Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-08-2005, 21:07
Verwijderd
Tja, waarschijnlijk is deze topic al zo vaak geweest, maar goed. Zoals zovelen hier begin ik aan het examenjaar. En ik weet gewoon niet wat ik wil studeren volgend jaar. De ene na de andere opleiding vind ik leuk, ik heb hier misschien wel 100 boekjes liggen over studies, maar uiteindelijk word ik er weinig wijzer van.

Ik heb voor mezelf niet duidelijk of ik naar de uni wil of hbo. Aan de ene kant lijkt hbo me handig vanwege de stages en het iets praktischere. Maar aan de andere kant heb je natuurlijk op de uni weer een academische manier van denken en dat trekt mij wel. Doe immers niet voor niets vwo.

Ik heb al ontzettend veel open dag bezocht. Maar ja elke studie wordt daar leuk neergezet. Dus elke keer ben ik weer overtuigd dat ik iets ga doen. Maar na een paar weken slaat de twijfel toe.

Mijn vraag nu aan de mensen die dit jaar gaan studeren: hoe hebben jullie de keuze gemaakt voor jullie opleiding/studie. Gewoon veel boekjes doorgespit en daar open dagen van bezocht? Of wisten jullie het echt al gelijk?

Tips zijn welkom.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-08-2005, 21:33
Verwijderd
Mij lijken verscheidene dingen leuk, ik ben voornamelijk geinteresseerd in taal, cultuur, recht, 'maatschappij' en economie (maar dan niet in het 'sommetjes maken' bedoel ik)

maar goed, ik weet dus wat ik leuk vind
ik weet ook welke studies ik leuk vind om te doen
en daaruit een keuze maken, welke is nou realistisch, waar zou ik echt een baan mee kunnen vinden, wat is negatief aan de ene studie, wat is er positief aan die studie

een lijstje maken is wel handig ja

maarr eh, ik dacht dat jij altijd kinderrechter wilde worden? (of ben ik in de war met iemand anders?)
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 21:37
Freestyler*
Freestyler* is offline
hoe?
ik heb testjes gemaakt, foldertjes gelezen en tig open dagen en meeloopdagen bezocht

Vervolgens ben ik iets totaals anders gaan doen.
Nu tweedejaars.

Het is eigenlijk de studie waarvan de omgeving vond dat ie bij mij paste. Waar ik waarschijnlijk goed in zou zijn. Nou dat klopt. Maar ik vind mijn studie dan ook niet leuk. Iets waar ik overigens totaal niet mee zit.
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 21:39
Verwijderd
Citaat:
per piacere schreef op 28-08-2005 @ 22:33 :
Mij lijken verscheidene dingen leuk, ik ben voornamelijk geinteresseerd in taal, cultuur, recht, 'maatschappij' en economie (maar dan niet in het 'sommetjes maken' bedoel ik)

maar goed, ik weet dus wat ik leuk vind
ik weet ook welke studies ik leuk vind om te doen
en daaruit een keuze maken, welke is nou realistisch, waar zou ik echt een baan mee kunnen vinden, wat is negatief aan de ene studie, wat is er positief aan die studie

een lijstje maken is wel handig ja

maarr eh, ik dacht dat jij altijd kinderrechter wilde worden? (of ben ik in de war met iemand anders?)
Nee ik wilde altijd arts worden maar kon geen natuurkunde..

en idd lijstjes maken wordt het denk ik. eerst maar eens uitzoeken wat ik nou leuk vind, en dan kiezen.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 21:49
Verwijderd
Ik heb altijd gedacht dat ik diergeneeskunde zou gaan studeren, tot ik naar de open dag ging. Dat was op mijn 18e en sindsdien is het langzaam gegroeid. Ik wist wel dat ik iets met taal wilde, maar niet wat precies. Ik heb op mijn 16e nog even taalwetenschap overwogen en daarom ben ik weer in die hoek rond gaan kijken door vooral veel folders te bestellen. Aangezien ik inmiddels havo deed, keek ik eerst naar hbo-opleidingen, maar dat was toch niet wat ik wilde, te weinig theorie en te veel groepswerk.

Ik ontdekte het colloquium doctum (toelatingsexamen vanaf 21 jaar) en toen ben ik gaan kijken welke universiteit taalwetenschap het interessantst/best aanbood. Vanaf 5 september studeer ik taalwetenschap aan de RU in Nijmegen.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 22:03
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik had zo'n TKMST cd-rom waar heel veel studies op stonden.
Ik ben elke studie afgegaan en bekeken wat je ermee kon en hoe m'n toekomstbaan er dan uit zou zien. Dan bedacht ik me of het me wat leek of niet. Ik maakte drie rijtjes: niet leuk - wel leuk - helemaal leuk. Dat, omdat ik het moeilijk vond om sommige studies meteen te schrappen (ze leken me wel leuk) maar in vergelijking met andere studies vond ik ze eigenlijk minder leuk.
Toen ik helemaal klaar was heb ik het rijtje 'niet leuk' en 'wel leuk' geschrapt, want je moet een studie méér dan 'wel leuk' vinden.
Van de studies die overbleven ben ik meer gaan opzoeken en studenten gaan spreken (die zijn wat eerlijker dan docenten op open dagen). Uiteindelijk open dag en meeloopdag gelopen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 22:08
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Ik was er altijd heilig van overtuigd dat een opleiding op de HEAO hét voor mij was. Nou, 4 Havo was een ware hel wat economie betreft, dus besloot ik iets anders te gaan zoeken. Ik wist in november {5havo en voordat ik examen deed} nog niet wat ik wilde. Toen heb ik besloten om maar naar de open dag van SPH te gaan kijken en dat leek me erg leuk. De opleiding werd toen alleen veranderd en dat trok me nog meer. Ik heb toen besloten om dat maar te gaan doen, omdat ik het toch niet wist. Ik ga nu naar mijn 2e jaar en vind het harstikke leuk

Ik heb in 3havo o.i.d. wel een test gedaan en daar kwam wel uit dat ik iets maatschappelijks "moest gaan doen" en dat klopt nu
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 23:18
Go
Avatar van Go
Go is offline
Maak een lijstje met wat je wilt en wat je niet wilt, bijv. eerst wat algemeen:

Wil je specifiek een vak leren of wil je een brede opleiding volgen en kijken wat je daar vervolgens mee kunt?

Welke kant wil je op, de economische, juridische... dat past in ieder geval wel bij je profielkeuze.


Echt heel veel nuttigs kan ik ook niet zeggen, ik kan niet eens duidelijk uitleggen hoe ik ooit (weet het al heel lang) bij de studie die ik wil gaan volgen (economie) uit ben gekomen.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 23:27
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Haha, hoe rationeel zijn jullie er allemaal mee bezig geweest

Ik vond ook heel veel dingen leuk. En ik kon ook niet kiezen. Uiteindelijk deze maar gedeeltelijk inituïtief gekozen, en gedeeltelijk omdat ik hier meer mee kon dan met de rest (ja, er zijn studies waar je nog minder mee kan dan met antropologie).
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 01:47
K-pax
Avatar van K-pax
K-pax is offline
Ben nu al een jaar bezig met de studie maar zag um in een agenda van school staan (advertentie ( )), klonk leuk, informatie gezocht, en twas wel wat me lachen leek om te doen
Uiteraard zoek je natuurlijk wel een beetje bij wat je leuk.

Studiebeurs Utrecht en soortgelijke in Arnhem, heb ik niks aan gehad, veels te veel om naar te kijken. Het enige vette op de hele beurs in Arnhem was de gepanzerde wagen van de landmacht...... ( mja daar wil ik niet heen ) en in Utrecht de goodies die je kreeg bij standjes
__________________
A righteous infliction of retribution manifested by an appropriate agent
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 09:16
Verwijderd
Ik had al jaren journalistiek voor ogen. Een bezoekje aan een info-middag op het Windesheim en toen wist ik het zeker: dit wil ik niet. Toch heeft het nog een jaar geduurd voor ik het aan mezelf toe durfde te geven. Toen was het ook redelijk snel bekeken. Ik heb veel informatie opgezocht over zo ongeveer alle opleidingen. Ik ben begonnen met de vragen 'wat kan ik met dit profiel' en 'waarvoor heb je vakken nodig waar ik niet goed in ben' om de lijst al een stuk kleiner te maken. Toen ben ik verder gaan strepen: wat vind ik niet leuk. Uiteindelijk kwam ik uit op de lerarenopleiding. Klaar!
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 09:36
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik heb veel dingen waar ik wel aardig goed in ben waardoor ik altijd huppel van de ene naar de andere studie. En dat is best vermoeiend.
Eerst wilde ik altijd journalistiek gaan doen omdat ik van schrijven hield. Maar ik had geen zin in de creatieve lay-out kant ed. Toen was het psychologie, maar dat doet de halve wereld en ik weet niet of het werk wat voor me is. Ik zou dan echt eerstelijnspsycholoog willen worden, maar die weg is mij te lang (omdat ik ook andere dingen voor ogen heb). Vervolgens wilde ik iets met economie gaan doen, maar daar begon ik na een tijdje ook over te twijfelen. Toen ben ik dus hbo dans gaan doen, maar daarmee gestopt wegens tal van redenen.

Nou ja, nu ga ik toegepaste psychologie doen om mn P te halen zodat ik naar de universiteit kan (heb dus een havo diploma). En nu weet ik nog steeds niet wat ik wil. Ik word er helemaal moedeloos van. Zucht... Heb dan nog wel een jaar, maar ik twijfel al zo lang dat ik me afvraag of ik uberhaupt wel ooit wat geschikts vind.

Daarbij weet ik zeker dat ik de opleiding die ik nu ga doen niet af wil maken. En daar baal ik ook wel een beetje van omdat ik me dus een beetje nutteloos voel nu. Ja, ik heb hopelijk dan wel mn P over een jaar... En dat hoop ik dan maar want anders word ik al helemaal chagerijnig.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 09:54
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik had ook zo'n TKMST cd, maar ik heb ook op www.fontys.nl een studiekeuzetest gemaakt. Dan krijg je zo'n lijstje met de studies die het meest bij je passen en dan kun je een beetje gaan nadenken of dat klopt, welke richting je waarschijnlijk uitwilt. En dan ga je overal boekjes van aanvragen en naar open dagen en zo. Studies die je écht leuk lijken, daarbij kun je dan een keer gaan meelopen. Ik denk dat die meeloopdagen wel heel belangrijk zijn, dan weet je of het echt leuk lijkt.

Zo heb ik het gedaan. Of het een goede manier is, zal ik je pas over een paar maanden kunnen vertellen, want nu weet ik nog niet of ik een goede studie heb gekozen
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 09:54
Lynn
Avatar van Lynn
Lynn is offline
Ik wilde al vanaf 3VWO (ofzo) kinderarts worden, maar omdat ik dramatisch slecht was in zowel wiskunde als natuurkunde dacht ik dat dat toch niks zou worden. Ik heb open dagen bezocht van psychologie, paar hbo opleidingen en natuurlijk ook geneeskunde. Dat bleef me toch het meest trekken, dus ik zat nogal te twijfelen. Ik had zoiets van "ik word toch nooit ingeloot, dus kan ik maar beter HBO-V gaan doen". Lekker dom natuurlijk, want als je het niet eens probeert lukt het sowieso niet. Uiteindelijk dus toch maar ingeschreven voor geneeskunde (HBO-V als tweede keus) en meteen ingeloot.

Ben nu 3e jaars en ben nog steeds hartstikke blij dat ik toen wel gewoon voor gnk gekozen heb. Ondanks het ontbreken van mijn natuurkunde en wiskunde-knobbels, gaat het prima. Nogal logisch, want in de afgelopen twee jaar nauwelijks iets van die vakken gehad.

[edit] Die TKMST-cdtjes heb ik ook gebruikt, kwam overal iets in de zorg uit. [/edit]
__________________
de rest is geschiedenis
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 10:13
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Lynn schreef op 29-08-2005 @ 10:54 :

Ben nu 3e jaars en ben nog steeds hartstikke blij dat ik toen wel gewoon voor gnk gekozen heb. Ondanks het ontbreken van mijn natuurkunde en wiskunde-knobbels, gaat het prima. Nogal logisch, want in de afgelopen twee jaar nauwelijks iets van die vakken gehad.

[edit] Die TKMST-cdtjes heb ik ook gebruikt, kwam overal iets in de zorg uit. [/edit]
En daar ga je ook weinig van terugzien in de studie.
Dat wat je krijgt gaat niet verder dan middelbare schoolwerk waarschijnlijk.

De reden dat ze deze vakken toch als een vereiste stellen is simpelweg een presitge kwestie.

Ze willen graag de betere studenten er tussenuit halen en dat doe je door relatief moeilijke vakken als een voorwaarde te stellen. Men wil de beste van de beste voor de 'O zo moeilijke studie geneeskunde'. ( terwijl de studie zelf niet eens zo moeilijk is en voornamelijk bestaat uit feitenkennis.)

Maar als je geneeskunde studeert en dokter wilt worden naahhh...dan wordt je bijna aanbeden toch?

Groetjes
Ben(die met zijn studie ook geen gebrek aan 'aanzien' heeft
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 10:15
Verwijderd
Ik had m'n VWO en geen idee wat ik wilde doen. Gedrag en maatschappij vond ik wel interessant, dus in een vlaag van verstandsverbijstering werd het culturele antropologie. Na een week gestopt omdat het werkelijk tenenkrommend onuitstaanbaar verschrikkelijk was. Daarna op de bonnefooi met rechten begonnen, eerst twee jaar redelijk saai, daarna enthousiast geworden en nu vind ik het de beste keuze die ik ooit gemaakt heb. Het is geen moment in me opgekomen om nogmaals te stoppen ook al was het saai: een fout mag je maken, maar niet meer dan één keer. Dan léér je het maar leuk vinden.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 10:19
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-08-2005 @ 11:15 :
een fout mag je maken, maar niet meer dan één keer. Dan léér je het maar leuk vinden.
Volgens de beroeps cynicus!

Groetjes
Ben(die zich nare man voorstelt later als een oud vervelend mannetje in een schommelstoel en zijn kleinkinderen belerend toespreekt en de hele dag commentaar heeft *just kidding hoor*
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 11:10
*sunrise1986*
Avatar van *sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Ik vond (en vindt) heel veel dingen leuk. Uiteindelijk heb ik het een tijdje met rust gelaten en toen kwam toch weer geneeskunde bovendrijven. Ik denk dat dat ook kwam omdat dat de studie is die voor mij de grootste uitdaging vormde. Naja en het is goed bevallen dus dat is mooi meegenomen . Ik ben een keer op een opendag geweest van erasmus, van de universiteit van utrecht en van leiden. Oh jah, en op die belachelijk grote studiebeurs in utrecht die ze elk jaar houden waar je echt helemaal niets aan hebt. Open dagen vond ik vooral leuk om de sfeer te proeven, informatie haalde ik wel uit boekjes/internet.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-08-2005, 11:53
Kathleen
Kathleen is offline
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 29-08-2005 @ 12:10 :
Ik vond (en vindt) heel veel dingen leuk. Uiteindelijk heb ik het een tijdje met rust gelaten en toen kwam toch weer geneeskunde bovendrijven.
Zo heb ik het ook gedaan en dat werkte heel goed Na mijn eindexamen heb ik een oriëntatiejaar op de VH gedaan (superleuk->www.vrijehogeschool.nl) en doordat ik er daar een jaar rust voor had en alle mogelijkheden om op míjn manier een keuze te maken ging het bijna vanzelf. Opeens wist ik het gewoon en nadat ik een paar keer ben gaan kijken vielen de puzzelstukjes helemaal op hun plek Nu begin ik dus volgende week met rechten en ik heb er heel veel zin in!

Lijstjes en foldertjes zijn dus allemaal heel goed, maar juist als je er (zoals ik) heel gestressed mee bezig bent geweest kan je het het beste even loslaten. Uiteindelijk moet je toch bewust ergens voor kiezen en niet iets gaan studeren omdat dat nou het minst slechte was ofzo.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 16:18
Verwijderd
Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem als Anneka. Mijn neiging is echter dat ik tests invul zoals ik wil zijn. Okay, helemaal eerlijk gedaan:

Wijsbegeerte (WO)
Taal en cultuurstudies (WO)
Taalwetenschap (WO)
Geschiedenis (WO)
Communicatie- en informatiewetenschappen(WO)
Communicatiewetenschappen (WO)
Frans (WO)
Nederlands (WO)
Duits (WO)
Engels (WO)

Ik twijfel niet tussen HBO en WO, maar ook op het WO kan ik uit veel studies kiezen. Zucht, het leed dat studiekeuze heet.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 18:49
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Citaat:
Sylph schreef op 29-08-2005 @ 17:18 :
Mijn neiging is echter dat ik tests invul zoals ik wil zijn.
Had ik ook last van, toen ik farmacie wilde gaan studeren kwam dat bovenaan, toen ik geneeskunde had gekozen, verscheen dat op de eerste plek.
Ik heb gewoon 1 lange lijst gemaakt van alle (universitaire, want ik wou wel naar WO) studies, en ben toen gaan strepen. Eerst degenen die ik niet kon doen met mijn profiel en vakkenkeuze, daarna de studies die ik niet echt leuk vond. Er bleef nog een enorme lijst over, heb me toen overgegeven aan het lot: ingeschreven voor geneeskunde, zou ik worden ingeloot dan ging ik geneeskunde doen, zou ik niet worden ingeloot dan moest ik iets anders zoeken. Gelukkig werd ik ingeloot.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 20:10
brinta
brinta is offline
Bij mij was het puur een kwestie van gevoel... en informatie die ik toevallig weleens opgevangen had...folders of open dagen helpen bij mij niet erg: allemaal positieve informatie idd. Een bezoek aan de StudieBeurs in Utrecht leverde mij totaal niets op wat ik nog niet wist.
Informatie van mensen die de opleiding in kwestie volgen kan ook weer misleidend zijn omdat ik nooit precies weet hoe de studie-instelling van die persoon is (bvb: als een student zegt: de docenten zijn arrogant, terwijl in werkelijkheid het niveau van de student niet deugt en dus slecht beoordeeld wordt).

Ik ga heel sterk mijn eigen weg en kan soms rare zwenkingen maken in mijn keuzes, maar uiteindelijk ben ik nu wel op de plek waar ik wil zijn. Er zijn een paar mensen wiens advies ik wat betreft opleidingen heel serieus neem, maar tot die groep heeft mijn decaan nooit behoord
Mijn studiekeuze is eigenlijk een beetje natte vingerwerk (wat een rare uitdrukking eigenlijk) icm het beeld dat ik vorm van mezelf in een bepaald studiegebouw icm het beeld dat ik vorm van mezelf in een bepaald beroep (zo heb ik me weleens bijna aangemeld bij Schoevers omdat ik de mood was voor het dragen van mantelpakjes )

Mijn keuze voor een kunstopleiding is wel altijd vrij stabiel geweest, ik heb veel van de richtingen binnen dit spectrum onderzocht, veranderd van richting en nu ben ik tevreden met mijn keuze op dit moment.

(het lijkt misschien alsof ik maar wat doe, maar ik presteer wel goed binnen mijn studie)
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 22:24
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 29-08-2005 @ 17:18 :
Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem als Anneka. Mijn neiging is echter dat ik tests invul zoals ik wil zijn. Okay, helemaal eerlijk gedaan:

Idd, dat heb ik dus ook gehad. Ik wilde vroeger altijd de zorg in, nou uit al mn test kreeg ik geneeskunde, farmacie en Hbo-v. Ik ga deze week maar eens serieus een paar testen maken om te zien wat er uit komt.
Ik hoop ook dat mijn folders binnen komen want dan kan ik lijstjes gaan maken.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 10:32
Verwijderd
Ik heb al hele lijstjes gemaakt.

Wijsbegeerte valt voor mij af, dat vind ik te saai.
Taal & cultuurstudies valt ook af, want dat vind ik te breed en te vaag.

Dus komt taalwetenschap op de eerste plaats.

Dat lijkt me eigenlijk wel wat. Maar ja, ik kan heel slecht kiezen dus ik orienteër me eigenlijk terwijl ik de knoop doorhak.

Eigenlijk moet ik gewoon taalwetenschap kiezen en kappen met het zoeken naar onzinnige studies.

Maar ja, dat kan ik weer dan niet. Ik ben bang dat ik dan voor de rest van m'n leven aan taal hang en ik heb behoorlijk wat meer interesses. Maar ik kan ook weer niet alles kiezen. Ja, dat weet ik best wel maar toch heb ik een chronisch keuzeprobleem.

Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 10:41
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik weet eigenlijk niet meer hoe het met mijn eerste studie ging. Ik weet wel nog dat ik graag een medische studie wou doen omdat ik dat altijd al razendinteressnat vond. Keek altijd naar medische programma's, leende boeken uit de bieb enzo. Ik wilde alleen geen arts worden want het contact met patienten enzo leek me niets voor mij. Toen kwam ik uit bij biomedische wetenschapen waar in de folder stond 'wel medisch maar geen arts worden' en dat sprak me erg aan. Ik denk dat ik me daar toen een beetje blind op gestaard heb en het te medisch heb voorgesteld.

Ik heb toen voor Leuven gekozen omdat ik de sfeer daar veel beter vond dan in Nijmegen en ik hoefde niet te loten dat vond ik ook wel fijn. Toen ik dat jaar eenmaal bezig was kwam ik erachter dat ik het toch te theoretisch en nog te natuurwetenschappelijk vond (veel wiskunde, natuurkunde, scheikunde, weinig medisch). Heel veel dingen kwam ik pas tegen toen ik daadwerkelijk aan het studeren was, die had ik van te voren echt niet kunnen weten. Ik vond ook dat ik erg aan mijn lot over gelaten werd. Ik wist bijvoorbeeld niet dat er van je verwacht werd dat je thuis gewoon al je boeken doorwerkte dus het eerste semester was aan het eind nog wel stressen maar wel succesvol op zich. Ik had ook een heel andere voorkennis dan de mensen daar dus dat leverde ook wel problemen op.

Uiteindelijk heb ik drie van de acht examens gehaald en besloot ik om te stoppen. Ik heb toen geinventariseerd wat ik wel en wat ik niet leuk vond aan mijn studie en aan de hand daarvan een studie gezocht die daarbij paste. Het bleek dat ik de medische vakken erg leuk vond (anatomie en EHBO) en de natuurwetenschappelijke vakken opzich ook wel (alleen geen wis- en natuurkunde) maar dat die te moeilijk voor me waren. Ook had ik liever klassikaal les zoals op het vwo en wat meer begeleiding. Met de manier van lesgeven op het WO (hoorcolleges, werkcolleges, practica, voor de rest zelfstudie leerde ik gewoon niets bij, ik haalde de punten op de kennis die ik al had, niet op wat ik geleerd had) besloot ik dat het HBO me waarschijnlijk beter zou liggen. Uiteindelijk koos ik voor biologie en medisch laboratoriumonderzoek nadat ik heel lang getwijfeld heb tussen die studie en de studie Forensisch Onderzoek. Die laatste studie is afgevallen omdat ze nu nog steeds niet weten of ze ermee gaan starten en die studie zat alleen in Amsterdam (moeilijk om aan een kamer te komen, haast onmogelijk om iedere dag heen en weer te reizen).

Ik heb gister intro gehad van mijn nieuwe studie en het bevalt me erg goed, ook dat aan je handje vastgepakt worden bevalt me wel. Ik hoop dat dit het wel is voor me en anders ga ik denk ik idd voor wat nare man zegt: je moet het leuk gaan vinden, dan zal ik me neer moeten leggen bij de minder leuke kanten want die zal je overal wel hebben en ik kan niet eeuwig blijven switchen. Neemt niet weg dat ik absoluut geen spijt heb van mijn vorige studiekeuze en mijn switch. Ik heb er heel veel van geleerd
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-08-2005, 10:42
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Sylph schreef op 30-08-2005 @ 11:32 :
Eigenlijk moet ik gewoon taalwetenschap kiezen en kappen met het zoeken naar onzinnige studies.

Maar ja, dat kan ik weer dan niet. Ik ben bang dat ik dan voor de rest van m'n leven aan taal hang en ik heb behoorlijk wat meer interesses. Maar ik kan ook weer niet alles kiezen. Ja, dat weet ik best wel maar toch heb ik een chronisch keuzeprobleem.

Probeer te accepteren dat het normaal is dat je buiten je 'vakgebied' ook andere interesses hebt. Dat is heel normaal. Ik vind het eerlijk gezegd niet echt gezond als er maar een ding en een studie is wat je interesseert. Dan krijg je zo'n tunnelvisie.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 10:59
Verwijderd
Ja, daar heb je wel gelijk in. Ik ben iig blij dat ik dadelijk eindelijk van de middelbare school af ben.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 20:03
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 30-08-2005 @ 11:59 :
Ja, daar heb je wel gelijk in. Ik ben iig blij dat ik dadelijk eindelijk van de middelbare school af ben.
jaa dat ben ik ook, echt ik ben het helemaal zat om dat rothuiswerk enzo steeds nog op te krijgen
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 20:08
Verwijderd
Ik zou iig géén HBO gaan doen, tenzij je echt heel erg duidelijke ambities hebt voor een bepaald beroep of de HBO-leerwijze echt helemaal beter vind dan gewoon studeren.
Tvalt namelijk bij de meeste mensen tegen denk ik. Als je VWO hebt gedaan, moet je daar naar mijn idee ook gebruik van maken.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 20:09
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 30-08-2005 @ 11:32 :
Ik heb al hele lijstjes gemaakt.

Wijsbegeerte valt voor mij af, dat vind ik te saai.
Taal & cultuurstudies valt ook af, want dat vind ik te breed en te vaag.

Dus komt taalwetenschap op de eerste plaats.

Dat lijkt me eigenlijk wel wat. Maar ja, ik kan heel slecht kiezen dus ik orienteër me eigenlijk terwijl ik de knoop doorhak.

Eigenlijk moet ik gewoon taalwetenschap kiezen en kappen met het zoeken naar onzinnige studies.

Maar ja, dat kan ik weer dan niet. Ik ben bang dat ik dan voor de rest van m'n leven aan taal hang en ik heb behoorlijk wat meer interesses. Maar ik kan ook weer niet alles kiezen. Ja, dat weet ik best wel maar toch heb ik een chronisch keuzeprobleem.

Ik ken het probleem! Maar idd moet je gewoon maar iets doen wat je aanspreekt, het betekent echt niet dat je daar 'vast' aan zit ofzo. T & C-studies is dan misschien breed, maar met de juiste keuze van vakken, kun je daar wel een fijne brede studie van maken, die veel van je interessegebieden beslaat.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2005, 20:38
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 30-08-2005 @ 21:08 :
Ik zou iig géén HBO gaan doen, tenzij je echt heel erg duidelijke ambities hebt voor een bepaald beroep of de HBO-leerwijze echt helemaal beter vind dan gewoon studeren.
Tvalt namelijk bij de meeste mensen tegen denk ik. Als je VWO hebt gedaan, moet je daar naar mijn idee ook gebruik van maken.
Ik denk dat je vooral moet kijken naar welke manier van leren je het beste ligt. Ik heb ook vwo gedaan en ging erna - logischerwijs - naar de uni maar toen bleek dat dat me helemaal niet lag en dat ik met die manier van lesgeven gewoon niets bijleerde. Ik ga komend jaar HBO doen en als ik de introdag zo bekeek en mijn boeken nu bekijk dan lijkt me dat dat een heel stuk beter bij me past. Dan is het misschien jammer van mijn vwo opleiding maar dan kom ik zo uiteindelijk toch verder en dat vind ik veel belangrijker.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie dump hier u religieuze teksten
beaming eye
116 05-02-2005 10:19
Levensbeschouwing & Filosofie Wat vinden christenen en joden van de profeet Mohammed? En wat vinden joden van jezus
Donny must die
117 24-01-2005 21:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:51.