Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: Ben je voor of tegen de sociale dienstplicht?
Voor 26 32.50%
Tegen 52 65.00%
Weet niet / geen mening... 2 2.50%
Aantal stemmers: 80. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-10-2004, 20:03
~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Donner omarmt sociale dienstplicht jongeren

Uitgegeven: 30 oktober 2004 17:16
Laatst gewijzigd: 30 oktober 2004 17:17

ROTTERDAM - Minister Donner van Justitie wil graag dat vooral jongeren actiever deelnemen aan en meer betrokken raken met de samenleving. De maatschappelijke participatie kan handen en voeten krijgen door een sociale dienstplicht, die gemeenten voor de jeugd kunnen regelen.

De bewindsman bracht dat zaterdag in Rotterdam naar voren op de landelijke CDA-actiedag over Waarden en Normen. Een sociale dienstplicht is al langer een wens van het CDA, de partij van de minister.

John F. Kennedy

Donner refereerde aan een uitspraak van de vroegere Amerikaanse president John F. Kennedy. Die riep jongeren op zichzelf af te vragen wat zij voor hun land kunnen doen in plaats van zich af te vragen wat hun land voor hen kan doen. Kennedy richtte daarna een korps op van jonge vrijwilligers die taken in de samenleving gingen verrichten.

Allerlei vormen

Donner ziet allerlei vormen voor zich waarbij jongeren zich nuttig maken voor de maatschappij, al dan niet in een aaneengesloten periode. Bij een sociale dienstplicht kunnen jongeren bijvoorbeeld taallessen geven, contacten hebben met en steun bieden aan mensen in de bijstand, ouderen of gehandicapten en zich bezighouden met buurtbeheer of toezichthoudende taken. Gemeenten zouden die taken kunnen coördineren. Hij is blij met experimenten van scholen met maatschappelijke stages.

Duidelijkheid

Volgens Donner maakt een versterking van de maatschappelijke participatie in één keer duidelijk en tastbaar wat we nu precies bedoelen met waarden en normen in een betrokken samenleving. "En sluit een verplichte periode van dienstbaarheid niet aan bij ideeën over opbouw van rechten in de sociale zekerheid, levensloop, inburgering en burgerschap?"

(©Nu.NL)
Oud 30-10-2004, 20:10
Gaea
Gaea is offline
Pleeze....
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 20:12
Samaris
Samaris is offline
Tegen.

Sociale dienstplicht? Ik heb wel wat beters te doen met mn tijd.
Net als dat ik het leger niet in zou gaan omdat ik tegen zo'n soort verplichting ben, ben ik ook tegen deze dienstplicht.
Als je het wil doen dan doe je het wel, maar als je het niet wil dan vind ik niet dat ze je kunnen verplichten.

Ik ben niet erg sociaal ingesteld en doe liever wat ik boeiend of leuk vind, en als ik verplicht wordt om 'sociaal'bezig te gaan dan doe ik dat toch maar halfslachtig en met tegenzin, waardoor ik een klotehumeur krijg en me afreageer op de mensen in mn omgeving...
Oud 30-10-2004, 20:26
Gaea
Gaea is offline
Stel dan zoiets op vrijwillige basis in. Wat heb je nou aan jongeren die met tegenzin en een chagerijnige kop mensen gaan "helpen".

Btw, ik heb wel wat beters te doen met mijn tijd.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 20:37
Verwijderd
ach ik denk dat het geen kwaad kan om eens wat verder te kijken dan de balk voor de ogen dik is, maar inderdaad, een ongemotiveerde sjacherijnige tiener die een bejaard mensje vloekend en tierend helpt met haar boodschapjes is ook niet echt een gelukkige situatie.

Voor mij persoonlijk: met mijn beroep ben ik al sociaal genoeg bezig, dus ik zou ook weigeren.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 23:24
Verwijderd
Q: Ben je voor of tegen?
A: Ja/nee

Wat is het nu precies?

In elk geval vind ik sociale dienstplicht een slecht idee, omdat mensen dan niet de zorg krijgen die ze verdienen. Ik ken mensen in Duitsland (waar studenten dus een jaar in de bejaardenzorg moeten werken) en hoe ze die mensen behandelen...vreselijk. Je moet gewoon gekwalificeerd en enthousiast personeel hebben.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 23:54
Joostje
Joostje is offline
Mooi is dat, eerst al het geld wegzuigen aan subsidies voor orkesten, bbuurtcentra, en andere gelegenheden, en dan zeggen dat jongeren niets sociaals doen :/. Verder ging het Kennedy over vrijwilligers. En oja, ik pas even de poll aan.
Oud 31-10-2004, 01:58
Daevrem
Daevrem is offline
Ik dacht dat mensen eigen verantwoordelijkheid hadden.
Oud 31-10-2004, 06:53
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 31-10-2004 @ 00:54 :
Mooi is dat, eerst al het geld wegzuigen aan subsidies voor orkesten, bbuurtcentra, en andere gelegenheden, en dan zeggen dat jongeren niets sociaals doen :/. Verder ging het Kennedy over vrijwilligers. En oja, ik pas even de poll aan.
een heel goed punt.

( en laten we wel wezen: die sociale dienstplicht komt wel erg goed uit: dan kost het de overheid geen cent )
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 08:11
Verwijderd
Ik ben tegen de sociale dienstplicht. Jongeren zouden hun tijd moeten kunnen gebruiken om te studeren en anders om te gaan werken. Het onbetaald laten werken van mensen vind ik in feite een vorm van dwangarbeid. Ook als het door de staat en zonder onderscheid te maken tussen personen wordt opgelegd.

Donner gaat maar lekker zelf konten van bejaarden afvegen. Daar is ie vast geschikter voor dan voor Minister van Justitie!
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 08:16
Verwijderd
tegen omdezelfde reden als nare man

Het doet af aan de kwaliteit en daarbij zie ik mezelf dat niet zo een twee drie doen
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 18:42
PGWR
PGWR is offline
Minister Donner heeft het probleem van erodering van ons normen en waardenbestel niet helemaal begrepen. De overheid is de grootste veroorzaaker van het feit dat de waarden, normen en gemeenschapsgevoel aan het verdwijnen is in onze samenleving.

Doordat de overheid sinds de jaren '60 steeds meer taken van de samenleving heeft overgenomen, voelt men zich niet verantwoordelijk voor elkaar. Bepaalde omgangsnormen zijn niet meer noodzakelijk, omdat men niet meer afhankelijk van elkaar is. Dit heeft geleid tot een verval van waarden, normen, gemeenschapsgevoel en solidariteit.

De oplossing van dit probleem, dat veroorzaakt is door de te ver doorgeschoten verzorgingsstaat, is niet meer overheidsbemoeienis, maar juist minder. De overheid moet de verzorgingsstaat moderniseren en meer verantwoordelijkheid overlaten aan de samenleving.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 18:43
Verwijderd
Voor.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 20:54
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 31-10-2004 @ 19:43 :
Voor.
want
Oud 31-10-2004, 20:56
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 31-10-2004 @ 21:54 :
want
Na het 'deftig' doorlezen van het topic (voor de eerste maal dus!) heb ik besloten om mij TEGEN de sociale dienstPLICHT uit te spreken en me te onthouden van alle verdere commentaar, tenzij uitdrukkelijk gevraagd, via schriftelijke weg, voldoende gemotiveerd en uiterlijk binnen de 3 kalenderdagen ingeleverd.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 20:59
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 31-10-2004 @ 21:56 :
Na het 'deftig' doorlezen van het topic (voor de eerste maal dus!) heb ik besloten om mij TEGEN de sociale dienstPLICHT uit te spreken en me te onthouden van alle verdere commentaar, tenzij uitdrukkelijk gevraagd, via schriftelijke weg, voldoende gemotiveerd en uiterlijk binnen de 3 kalenderdagen ingeleverd.
ok
Oud 01-11-2004, 15:33
Outlaw
Outlaw is offline
tegen.

prachtig idee in theorie, maar ik ken geen jongere die dat zou willen doen.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 15:50
Counterfeit
Counterfeit is offline
ik heb wel wat beters te doen
meneer donner mag oprotten
Oud 01-11-2004, 15:57
Anoukruless
Anoukruless is offline
Heeel erg tegen Ik vind dat je zelf moet weten of je in het leger gaat of niet
Citaat:
Minister Donner heeft het probleem van erodering van ons normen en waardenbestel niet helemaal begrepen. De overheid is de grootste veroorzaaker van het feit dat de waarden, normen en gemeenschapsgevoel aan het verdwijnen is in onze samenleving.
Als je er zo over denkt ga je toch lekker zelf het leger in Het slaat nergens op dat je iemand tot een beroep verplicht
Oud 01-11-2004, 15:59
Verwijderd
Donner is een zielige oude man wiens meesterstitel moet worden afgenomen op grond van het feit dat hij als jurist totaal incompetent is.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 16:00
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Anoukruless schreef op 01-11-2004 @ 16:57 :
Heeel erg tegen Ik vind dat je zelf moet weten of je in het leger gaat of niet

Als je er zo over denkt ga je toch lekker zelf het leger in Het slaat nergens op dat je iemand tot een beroep verplicht
Het gaat hier niet over het leger, maar over sociale dienstplicht. Dus werk in verzorgingshuizen enzo.
Oud 01-11-2004, 16:27
Counterfeit
Counterfeit is offline
das nog erger
Oud 01-11-2004, 19:19
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-11-2004 @ 16:59 :
Donner is een zielige oude man wiens meesterstitel moet worden afgenomen op grond van het feit dat hij als jurist totaal incompetent is.
Je hebt er echt je carriere van gemaakt om mensen af te zeiken he
Oud 01-11-2004, 19:42
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Tegen, lijkt me duidelijk.

Ten eerste kun je geen enkele jongere dwingen iets voor de maatschappij te doen en er vriendelijk bij te blijven lachen.

Daarnaast vind ik het belachelijk, waarom zouden wij als drukke jongeren met een schoolcarriere, een bijbaan en behoefte aan vrije tijd, de nalatigheid van onze eigen overheid als het gaat om sociale voorzieningen moeten opvangen? Rot toch gauw een eind op.

Daarnaast wil ik graag de vergelijking met een eerdere uitspraak van de heer Kennedy even ontkrachtigen door te zeggen dat de door hem bedoelde "dienstplicht", die we ook uit andere maatschappijen kennen geheel vrijwillig was.
Oud 01-11-2004, 20:23
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 31-10-2004 @ 02:58 :
Ik dacht dat mensen eigen verantwoordelijkheid hadden.
Eigen hebberigheid zul je bedoelen.
Vooral van jongeren kun je weinig altruïsme verwachten.
Oud 01-11-2004, 20:33
Gatara
Gatara is offline
Voor

maar eigenlijk klinkt t allemaal best communistisch hervormingsprogramma's enzo door de overheid yay

maar een beetje bejaarden helpen met de vergrijzing in aantocht is niet mis.

het gaat hier niet om militaire dienstplicht, he
Oud 01-11-2004, 20:34
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 01-11-2004 @ 20:19 :
Je hebt er echt je carriere van gemaakt om mensen af te zeiken he
Er zijn nog vernietigender dingen over hem gezegd, en dan niet op zo'n forum als dit maar echt in artikelen in Ars Aequi en het Advocatenblad.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 20:34
Verwijderd
Tegen, ben al te druk bezig met dingen als vrijetijdsmanagement, voor-de-buis-hangen-met-een-zak-chips en het o zo inspannende verplaats-je-lichaam-van-bed-naar-pc. Geen idee dus waar ik nog de tijd vandaan moet halen om oude mensen te wassen.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 20:37
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gatara schreef op 01-11-2004 @ 21:33 :
Voor

maar eigenlijk klinkt t allemaal best communistisch hervormingsprogramma's enzo door de overheid yay
je bent sowieso voor hervormingsprogramma's van de overheid? wat heeft die che-pet met je gedaan

Citaat:

daarvoor heb je personeel in verzorgingstehuizen. Als die er niet genoeg zijn, zorg je dat die tehuizen gesponsord worden/ salarissen verhoogd worden/ personeel uit het buitenland wordt aangetrokken.

Citaat:
kom op shoshke, je kunt toch wel één goed argument bedenken?
Oud 01-11-2004, 20:39
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef op 01-11-2004 @ 21:37 :
je bent sowieso voor hervormingsprogramma's van de overheid? wat heeft die che-pet met je gedaan

haha

Citaat:

daarvoor heb je personeel in verzorgingstehuizen. Als die er niet genoeg zijn, zorg je dat die tehuizen gesponsord worden/ salarissen verhoogd worden/ personeel uit het buitenland wordt aangetrokken.

verhoging salarissen als je het geld niet hebt is moeilijk en personeel uit het buitenland betekent meer mensen in Nederland om te voeden en te onderhouden (onderdak etc).

kun je beter eerst je eigen kroost wat moraliteit bijbrengen.

Citaat:

kom op shoshke, je kunt toch wel één goed argument bedenken?
ja, het kan ervoor zorgen dat lui eens de wat socialere kant van de maatschappij ontdekken en niet zo egoistisch alleen maar aan zichzelf denken.

Sommige mensen worden met dit principe al opgevoed. Hoera voor hun, maar het grote grut interesseert zich de ballen voor hun medemensen die liggen weg te rotten in bejaardentehuizen.
Oud 01-11-2004, 20:40
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 01-11-2004 @ 21:33 :
Voor

Ik ben eerder voor verplichte euthanasie voor iedereen die niet meer voor zichzelf kan zorgen. Los je meteen het vergrijzingsprobleem ook op.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 20:42
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 01-11-2004 @ 21:40 :
Ik ben eerder voor verplichte euthanasie voor iedereen die niet meer voor zichzelf kan zorgen. Los je meteen het vergrijzingsprobleem ook op.
omg

Oud 01-11-2004, 20:43
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gatara schreef op 01-11-2004 @ 21:39 :
verhoging salarissen als je het geld niet hebt is moeilijk en personeel uit het buitenland betekent meer mensen in Nederland om te voeden en te onderhouden (onderdak etc).
Mensen met een baan hoef je niet zelf te voeden en te onderhouden. Geld kun je ervoor vrijmaken.

Citaat:
kun je beter eerst je eigen kroost wat moraliteit bijbrengen.
moraliteit breng je niet bij door te verplichten, maar door miggelijkheden te scheppen. Buurtcentra ed

Citaat:
ja, het kan ervoor zorgen dat lui eens de wat socialere kant van de maatschappij ontdekken en niet zo egoistisch alleen maar aan zichzelf denken.
dat valt op vriendelijkere manieren te doen dan het te verplichten

Citaat:
Sommige mensen worden met dit principe al opgevoed. Hoera voor hun, maar het grote grut interesseert zich de ballen voor hun medemensen die liggen weg te rotten in bejaardentehuizen.
Mjuh
Oud 01-11-2004, 20:45
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef op 01-11-2004 @ 21:43 :
Mensen met een baan hoef je niet zelf te voeden en te onderhouden. Geld kun je ervoor vrijmaken.

ze nemen wel woonruimte in beslag

Citaat:

moraliteit breng je niet bij door te verplichten, maar door miggelijkheden te scheppen. Buurtcentra ed
(...)
dat valt op vriendelijkere manieren te doen dan het te verplichten

als je het vrijwillig aanbiedt zijn het toch allen maar dezelfde mensen die het doen en nu net niet die lui die alleen maar hun eigen leventje wat interesseert
Oud 01-11-2004, 20:46
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 01-11-2004 @ 21:42 :
omg

Mja, ik weet ook wel dat iedereen nu meteen gaat roepen dat het niet kan en niet correct is enzo, maar het is wel een oplossing om veel problemen tegen te gaan. De druk op de zorg verminderd drastisch en kan daardoor ook verbeteren aangezien er meer tijd is voor de mensen die het dan nog wel krijgen, het vergrijzingsprobleem zal flink afnemen en ook de kosten die de verzorgingsstaat met zich meebrengt zullen heel erg dalen, wat weer ten goede komt voor de economie.

Blijft alleen het morele aspect over wat weer voor problemen zorgt.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 20:48
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 01-11-2004 @ 21:46 :
Mja, ik weet ook wel dat iedereen nu meteen gaat roepen dat het niet kan en niet correct is enzo, maar het is wel een oplossing om veel problemen tegen te gaan. De druk op de zorg verminderd drastisch en kan daardoor ook verbeteren aangezien er meer tijd is voor de mensen die het dan nog wel krijgen, het vergrijzingsprobleem zal flink afnemen en ook de kosten die de verzorgingsstaat met zich meebrengt zullen heel erg dalen, wat weer ten goede komt voor de economie.

Blijft alleen het morele aspect over wat weer voor problemen zorgt.
nouja
je oordeelt over wie mag leven en wie dood moet. Da's gewoon moorden, aangezien de mensen er in kwestie die de pil van drion voorgeschoteld krijgen er dan niet zelf voor kiezen (of de sociale druk zo groot is dat ze eigenlijk er ook niet zelf voor kiezen - dit zie je bv sterk terug bij vrouwenbesnijdenis in somalie, die sociale druk en waartoe het kan leiden)
Oud 01-11-2004, 20:49
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gatara schreef op 01-11-2004 @ 21:45 :
ze nemen wel woonruimte in beslag
ze verdienen geld -> bouw een nieuw huuske

Citaat:
als je het vrijwillig aanbiedt zijn het toch allen maar dezelfde mensen die het doen en nu net niet die lui die alleen maar hun eigen leventje wat interesseert
je kunt beinvloeden wat ze interesseert
Oud 01-11-2004, 20:50
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef op 01-11-2004 @ 21:49 :
ze verdienen geld -> bouw een nieuw huuske

is er genoeg plek?

Citaat:

je kunt beinvloeden wat ze interesseert
heerlijke illusie
Oud 01-11-2004, 20:50
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 01-11-2004 @ 21:48 :
nouja
je oordeelt over wie mag leven en wie dood moet. Da's gewoon moorden, aangezien de mensen er in kwestie die de pil van drion voorgeschoteld krijgen er dan niet zelf voor kiezen (of de sociale druk zo groot is dat ze eigenlijk er ook niet zelf voor kiezen - dit zie je bv sterk terug bij vrouwenbesnijdenis in somalie, die sociale druk en waartoe het kan leiden)
Tja, de jongeren krijgen sociale dienstplicht en de ouderen moeten op een gegeven moment dood om de samenleving niet nodeloos tot last te zijn. Iedereen levert zo zijn deel voor het grotere goed van de samenleving.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 20:51
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 01-11-2004 @ 21:50 :
Tja, de jongeren krijgen sociale dienstplicht en de ouderen moeten op een gegeven moment dood. Iedereen levert zo zijn deel voor het grotere goed van de samenleving.
maar iemand doden is toch wel weer een stap verder hoor
Oud 01-11-2004, 20:55
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gatara schreef op 01-11-2004 @ 21:50 :

is er genoeg plek?
ja

Citaat:
heerlijke illusie
je meent dat mensen asociaal of sociaal geboren zijn?
Oud 01-11-2004, 20:57
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef op 01-11-2004 @ 21:55 :
[B]ja

je meent dat mensen asociaal of sociaal geboren zijn?
asociaal (alleen sociaal naar familie/goede vrienden toe)

en wmb is er niet genoeg plek.
tenzij je iedereen op 2 vierkante meter wilt laten wonen.
Oud 01-11-2004, 20:58
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 01-11-2004 @ 21:51 :
maar iemand doden is toch wel weer een stap verder hoor
Tja, je moet wat over hebben voor je land. Er wordt wel zo geroepen dat mensen (vooral de jongeren) solidair moeten zijn, maar is het niet heel egoistisch van oudere mensen die jarenlang zorg trekken en zelf niks meer kunnen om de samenleving zo tot last te zijn?
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 21:01
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gatara schreef op 01-11-2004 @ 21:57 :
asociaal (alleen sociaal naar familie/goede vrienden toe)
lijkt me sterk, maar is moeilijk te bewezen :/

Citaat:
en wmb is er niet genoeg plek.
tenzij je iedereen op 2 vierkante meter wilt laten wonen.
er kunnen heus nog wel een paar mensen bij
eventueel zou je bejaarden ook kunnen exporteren naar een of ander warm land, zorg van dezelfde kwaliteit is daar een stuk goedkoper
Oud 01-11-2004, 21:04
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 01-11-2004 @ 22:01 :
[B]lijkt me sterk, maar is moeilijk te bewezen :/

er kunnen heus nog wel een paar mensen bij
eventueel zou je bejaarden ook kunnen exporteren naar een of ander warm land, zorg van dezelfde kwaliteit is daar een stuk goedkoper
allemaal naar Benidorm (Spanje)!! Daar zitten de meeste nu toch al
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 21:09
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 01-11-2004 @ 22:04 :
allemaal naar Benidorm (Spanje)!! Daar zitten de meeste nu toch al
Oud 01-11-2004, 21:22
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 01-11-2004 @ 21:58 :
Tja, je moet wat over hebben voor je land. Er wordt wel zo geroepen dat mensen (vooral de jongeren) solidair moeten zijn, maar is het niet heel egoistisch van oudere mensen die jarenlang zorg trekken en zelf niks meer kunnen om de samenleving zo tot last te zijn?
erm

het is niet je schuld dat je oud (en nutteloos) wordt

Mijn vader had trouwens een idee om onder de rollators bewegende borstels te maken. Kunnen ze de straten schoonhouden
Oud 01-11-2004, 21:27
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 01-11-2004 @ 22:22 :
erm

het is niet je schuld dat je oud (en nutteloos) wordt
Nou en? Het feit dat iets niet je eigen schuld is, wil niet zeggen dat dus een ander ervoor moet opdraaien.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 21:30
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-11-2004 @ 22:27 :
Nou en? Het feit dat iets niet je eigen schuld is, wil niet zeggen dat dus een ander ervoor moet opdraaien.
het wilt zeggen dat je niet egoistisch bezig bent
want het gaat buiten jouw schuld om en je kunt er niets aan doen
Oud 01-11-2004, 21:31
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-11-2004 @ 22:27 :
Nee, maar het feit dat een zeer grote meerderheid van de bevolking oud wordt, wil weldegelijk zeggen dat daar rekening mee gehouden moet worden. Mensenrechten enzo...
Reageren

Regels voor berichten