Oud 08-07-2004, 23:03
Sweetsurrender
Sweetsurrender is offline
De OQO, de nieuwe mini computer. Met een gewicht van 396 gram, en afmetingen van 12,4 bij 8,6 bij 2,3 cm, is dit de kleinste computer ooit gemaakt.

Het kinderspeeltje heeft een 1 Ghz processor, 20 GB harde schijf en 256 ram, inclusief bluethooth, keyboard en een wireless netwerk.
Zie hier het filmpje
Wat denken jullie ervan? Flop of nieuwe rage?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-07-2004, 23:04
Jolt
Jolt is offline

Duuuur natuurlijk!

En te klein, als ik een toets in druk toets ik er meteen 4 in!
Oud 08-07-2004, 23:14
]{ing
]{ing is offline
flop, dit is te duur en te klein om prettig mobiel te werken. het zit niet in hetzelfde segment als een pda maar heeft wel bijna hetzelfde formaat..

sony heeft er ook een;

http://www.tweakers.net/nieuws/33143
Met citaat reageren
Oud 08-07-2004, 23:14
pepperen88
pepperen88 is offline
is wel gaaf, maar eigenlijk nu al weer passe
Oud 08-07-2004, 23:15
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Ernst schreef op 09-07-2004 @ 00:03 :
is dit de kleinste computer ooit gemaakt.
dit valt te betwisten
Met citaat reageren
Oud 09-07-2004, 00:33
CryptapiX
CryptapiX is offline
gamen wil ik op zon groot mogelijk scherm
dus dit ding valt keihard af

voor mobiele toepassing gebruik ik wel een palm, daar heb ik geen 1ghz en 20gb hdd voor nodig angezien apps er nauwelijks enkele kb's groot zijn
Oud 09-07-2004, 01:28
Preaper
Preaper is offline
Tis wel een geil dingetje
Oud 10-07-2004, 17:53
Verwijderd
Citaat:
Ernst schreef op 09-07-2004 @ 00:03 :

dit de kleinste computer ooit gemaakt.
Dit hangt er natuurlijk vanaf wat je een computer noemt.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2004, 10:22
Sweetsurrender
Sweetsurrender is offline
Hoezo wat je een computer noemt? Sommige huishoudens hebben thuis een pc staan die minder kan dan dit dingetje...
Met citaat reageren
Oud 11-07-2004, 11:14
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Ernst schreef op 11-07-2004 @ 11:22 :
Hoezo wat je een computer noemt? Sommige huishoudens hebben thuis een pc staan die minder kan dan dit dingetje...
ja maar dan is het nog niet 'de kleinste' ter wereld
Met citaat reageren
Oud 11-07-2004, 15:25
Verwijderd
Leuk, maar je hebt er natuurlijk niets aan. Organisers zijn ook nooit een echt succes geworden, hoe handig soms ook - het zijn altijd speeltjes gebleven voor omhooggevallen managers die hun eigen belang veel te hoog inschatten.

Dit blijft ook niet meer dan een gadget. Ik geloof niet in een verdere verkleining van computers. Het zullen altijd voornamelijk bakken voor op of onder het bureau blijven.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2004, 15:51
Verwijderd
leuk ding, maar de "computer van de toekomst" wordt volgens mij de optische computer
Met citaat reageren
Oud 11-07-2004, 15:59
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 11-07-2004 @ 16:51 :
leuk ding, maar de "computer van de toekomst" wordt volgens mij de optische computer
Volgens mij wordt de (verre) toekomst eerst zoals Minority Report (dus van die optische zooi, schijfjes waar je op kan zien wat voor informatie erop staat, doorzichtige schermen, ...) en daarna zoals The Matrix: gewoon plugje insteken en runnen maar (dus zonder enige andere interface dan je ruggengraat of hersenen) en daarna natuurlijk een chipje inplanten waardoor je geen plug meer moet insteken en gewoon draadloos op 'computer' kan werken.
Maar dat is natuurlijk al wel verre toekomst he.

Iets realistischer vooor de nabije toekomst is waarschijnlijk tablet pc's met een oprolbaar scherm en dergelijke zut (chips kunnen ze al zeer klein maken, simpele schermpjes kan je al oprollen, ...)

Dit lijkt me wel een flop te worden: onhandig door het kleine formaat, waarschijnlijk veel te duur en er is een te kleine markt voor (tussen PDA <-> Notebook <-> desktop )
Oud 11-07-2004, 16:24
Verwijderd
Citaat:
ILUsion schreef op 11-07-2004 @ 16:59 :
Volgens mij wordt de (verre) toekomst eerst zoals Minority Report (dus van die optische zooi, schijfjes waar je op kan zien wat voor informatie erop staat, doorzichtige schermen, ...) en daarna zoals The Matrix: gewoon plugje insteken en runnen maar (dus zonder enige andere interface dan je ruggengraat of hersenen) en daarna natuurlijk een chipje inplanten waardoor je geen plug meer moet insteken en gewoon draadloos op 'computer' kan werken.
Maar dat is natuurlijk al wel verre toekomst he.

Iets realistischer vooor de nabije toekomst is waarschijnlijk tablet pc's met een oprolbaar scherm en dergelijke zut (chips kunnen ze al zeer klein maken, simpele schermpjes kan je al oprollen, ...)

Dit lijkt me wel een flop te worden: onhandig door het kleine formaat, waarschijnlijk veel te duur en er is een te kleine markt voor (tussen PDA <-> Notebook <-> desktop )
De optische computer is dichterbij dan je denkt hoor.
In Duitsland zijn ze inmiddels al in staat optisch geheugen te maken. (kort uitgelegd in de volgende link)
http://www.technieuws.org/cgi-twa/twa.pl/Bonn/343.html
en optische transistoren, voor hoge schakelsnelheid zijn inmiddels ook al realiteit.

Ook niet-optisch gebeurt er het een en ander, want een van mijn docenten is bezig met een nieuwe techniek voor het schrijven/uitlezen van harde schijven.
http://www.el.utwente.nl/smi/views/R...obe/Recording/
Dit is nodig omdat, als de schijfjes meer data gaan bevatten, de draaisnelheid zo hoog wordt dat hij door de geluidsbarriere gaat.
Geen draaiende schijven meer dus.

Er is dus nog genoeg te doen voor de computer van de toekomst.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2004, 16:49
Verwijderd
Maar toch zijn dat eigenlijk alleen maar verbeteringen van bestaande technieken. Het oude Winchester-principe (een draaiende schijf met een magnetisch gevoelige kop) is eigenlijk niets meer dan een superversie van de oude platenspeler. Je loopt daar inderdaad snel tegen mechanische grenzen aan, hoewel op dit moment het bereiken van de geluidsbarrière door harde schijven echt nog niet aan de orde is:

snelste harde schijf momenteel: 15k RPM (15.000 tpm, dus 250 tps). Dat is een schijf waarvan de platters 2.75" (6,985 cm) in doorsnee bedragen. Een simpel rekensommetje leert dat het buitenste punt van die platters met zo'n 55 meter per seconde beweegt, oftewel nog geen 200 kilometer per uur.

Aangezien de snelheid van geluid in lucht 1234 kilometer per uur is, duurt het nog wel even voor harde schijven zulk een snelheid zullen bereiken - op dit moment is 15.000 tpm alleen mogelijk met schijven die een veel kleinere diameter hebben dan de gangbare 3.4" (bij 3.5" harddisks). De harde schijftechniek heeft er bijna 25 jaar over gedaan om van de oorspronkelijke 3600 tpm-schijven naar de huidige 15k-schijven te komen, dus ik denk niet dat we echt heel snel tegen die grens aanlopen.

Bovendien - harde schijven zijn (zo goed als) vacuum, dus wat maakt het uit dat de platters door de geluidsbarrière gaan? Het feit dat dat gebeurt, stelt alleen heel hoge eigen aan de productiemethoden.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2004, 20:17
Verwijderd
oke, geluidsbarriere problemen zullen zich niet binnen een jaar voordoen. Echter, aangezien de opslagcapaciteit bij benadering elk jaar verdubbelt, wil men problemen bij voorbaat proberen te voorkomen. De verbeteringen in capaciteit gaan niet gepaard met verbeteringen in leessnelheid en toegankelijkheid.
Daarom is het dus nodig om een geschikte opvolger te zoeken.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2004, 20:56
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 11-07-2004 @ 17:24 :
De optische computer is dichterbij dan je denkt hoor.
In Duitsland zijn ze inmiddels al in staat optisch geheugen te maken. (kort uitgelegd in de volgende link)
http://www.technieuws.org/cgi-twa/twa.pl/Bonn/343.html
en optische transistoren, voor hoge schakelsnelheid zijn inmiddels ook al realiteit.

Ook niet-optisch gebeurt er het een en ander, want een van mijn docenten is bezig met een nieuwe techniek voor het schrijven/uitlezen van harde schijven.
http://www.el.utwente.nl/smi/views/R...obe/Recording/
Dit is nodig omdat, als de schijfjes meer data gaan bevatten, de draaisnelheid zo hoog wordt dat hij door de geluidsbarriere gaat.
Geen draaiende schijven meer dus.

Er is dus nog genoeg te doen voor de computer van de toekomst.
Dat ze alles met licht willen doen, zie je ook vaak op T.net voorbijkomen hoor, ik had het eerder over het uitzicht (bij de optische geheugens die jij aanhaalt, kan je niet zien wat erop zit zonder een computer. [In Minority Report gebruiken ze 'plaatjes glas' waarin ze informatie gevangen zetten, als dat een video is zie je in het plaatje de video afspelen, zijn het foto's dan zie je zo ook allemaal op het plaatje etc.]
Ik weet overigens niet wat de toekomst zal geven op het gebied dat jij aanhaalt (dus de techniek zelf, niet de interface).
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten