Oud 21-03-2004, 08:53
aapje
aapje is offline
Ik zit met een probleem, als ik boos ben kan ik mezelf niet inhouden, het wordt zwart voor mn ogen, ik ga slaan, met dingen smijten schoppen en dingen slopen.
Tot tien tellen helpt niet omdat ik niet meer na denk als ik boos ben.
Hoe leer ik mezelf te beheersen?

ik weet niet of dit op psychologie hoort, maar ik denk dat het hier het beste past...
Oud 21-03-2004, 08:56
Verwijderd
Weg lopen als je boos bent. Aangeven dat je boos bent en dat het kan zijn dat je met dingen gaat smijten ed en eventueel vragen of ze je tegen willen houden of dan weg gaan. Maar wat misschien nog het beste werkt, is zorgen dat je niet zo verschrikkelijk boos wordt, oftewel van te voren het uitpraten of al weg gaan of wat dan ook.

'k zeg niet dat het werkt, maar 't zou kunnen.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 10:15
hansjuh
hansjuh is offline
Of geef eens een flinke trap tegen iets wat niet kapot gaat (de muur ofzo) dan doe je alleen jezelf pijn. Maar weglopen, even naar buiten, is vast beter als het werkt.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 10:57
Verwijderd
Ga eerst eens na waarom je zo boos wordt?! Word je zo boos op dat moment om alleen dat kleine probleempje?! Of word je boos, omdat er je meer dwars zit?! Je moet namelijk geen dingen op gaan kroppen, dan word je alleen maar nog bozer.. Maar probeer eens op een moment dat je niet boos bent, te bedenken waarom je dingen gaat slopen et cetera. Heb je geen andere manier om je te uiten, ga gillen desnoods.. Wat Hansjuh zei, is vast ook een manier..
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 11:30
Verwijderd
ik ken het gevoel. Je voelt nix meer behalve zo verschrikkleijke woede dat het gewoon pijn doet als je niet met iets gaat smijten of iemand schopt. Als je eenmaal bezig bent, dan weet je niet meer wat je doet en herinnert je later dingen met vlagen van wat je gedaan hebt. Soms word ik er bang van, want wie weet wat ik mezelf aandoe en nog erger, anderen.
Het is zowieso het beste om je niet boos te maken en zodra je de boosheid toch op voelt komen, gewoon een flink stuk gaan hardlopen en tegen jezelf blijven zeggen dat ze jou niet waard zijn! Meestal helpt het wel, maar soms kan je gewoon niet helpen dat ej boos word. Maar probeer je in ieder geval niet te laten opnaaien want dat komt het niet goed..

verder weet ik ook niet echt iets

xx suusjuhhh
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 14:39
Coral
Coral is offline
Ik heb er ook superveel last van. Al jaren, ik ben nou eenmaal erg driftig af en toe. Maar de laatste tijd gaat het een stuk beter.

Bij werkt eerst tot 10 tellen, aangeven dat je boos bent en jezelf even terug trekken. Wanneer je weer rustig bent geworden kan je t met de betreffende persoon uitpraten.

Ook is het een goed idee om je irritaties gelijk uit te spreken en t niet op te kroppen. Want (ik heb t zelf ook hoor ) als er iets (kleins) gebeurt wat de emmer doet ovelopen, dan word je 3 keer zo kwaad als wanneer je al het andere wel had uitgesproken.

Andere dingen die kunt doen:
- fietsen (muziekje op en rijden maar!)
- tennissen (of een andere sport, maar tennissen werkt bij mij super)
- muziek maken (als je een instrument bespeelt)
Oud 21-03-2004, 14:41
GoddessOfDesire
GoddessOfDesire is offline
k heb dat ook wellis, dat ik gewoon zo boosben dat ik ga slaan, daar kan k zelf niet veel aan doen. Eerst had ik dat heel erg, nu valt het wel mee. K hoop et voor je dat het met de tijd minder word, voor de rest weet ik het verder ook niet
Oud 21-03-2004, 16:38
Mother Earth
Mother Earth is offline
*adem in**adem uit**adem in**adem uit*

Je kan er denk ik het beste voor zorgen dat er niks om je heen is wat je kan slaan/pijn doen waar je later spijt van krijgt. Dus ga bijv. tien rondjes om je huis heen rennen met je discman / mp3 speler op. Als je dan een beetje ben af gekoeld ga je terug naar je kamer ofzo en luister new age muziek.

Zoiets?
Oud 21-03-2004, 16:40
Dark Psycho
Dark Psycho is offline
mn vriend zegt altijd dat k door mn neus in, mond uit moet ademen. kdoe het nooit maar volgens hem werkt het..
Oud 21-03-2004, 17:39
phensicske
phensicske is offline
Heb ik ook last van, maar dan doe ik anderen echt wel pijn.
Het enige wat helpt is keiharde muziek opzetten en even op mijn kussens slaan, gewoon echt op iets kunnen slaan.

Zo heb ik nog mijn zus van de bureaustoel gesleurd en erop geslaan, omdat ze niet wou weggaan...
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 17:41
kleinedraak
Je hebt dan van die mensen die zeggen, sla eens in een kussen, tel tot tien (was bij mij bij AM zo). Dat werkt dus echt niet. Bij mij helpt rennen best goed!!! Dat is op het moment zelf een optie. Weglopen van de situatie is op dat moment gtoed(om te voorkomen dat je iemand een klap geeft bijv.) maar achteraf moet je denk ik wel bij jezelf nagaan waarom je zo aggressief(wilde) reageren
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 17:55
Verwijderd
herkenning, doch niet in dergelijke vorm.

wat ik zelf altijd doe als ik een woede aanval voel opkomen is idd ergens tegen trappen wat wel meegeeft maar niet snel stuk gaat, bijvoorbeeld een deur. ( en dan niet een van glas, of met een dranger, zodat hij met een rotklap in je smoel terugknalt ).

Even de frustratie op een voor iedereen gezonde wijze afvoeren.
Even hard gillen werkt ook.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 19:34
Verwijderd
Citaat:
hansjuh schreef op 21-03-2004 @ 11:15:
Of geef eens een flinke trap tegen iets wat niet kapot gaat (de muur ofzo) dan doe je alleen jezelf pijn. Maar weglopen, even naar buiten, is vast beter als het werkt.
geen slim idee. als je kwaad bent heb je heel veel kracht in je. mijn vriendin heeft op die manier haar hand op 3 plaatsen gebroken een jaar geleden, en nu heeft ze tegen een lantaarnpaal getrapt. gevolg: voet gebroken... kies liever iets zachts. zet een matras tegen de muur en mep daar tegen, ga glas in de glasbak smijten, misschien darten ofzo. ik had vroeger ok van die enorme woede aanvallen. het enige wat hielp was me onder de koude douche zetten, niet relaxt, maar misschien wel een idee (als je thuis bent tenminste).
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 19:47
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
kleineghcdraak schreef op 21-03-2004 @ 18:41:
Je hebt dan van die mensen die zeggen, sla eens in een kussen, tel tot tien (was bij mij bij AM zo). Dat werkt dus echt niet. Bij mij helpt rennen best goed!!! Dat is op het moment zelf een optie. Weglopen van de situatie is op dat moment gtoed(om te voorkomen dat je iemand een klap geeft bijv.) maar achteraf moet je denk ik wel bij jezelf nagaan waarom je zo aggressief(wilde) reageren
maarja, wat doe je snachts? ga je dan ook rennen?
soms helpt heel hard rammen tegen iets wat, idd, niet stuk kan wel eens....... Maar eigenlijk niet.. maar eigenlijk helpt het ook niet om dingen stuk te maken door er mee te smijten, het wordt vaak alleen maar erger.
Oud 21-03-2004, 20:44
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
kleineghcdraak schreef op 21-03-2004 @ 18:41:
Je hebt dan van die mensen die zeggen, sla eens in een kussen, tel tot tien (was bij mij bij AM zo). Dat werkt dus echt niet. Bij mij helpt rennen best goed!!! Dat is op het moment zelf een optie.
Ja, ik ben één van die mensen die dat een goede optie vind.

Bij jou werkt het niet, je moet het daarom niet als een minderwaardige optie afdoen.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 19:22
kleinedraak
Citaat:
phensicske schreef op 21-03-2004 @ 21:44:
Ja, ik ben één van die mensen die dat een goede optie vind.

Bij jou werkt het niet, je moet het daarom niet als een minderwaardige optie afdoen.
Was niet minderwaardig bedoelt hoor , maar ik bedoel als je echt woedend bent, helpt tot tien tellen dan? Ik bedoel vaak moet je je dan afreageren en dat lukt zo niet(vind ik), en in een kussen slaan joh is te zacht zegmaar. Maargoed sorry dat het verkeerd overkwam dan
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 19:37
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
kleineghcdraak schreef op 22-03-2004 @ 20:22:
Was niet minderwaardig bedoelt hoor , maar ik bedoel als je echt woedend bent, helpt tot tien tellen dan? Ik bedoel vaak moet je je dan afreageren en dat lukt zo niet(vind ik), en in een kussen slaan joh is te zacht zegmaar. Maargoed sorry dat het verkeerd overkwam dan
't Is niets hoor.

Ik stoorde me er enkel aan dat je persoonlijke ervaringen generaliseerde. Maar het was je bedoeling niet, dus hierbij weer vergeten.

Een kussen is idd nogal zacht, maar meestal mep ik dan op mijn bed zelf (heel stuk harder) of ga ik met dingen smijten. Bijvoorbeeld een oude pop, daar kan je hard op schoppen en zo.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten