
Misschien kun je later met een doktersverklaring de bekeuring ongedaan laten maken ofzo...

=sarahbressers
Probleem is meer die controlle opzich, als je niet blaast moet je mee voor de bloedtest, of je blaast wel en dan mag je niet verder rijden. Hoe dan ook is het omslachtig
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 19:35
Wasaap
Wasaap is offline
aceton heeft bij gaschromatografie (GC) ongeveer de zelfde piek als ethanol (levensmiddelen alcohol) bij de nieuwste meet apperatuur is dit verschil ook te onderscheiden. dit speelt dus niet meer mee.
Oud 01-02-2004, 23:22
JantjePietje
JantjePietje is offline
Kun je met twee Bacardi's zo'n controle doorstaan, vroeg ik me af?
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 00:06
beestje
beestje is offline
Citaat:
JantjePietje schreef op 02-02-2004 @ 00:22:
Kun je met twee Bacardi's zo'n controle doorstaan, vroeg ik me af?
dat is niet de bedoeling geloof ik...

maar als jij vrij zwaar bent en een heel behoorlijke conditie hebt kun je er best doorheen komen denk ik zo

maar eigenlijk vind ik dat je na een half biertje al niet meer moet rijden. Maar dat even terzijde
Oud 02-02-2004, 13:44
JantjePietje
JantjePietje is offline
Citaat:
beestje schreef op 02-02-2004 @ 01:06:
dat is niet de bedoeling geloof ik...

maar als jij vrij zwaar bent en een heel behoorlijke conditie hebt kun je er best doorheen komen denk ik zo

maar eigenlijk vind ik dat je na een half biertje al niet meer moet rijden. Maar dat even terzijde
O, nooit geweten. Meestal drink ik een paar passoa's, voordat ik van een feest terugkom. En ik moet zeggen dat het mijn rijvaardigheid verder nauwelijks beinvloedt.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 13:51
Verwijderd
Citaat:
JantjePietje schreef op 02-02-2004 @ 14:44:
O, nooit geweten. Meestal drink ik een paar passoa's, voordat ik van een feest terugkom. En ik moet zeggen dat het mijn rijvaardigheid verder nauwelijks beinvloedt.
Jij denkt dat het jou rijvaardigheid niet beinvloed
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 20:24
dinkie
dinkie is offline
even ontopic: allemaal bedankt, kben er nu uit.

offtopic:
Citaat:
beestje schreef op 02-02-2004 @ 01:06:
Als jij vrij zwaar bent: dit klopt niet. een lang dun mannelijk persoon van 80 kilo kan meer drinken dan een dik kort mannelijk persoon van 80 kilo. Alcohol verdeelt zich in het lichaam in de watermassa: hoe dikker je bent, hoe minder watermassa, dus sterkere concentratie alcohol in je bloed=sneller dronken. conditie heeft er verder niets mee te maken hoeveel je drinkt. Factoren die een rol spelen zijn:

1. De grote van de watermassa in je lichaam
2. de hoeveelheid ADH in je maagmucosa (dit breekt alcohol af in je maag, zolang het natuurlijk in je maag zit, tot acetylaldehyde. Na passage van je maag wordt de resterende alcohol in je bloed opgenomen. Als je zorgt dat de alcohol langer in je maag blijft, zodat er meer wordt afgebroken, dus minder in je bloed komt, en je dus minder snel dronken wordt, dan moet je goed eten. Als je voor een drinkgelag veel eet; kun je veel meer drank op en langer nuchter zijn, dan als je op je nuchtere maag je voltankt. Overigens speelt het geslacht ook een rol in ADH, vrouwen hebben minder ADH, en kunnen dus minder goed tegen alcohol. Daarbij hebben vrouwen een hoger vetpercentage, en minder watermassa, wat ook een reden is waarom vrouwen sneller de gevolgen van alcohol ondervinden.

dat was het gloof ik wel
Oud 03-02-2004, 11:22
beestje
beestje is offline
Citaat:
dinkie schreef op 02-02-2004 @ 21:24:
even ontopic: allemaal bedankt, kben er nu uit.

offtopic:

Als jij vrij zwaar bent: dit klopt niet. een lang dun mannelijk persoon van 80 kilo kan meer drinken dan een dik kort mannelijk persoon van 80 kilo. Alcohol verdeelt zich in het lichaam in de watermassa: hoe dikker je bent, hoe minder watermassa, dus sterkere concentratie alcohol in je bloed=sneller dronken. conditie heeft er verder niets mee te maken hoeveel je drinkt. Factoren die een rol spelen zijn:

1. De grote van de watermassa in je lichaam
2. de hoeveelheid ADH in je maagmucosa (dit breekt alcohol af in je maag, zolang het natuurlijk in je maag zit, tot acetylaldehyde. Na passage van je maag wordt de resterende alcohol in je bloed opgenomen. Als je zorgt dat de alcohol langer in je maag blijft, zodat er meer wordt afgebroken, dus minder in je bloed komt, en je dus minder snel dronken wordt, dan moet je goed eten. Als je voor een drinkgelag veel eet; kun je veel meer drank op en langer nuchter zijn, dan als je op je nuchtere maag je voltankt. Overigens speelt het geslacht ook een rol in ADH, vrouwen hebben minder ADH, en kunnen dus minder goed tegen alcohol. Daarbij hebben vrouwen een hoger vetpercentage, en minder watermassa, wat ook een reden is waarom vrouwen sneller de gevolgen van alcohol ondervinden.

dat was het gloof ik wel
je hebt gelijk wat ik zei is niet helemaal correct

maar over het algemeen hebben zwaardere, grotere mensen idd meer watermassa dus zal de alcohol zich beter verdelen

maargoed dit is niet echt een toevoeging maar kwilde het toch zeggen
Oud 03-02-2004, 13:04
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Wasaap schreef op 01-02-2004 @ 20:35:
aceton heeft bij gaschromatografie (GC) ongeveer de zelfde piek als ethanol (levensmiddelen alcohol) bij de nieuwste meet apperatuur is dit verschil ook te onderscheiden. dit speelt dus niet meer mee.
chromatografie, dat was het woord.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten