Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-11-2004, 18:39
hardhitter
hardhitter is offline
Ok dit is de situatie:

Ben dit jaar begonnen met studie Economie aan de VU in amsterdam. Universiteit regelde het begin van het jaar naar mijn idee kut en vind het slecht georganiseerd. Maar dat kan ook aan mij liggen dat ik nog niet met vrijheid om kan gaan, zelf aanmelden voor Practicum groepjes, 6 verschillende inlognamen en passwords voor 6 verschillende computer programma's enz, enz.

maar goed, geval is dus dat er heel veel wiskunde bij komt kijken en dat het me eerlijk gezegd een btje tegenvalt.
de vraag is nu, Hebben meer mensen dit, gehad, en wat hebben ze gedaan??

door de zure appel heenbijten en de saaie theorie maar voor liefnemen, of zijn ze gestopt en zijn ze een andere studie gaan doen? en zo ja welke studie. ben nu aan het kijken naar andere studies (hbo en wo) wel in dezelfde richting maar met wat minder Wiskunde.

Hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen, bedankt alvast.
Oud 01-11-2004, 18:43
Verwijderd
Zoek je mensen die hetzelfde met dezelfde studie mee hebben gemaakt of gewoon mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten?

Met Economie heb ik het niet mee gemaakt, wel met andere studies dat ze me, om wat voor reden dan ook, toch tegen vielen. Wat ik er mee deed verschilde, ligt er ook erg aan of het veranderd, dus bv. of de volgende jaren anders zijn ed. Universiteit is altijd veel, en vaak ook saaie, theorie, dat is nu eenmaal zo, dat zul je ook bij elke universitaire studie tegen komen, denk ik. Hbo is altijd wat praktischer (en er zijn veel economische hbo studies ).

'k zou informeren hoe het in de hogere jaren is ed. En je bedenken wat je later wilt gaan doen enzo, of je daarvoor niet toch echt deze studie voor nodig hebt ed.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 18:51
Verwijderd
Het is bekend dat universiteiten over het algemeen niet uitblinken in duidelijkheid. Je moet inderdaad vaak zelf dingen regelen (aanmelden voor colleges, werkgroepen en tentamens, zelf afspraken maken voor nabesprekingen, etc.) en vaak is het inderdaad onduidelijk. Maar dat zul je op elke universiteit vinden. Wil je gewoon weer in een klasje zitten en bij de hand genomen worden door een leraar dan moet je HBO gaan doen.

Wat betreft je tweede vraag kan ik je melden dat ik zelf ook gestopt ben met een studie en wel na iets meer dan een maand. Zowel de stof als de mensen spraken me totaal niet aan, stonden me zelfs bijzonder tegen. Dan moet je gewoon stoppen. Je merkt wel wanneer het zo erg is dat je niet door kunt gaan. Is het gewoon een kwestie van wennen en nog leren dat niet altijd alles leuk kan zijn, dan zou ik doorgaan.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 19:00
hardhitter
hardhitter is offline
nou mensen van economie is natuurlijk makkelijker dan kan ik kijken wat ze nu zijn gaan doen.

ik denk dat ik even een afspraak moet maken met een studieadviseur ofzo, even deze vragen stellen.

bedankt voor de vroege reacties!
Oud 01-11-2004, 19:17
Verwijderd
Als je het echt niets vind kan je beter nu stoppen, je zal waarschijnlijk wel wiskunde blijven houden door je studie heen.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 19:53
tandenborstel
tandenborstel is offline
Dingen als 100 verschillende comp accounts, veel zelf regelen komt op alle universiteiten/opleidingen wel voor, dus daarom zou ik niet stoppen.

Er zullen altijd vakken tussenzitten die moeilijk zijn, waar je even doorheen moet bijten. Maarja, als je alleen maar moeilijke/niet leuke vakken krijgt, ook over bijv. een jaartje, dan zou ik gewoon iets anders zoeken..

Citaat:
nare man schreef op 01-11-2004 @ 19:51 :

Wat betreft je tweede vraag kan ik je melden dat ik zelf ook gestopt ben met een studie en wel na iets meer dan een maand.
Puur uit nieuwsgierigheid, waarmee ben je toen gestopt??
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 20:16
Verwijderd
Citaat:
tandenborstel schreef op 01-11-2004 @ 20:53 :
Puur uit nieuwsgierigheid, waarmee ben je toen gestopt??
Culturele antropologie en sociologie der niet-westerse samenlevingen.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 20:48
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik weet niet of het een optie is: Als je al dat geregel met zelf aanmelden enzo beu bent zou je kunnen overwegen om in Belgie te gaan studeren. Ik weet niet of het bij alle studies is, maar iig wel bij alle studies waar ik mensen ken maar daar wordt je gewoon in een reeks gezet en aan de hand daarvan kan je zelf zien wanneer je practicum of werkzittingen hebt. Ik hoefde zelf niet veel te regelen, niet aan te melden ofzo en dat bevalt me wel.
Oud 01-11-2004, 21:16
Verwijderd
Nogal drastisch vind je niet? Vanwege iets dat in principe een formaliteit is en helemaal niets te maken heeft met de studie inhoudelijk (aanmeldingen enz) helemaal naar België uitwijken?
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 13:15
hardhitter
hardhitter is offline
hehe ja dat gaat me ook klein btje (150 Kilometer) te ver. Amsterdam bevalt me goed. Zolang ik tenminste nog geen mening heb zodra ik er een ontwikkel verhuis ik misschien maar want dan wordt het te gevaarlijk. gelukkig ben ik een oppervlakkig schaap zonder mening.
Oud 02-11-2004, 13:24
Verwijderd
Ik studeer nu International Economics & Business aan de RUG. Ik ga er ook mee stoppen, omdat de hoeveelheid wiskunde enorm tegenvalt. Het volgende blok zou ik 6 uur wiskunde en 6 uur statistiek in de week krijgen. Ook vind ik de economics kant redelijk saai, in tegenstelling tot de business kant, dat is wel erg leuk. Ik zit er nu aan te denken om Internationale Organisaties en Betrekkingen te gaan studeren, maar ik blijf nog wel wat businessvakken van deze studie volgen omdat ik dat wel interessant vind.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 17:06
annetjuh
annetjuh is offline
ik denk dat je eerst even moet wennen aan het feit van een nieuwe school, manier van leren/studeren. En het eerst nog ff een poosje aankijken en daarnaast misschien even alles duidelijk op een rijtje zetten wat je belangerijk vind in een beroep en wat niet kwa vaardigheden en bezigheden.
Oud 02-11-2004, 18:51
Timon
Timon is offline
Ik ben vorig jaar begonnen met de studie economie aan de VU en ook gestopt. Na 2 periodes had ik het helemaal gehad. De vakken als marketing en management gingen allemaal prima en daar haalde ik ook gewoon goede cijfers voor, maar de vakken micro economie en kwanitatieve methode 1.2 gingen echt niet.
Maar ik zat aan te kijken tegen een enorme wiskunde achterstand en een heleboel andere ook. Het ging vooral bij diegene slecht die geen wiskunde b haddden gehad en dat had ik ook niet. Maar mijn wiskunde op het vwo ging altijd prima en heb het ook met een goed cijfer afgesloten.

Ik ben dus maar een aantal keren gaan babbelen met de studieadviseuse en het probleem uitgelegd en ze zei dat ze dat heel veel vaker met studenten met een wiskunde achterstand te maken had.
Maar wat ik raar vind is dat wanneer je het profiel E&M hebt gevolgd niet eens met voldoende wiskundekennis een Economie studie kan gaan volgen. Zet dan in de toelatingseisen wiskunde B neer dan heb je die problemen tenminste niet.

Maar ben dit jaar februari meteen met een andere studie begonnen (Commerciele economie) en dit is iets wat mij zeer goed bevalt.

En nu ik zo'n mooi verhaal heb getyped mag ik vast wel de link van m'n enquete weer een keer geven
http://www.createsurvey.com/c/21137-udSdED/

PS Wat ik wel jammer vind is dat ik nu wat minder vaak in het bruin cafe van de VU ben
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 07:58
vivelafete!
vivelafete! is offline
misschien is kunst en economie wat voor je

aan de hku in utrecht is hbo
www.hku.nl en dan interfaculteit
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 08:34
rizzlefizzle
rizzlefizzle is offline
hmmz

ik studeer economie & bedrijfskunde aan de UvA, het mooie van bedrijfskunde is dat het vakkenpakket meer theoretisch is, dus geen wiskunde en ik vind het interessanter om over economische situaties na te denken etc..

probleem is van de UvA, dat ze in het eerste jaar, een algemeen, orientatie jaar hebben, wat dus best balen is, aangezien ik gewoon weer wiskunde heb voor 1 jaar lang.. Hoe kut het ook is, ik denk dat beste is gewoon door te bijten, aangezien het tijdelijk is.

Domme is wel dat ik wiskunde gewoon niet nodig ga hebben en dus veel verspilde energie is. Gaat ook niet in de praktijk terugkomen lijkt me..
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 09:12
Timon
Timon is offline
De wiskunde op de VU wordt in de komende semester en jaren zeker niet minder...
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 12:17
Global
Global is offline
en wiskund eheb je altijd nodig
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 15:41
hardhitter
hardhitter is offline
hmm hier heb ik wel wat aan. Ik heb hetzelfde als Timon, Marketing en MnO gaan lekker maar Kwant. Methoden en micro is vrij lastig

misschien moet ik maar bedrijfskunde gaan doen ofzo... dez periode ga ik gewoon kijken hoe het gaat als ik echt hard werk, misschien blijkt het wel goed te doen...
Oud 04-11-2004, 16:56
Timon
Timon is offline
Als je nog boeken nodig hebt voor de 2e periode heb ik nog wel wat voor je..
Vrijwel alles voor het 2e semester ongebruikt
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 18:02
rizzlefizzle
rizzlefizzle is offline
wiskunde heb je altijd nodig, dit is zo'n flauwe uitspraak..

kijk aan de basis kun je wel wat hebben, maar als je geen technische analyses hoeft te maken, wat het geval is bij theoretische vakken/beroepen: heb je dus helemaal niks aan de 3rde afgeleide en al die wiskunde b algebra etc..

bovendien wordt alles tegenwoordig steeds meer gedaan door computers en rekenmachine's waardoor deze technische kennis steeds meer overbodig wordt..

dan ben ik toch liever creatiever bezig, ipv dingen uit te rekenen via formules en je aan regels te houden, die niks aan de fantasie over laten, net zoals financial accounting, alleen maar regels toepassen, wat computers ook kunnen..

en geloof me, 95% van de werkende massa, gebruikt nooit wiskunde, dus best een verspilling..
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 20:56
Verwijderd
Citaat:
dem schreef op 04-11-2004 @ 19:02 :
wiskunde heb je altijd nodig, dit is zo'n flauwe uitspraak..

kijk aan de basis kun je wel wat hebben, maar als je geen technische analyses hoeft te maken, wat het geval is bij theoretische vakken/beroepen: heb je dus helemaal niks aan de 3rde afgeleide en al die wiskunde b algebra etc..

bovendien wordt alles tegenwoordig steeds meer gedaan door computers en rekenmachine's waardoor deze technische kennis steeds meer overbodig wordt..

dan ben ik toch liever creatiever bezig, ipv dingen uit te rekenen via formules en je aan regels te houden, die niks aan de fantasie over laten, net zoals financial accounting, alleen maar regels toepassen, wat computers ook kunnen..

en geloof me, 95% van de werkende massa, gebruikt nooit wiskunde, dus best een verspilling..
Het gaat om het leggen van verbanden. Het is inderdaad waar dat de computer alles voor je uit kan rekenen, maar je moet zelf ook weten hoe dat werkt om er echt goed gebruik van te kunnen maken. Een ander voorbeeld: je kunt wel allerlei historische achtergronden opzoeken in naslagwerken, maar zonder die kennis kun je geen verbanden leggen tussen verschillende gebeurtenissen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten