Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2004, 14:47
Pyr0nity
Pyr0nity is offline
Ik heb laatst een paar uur met een vriend van mij over zitten praten. Hij zegt dat de toekomst bij digitale kunst ligt. Dat er over een paar jaar niemand meer zelf de verfkwast zal heffen, maar alles gewoon met de muis of tekentablet zal maken. Ik ben het daar totaal niet mee eens. Mijn persoonlijke voorkeur ligt ook sterk bij de 'authentieke' manier van schilderen/tekenen. En ik denk dat er ook altijd mensen zullen zijn die dat mooier vinden dan digitale kunst. Ik ben wel benieuwd hoe jullie hierover denken. Waar werk je liever mee? Wat vind je mooier, kortom waar ligt jouw voorkeur?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2004, 15:13
Verwijderd
Heb toevallig gisteren ook die [edit: discussie] zitten houden met een vriend van me. Hij vind het verontrustend dat het allemaal zo die gedigitaliseerde kant op gaat. Dat er nooit meer 'een Picasso op zal staan' omdat iedereen nu 'met drie muisklikken' een 'kunstwerk' kan maken.

Ik ben het daar totaal niet mee eens. Ja, het is mogelijk om met een paar klikken iets [voor beginners] 'moois' te maken, maar binnen de cgi wereld stelt dat niks voor. Om iets te maken wat onder de noemer kunst geschaard kan worden is alsnog creativiteit en vaardigheid nodig. Een computer is niet per definitie een apparaat dat het maken van kunst vergemakkelijkt, het schept ook nieuwe mogelijkheden.

Ik zie de computer (en daarmee ook andere digitale apparatuur, zoals camera's) als niks meer dan een ander medium om mee te werken. Het één vervangt niet het ander, het voegt juist een nieuwe stroming toe. Ruim 150(?) jaar geleden zullen ze dat ook gedacht hebben van fotografie; "met één druk op de knop heb je ineens een plaatje van de werkelijkheid, dat maakt schilderkunst per direct overbodig". Ik denk dat nu wel is gebleken dat fotografie net zo goed een kunstvorm kan zijn. Het feit dat nu digitale fotografie steeds groter wordt is wel een teken dat het proces erachter in bepaalde opzichten eenvoudiger wordt (het authentieke 'ontwikkelen in een donker kamertje' verdwijnt), maar dan nog, kunst gaat niet puur over de techniek achter het kunstwerk.

Wat je vriend zegt over dat over enkele jaren niemand meer met traditionele technieken werkt is simpelweg onzin, en nee, zelfs niet over honderd jaar. Beetje lompe uitspraak, er blijft altijd een wijde variatie aan verschillende opvattingen/meningen/voorkeuren bestaan.

In ieder geval is het erg makkelijk om de digitalisering af te keuren. Het getuigt alleen wel van kortzichtigheid...het is niet zo zwart-wit. Het is hetzelfde als roepen dat elke vorm van elektronische muziek geen 'echte' muziek is, omdat er geen sprake meer is van traditionele instrumenten...
tja..je kan wel ergens een voorkeur voor hebben, maar dat is dan ook gelijk het hele subjectieve aan dit onderwerp.

Laatst gewijzigd op 17-10-2004 om 02:30.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2004, 15:23
piepkuiken
piepkuiken is offline
digitaal is niets aan, dat is geen kunst .. Enkel op wat knopjes drukken en klaar.. echte kunst maak je zelf!
Oud 16-10-2004, 15:27
Captain N
Captain N is offline
Citaat:
piepkuiken schreef op 16-10-2004 @ 16:23 :
digitaal is niets aan, dat is geen kunst .. Enkel op wat knopjes drukken en klaar.. echte kunst maak je zelf!
doosje
Oud 16-10-2004, 15:34
Tom Violence
Tom Violence is offline
als je een heel goed ontwerp of concept in je hoofd hebt en je hebt voldoende kennis om dat digitaal mooi uit te werken dan is dat niet minder kunst dan schilderkunst.

er zullen inderdaad altijd mensen zijn die digitale kunst niks vinden en andere vormen van kunst prefereren.

nu gaat elk medium de digitale kant op, maar over 10 jaar is schilderen, analoog fotograferen etc weer hip. net zoals vinyl en platenspelers nu weer helemaal terug zijn hoewel je de mogelijkheid hebt om alles op geheugenkaartjes of cd-r's te gooien.

die vriend van je moet niet zo janken en meer informatie opdoen voordat hij zulke voorbarige conclusies trekt.
Oud 16-10-2004, 18:41
Verwijderd
tis gewoon een extra medium. niet een vervangend medium.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2004, 22:21
shifty
shifty is offline
kunst is meestal ergens tegen aan schoppen.. als alles straks digitaal wordt, komen er vanzelf weer heel veel mensen die weer met pen en papaier gaan werken. ofzo
Met citaat reageren
Oud 16-10-2004, 23:30
finkelstien
finkelstien is offline
Wat dus op zich onzin is...

Er zijn toch nog zat mensen die de kwast grijpen?

Kijk naar Cobra, een kunstvergrijp omdat je opeens via een fototoestel exacte beeldwerken kon maken,...en het dus niet nodig was om realistisch te kunnen schilderen..
Ik denk dat elke kunstvorm weer zijn anti-beweging zal krijgen...
en er weer een kunstgroep zal komen die tegen de digitalisering is..

En trouwens..waarom zou je alles digitaliseren? Achter de computer is megafrusto- terwijl je met een kwast in je hand veel ontspannender bent!
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 10:52
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
Citaat:
finkelstien schreef op 17-10-2004 @ 00:30 :
Wat dus op zich onzin is...

Er zijn toch nog zat mensen die de kwast grijpen?

Kijk naar Cobra, een kunstvergrijp omdat je opeens via een fototoestel exacte beeldwerken kon maken,...en het dus niet nodig was om realistisch te kunnen schilderen..
Ik denk dat elke kunstvorm weer zijn anti-beweging zal krijgen...
en er weer een kunstgroep zal komen die tegen de digitalisering is..

En trouwens..waarom zou je alles digitaliseren? Achter de computer is megafrusto- terwijl je met een kwast in je hand veel ontspannender bent!
ligt eraan hoe goed je met de computer,tekentablet/muis overweg kan
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 13:48
Ninnoc
Ninnoc is offline
mijn voorkeur ligt bij ouderwets potlood, doek, verf. al vind ik fotografie en beeldhouwwerk ook mooi. digitale dingen en abstract daar heb ik niets mee.

ik denk niet dat t in de toekomst zal verdwijnen maar ik denk wel dat er meer aandacht voor zal komen er er nieuwe mogelijkheden worden gevonden. op doek is zo'n beetje alles al gedaan, de ontwikkeling van de kunst ligt denk ik wel in de techniek en machinetjes enz.
Oud 18-10-2004, 10:57
finkelstien
finkelstien is offline
ipv cobra bedoel ik een andere kunstvorm..excuus
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 22:46
JCG
JCG is offline
Citaat:
piepkuiken schreef op 16-10-2004 @ 16:23 :
Maak zelf dan eens een digitaal kunst werk. Het is moeilijker dan je denkt. Ik wacht met smart op een digi kunstwerk van je
Oud 20-10-2004, 20:32
Hamkaastostie
Hamkaastostie is offline
Ik maak alleen maar mooie goedgelukte dingen met de hand, met de muis kan ik echt niet goed tekenen, kweet neit...hou er ook niet zo van...tis net alsof alles zow gemakkelijk gekopieert kan worden...en er is dan ook geen voelbare structuur mee,....maar beelden blijven tenminste voorlopig wel alleen in t echie ) hoop ik'
Reageren

Regels voor berichten