Oud 25-05-2004, 11:48
C r Y p S
C r Y p S is offline
Ik heb een vraag.

Ik ben vormgever van een studentenblad, maar gewoon voor de lol. Ik heb er verder ook geen opleiding in gevolgd. Photoshop en inDesign heb ik inmiddels aardig onder de knie (Illustrator moet snel volgen!), maar één van de dingen die ik niet zo makkelijk zelf aanleer zijn de zaken m.b.t. drukken.

Ik heb één specifieke vraag: als ik een afbeelding zwart wit met één steunkleur wil afdrukken, hoe kan ik deze in photoshop dan het beste maken?

Ik heb al een beetje gevogeld met duokleur modus e.d., maar daarmee is het erg lastig (of ik doe het niet goed). Als ik bijv. een transparantje wil gebruiken, is dat in CMYK heel simpel: je zet gewoon de laagdekking lager. Maar daarmee maakt een transparrantje automatisch gebruik van meerdere kanalen, en in duomodus kan je steeds maar één kanaal kiezen om in te tekenen (zwart of de steunkleur).
Hoe kan dit het handigst, zonder dat ik het risico loop full-color elementen in mijn document te krijgen?

Beetje specifieke vraag, ik weet het, maar ik hoop dat iemand me hiermee opweg kan helpen.

Laatst gewijzigd op 25-05-2004 om 11:54.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-05-2004, 14:49
Verwijderd
foto grayscale --> duotoon.
kies een steunkleur.
dupliceer background laag
in copylaag kan je laag transparantie veranderen.
oude laag weggooien.

en als jij gewoon bij de modus alles op duotoon houdt staan verandert hij het echt niet ineens in cmyk.

Laatst gewijzigd op 25-05-2004 om 14:57.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 15:42
C r Y p S
C r Y p S is offline
Mmmz, ok zal kijken of het zo gaat.
Oud 25-05-2004, 15:49
p-chez
p-chez is offline
Bij drukken met zwart+steunkleur moet je PMS-kleuren gebruiken. Ofwel, Pantone kleuren. Je hebt duizenden PMS kleuren die je kunt gebruiken. Maar er is dan geen sprake van mengen zoals bij CMYK. En er zijn zoveel verschillende PMS'jes dat de kleur die je zoekt er altijd wel bijzit. Je kunt ook nog verschillende gradaties van een PMS-kleur gebruiken (bijv. 10% etc.)

Overigens hoef je je bestand niet per sé op te maken met die PMS. Je kunt dummyprints maken, en duidelijk op dat papier aangeven dat bijv. het rode op de print PMS 1797 (een rode PMS) moet zijn. Dan weet de drukker wel wat ie moet doen (mag ik hopen tenminste). En zwart is natuurlijk gewoon zwart.

Ik heb er overigens wel ervaring mee, ik heb een tijdje gewerkt bij een DPT-bedrijf/drukkerij.
Oud 25-05-2004, 16:21
C r Y p S
C r Y p S is offline
Citaat:
p-chez schreef op 25-05-2004 @ 16:49 :
*verhaal*SIZE]
Thnx, duidelijk verhaal.

Idd kan ik bij m'n drukker gewoon aangeven: "Die kleur moet zo en zo worden", maar het is voor hem makkelijker als ik voorkom dat er per ongeluk een full-color element in zit. Dat moet hij dan weer gaan wijzigen (denk ik?) en we zijn maar een kleine opdrachtgever (1000 - 1500 stuks oplage). Hij is al heel vriendelijk en geduldig met me, dus ik wil het hem ook zo makkelijk mogelijk maken zeg maar

Hij suggereerde trouwens ook: "Je kunt ook gewoon alles in 100% Magenta en zwart doen, dan kan je later kiezen welke kleur je ipv magenta wilt."

Maareeh... hoe weet ik welke kleuren PMS zijn? En: als je PMS kleuren gebruikt, dan moet je toch nog altijd binnen één van de CMY blijven? Dus bijv. 100% cyaan en M&Y op 0% zetten?

Sorry, ik heb nog nooit bij een drukker gewerkt
Oud 25-05-2004, 21:41
Verwijderd
PMS herken je gewoon aan de naam, pantone blabla. Je moet wel een originele pms kleur kiezen, je kan niet een kleurtje aanmaken in cmyk en die dan later pantone 1234 noemen ofzo. Je kan wel een cmyk kleur in een steunkleur veranderen, maar dan is het nog geen pms.

En pms heeft eigenlijk weinig met cmyk te maken, het is gewoon 1 kleur. Als de drukker die gaat drukken gebruikt hij 1 pot verf, hij hoeft niet 4 platen te maken, dat is juist het handige van pms.
Alleen als je een pms om gaat zetten naar cmyk krijg je weer te maken met de waarden van c,m,y & k.

Ik kan het niet echt duidelijk uitleggen... sorry
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 21:50
<*)_><
<*)_>< is offline
Citaat:
Danique schreef op 25-05-2004 @ 22:41 :
PMS herken je gewoon aan de naam, pantone blabla. Je moet wel een originele pms kleur kiezen, je kan niet een kleurtje aanmaken in cmyk en die dan later pantone 1234 noemen ofzo. Je kan wel een cmyk kleur in een steunkleur veranderen, maar dan is het nog geen pms.

En pms heeft eigenlijk weinig met cmyk te maken, het is gewoon 1 kleur. Als de drukker die gaat drukken gebruikt hij 1 pot verf, hij hoeft niet 4 platen te maken, dat is juist het handige van pms.
Alleen als je een pms om gaat zetten naar cmyk krijg je weer te maken met de waarden van c,m,y & k.

Ik kan het niet echt duidelijk uitleggen... sorry
*poging tot steunen*

Pms-kleuren zijn wereldwijd(?) afgesproken kleuren die de drukker puur aan geleverd kan krijgen, en direct zn drukker in kan gieten.
bij cmyk geef je kleurwaardes, ipv 1 naam. Dit zijn waardes die hij dus zelf bij elkaar moet mengen.
Oud 26-05-2004, 09:27
Verwijderd
Ik heb het idee dat je niet weet hoe je de pantone kleuren kunt vinden, of heb ik dat fout??
Iedergeval in je gereedschap venster op één van de kleur vlakjes klikken, dan krijg je het scherm color picker en dan op custom klikken, dan krijg je een rij met allemaal kleurtjes, boven naast book moet dan pantone staan, zo niet klik hem dan zelf aan.

En wil je controleren of alles goed is gegaan, print dan alles kleur gescheiden uit en daarop kun je zien of er niet toevallig geel tussen zit o.i.d.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 22:21
C r Y p S
C r Y p S is offline
THnx mensen, het gaat vast goedkomen nu :-)
Oud 27-05-2004, 15:39
scalle
scalle is offline
hm best nog even vermelden dat PMS-kleuren ook te maken hebben met het soort papier waarop je drukt... maar als ik het zo een beetje lees moet je er gewoon goed voor zorgen dat je uitvoer naar de drukker toe in 2 kleuren is: nl je zwart en je pantone-steunkleur en daarna moet je maar even overleggen met de drukker welk steunkleur dat precies moet zijn, anders kan je z'n kleurenboekje even lenen, daarin staan alle mogelijke combinaties in
veel succes!
Oud 28-05-2004, 00:19
p-chez
p-chez is offline
Het maakt niks uit welk papier je gebruikt. PMS-kleuren kunnen overal op toegepast worden. Je kunt je huismuren zelfs schilderen met Pantonekleuren. Je kunt PMS gebruiken als je iets zeefdrukt. Je hebt zelfs PMS-markers.

@C r Y p S: En zoals al gezegd, PMS is één kleur, er komt dus niks CMYK bij kijken. PMS is een wereldwijde universeel afgesproken standaard voor kleurherkenning en bepaling. Het staat dus volledig los van CMYK.

Een PMS-kleur in drukwerk is gewoon 1 drukgang, met maar 1 inkt. Je kunt idd de delen die je in een bepaalde PMS wilt in je ontwerp zwart (als 't maar 100% is) maken, en aangeven dat dat en bepaalde PMS moet worden.

En je kunt idd een PMS-waaier erbij pakken, om te kijken hoe die steunkleur precies wordt in de druk. Is altijd handig, omdat je beeldscherm noch je printer kleur-echt is.
Oud 29-05-2004, 22:41
C r Y p S
C r Y p S is offline
Maar je kunt die PMS kleur toch ook als transparant (dus NIET 100%) gebruiken? Of is dat een misvatting en krijg je dan automatisch PMS-kleur & grijsschaalmix over elkaar = full-color elementen?
Oud 30-05-2004, 12:11
p-chez
p-chez is offline
Citaat:
C r Y p S schreef op 29-05-2004 @ 23:41 :
Maar je kunt die PMS kleur toch ook als transparant (dus NIET 100%) gebruiken? Of is dat een misvatting en krijg je dan automatisch PMS-kleur & grijsschaalmix over elkaar = full-color elementen?
Voor zover ik weet kun je ook transparantie gebruiken, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
Oud 30-05-2004, 13:58
<*)_><
<*)_>< is offline
ik geloof wel dat je pms-kleuren in % kan gebruiken
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten