Oud 23-06-2004, 07:58
Verwijderd
Kijk ik heb dus een toneelvoorstelling voor school (morgen) en ik heb generale repetitie gedaan gister. Het ging HEEL goed de eerste 5 scenes ( van de 15 ). En daarna ging het steeds slechter (tekst vergeten etc maar dit was bij iedereen). Ikzelf heb weinig tekst maar 42 regels of zo, maar bij scene 9 ongeveer moest ik iets acteren en ik kon het gewoon niet. De leraar was er niet al te blij mee en toen moest ik bijna janken ( weet niet waarom ! ). Maar ik voelde me gewoon ineens best wel klote dat ik mijn regel niet kon zeggen ik kwam niet verder dan het eerste woord. Ik vroeg me af of iemand weet HOE dit komt, want ik wist mijn tekst gewoon. Zelf denk ik omdat ik nerveus was of zo maar soms twijfel ik daaraan want ik was bij het begin ook nerveus maar deed wel gewoon alles. Ik weet het niet, ook zou ik het leuk vinden als mensen zelf ook ff willen melden als ze ook zoiets hebben meegemaakt zou wel zo leuk zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-06-2004, 08:36
Verwijderd
je zenuwen gaan in de regel alle kanten op, en jij bent degene die er zich maar ten dele wat van aan moet trekken.

1) zenuwen zijn goed voor je concentratie, ze geven als je ze goed gebruikt een soort mentale adrenalineshot, die je goed kunt gebruiken in je voordeel van het spelen.

2) als je teveel zenuwen voelt is het zaak om rustig te blijven. Als je heel erg opgewonden gaat zitten lachen en gillen en keten met je medespelers, dan geef je toe aan je zenuwen, waardoor je concentratie afneemt, en je in het ergste geval een black-out krijgt, wat dus idd zoals je al meldde niets te maken heeft met het vergeten van je tekst.

Oefeningen om je zeunuwen onder de duim te houden.

haal een aantal keer diep adem, doe dat bij voorkeur door je neus, 4 tellen in, 4 tellen uit. Gebruik hierbij je hele longcapaciteit, en bij het inademen spreid je je armen, bij het uitademen trek je je armen weer naar elkaar toe.

zorg dat je goed staat, niet op de contra posto manier, maar echt met beide voeten op de vloer. Dan begin je te wiebelen op je knieen, zorg dat je als je staat je knieen niet op slot zet, maar wel dat je stevig staat. Als je je knieen op slot hebt kun je gaan shaken, sta je op een te losse manier idem. Als je stevig rechtop staat heb je minder kans op knikkende knieen.

Wat ook wel eens wil helpen is net als een sporter wat warming up oefeningen doen, dat je je lijf even helemaal los maakt, want een stijf lichaam is vatbaarder voor trillende zenuwen als een soepel lijf

Als je toch nog niet van de ergste zenuwen af bent raad ik je nervovit aan, dit is een homeopatische betablokker, in zeer lichte dosering. Het kalmeert de zenuwen en behoudt de concentratie.
Nadeel hieraan is dat je als je niet oppast uiteindelijk de controle van je zenuwen niet meer zelf hebt, en afhankelijk wordt van middeltjes.

Succes
Met citaat reageren
Oud 23-06-2004, 09:19
Miracle
Miracle is offline
Er is pas nog een topic over geweest. *klik*
Misschien heb je er wat aan.

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten