Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-10-2004, 19:01
-(L)-
''Op internet kun je alles vinden en achterhalen''.

Waar of niet waar?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-10-2004, 19:09
jet
jet is offline
je kunt er teveel vinden
Oud 31-10-2004, 19:21
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
jet schreef op 31-10-2004 @ 20:09 :
je kunt er teveel onzinvinden
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 20:02
Verwijderd
Waar.

Alhoewel, nee.. natuurlijk niet alles.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 20:03
FastJapie
FastJapie is offline
Nee niet alles. Niet genoeg voor een profielwerkstuk over kunstorganen.
Althans ik kon het niet vinden........
Oud 31-10-2004, 20:15
Briseïs
Briseïs is offline
Internet is een duidelijk voorbeeld van 'je ziet door de bomen het bos niet meer'.
Oud 31-10-2004, 20:28
Stephan1234
Stephan1234 is offline
je kan echt op internet alles vinden
sommige websites zijn onzin
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 20:52
PV
PV is offline
Niet waar, maar dat lijkt me logisch. Iemand die nooit op internet komt en ook geen mensen kent die internettoegang hebben, en die dan ook nog eens een geheim telefoonnummer heeft etc (of geen telefoon ). heeft zal je heel moeilijk of niet kunnen achterhalen. Laat staan als je iemand in een onderontwikkeld land wil zoeken.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 21:03
MissKiss1985
MissKiss1985 is offline
Ben vorige week tot de conclusie gekomen dat je niet alles kunt vinden.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 21:19
Verwijderd
Op internet kun je heel veel vinden. Op de middelbare school heb ik bijna alleen maar internet sites gebruikt voor scripties ed maar daar kun je op de uni echt niet mee aankomen want het is niet wetenschappelijk (althans bijna niks).
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 21:26
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Niet waar, je kan niet alles vinden en vaak kan je ook iets gewoon niet vinden omdat je idd te veel kan vinden met internet en je je dus gewoon geen wijs kan worden uit alle mogelijke sites die je vindt.
Oud 31-10-2004, 21:34
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 31-10-2004 @ 22:26 :
Niet waar, je kan niet alles vinden en vaak kan je ook iets gewoon niet vinden omdat je idd te veel kan vinden met internet en je je dus gewoon geen wijs kan worden uit alle mogelijke sites die je vindt.
En als ze elkaar dan ook nog tegenspreken weet je het helemaal niet meer
Oud 31-10-2004, 22:06
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 31-10-2004 @ 22:34 :
En als ze elkaar dan ook nog tegenspreken weet je het helemaal niet meer
Mja, al kan dat ook een positief effect hebben namelijk dat je leert om kritisch met je bronnen om te gaan en niet zomaar alles te geloven wat je tegenkomt.
Oud 31-10-2004, 23:02
NilsHolgersson
NilsHolgersson is offline
neu boeken zijn veel wijzer
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 23:05
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
NilsHolgersson schreef op 01-11-2004 @ 00:02 :
neu boeken zijn veel wijzer

wijs...
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 23:26
NilsHolgersson
NilsHolgersson is offline
Citaat:
onderkoffer schreef op 01-11-2004 @ 00:05 :

wijs...
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 06:30
Verwijderd
Er is idd gewoon te veel te vinden, maar door bepaalde zoeksites en verzamensites over bepaalde onderwerpen wordt dat al een stuk makkelijker. Toch zou het handiger zijn als over elk onderwerp maar 1/2 goede sites waren ipv 10 tallen.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 07:00
SuperSanne
SuperSanne is offline
er is veel te vinden maar soms ook teveel (zo moest ik op de basisschool eens een werkstuk maken over sprookjes... ik tikte bij de afbeeldingenzoeker van google "hans en grietje" in, en kreeg eh... iets heel ander te zien dan ik verwachtte )
Oud 01-11-2004, 07:53
Verwijderd
Absoluut niet waar.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 09:31
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-11-2004 @ 08:53 :
Absoluut niet waar.
Daarbij vind je ook veel onjuiste informatie.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 10:26
Vice
Vice is offline
Je kunt veel vinden op internet. Of je wat aan de informatie hebt en de informatie ook wel klopt is een tweede vraag.
Oud 01-11-2004, 10:29
Verwijderd
Het is moeilijk precies het karakter van internet als informatiebron te omschrijven. Je vindt er geen echt diepgaande wetenschappelijke kennis. Hand- en studieboeken, wetenschappelijke tijdschriften et cetera zijn er niet te vinden. Veel is geklungel van mensen zelf. Bovendien is de informatie vaak niet of nauwelijks geordend, is hij enorm fragmentarisch en inderdaad zoals Machiavelli zegt vaak ook nog eens feitelijk onjuist.

Dus nee, internet is absoluut geen serieuze bron.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 19:02
saartje 88
saartje 88 is offline
nee, maar wel veel
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 19:06
Stephan1234
Stephan1234 is offline
je kan wel heel erg veel vinden.Je hebt encyclopiedies,zoekmachines,scholierensites
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 23:00
Sprinkle
Sprinkle is offline
Niet waar, waar is wel dat je er veel kunt vinden. Maar alles ? Nee, dat niet.
Oud 02-11-2004, 17:03
annetjuh
annetjuh is offline
je kunt er veel vinden,maar veel onzin!!
maar het is geen goede bron.
omdat de auteur moeilijk te achterhalen is en de datum van het stuk. Dat is een reden waarom docenten internet liever niet als de grootste informatie bron zien van je werkstuk.
Oud 03-11-2004, 18:35
beuk
beuk is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-11-2004 @ 11:29 :
Je vindt er geen echt diepgaande wetenschappelijke kennis. Hand- en studieboeken, wetenschappelijke tijdschriften et cetera zijn er niet te vinden. [..] Dus nee, internet is absoluut geen serieuze bron.
Hier ben ik het niet mee eens. Er zijn wel degelijk serieuze wetenschappelijke sites te vinden, kijk bijvoorbeeld hier eens; honderden wetenschappelijke tijdschriften in digitale vorm. Het gaat daarbij echter wel om bestaande tijdschriften die als extraatje ook op internet staan. Veelal moet je er ook op geabonneerd zijn, toegang is op basis van ipnummers. Zoeken op de titel op google leert echter dat veel pagina's via google's cache alsnog te vinden zijn

Helaas is internet inderdaad nog steeds geen serieus publicatiemedium. In een utopische wereld zou alle kennis vrij toegankelijk zijn, maar t draait volgens mij weer om geld..
Oud 03-11-2004, 18:41
Verwijderd
Okee, maar dat is best wel beperkt. Wij hebben ook sommige publicaties in digitale vorm beschikbaar maar lang niet alle en ook niet van vroeger dan een jaartje of vijf, zes terug. Zal ook van het wetenschapsgebied afhangen natuurlijk. En dit zijn alleen tijdschriftartikelen, er staan - mij bekend - geen volledige handboeken op digitale vorm op internet. Dat leest ook niet lekker.

Maar je hebt gelijk dat dit inderdaad iets is waar ik niet op had gerekend.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 18:49
beuk
beuk is offline
Wel, enerzijds heb je gelijk dat boeken vanaf je scherm lezen niet prettig is, maar het mes snijdt aan twee kanten.

Stel je zoekt naar specifieke informatie, en je kunt kiezen tussen:
1. Een goed georganiseerde bibliotheek
2. Diezelfde bibliotheek volledig op je pc met zoekfunctie.

Ik zou het wel weten. Je kunt opzich best snel wat vinden in boeken met wat handig gebruik van registers etc, maar ideaal is het niet. Ik zie absoluut het voordeel van een database met alle boeken in digitale vorm. Vrijwel alle teksten bestaan ook al digitaal, het probleem is alleen het copyright.

Overigens vullen beide media elkaar natuurlijk uitstekend aan: eerst even zoeken op je scherm, beetje door een boek klikken, en dan een kleine selectie mee naar huis nemen en op de bank lezen.
Oud 03-11-2004, 19:04
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Volgens mij draait het op internet om seks.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 19:08
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
niet waar, lang niet alles en lang niet iedereen
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 21:27
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Als je weet hoe je moet zoeken (en dat is dus niet google.com kunnen intypen) kun je absoluut erg veel vinden. Alles lijkt me overdreven, aangezien er gewoon heel erg veel achter gesloten deuren of simpelweg "offline" gebeurt en bepaalde informatie niet interessant genoeg is om op internet te zetten.
Oud 04-11-2004, 21:14
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
niet alles, wel veel
Oud 05-11-2004, 17:51
Poep
Poep is offline
Natuurlijk niet.

Wat was de vorm van de drol die ik vanmorgen draaide?

Kijk, ik bedoel maar.

Dat weet google niet. Sowieso beetje onzinnige stelling. Er is gewoon informatie die A niet interessant is (toen Marc Klein-Essink 3 jaar was had hij een vriendje genaamd Peter waarmee hij wel eens voetbalde), B per definitie niet toegankelijk is (overheidsinformatie, etc.) C praktisch niet toegankelijk is (hoeveel haren heb ik op mijn rug?), D simpelweg ontbreekt (puur toeval dus).
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 18:08
Verwijderd
Ik moet me toch niet indenken dat ik alles voor werkstukken uit boeken en archieven zou moeten halen!!
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 19:32
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Internet is een handig hulpmiddel, maar er is teveel onzinnige informatie te vinden. Verder klopt de helft niet of maar gedeeltelijk.
Oud 05-11-2004, 19:34
freakje
freakje is offline
Niet waar, zoals hierboven al gezegd vind je veel wetenschappelijke tijdschriften niet in digitale vorm, of enkel tegen betaling. In de bibliotheek van de universiteit kan je die tijdschriften dan wel weer via de computer raadplegen, omdat zij dan dat geld daarvoor betalen. Veel oudere en toch nog relevantie publicaties zijn niet omgezet in elektronische vorm en dus kan je deze nie vinden op internet.
Oud 06-11-2004, 18:59
Al Murphy
Al Murphy is offline
In het algemeen heeft het nog wat andere grote nadelen.
Vele werkjes worden jammer genoeg immers nog waar gewoon gekopieerd. De gemiddelde scholier kan zelfs niet eens meer zelfstandig een goedbekkende zin schrijven, laat staan dat ze informatie weten terug te vinden ZONDER dat er een pc met internetverbinding in de buurt is.

Het maakt heel wat scholieren enorm LUI en totaal ONCREATIEF.

Opvallend ook hoeveel de ingeleverde werkjes vaak op elkaar gelijken. Een vriendin van me geeft les, en die krijgt nu al vier jaar bijna exact dezelfde werkjes binnen, soms met bijna exact dezelfde stomme fouten erin.

Jammer.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 20:25
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Kinderen zijn een product van de maatschapij waarin ze opgroeien.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 14:56
mixtape
mixtape is offline
Wel jammer, toen ik op de basisschool zat ging ik om een werkstuk te maken boeken lenen bij de bieb. Nu halen ze alles van internet, en die info is vaak van beroerde kwaliteit
Oud 07-11-2004, 15:05
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 31-10-2004 @ 21:15 :
Internet is een duidelijk voorbeeld van 'je ziet door de bomen het bos niet meer'.
Juist. Ik heb altijd grote moeite om iets te vinden op internet omdat er zoveel is en zoveel tussen staat wat je niet moet hebben. Vreselijk.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 13:16
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
grl schreef op 07-11-2004 @ 16:05 :
Juist. Ik heb altijd grote moeite om iets te vinden op internet omdat er zoveel is en zoveel tussen staat wat je niet moet hebben. Vreselijk.
Dan zoek je als het ware "boven je petje" of niet op de goede manier...
Oud 08-11-2004, 13:41
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 08-11-2004 @ 14:16 :
Dan zoek je als het ware "boven je petje" of niet op de goede manier...
Nou.. het is sowieso ook waar dat ik het niet goed in ben. Zoeken met google bijv. .. wat een hel. Uiteindelijk vind ik het in principe wel hoor.. maar niet zonder moeite.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 15:31
Verwijderd
Citaat:
SuperSanne schreef op 01-11-2004 @ 08:00 :
er is veel te vinden maar soms ook teveel (zo moest ik op de basisschool eens een werkstuk maken over sprookjes... ik tikte bij de afbeeldingenzoeker van google "hans en grietje" in, en kreeg eh... iets heel ander te zien dan ik verwachtte )
minimaal 6 jaar geleden en google?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 16:17
Femic
Femic is offline
Absoluut waar, maar docenten moeten hier beter op inspringen. Onze geschiedenisdocent bijvoorbeeld zegt regelmatig dat we nog maar 'ns door moeten 'googlen' op een bepaalde naam om die 10 te halen
Voor PO's is het erg handig, maar als je echt een diepgaand werkstuk wil maken, moet je je info niet alleen van het internet afhalen.
Reageren

Regels voor berichten