Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-10-2011, 21:07
Archer1337
Archer1337 is offline
Geachte scholiertjes,

Ik vrees, dat mijn zus depressief is, ze is op school vaak afgezonderd van de klas (word gepest omdat ze dik is :/) en staat met wat andere mense(niet totaal vriendloos) nu zag ik op dr twitter dat ze zich depressief voelt, en dinge over huilend in slaap vallen, huilend wakker worde, en waar ik maybe nog wel meest van schrok:
Dat sommige mense je mischien wel niet misse als je weg bent...

Nu is het, ze is erg verlege, tenzij ze naar dr favoriete band gaat ( zal voor privac ff geen naam noeme)
Ik vorge me af,
Doet ze dit om aandacht te trekke, en trekt eht wel weer over, of is ze serieus depressief?
indien nodig kank nog wel wat meer info geven

Ik ben zelf ook vrij emotioneel ingesteld(laat dit niet vaak merken) en kan hier dus ECHT niet tegen.

mvg,
Archer
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-10-2011, 21:14
honestsmile
honestsmile is offline
Het zou best kunnen dat ze wel depressief is, maar op basis van dit verhaal kan ik daar niet over oordelen.

Maar is het niet een goed idee, om eens een gesprek aan te gaan met je zus? Als het goed is weet ze dat ze je kan vertrouwen toch
Met citaat reageren
Oud 07-10-2011, 08:19
Pluis
Pluis is offline
Archer, je zus zal vast niet zomaar posten op haar twitter dat ze zich zo akelig voelt, en je (openlijk) afvragen of iemand je wel mist als je er niet meer bent is zeker een alarmsignaal.
Ik weet niet hoe oud jij bent, maar als je je er volwassen genoeg voor voelt kun je zelf proberen het gesprek met haar aan te gaan. Vraag haar gewoon naar die tweets en hoe het zit. Denk je dat ze dat niet goed gaat opvatten, stap dan naar je ouders, dan kunnen die met haar gaan praten en als het echt een depressie is, haar meenemen naar de huisarts voor behandeling. Zoiets is namelijk prima te behandelen, en het is de enige manier om je zus écht te helpen met haar probleem.

Oh en @ acespade hierboven: sorry maar je kraamt echt complete onzin uit. pesten is een serieus probleem dat tot serieuze psychische problemen kan leiden en dat kan je niet afdoen als een veelvoorkomend "golfpatroon". De jongeren die zichzelf wat aandoen zijn JUIST de stille, teruggetrokken en gepeste jongeren. Kom alsjeblieft pas terug met adviezen als je daadwerkelijk iets geleerd hebt over psychologie en psychiatrie ipv alleen maar bazelen over dat je mensen zo goed kunt helpen met hun problemen.
Oud 07-10-2011, 08:46
Verwijderd
ot: Ik zou inderdaad het gesprek met je zus aangaan, of in ieder geval zorgen dat iemand met haar praat. Wat Pluis eigeniljk zegt. Wees wel voorzichtig, want de kans bestaat dat ze dichtklapt en het niet over haar gevoel wil hebben. Denk dus goed na over wat en hoe je het gaat benoemen en roep eventueel hulp in van je ouders/een andere volwassene, misschien een die niet zo dichtbij staat. Ik vond het destijds veel makkelijker om met iemand die niet zo dichtbij stond te praten over hoe ik me voelde dan met mijn familie. Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. Succes ermee!

Laatst gewijzigd op 07-10-2011 om 17:03.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2011, 09:36
Verwijderd
Ik ben het eens met Pluis en Secret Agent. Zoiets moet je wel nemen en probeer gewoon met haar te praten. Of desnoods leg je het aan je ouders of iemand anders aan je familie voor.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2011, 10:44
Verwijderd
Ik ben het met Pluis en de rest eens, niet met AceSpade dus.
Maar ik wil nog wel even zeggen dat ik het lief en goed van je vind dat je je zus wil helpen!
Met citaat reageren
Oud 07-10-2011, 13:32
Verwijderd
Citaat:
No hard feelings van mijn kant. Ik wou gewoon mijn verhaal dus uitleggen. Daarbij ben ik vaak koppig als ik van mijn kant weet dat ik gelijk heb. Ik haat dingen zoals "Jij bent nutteloos". of "Ga iets leren of zo". Het zou een stuk beter zijn om uit te beelden "wat" ik moet leren en "waarom". Anders is het gewoon een doelloze opmerking wat we maar oh zoveel in het dagelijks leven al krijgen.
Zal ik je iets specifieks aangeven? Dit:

Citaat:
De verhalen wat ze daar op schrijft zal ze zeker niet doen. Het eerste verhaal dat ze vaak huilend in slaap valt of huilend wakker word kan kloppen. Maar al vaak zijn mensen geneigd om het erger te nemen.
is gevaarlijke nonsens. "Zal ze zeker niet doen" klinkt niet als een 'advies wat in overweging genomen kan worden'. Jij kunt absoluut niet weten of er voor deze persoon wel of niet een serieus suïcidegevaar bestaat. De overgrote meerderheid van mensen die suïcide plegen of een poging doen, geven van tevoren aan dat ze erover nadenken, juist door statements als "niemand zal me missen". Natuurlijk, een minderheid van de mensen die zulke uitspraken doet zal daadwerkelijk tot een al dan niet geslaagde poging overgaan. Maar dat is een niet te verwaarlozen minderheid, en achteloze uitspraken als "doet ze toch niet" kunnen levens kosten.

En in welke bizarre wereld valt "huilend wakker worden en huilend weer in slaap vallen" onder een redelijk moment?!
Met citaat reageren
Oud 07-10-2011, 13:58
Em.
Em. is offline
Ik vind dit klinken als een 'schreeuw om aandacht'. Niet op een negatieve manier, want volgens mij heeft het een hele negatieve bijklank (in de zin van 'aanstellen' en 'jezus, je wil alleen maar aandacht en dan kom je met die negatieve zooi terwijl je dat helemaal niet meent'), maar gewoon dat ze zich écht niet goed voelt en héél graag wil dat iemand haar opmerkt en naar haar luistert en haar wil helpen. Zoiets. Als ze niet wilde dat andere mensen wisten dat ze niet goed in haar vel zat, had ze het wel niet openbaar op twitter gezet.

En ik denk ook dat als zij dingen zegt als 'niemand mist me' en 'ik word huilend wakker en val huilend in slaap' en niemand reageert erop, dat ze zich dan helemáál kut en vergeten en alles gaat voelen. Want schijnbaar kan het niemand dan ook maar iets interesseren hoe zij zich voelt en dat ze liever niet zou leven. En dat maakt het, denk ik alleen maar erger.

Tenminste, ik kan me indenken dat als ik me heel rot zou voelen, dat ik ook zoiets zou gaan doen, zo van JONGENS HELP ME VERDOMME, en dat ik niet gewoon zou durven vragen 'ik voel me niet zo geweldig, wil je me daarmee helpen', en dat ik daarom dan maar heel depressief zou gaan kijken en trieste verhalen ophangen en hopen dat iemand genoeg care heeft om zich daar druk om te maken. En als dan niemand zich druk om me blijkt te maken, zou ik nóg harder gaan schreeuwen. En daarna weet ik niet meer wat ik zou doen, maar ik zou me in ieder geval niet beter zijn gaan voelen. En ik denk dat zij ook zoiets doet.

Maar goed, of ze nu wel of niet héél depressief is, echt fijn voelt ze zich sowieso niet. En dan is het altijd wel fijn als iemand zich een beetje druk om je maakt en aandacht aan je geeft. En dan hoeft het imo niet per se te gaan over grote onderwerpen met allerlei drama, maar gewoon aandacht geven/praten/haar niet negeren zou ook al helpen. Denk ik.
Oud 07-10-2011, 14:18
Pluis
Pluis is offline
Gast, je trekt nog steeds conclusies die je niet kunt trekken uit het ene alineatje tekst van de TS :') Je kán niet concluderen dat ze (nog) niet depressief is, net als dat wij niet kunnen concluderen dat ze dat wel is. Het enige dat je er wel uit kunt halen, is dat ze (indirect) hulp vraagt, zoals Em ook al aangeeft.
En ik denk dat je met die conclusies op een heleboel tenen staat van forumers die wel degelijk depressief zijn geweest, want zij herkennen deze uitspraken en gevoelens van de zus van TS. Zeg er dan op z'n minst bij dat dit jouw persoonlijke mening is, ipv doen alsof het feiten zijn die je opnoemt.
Oud 07-10-2011, 14:54
Em.
Em. is offline
Ik zie inderdaad ook niet hoe je kan stellen dat ze (NOG) niet depressief is. Ik zie als leek in ieder geval niets wat depressie zéker uitsluit, en volgens mij is dat ook gewoon helemaal niet met zekerheid uit te sluiten aan de hand van de tekst.
Oud 07-10-2011, 16:18
AceSpade
AceSpade is offline
Lol, whatever. Meningen worden hier niet gewaardeerd. Ik snap al direct wat "ze" bedoelde hierover Dan niet.

Mijn excuses voor mijn gevoel / mening Archer
Met citaat reageren
Oud 07-10-2011, 16:21
Em.
Em. is offline
Je formuleert het ook niet echt als een mening, om eerlijk te zijn.
Oud 07-10-2011, 16:23
AceSpade
AceSpade is offline
w/e. Posts zijn delete. Veel succes
Met citaat reageren
Oud 07-10-2011, 16:42
honestsmile
honestsmile is offline
Misschien moeten we hier verder ook niet meer gaan bekvechten wie nu gelijk heeft, dat is niet leuk voor de TS.

Als het al zo is dat dit puur alleen aandacht vragen is in de negatieve zin, dan komt dat ook wel naar voren in een gesprek. Ik denk niet dat dat zo is, maar je hebt wel van die gevallen die dit om de aandacht doen. Maar daar moet je in eerste instantie sowieso niet van uit gaan....
En ik typte eerder ook dat de TS het beste in gesprek kan gaan, maar inderdaad kan dit ook iemand anders zijn zoals de ouders. Vaak is het wel zo dat het heel belangrijk is dat ouders weten hoe het met hun kind gaat, communicatie is heel belangrijk.

En verder denk ik dat het zin heeft om van de TS te horen hoe het er nu voor staat .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten