Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2007, 20:02
Verwijderd
Op dit moment zit ik in havo 5. Hierna wil ik propedeuse halen, en daarna Nederlands studeren. Ik weet alleen niet echt welke opleiding ik nu moet/kan gaan doen dan. Iemand die het weet of ideetjes?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-10-2007, 20:09
Bellaciao
Bellaciao is offline
misschien journalistiek. Ik neem in ieder geval aan dat je een HBO opleiding bedoelt. En daarmee oefen je wel veel met schrijven enzo. maargoed, ik heb er eigenlijk weinig verstand van, dit kwam in me op.
succes.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 20:12
Verwijderd
Citaat:
misschien journalistiek. Ik neem in ieder geval aan dat je een HBO opleiding bedoelt. En daarmee oefen je wel veel met schrijven enzo. maargoed, ik heb er eigenlijk weinig verstand van, dit kwam in me op.
succes.
Ik heb nagedacht over journalistiek; en dan gewoon de hele HBO opleiding, maar dat is toch niets voor mij. Ik schrijf graag, maar mijn interesse voor nieuws is zo laag dat het niet echt leuk lijkt mij er zo veel in te verdiepen. Bovendien krijg je in de eerste twee jaar ook radio en televisie erbij. Dat is al helemaal niets voor mij. Dan denk ik dat propedeuse dat ook niet is.... daarom zoek ik iets anders...
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 20:16
Bellaciao
Bellaciao is offline
oke. Ik zei toch dat je niks aan mij had .

Eh, ik denk nog even voor je.
Misschien leraar Voortgezet onderwijs Nederlands 2e graads is dat dan toch? Als voorbereiding op je vervolgstudie.

haha, I'll keep trying
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 20:17
Verwijderd
Citaat:
oke. Ik zei toch dat je niks aan mij had .

Eh, ik denk nog even voor je.
Misschien leraar Voortgezet onderwijs Nederlands 2e graads is dat dan toch? Als voorbereiding op je vervolgstudie.

haha, I'll keep trying
Ook leraar is niets voor mij....
Nouja; je denkt wel mee
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 20:19
Bellaciao
Bellaciao is offline
maar als je toch de studie niet af gaat maken omdat je daarna Nederlands gaat studeren, kun je dat toch wel doen? of zie ik dat verkeerd?
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 20:20
Bellaciao
Bellaciao is offline
Veel meer in die richting bestaat er volgens mij niet. Dus dan zou je iets totaal anders moeten gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 20:21
Verwijderd
Citaat:
maar als je toch de studie niet af gaat maken omdat je daarna Nederlands gaat studeren, kun je dat toch wel doen? of zie ik dat verkeerd?

hmm ja heb je wel gelijk in. Zie nou wel, je helpt wel.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 20:27
Bellaciao
Bellaciao is offline
je kunt ook gewoon een jaartje gaan doen wat je leuk vindt. Weet ik veel, iets wat eigenlijk gewoon een hobby is. Muziek, theater, sport, what ever, iets wat je interesseert, zodat je gewoon helemaal fris en fruitig begint aan je WO
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 20:28
Verwijderd
Citaat:
je kunt ook gewoon een jaartje gaan doen wat je leuk vindt. Weet ik veel, iets wat eigenlijk gewoon een hobby is. Muziek, theater, sport, what ever, iets wat je interesseert, zodat je gewoon helemaal fris en fruitig begint aan je WO
ook weer een leuk idee

be my personal ideeenschenker
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 20:28
Verwijderd
Je kan ook gewoon vwo doen na je havo.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 20:29
Verwijderd
Citaat:
Je kan ook gewoon vwo doen na je havo.
geen zin in. Ben op vwo begonnen. Toen drie havo. (toen overigens blijven zitten.... dan voel je je pas dom....)
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 20:34
Bellaciao
Bellaciao is offline
haha doe ik toch nog wat nuttigs. maargoed, Ik zou zeker als je al weet wat je wil, gewoon iets leuks kiezen om dat te bereiken. En niet zo zeer iets waar je wat aan hebt ( behalve dan als toegangsbewijs tot een uni)
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 20:36
Verwijderd
Citaat:
haha doe ik toch nog wat nuttigs. maargoed, Ik zou zeker als je al weet wat je wil, gewoon iets leuks kiezen om dat te bereiken. En niet zo zeer iets waar je wat aan hebt ( behalve dan als toegangsbewijs tot een uni)
Ja, en eigenlijk denk ik wel dat dat bij Nederlands ongeveer alles mag zijn....Gewoon een relaxt jaartje tegemoet dus...
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 20:36
Bellaciao
Bellaciao is offline
nou goed, eerst je examen maar eens halen

of is dat geen probleem?
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 20:38
Verwijderd
Citaat:
nou goed, eerst je examen maar eens halen

of is dat geen probleem?
mwah, gaat wel lukken denk ik. Wil nou eindelijk wel eens van die havo af....
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 20:57
Verwijderd
Citaat:
geen zin in. Ben op vwo begonnen. Toen drie havo. (toen overigens blijven zitten.... dan voel je je pas dom....)
Ja, ik heb ook wel eens ergens geen zin in. Als ik die dingen echter allemaal niet gedaan zou hebben, was ik nu vuilnisman.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 20:58
Bellaciao
Bellaciao is offline
Wat is het nut van die opmerking ..

je kunt toch net zo goed na een jaartje instromen op een universiteit, dan eerst je tijd verspillen aan een middelbare school die je wel aankan maar waar je minder gericht leert dan je zou willen?
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 20:58
Verwijderd
Citaat:
Ja, ik heb ook wel eens ergens geen zin in. Als ik die dingen echter allemaal niet gedaan zou hebben, was ik nu vuilnisman.
ik bedoel alleen maar dat het een beetje suf is om van vwo naar havo te gaan, dan weer terug naar vwo, inmiddels 20 zijn als je vwo-diploma hebt en dan nog eens naar uni.....
nouja, dat vind ik dan.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 21:05
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
ik bedoel alleen maar dat het een beetje suf is om van vwo naar havo te gaan, dan weer terug naar vwo, inmiddels 20 zijn als je vwo-diploma hebt en dan nog eens naar uni.....
nouja, dat vind ik dan.
Het lijkt mij juist de gemakkelijkste weg. Je kunt bijvoorbeeld nog 2 jaar vwo doen of 5 en 6 vwo in een jaar. Met dat diploma kun je direct beginnen aan de studie die je echt wilt doen. Daarnaast is 20 echt niet oud.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 21:07
Bellaciao
Bellaciao is offline
Persoonlijk zou ik nooit kiezen voor een extra jaar middelbare school als je er op een andere manier ook komt.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 21:08
Verwijderd
Citaat:
Het lijkt mij juist de gemakkelijkste weg. Je kunt bijvoorbeeld nog 2 jaar vwo doen of 5 en 6 vwo in een jaar. Met dat diploma kun je direct beginnen aan de studie die je echt wilt doen. Daarnaast is 20 echt niet oud.
Ja, maar dan heb ik nog twee jaar allerlei vakken waar ik eigenlijk niks aan heb. (lees: niks mee wil)
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
Persoonlijk zou ik nooit kiezen voor een extra jaar middelbare school als je er op een andere manier ook komt.

Dat dus.
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
nouja, dat vind ik dan.
5 en 6 VWO kan in één jaar. VWO geeft je verder meer opties, vaak worden er namelijk voorwaarden verbonden aan hbo-instromers omdat het percentage uitvallers onder die groep vrij hoog is.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 21:12
Bellaciao
Bellaciao is offline
Dat wist ik bijvoorbeeld niet, maargoed, met een beetje voorlichting moet dat ook wel goedkomen. maargoed, ik zou zeggen, doe iets waar je je goed bij voelt en zorg dat je volgend jaar wel gekwalificeerd bent voor een WO opleiding.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-10-2007, 22:03
Verwijderd
Citaat:
De kans dat je er komt is echter aanzienlijk groter met een VWO diploma dan met een HBO P. Op je 20e naar de uni is overigens helemaal niet oud.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 22:24
Lethe
Lethe is offline
Persoonlijk raad ik je aan vwo te gaan doen na het behalen van je havo-diploma. De ervaring leert dat veel hbo-p doorstromers het niet redden op de universiteit. Mocht je toch voor je propedeuse gaan, dan zou ik de lerarenopleiding Nederlands kiezen. Ik ken een jongen die nu geschiedenis op het hbo studeert en wil doorstromen naar de universiteit, om daar geschiedenis te gaan studeren. Hij zit in een groep met allemaal mensen die met hun P naar de uni willen. Die groep hoeft dan ook geen stage te lopen op scholen en krijgt in plaats daarvan extra theorie. Misschien is er bij de lerarenopleiding Nederlands ook wel zo'n systeem.
Oud 16-10-2007, 06:44
Verwijderd
Ik wou zeggen wat Allure V zegt in haar eerste drie regels. Ik ken overigens twee jongens die nu geschiedenis op het hbo studeren en hierna universiteit gaan doen maar die maken allebei eerst de lerarenopleiding af om daarna een master te volgen.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2007, 08:47
Verwijderd
Sowieso kun je ook beter je vwo halen studiefinancieringstechnisch als je 18 bent krijg je dan (op de middelbare) tegemoetkoming scholieren en je studiefinanciering begint pas te lopen op de uni.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2007, 13:44
Verwijderd
Ik zou gewoon de propedeuse van de lerarenopleiding Nederlands doen. Dat hebben meer mensen bij ons gedaan en, ongeacht de statistieken, is volgens mij van hun nog niemand afgevallen. Als je als hbo-instromer moeite hebt op de universiteit, dan heb je denk ik ook moeite als je eerst vwo gaat doen. Veel verschil zit er niet tussen de lesmethoden en aangeboden stof op vwo en havo.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 12:18
Multilot
Multilot is offline
Je hoeft vwo ook niet op je school te doen waar je nu zit, je kunt ook topvwo doen, zodat je in een meer gemotiveerde omgeving zit. Nou ja, iets meer dan...
Oud 21-10-2007, 18:15
Verwijderd
Zou voor vwo gaan. Ben zelf ook van 3vwo naar 4 havo gegaan en stond voor dezelfde keuze als jij: p halen op hbo of terug naar het vwo. Heb toen gekozen voor vwo. Vooral bij Nederlands zit er gewoon echt wel verschil in stof. Ik weet niet of je op het hbo veel literatuur e.d. behandelt, maar als dat niet zo is heb je echt een achterstand straks.

Ik moet eerlijk zeggen dat het wel even doorzetten is op het vwo en dat ik het nu na twee jaar helemaal gehad heb. Niet zozeer omdat het echt moeilijk is, maar wel omdat 7 jaar (in jouw geval dan 8 jaar) middelbare school gewoon een beetje te lang is. Maar ik ben zo blij dat ik het wel gedaan heb, want ik merk wel dat het vooral bij de talen wel scheelt of je havo of vwo doet. Je krijgt gewoon veel meer achtergrondinformatie over de stromingen en cultuurgeschiedenis e.d. en ik kan me voorstellen dat juist op de universiteit dat heel belangrijk is.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 18:29
Lotte
Lotte is offline
Heeft iemand al HBO leraar Nederlands gezegd?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 19:21
Lethe
Lethe is offline
Citaat:
Heeft iemand al HBO leraar Nederlands gezegd?
Ja.
Reageren

Regels voor berichten