Heb toevallig gisteren ook die [edit: discussie] zitten houden met een vriend van me. Hij vind het verontrustend dat het allemaal zo die gedigitaliseerde kant op gaat. Dat er nooit meer 'een Picasso op zal staan' omdat iedereen nu 'met drie muisklikken' een 'kunstwerk' kan maken.
Ik ben het daar totaal niet mee eens. Ja, het is mogelijk om met een paar klikken iets [voor beginners] 'moois' te maken, maar binnen de cgi wereld stelt dat niks voor. Om iets te maken wat onder de noemer kunst geschaard kan worden is alsnog creativiteit en vaardigheid nodig. Een computer is niet per definitie een apparaat dat het maken van kunst vergemakkelijkt, het schept ook nieuwe mogelijkheden.
Ik zie de computer (en daarmee ook andere digitale apparatuur, zoals camera's) als niks meer dan een ander medium om mee te werken. Het één vervangt niet het ander, het voegt juist een nieuwe stroming toe. Ruim 150(?) jaar geleden zullen ze dat ook gedacht hebben van fotografie; "met één druk op de knop heb je ineens een plaatje van de werkelijkheid, dat maakt schilderkunst per direct overbodig". Ik denk dat nu wel is gebleken dat fotografie net zo goed een kunstvorm kan zijn. Het feit dat nu digitale fotografie steeds groter wordt is wel een teken dat het proces erachter in bepaalde opzichten eenvoudiger wordt (het authentieke 'ontwikkelen in een donker kamertje' verdwijnt), maar dan nog, kunst gaat niet puur over de techniek achter het kunstwerk.
Wat je vriend zegt over dat over enkele jaren niemand meer met traditionele technieken werkt is simpelweg onzin, en nee, zelfs niet over honderd jaar. Beetje lompe uitspraak, er blijft altijd een wijde variatie aan verschillende opvattingen/meningen/voorkeuren bestaan.
In ieder geval is het erg makkelijk om de digitalisering af te keuren. Het getuigt alleen wel van kortzichtigheid...het is niet zo zwart-wit. Het is hetzelfde als roepen dat elke vorm van elektronische muziek geen 'echte' muziek is, omdat er geen sprake meer is van traditionele instrumenten...
tja..je kan wel ergens een voorkeur voor hebben, maar dat is dan ook gelijk het hele subjectieve aan dit onderwerp.