Oud 29-03-2004, 17:40
Psycho1717
Psycho1717 is offline
Wie heeft er wel eens psychse hulp gezocht door dat hij met de nare ervaringen van pesten in z'n maag zat?

Waarom ging je erheen???
Moest je of wou je???
en vooral heeft het geholpen???

Help me want ik zit te dubben tussen niet gaan en wel gaan!
Oud 29-03-2004, 17:41
Quiana
Quiana is offline
Wat zijn voor jou de redenen om níet te gaan dan, aangezien
je zegt te dubben?
Oud 29-03-2004, 17:55
Psycho1717
Psycho1717 is offline
Citaat:
Quiana schreef op 29-03-2004 @ 18:41:
Wat zijn voor jou de redenen om níet te gaan dan, aangezien
je zegt te dubben?
Volgens mij helpt het me niks Quiana aangezien ik het altijd zelf wou verwerken
Oud 29-03-2004, 17:56
leucomelas
leucomelas is offline
nou, das een van de redenen waarom ik zo onzeker ben geworden en uiteindelijk naar de psych moest... telt dat ook?
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 18:00
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Psycho1717 schreef op 29-03-2004 @ 18:55:
Volgens mij helpt het me niks Quiana aangezien ik het altijd zelf wou verwerken
"Wou" is verleden tijd. Denk je er nu ook nog zo over, of ben
je (een beetje?) van mening verandert ed?

Als je er niet voor openstaat, en het koste wat kost zelf
wilt verwerken (en dus ook niet mee wilt werken aan evt hulp
ed), denk ik idd dat je er vrij weinig tot niets aan zult hebben.

Maar als ik zo je topic zie, en lees dat je erover zit te dubben
ed, denk ik dat dat niet per se zo hoeft te zijn.
Oud 29-03-2004, 18:00
kleinedraak
Nou ik heb geen prog hulp maar praat wel gewoon met twee leraressen opschool erover. Ik heb een heel laag zelfbeeld door het gepest worden in het verleden zegmaar. Vaak hoor ik dat ik me niet moet aanstellen, ze vinden ze redenen waarom ik gespest wordt niet zo erg. Ze zeggen dat ik me er niets van moet aanterkken enzo. Het helpt wel als mensen zeggen dat ik er wel leuk uitzie enz, ook tips die ze geven zouden kunnen helpen, als ik er tenminste iets mee durfde te doen. Ik zou wel gaan praten a;s je daar behoefte aan hebt, doe het voor het te laat is
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 18:05
thabomb1986
thabomb1986 is offline
Lieve Leucomelas,

Zelf heb ik een aantal jaar geleden echt enorme k*tervaringen gehad met pesten. Ik kwam in groep 5 op een nieuwe school. Daar was een hele rangorde van betere en slechtere mensen, populair en minder populair. Terwijl in in groep 4 nogal een leidersfiguur was, werd ik in groep 5 VOLLEDIG de grond in getrapt. Na 1,5 jaar hield ik het daar voor gezien. Daarna op andere school, was wel heel leuk. Maar in 1havovwo begon het weer, met dezelfde mensen. Het hele verhaal eromheen kan ik wel gaan vertellen, maar dat heeft nou geen zin.

Het probleem is, dat de ervaringen van toen me niet helemaal zijn bijgebleven, maar onbewust heeft het heel veel invloed op me gehad. Ik merk het nu nog steeds: ik ben onzeker, denk eerst heel goed na voor ik iets zeg, ben totaal niet assertief enz enz. Zo zie je maar, (bijna) altijd kom je het later weer tegen. Is het niet nu, dan komt het later wel. Als je t nu doet, heb je 't gehad.
Zelf ben ik er nou ook mee bezig en stukje bij beetje krijg ik mn zelfvertrouwen weer n beetje terug, Tis niet makkelijk, maar tis t wel waard!

grtz THaBoMBI986
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 18:06
light fighter
light fighter is offline
ja, ik heb waarschijnlijk am gekregen doordat ik ben gepest in het verleden. Daarvoor heb ik nu hulp.

Ik kan uit ervaringe gesprekken met counselor vertellen dat het echt helpt. Je leert ervan om op een andere manier naar je zelf te kijken.

En je kunt het niet alleen verwerken hoe graag je het ook wilt. Er zullen altijd sporen blijven. Dit is niet ontmoedigend bedoelt maar de waarheid. Althans voor mij dan.

Opzich ben ik nu heel erg blij dat ik prof. hulp krijg hoe wel het in eerste instantie is bedoelt vanwege am denk ik dat het pesten een hele grote rol gaat spelen en ja, dat is heel confronterend maar ik denk wel heel goed.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 18:14
Psycho1717
Psycho1717 is offline
Citaat:
kleineghcdraak schreef op 29-03-2004 @ 19:00:
Nou ik heb geen prog hulp maar praat wel gewoon met twee leraressen opschool erover. Ik heb een heel laag zelfbeeld door het gepest worden in het verleden zegmaar. Vaak hoor ik dat ik me niet moet aanstellen, ze vinden ze redenen waarom ik gespest wordt niet zo erg. Ze zeggen dat ik me er niets van moet aanterkken enzo. Het helpt wel als mensen zeggen dat ik er wel leuk uitzie enz, ook tips die ze geven zouden kunnen helpen, als ik er tenminste iets mee durfde te doen. Ik zou wel gaan praten a;s je daar behoefte aan hebt, doe het voor het te laat is
------------------------------------------------------------------------------------

Hej Ik heb er wel behoefte aan, of toch niet?? Maar k herken mezelf in wel in jouw!
Oud 29-03-2004, 18:35
pizzaforum
pizzaforum is offline
mensen zijn vreselijk sociale wezens, met de vraag of je hulp nodig hebt kan ik meteen ja antwoorden... dat hebben we stiekem allemaal!

of je proffesionele hulp nodig hebt??? ik denk het niet... je hebt een beter zelfbeeld nodig. Begin is overal in je kamer op te schrijven dat je aantrekkelijk bent en in je agenda en in je... whatever. Het is namelijk waar... iedereen is aantrekkelijk, op zijn of haar eigen manier.

http://johan.tranceindustry.nl
Oud 29-03-2004, 18:39
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Bij mij zeiden anderen dat ik maar naar een psychiater moest. Ondanks het pesten, heb ik uit koppigheid (en dat beetje trots wat ik nog had) dit niet gedaan en ben ik de lange en zware weg afgegaan van mijn eigen kronkels in mijn eentje op te lossen. Nu ik erop terugkijk ben ik blij dat ik die weg ben ingeslagen.

Ik ken wel wat mensen die ook veel ervaringen met pesten hebben en die WEL hulp hebben gezocht. Soms kan het goed gaan maar vaak kan het ook verkeerd met die hulp aflopen waardoor eventuele complexen versterkt worden.

Als je het over je pestverleden of dit besluit waarover je nadenkt het met mensen met ervaring (mede-pestslachtoffers) wilt hebben, kan ik je nog wel een linkje sturen, maar dan moet je me maar effe een priveberichtje sturen.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 18:51
Verwijderd
mijn vriendin is er helemaal aan onderdoor gegaan. ze hebben haar dan ook heel extreem erg gepest. ze heeft proffesionele hulp, het helpt wel, maar ze is er nog lang niet overheen en heeft, vrees ik, nog een lange weg te gaan. maar zonder hulp had ze het helemaal niet gered.
tja, als je voor hulp kiest, moet je er wel helemaal achterstaan, want, zoals quiana al zei, heb je zelf geen motivatie, zal het met proffesionele hulp ook niet lukken.
heel veel sterkte!
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 19:46
Psycho1717
Psycho1717 is offline
Voor alle mensen die al een reactie hebben gegeven bedankt! Ehm ik zal een stukje opener naar jullie praten misschien dat jullie dan echt ja of nee kunnen zegge!

Ik wordt/ben vaak gepest om wie ik eigenlijk ben, ik ben misschien ook apart en het ligt natuurlijk niet alleen aan anderen maar ook aan mezelf. In de loop der jaren ben ik steeds verder naar onder gezakt op mn psychse ladder en vrienden raden me daan ook een psycholoog aan. Maar k weet het niet hoor
Oud 29-03-2004, 19:49
Verwijderd
Citaat:
Psycho1717 schreef op 29-03-2004 @ 20:46:
Voor alle mensen die al een reactie hebben gegeven bedankt! Ehm ik zal een stukje opener naar jullie praten misschien dat jullie dan echt ja of nee kunnen zegge!

Ik wordt/ben vaak gepest om wie ik eigenlijk ben, ik ben misschien ook apart en het ligt natuurlijk niet alleen aan anderen maar ook aan mezelf. In de loop der jaren ben ik steeds verder naar onder gezakt op mn psychse ladder en vrienden raden me daan ook een psycholoog aan. Maar k weet het niet hoor
als JIJ denkt dat het je goed doet, moet je het doen! het zal niet van de ene op de andere dag helpen, maar stapje voor stapje leer je wel dingen om het te verwerken EN te voorkomen, maar alleen als jij er open voor staat.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 20:42
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Als je tijdens een pestperiode ergens de tijd voor krijgt dan is het wel om te reflecteren op jezelf en je omgeving. Ik raad dan ook aan om bij jezelf na te gaan wat jij nodig hebt en dus ook of professionele hulp de oplossing voor jou is of niet. Ik heb in mijn tijd op een lotgenotenforum geleerd dat er toch nog veel verschillen zijn in de verwerking van een pestverleden en dat dat vaak per persoon dus ook verschillend is.

Ik denk dat jij het beste kunt bepalen wat jij nodig hebt.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 21:05
emi
emi is offline
Ik ben gepest en heb nu ook wel psychiatrische hulp(zit nu nog dagklinisch in een psychiatrische inrichting, straks klinisch), maar of dat nu helemaal door het pesten komt?
Ik denk iig dat het helemaal niet raar is om daar professionele hulp voor te zoeken.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 21:08
pizzaforum
pizzaforum is offline
Citaat:

ok... denkfout nummer 1: "Ik wordt/ben vaak gepest om wie ik eigenlijk ben"... je wordt niet gepest om wie je bent, je wordt gepest omdat je een makkelijk slachtoffer bent waarmee de persoon die pest een goed gevoel bezorgd. Jou pesten is waarschijnlijk zo prettig omdat het de ego boost van de persoon die pest... hij geeft zichzelf het gevoel meer waard te zijn dan jij. Dat gevoel geeft hij jouw ten onrechte ook. Het probleem zit hem dus weer in angst. Jij hebt de angst dat je niet gewaardeerd wordt. En de pester heeft de angst om buiten de groep te vallen.

Voor mij was de oplossing van de pesterijen om het niet persoonlijk op te vatten en met ze mee te lachen. "wat ben je toch een kneus!" zeiden ze bijvoorbeeld tegen mij... "Hahahaha, ja... goed he???" was mijn quasi vrolijke antwoord. Je moet om jezelf leren lachen. Pesten maakt je uiteindelijk alleen sterker!!!

Ik begrijp dat het in jouw geval niet zo makkelijk opgelost zal zijn, maar geloof mij als ik zeg dat het allemaal met je onzekerheid te maken heeft. Vraag aan je vrienden/vriendinnen wat zij vinden dat vervelend is aan je, vraag aan ze wat zij vinden dat leuk is aan je... en doe _daar_ dan wat mee.
Oud 29-03-2004, 22:09
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Citaat:
pizzaforum schreef op 29-03-2004 @ 22:08:
ok... denkfout nummer 1: "Ik wordt/ben vaak gepest om wie ik eigenlijk ben"... je wordt niet gepest om wie je bent, je wordt gepest omdat je een makkelijk slachtoffer bent waarmee de persoon die pest een goed gevoel bezorgd. Jou pesten is waarschijnlijk zo prettig omdat het de ego boost van de persoon die pest... hij geeft zichzelf het gevoel meer waard te zijn dan jij. Dat gevoel geeft hij jouw ten onrechte ook. Het probleem zit hem dus weer in angst. Jij hebt de angst dat je niet gewaardeerd wordt. En de pester heeft de angst om buiten de groep te vallen.

Voor mij was de oplossing van de pesterijen om het niet persoonlijk op te vatten en met ze mee te lachen. "wat ben je toch een kneus!" zeiden ze bijvoorbeeld tegen mij... "Hahahaha, ja... goed he???" was mijn quasi vrolijke antwoord. Je moet om jezelf leren lachen. Pesten maakt je uiteindelijk alleen sterker!!!

Ik begrijp dat het in jouw geval niet zo makkelijk opgelost zal zijn, maar geloof mij als ik zeg dat het allemaal met je onzekerheid te maken heeft. Vraag aan je vrienden/vriendinnen wat zij vinden dat vervelend is aan je, vraag aan ze wat zij vinden dat leuk is aan je... en doe _daar_ dan wat mee.
Gelukkig dat dat bij jou wel werkte. Ik dacht dat toen nl. ook en ging ook meelachen. Wat je dan krijgt is dat ze je als 'voorstelling' gaan behandelen zo van: "kijk ik kan deze gast voor rotte vis uitmaken en hij vind het nog prettig ook!" en als ze er zin in zouden hebben kijken ze of ze nog verder kunnen gaan door je ook fysiek te mishandelen en dit aan iedereen te laten zien. Ik heb het geloof ik een half jaartje volgehouden die verbale vernedering, daarna ben ik maar aan de volgende 'oplossing' begonnen.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 22:39
Nona
Nona is offline
Citaat:
Denk jij dat je hulp nodig hebt? Hoe gaat het zonder hulp en hoe verwacht je dat het zal gaan met hulp? Naast het pesten, heb je nog anderen (sociale of psychologische) problemen?
Beantwoord jezelf eens die vragen. Dat geeft jou misschien duidelijkheid over wat je wilt en nodig hebt. Uiteindelijk is de keuze aan jou of je hulp zoekt of niet, dat kan een ander niet voor je beslissen.
Ik heb zelf een tijdje geleden ook hulp gezocht voor mijn psychische problemen, waaronder een sociaal probleem. Ik kan alleen maar zeggen dat het bevalt. Ik kan alles goed kwijt en ik kan alles op een rijtje zetten, met wat hulp, bevestiging, tips en sturing van een psychologe. Dat over mijn ervaringen, mocht je er wat aan hebben.
Oud 29-03-2004, 23:24
pizzaforum
pizzaforum is offline
Citaat:
Sponstanietje schreef op 29-03-2004 @ 23:09:
Gelukkig dat dat bij jou wel werkte. Ik dacht dat toen nl. ook en ging ook meelachen. Wat je dan krijgt is dat ze je als 'voorstelling' gaan behandelen zo van: "kijk ik kan deze gast voor rotte vis uitmaken en hij vind het nog prettig ook!" en als ze er zin in zouden hebben kijken ze of ze nog verder kunnen gaan door je ook fysiek te mishandelen en dit aan iedereen te laten zien. Ik heb het geloof ik een half jaartje volgehouden die verbale vernedering, daarna ben ik maar aan de volgende 'oplossing' begonnen.
Ik bied geen oplossing voor het pesten... ze zullen inderdaad nog doorgaan met pesten, alleen als je er anders mee omgaat en je kunt lachen om jezelf, kun je ook veel sneller relativeren en dingen niet zo zwaar opvatten.

Wat ik bedoel te zeggen is dat het omgaan met pesten een leerweg is die door velen moeten worden doorlopen en ook menigeen sterker eruit doet komen. Wat je vaak nodig hebt is een paar vrienden of vriendinnen die je steunen. Misschien dat het voor jouw allemaal niet geholpen heeft, maar daarom kunnen we dit meisje wel proberen te helpen toch?

Wanneer we gaan spreken van fysieke pesterijen, moet ik meteen adviseren hulp te zoeken, bij wie dan ook. Dat is een strafbaar feit in Nederland en moet gehoor aan verleent worden door de school of door de werkgever of door justitie, hoe kinderachtig het ook lijkt om te gaan klikken... dit is voor mij wel de grens. Wat was bij jou de grens??? je geestelijke gezondheid??? pfff, ik word zowaar treurig van deze topic.... misschien is het tijd voor een mopje?... ownee, dat zou wel bijzonder off-topic zijn.

Laatst gewijzigd op 30-03-2004 om 18:47.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 07:59
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Citaat:
pizzaforum schreef op 30-03-2004 @ 00:24:
Ik bied geen oplossing voor het pesten... ze zullen inderdaad nog doorgaan met pesten, alleen als je er anders mee omgaat en je kunt lachen om jezelf, kun je ook veel sneller relativeren en dingen niet zo zwaar opvatten.

Wat ik bedoel te zeggen is dat het omgaan met pesten een leerweg is die door velen moeten worden doorlopen en ook menigeen sterker eruit doet komen. Wat je vaak nodig hebt is een paar vrienden of vriendinnen die je steunen. Misschien dat het voor jouw allemaal niet geholpen heeft, maar daarom kunnen we dit meisje wel proberen te helpen toch?

Wanneer we gaan spreken van fysieke pesterijen, moet ik meteen adviseren hulp te zoeken, bij wie dan ook. Dat is een strafbaar feit in Nederland en moet gehoor aan verleent worden door de school of door de werkgever of door justitie, hoe kinderachtig het ook lijkt om te gaan klikken... dit is voor mij wel de grens. Wat was bij jou de grens??? je geestelijke gezondheid??? pfff, ik word zowaar treurig van deze topic.... misschien is het tijd voor een mopje?... ownee, dat zou wel bijzonder off-topic zijn.

Ik bedoelde eigenlijk hetzelfde te zeggen vanuit de andere hoek bekeken. Ik heb wel gemerkt dat veel met dat probleem anders omgaan en om wensen te gaan.

Ikzelf heb door de zure appel heen moeten bijten (en denk dat dat ook het lot van veel andere slachtoffers is) en na afloop alles aan mezelf weer op moeten bouwen. Misschien dat ik er in sommige opzichten sterker ben uitgekomen, maar leuk is anders.

Anyway, ik denk dat je zelf weet waar je behoefte aan hebt en dat dat heel belangrijk is in acht te nemen.

Laatst gewijzigd op 30-03-2004 om 18:47.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 11:46
MeantShape
MeantShape is offline
Citaat:

In jouw geval zou ik zeker hulp zoeken. Het hoeft niet speciaal in de psycholgische of psychiatrische sector te zitten. Maar wel iemand die naar je kan luisteren en die je kan helpen met verwerken van het trauma dat je hebt opgelopen door het pesten.

Je kunt zelf best een hele boel zelf (heb ik ook gedaan) maar bij sommige dingen heb je net even wat meer input nodig van mensen met een andere kijk op jouw zaak.

Succes ermee.
Oud 30-03-2004, 13:21
Psycho1717
Psycho1717 is offline
Hallo! Bedankt voor deze hulp, meer tips zijn altijd welkom!

Ik heb verder geen, tot weinig sociale problemen! Ik praat er wel met anderen over alleen die raden me wel zo iemand aan!
Oud 30-03-2004, 21:05
moon
moon is offline
Citaat:
Psycho1717 schreef op 29-03-2004 @ 18:40 :
Wie heeft er wel eens psychse hulp gezocht door dat hij met de nare ervaringen van pesten in z'n maag zat?

Waarom ging je erheen???
Moest je of wou je???
en vooral heeft het geholpen???

Help me want ik zit te dubben tussen niet gaan en wel gaan!
Ik heb zelf wel hulp gezocht omdat ik het pesten echt niet meer aan kon, ik zakte in een zware depressie en ik had een heel laag zelfbeeld. De vertrouwenspersoon met wie ik sprak zette er wel druk achter, maar uiteindelijk mocht ik natuurlijk zelf beslissen of ik hulp wou. Ik heb er wel zelf voor gekozen, alhoewel ik net als jij in eerste instantie alles alleen wilde oplossen. Maar het heeft geholpen! Ik ben erg blij dat ik hulp heb gezocht want daardoor kan ik bijvoorbeeld nu (ik word nog steeds gepest) echt een heel stuk beter omgaan met de dingen die pesters zeggen. Het raakt me niet meer echt. Bovendien was het een opluchting om er over te praten. Het heeft er ook voor gezorgd dat ik mezelf niet meer de schuld geef van het feit dat ik gespest word. Met de gevolgen van pesten zit ik nog wel, ik ben nog steeds onzeker en ik heb nog steeds een heel laag zelfbeeld.

Het zou misschien wel verstandig zijn om hulp te zoeken als je het gevoel hebt dat het je zal helpen. Het is altijd fijn om met iemand over nare ervaringen te kunnen praten, dat ervaar je misschien nu niet zo, maar dat merk je nog wel. Ik vind het gevaarlijk dat je zegt dat je het alleen op wilde lossen want daardoor blijf je alleen maar met die problemen zitten en stapelt het zich op. Ik ben bang dat je er op een gegeven moment niet meer uitkomt dan. Ik zou er dus sowieso met iemand over praten, dat kan ook famillie,vrienden of kennissen zijn. Ook de vertrouwenspersoon op school zou je denk ik verder kunnen helpen.
Wat je ook nog zou kunnen doen misschien is een soort sociale vaardigheidstraining o.i.d. Ik weet niet precies wat dat is, maar dat is een soort training waarbij je leert omgaan met pesten.
Nou ik heb maar wat ideetjes gegeven, geen idee of je er wat aan heb.

Heel veel sterkte iniedergeval en vergeet niet dat jij veel sterker bent als pesters! Pesters zijn in wezen de zwakste en kwetsbaarste mensen, zij zijn bang om zelf gespest te worden! Jij bent veel sterker, laat ze niet winnen!

Liefs, Rianne
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten