Oud 03-06-2004, 11:20
Rhinus
Rhinus is offline
Ik ben de afgelopen 2 weken 2 keer weze kijken naar Theater Sport. 1 keer in Tilburg en 1 keer in Nijmegen en dat was echt leuk. Nu vroeg ik e af of hier meer mensen wel een naartoe gingen en zo ja, wat vinden 'we' er van.

Voor de mensen die niet weten wat 't is:
Theatersport is improvisatietheater in de vorm van een wedstrijd. Twee teams dagen elkaar uit tot het spelen van scènes. De ingrediënten van de scène - de karakters, de relatie tussen de karakters, de plaats van handeling, de inhoud, de stemming enzovoort - vragen de spelers aan het publiek. De spelvormen en de input van het publiek vormen samen de scène. Omdat er altijd een ander publiek zit, en omdat theatersporters altijd op zoek zijn naar nieuwe spelvormen, zul je op het toneel nooit twee gelijke scènes tegenkomen.

Drie rechters beoordelen samen met het publiek de prestaties van beide teams. De rechters beoordelen de spelers op drie verschillende vlakken, namelijk amusement, inhoud en techniek. Als theatersporter moet je namelijk op veel gebieden thuis zijn. Je moet namelijk tegelijkertijd een verhaal bedenken, een personage spelen, je eigen tekst verzinnen, samenspelen en je ook nog aan bepaalde theatersport-spelregels houden. Om het improviseren goed onder de knie te krijgen, leer je te vertrouwen op je spontaniteit, structuur aan te brengen in een scène en de impulsen van je medespeler te gebruiken.

Een belangrijk onderdeel bij theatersport is de muziek. Een scène kan namelijk erg kil overkomen zonder een lekker achtergrondmuziekje. Maar ook is het mogelijk om muzicale scènes te laten zien aan het publiek. De spelers zullen dan over hun emoties gaan zingen! Net als de spelers is ook de pianist voortdurend aan het improviseren. Het samenspel wat ontstaat tussen de pianist en de spelers maakt theatersport een grotere uitdaging en een nog mooiere sport!
Advertentie
Oud 03-06-2004, 13:26
Endomychus
Endomychus is offline
o ben je dan naar Rataplan wezen kijken in Nijmegen? Daar ben ik ook laatst geweets
Oud 03-06-2004, 16:50
alpha
alpha is offline
Ik heb het wel zelf gedaan, maar dat stelde eigenlijk niks voor. Ik heb het nog nooit gezien, ben wel benieuwd eigenlijk..
Oud 03-06-2004, 18:59
Uice
Uice is offline
Ik vind het vooral leuk om te doen, ook al doe ik het niet op zulk hoog niveau dat ik echt theaters inga en voorstellingen geef.

Ik ben het trouwens niet helemaal eens met alle spelregels, maar dat terzijde.
Oud 04-06-2004, 12:33
Rhinus
Rhinus is offline
Hoe zo ben je het niet eens met de spelregels?

't Is gewoon op de universiteit trouwens. In Nijmegen is't gratis en in Tilburg was't 2.50. Dus echt duur is't niet.

't Met sponzen naar de rechters en rozen naar de spelers gooien is trouwens geniaal.

Ik ben naar Rataplan weze kijken in Tilburg. En een ander team. In Nijmegen waren 2 teams waar ik de namen zoiezo niet van ken.
Oud 05-06-2004, 12:00
maf fluitketeltje
maf fluitketeltje is offline
Iemand meer info over waar en wanneer enzo? Klinkt erg leuk!
Oud 07-06-2004, 18:37
Rhinus
Rhinus is offline
't Is over 2 weken op de universiteit in Nijmegen. Op een woensdag. Maar ik neem aan dat je liever iets heb in de omgeving Amsterdam?
Oud 16-06-2004, 14:13
Rhinus
Rhinus is offline
Vanavond dus .
Ik dacht om 20:00.
Advertentie

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten