Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-11-2004, 14:59
Lotte
Lotte is offline
Voor mijn boekverslag probeer ik de betekenis achter deze spreuk te vinden:

De zee
van droefenis
strekt zich uit
tot in het oneindige

Maar
keer u om:
aan uw voeten
ligt de veilige kust

Ik kom zelf niet verder dan dat er veel kwaad in de wereld is maar dat bij jou goedheid kan zijn. Of dat je zelf kan beslissen goed of slecht te zijn. Zoiets.

Zijn er boeddhistische of niet-boeddhistische mensen die hier de betekenis van denken te weten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-11-2004, 15:01
T_ID
T_ID is offline
"keer u om" refereert volgens mij aan dat je zelf stappen moet ondernemen om je lijden te verlichten.

dat is volgens mij ook wel het idee erachter, past in het boedhistische idee dat leven lijden is.
Oud 15-11-2004, 15:18
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-11-2004 @ 16:01 :
"keer u om" refereert volgens mij aan dat je zelf stappen moet ondernemen om je lijden te verlichten.

dat is volgens mij ook wel het idee erachter, past in het boedhistische idee dat leven lijden is.
Dat je zelf stappen moet ondernemen om je lijden te stoppen komt ook in het hindoeisme voor. Niet dat dat relevant is, maar het kwam gewoon in me op.

In ieder geval bedankt voor je reactie, volgens mij heb je wel gelijk in dat 'Keer u om'.

Edit: ik heb nog iets gevonden;
Ik weet niet
hoe Berg Lu eruitziet
Ik zit er middenin

Su Shi, anno 1084

Laatst gewijzigd op 15-11-2004 om 15:28.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 15:52
Verwijderd
Citaat:
"keer u om" refereert volgens mij aan dat je zelf stappen moet ondernemen om je lijden te verlichten.[...]
Juist. Leven is lijden en de sleutel tot geluk ligt bij jezelf.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 16:41
hatefukk
hatefukk is offline
Citaat:

Mijns inziens wordt met

"keer u om:
aan uw voeten
ligt de veilige kust"

bedoeld dat het uiteindelijke pad in jezelf ligt: je bent al 'verlicht'. Dat is tenslotte de kern van het boeddhisme: 'verlichting' is geen staat die je probeert te bereiken, het is een staat die nooit weg is geweest. 'Verlichting' (ik haat het woord, maar goed) is dan ook niet iets dat je kunt vinden, het is iets dat je je herinnert.
Reageren

Regels voor berichten