Ik weet niet. Klinkt wel als een goede film, ik ga er binnenkort maar eens heen! Hij draait in de meeste filmhuizen denk ik.
Voor de mensen die niet weten over welke film we het hebben:
Surrealistische fantasie en overdonderende visuele pracht kenmerken het werk van Jean-Pierre Jeunet. Jeunet begon zijn carrière aan de zijde van Marc Caro met veel bekroonde juweeltjes als Délicatessen en The City of Lost Children. Daarna scheidden hun wegen en maakte Jeunet na Alien Resurrection de prachtige film Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain. Titelheldin Amélie leeft, getraumatiseerd door haar ongevoelige vader en de plotselinge dood van haar moeder, teruggetrokken in haar eigen wereld ergens in het Parijse Montmartre. Een wereld die bepaald wordt door kleine, ogenschijnlijk onbelangrijke details: hoe het voelt om met je hand door een zak rijst te glijden, hoeveel orgasmen er op een bepaald ogenblik in Parijs worden beleefd. Als ze op zekere dag een doos met kinderschatten vindt en erin slaagt om de eigenaar te achterhalen, besluit ze om, aangemoedigd door diens blijdschap, in te grijpen in de levens van de mensen om haar heen. En zo stuurt ze de tuinkabouter van haar vader op wereldreis, probeert ze een verschrikkelijke man aan zijn eigen verstand te laten twijfelen, schrijft ze liefdesbrieven uit naam van een dode echtgenoot en verlost ze een vriendin van de jaloezie van een ex-vriendje. Dan komt ze op het spoor van Nino, die bizarre dingen verzameld als antwoordapparaatboodschappen. Amélie is ervan overtuigd dat Nino haar grote liefde is. - filmhuisarnhem.nl
|