Oud 14-05-2002, 14:00
me-myself&anne
me-myself&anne is offline
Ik wil misschien psychologie of pedagogiek gaan studeren in Tilburg/Nijmegen/Utrecht/Groningen?Amsterdam VU en k had eigenlijk gewoon ff een paar 'praktische vraagjes' voor mensen die dit toevallig doen op een v deze universiteiten..(?)

1) Hoeveel vakantie heb je eigenlijk .....

2) Hoeveel 'uur' zit je gemiddeld in een week op de universiteit (wat zeg maar 'moet')

3) Wat soort onderwijsvormen? (werkcolleges, kleine werkgroepen etc)

4) Is het vrij 'gestructureerd' of moet je alles gewoon zo'n beetje zelf uitzoeken??

5) Waarom wel/niet voor een bepaalde universiteit/stad kiezen??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-05-2002, 14:32
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Ik zit (nog) niet op de Universiteit, maar ik kan wel wat vragen beantwoorden volgens mij!

1) Je hebt erg weinig vakantie. Alleen de belangrijkste zoals met kerst. Maar herstvakantie en meivakantie bestaan voglens mij niet. Al zijn er dan in die weken misschien wel minder colleges.

2) Weinig, maar vergis je niet in de hoeveelheid zelfstudie. Je moet veel studieboeken doorwerken in je eigen tijd(1 boek per tentamen?). Dus je volgt weinig colleges, maar haalt dat ruimschoots in (afhankelijk van soort studie! ) door zelfstandig werken.

3) Hangt van de Universiteit dus af. Groningen is erg innovatief en probleemgestuurd onderwijs geloof ik. Terwijl andere universiteiten nog wat(niet alle) conservatiever zijn.

4) Je moet je studiepunten halen. Voor de rest bellen ze je ouders echt niet op als je niet op college bent geweest.

Daarnaast zijn lang niet alle colleges ook daadwerkelijk verplicht. Veel colleges zijn vrijwillig, terwijl anderen noodzakelijk zijn (b.v. praktica of ingewikkelde stof dat doorgewerkt word)

5) Ik persoonlijk wil over 1 jaar in Leiden studeren. Randstad lijkt me een leuke omgeving. En Leiden een goede Universiteit. Ook lijkt Leiden me een hele mooie stad (ben er nog nooit geweest! ).

En ook i.v.b. met het Major/Minor systeem. Wil 2 studies volgen namelijk.

Groetjes
Ben(die niet zeker weet of hij alles juist beantwoord heeft en open staat voor correcties
Oud 15-05-2002, 15:29
Bird
Bird is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
1) Je hebt erg weinig vakantie. Alleen de belangrijkste zoals met kerst. Maar herstvakantie en meivakantie bestaan voglens mij niet. Al zijn er dan in die weken misschien wel minder colleges.
Je hebt geen vakanties! Alleen dagen zoals kerst, oud en nieuw, koninginnendag, hemelvaart, pinksteren, enz enz. Het is telkens een (twee) dag(en). Je colleges van die dag worden gewoon verzet naar een andere dag.

Citaat:
2) Weinig, maar vergis je niet in de hoeveelheid zelfstudie. Je moet veel studieboeken doorwerken in je eigen tijd(1 boek per tentamen?). Dus je volgt weinig colleges, maar haalt dat ruimschoots in (afhankelijk van soort studie! ) door zelfstandig werken.
Je moet uitgaan van 40 uur studeren per week. Dit is dan incl. colleges. De meeste studenten komen hier bij lange naar niet aan, maar eigenlijk is dit dus wel een beetje het idee.

Citaat:
4) Je moet je studiepunten halen. Voor de rest bellen ze je ouders echt niet op als je niet op college bent geweest.

Daarnaast zijn lang niet alle colleges ook daadwerkelijk verplicht. Veel colleges zijn vrijwillig, terwijl anderen noodzakelijk zijn (b.v. praktica of ingewikkelde stof dat doorgewerkt word)
Klopt wel, verder moet je er rekening mee houden dat er niks meer voor je geregeld wordt, er is niet een docent die controleert of jij je 'huiswerk' wel gemaakt hebt. Dat moet je helemaal zelf weten. Je hoeft niet eens het tentamen te maken als je geen zin hebt. Alles moet van jezelf uitkomen. Er wordt aan het begin van het jaar 1 keer gezegd dat je met problemen (studie, thuis) bij je decaan/studieadviseur terecht kan, that's it. Je went trouwens wel snel aan deze vrijheid (is mijn eigen ervaring tenminste)

Citaat:
Groetjes
Ben(die niet zeker weet of hij alles juist beantwoord heeft en open staat voor correcties
Bij deze
Leiden is leuk! Veel plezier daar!
Oud 16-05-2002, 20:54
Luneige
Luneige is offline
Ik studeer op het moment psychologie in Tilburg en volgend jaar ga ik naar de universiteit van Maastricht (naar het tweede jaar).

In Tilburg heb je redelijk veel vakantie: 1 week herfst, ongeveer 4 weken (!) kerst en een zomervakantie.

De manier van werken is voornamelijk met colleges en ook een klein aantal werkcollege. Er wordt van je verwacht dat je veel zelf studeert want je hebt in de week maar ongeveer 12 uur (werk)college. Het is wel de bedoeling dat je alles zelf uitzoekt, je wordt wel een beetje in het diepe gegooid. Maar dat probleem hebben alle eerstejaars studenten dus dat komt meestal allemaal wel goed. Verder zijn er bijna geen colleges of werkgroepen verplicht, je draagt veel verantwoordelijkheid voor je eigenm studie. je zult jezelf er toe moeten zetten om te gaan studeren want van de universiteit hoef je dit niet te verwachten.

In maastricht werken ze met pgo. Dit wil zeggen probleem gestuurd onderwijs. Hierbij heb je minder colleges en meer werkcolleges. er wordt verwacht dat je veel samenwerkt met anderen.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje geholpen heb. en natuurlijk nog veel succes met het kiezen van waar je gaat studeren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten