Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() Uit ons hoogst-eigen-poëzie-sticky-topic (dat hoogst nodig weer eens opgeschoont moet worden; ik zal me daar binnenkort mee bezig gaan houden ![]() 2. Metrum Om een gedicht goed te laten klinken, wordt er vaak gebruik gemaakt van metrum: de cadans die onstaat door regelmatige afwisseling van beklemtoonde en onbeklemtoonde lettergrepen. Zo'n combinatie van beklemtoonde en onbeklemtoonde lettergrepen heet een versvoet. (we zullen hieronder beklemtoonde en onbeklemtoonde lettergrepen aangeven met de symbolen + en - respectievelijk) De meest voorkomende meterische patronen zijn: jambe +- +- +- +- trochee -+ -+ -+ -+ dactylus +-- +-- +-- +-- amfibrachys +-+ +-+ +-+ +-+ anapest --+ --+ --+ --+ De jambe is een soepel metrum dat veel variatie en grote regellengte toelaat. De trochee laat minder variatie toe, maar maakt een snellere indruk. Versregels die in driedelig metrum zijn geschreven (zoals dactylus, amfibrachys en anapest) hebben vaak een hoger tempo en de cadans is duidelijker hoorbaar dan bij de tweedelige versvoeten.
||
Citaat:
![]() En verder.....Ik dacht inderaad al dat het zoiets was dat uiteindelijk vanzelf gaat. Kwestie van veel doen en oefenen. Het is dus beter om eerst te schrijven, en dan even te controleren op die dingen en hier en daar wat te veranderen... Best ingewikkeld, maar dat maakt de uitdaging tot schrijven wel groter. Alleen niet raar op kijken, als ik nu helemaal niets meer durf te schrijven en je heel lang niets ziet verschijnen ![]() Bedankt allen! Grtjs. |
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Verloren in de wind art4live | 1 | 26-01-2012 17:37 | |
Verhalen & Gedichten |
Oops... foutje Halogeen | 12 | 14-09-2006 09:44 | |
Verhalen & Gedichten |
Plaats hier gedichten die je mooi vindt van bekende dichters. Dreamerfly | 106 | 28-12-2004 21:45 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: Mijn muze Verwijderd | 0 | 14-11-2004 17:03 | |
Verhalen & Gedichten |
De weg naar jou Wanderlust | 4 | 01-04-2002 00:13 | |
Verhalen & Gedichten |
Kritiek (dus niet reageren als je niet tegen kritiek kan!) Tantalus | 31 | 02-02-2002 10:36 |