Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-11-2004, 14:01
charly not
charly not is offline
Ik ben van plan om een digitale camera te gaan kopen, maar ik weet niet zo goed waar ik nou precies om moet letten.
Heb op een aantal sites gekeken en in wat winkels, maar ik word er niet heel veel wijzer van eigenlijk
Het hoeft geen super goede camera te zijn.. Maar wel redelijke kwaliteit/prijs verhouding.
Ik wil wel dat het aantal pixels en de optische zoom niet té laag zijn (hoorde dat de foto's dan beter zijn)

Iemand die toevallig een (of meerdere) fototoestel weet die aan deze eisen voldoet?

Alvast bedankt

Laatst gewijzigd op 16-11-2004 om 17:39.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-11-2004, 14:08
Flærynn
Flærynn is offline
Als het aantal pixels te laag is kan je de pixels tellen... Iets wat je bij mijn weten normaal gesproken juist wil vermijden
Hetzelfde geldt voor de optische zoom; deze geeft 100 keer mooier resultaat dan de digitale zoom.
Goed.. euh.. Canon en Nikon zijn duur, Olympus vind ik zelf nooit zo mooi => Ricoh.
Zelf heb ik dan ook een Ricoh Caplio G4 (inmiddels wel een beetje verouderd, maar werkt perfect. Foto's vanaf 1 cm afstand. Alleen in de schemering komt er nooit uit wat ik wil ) Destijds (januari) kostte hij 230 euro voor 3.2 Megapixel.. dus nu zal hij al heel wat goedkoper zijn.
Oud 16-11-2004, 14:28
grensgeval
grensgeval is offline
wat voor prijs?
schermpje om foto's te kijken?
hoeveel opslagruimte?
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 14:39
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
charly not schreef op 16-11-2004 @ 15:01 :
Ik ben van plan om een digitale camera te gaan kopen, maar ik weet niet zo goed waar ik nou precies om moet letten.
Heb op een aantal sites gekeken en in wat winkels, maar ik word er niet heel veel wijzer van eigenlijk
Het hoeft geen super goede camera te zijn.. Maar wel redelijke kwaliteit/prijs verhouding.
Ik wil wel dat het aantal pixels en de optische zoom té laag zijn (hoorde dat de foto's dan beter zijn)

Iemand die toevallig een (of meerdere) fototoestel weet die aan deze eisen voldoet?

Alvast bedankt
Ik denk dat ze bedoelt, NIET té.
Oud 16-11-2004, 17:42
charly not
charly not is offline
Citaat:
grensgeval schreef op 16-11-2004 @ 15:28 :
wat voor prijs?
schermpje om foto's te kijken?
hoeveel opslagruimte?
Max. 200 eu
Ja
Maakt niet heel veel uit, aangezien je altijd nog extra mb kunt kopen
Oud 16-11-2004, 18:12
]{ing
]{ing is offline
Canon Ixus 30/40/430/500
Canon Powershot A75/A80
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 18:47
Verwijderd
zelf heb ik powershot a300. Ben er tevreden over, prima camera voor leuk prijsje
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 18:48
]{ing
]{ing is offline
Heeft die ook zoom? Tja verder zal het zeker een goed toestel zijn. De Canon A75 kost nu maar 175 euro (heb je geld over voor bijv een 256MB CF kaartje). En de A400 zo'n 140.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 23:24
Balance
Balance is offline
Citaat:
charly not schreef op 16-11-2004 @ 18:42 :
Max. 200 eu
Ja
Maakt niet heel veel uit, aangezien je altijd nog extra mb kunt kopen
Het maakt best wat uit hoeveel opslagruimte je hebt.

Als jij foto's hebt die 500kb zijn en je hebt een opslagschijfje van 16 mb, dan kunnen daar maar 32 foto's op. Uiteraard kun je de resolutie lager zetten, maar dit gaat wel ten kosten van je kwaliteit.

En opslagkaarten kopen is doorgaans behoorlijk duur. Ligt er wel aan wat voor 'n kaart je nodig hebt, want al die merken gebruiken verschillende soorten opslagkaarten. Het is dus niet onverstandig om daar ook alvast naar te kijken.
Oud 16-11-2004, 23:38
Jolt
Jolt is offline
Misschien hier eens een kijkje nemen
Oud 17-11-2004, 15:28
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Balance schreef op 17-11-2004 @ 00:24 :
Het maakt best wat uit hoeveel opslagruimte je hebt.

Als jij foto's hebt die 500kb zijn en je hebt een opslagschijfje van 16 mb, dan kunnen daar maar 32 foto's op. Uiteraard kun je de resolutie lager zetten, maar dit gaat wel ten kosten van je kwaliteit.

En opslagkaarten kopen is doorgaans behoorlijk duur. Ligt er wel aan wat voor 'n kaart je nodig hebt, want al die merken gebruiken verschillende soorten opslagkaarten. Het is dus niet onverstandig om daar ook alvast naar te kijken.
256 mb voor 23 euro of 1024 mb voor 60 euro is absoluut niet duur. Bovendien gebruiken de meeste toestellen nu gewoon Compactflash óf Secure Digital. Alleen Sony moet persé te dure memory sticks
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 17:39
Orion16
Orion16 is offline
Ik heb een Canon Powershot A400, mooi klein ding - 3.2 megapixel, 2x optische zoom, SD-cardslot en gewone penlitebatterijen. Maakt perfecte foto's, ook in macro! Ik had hem voor 150 euro gekocht.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 18:02
Verwijderd
Citaat:
Een memorykaartje is idd best duur om aan te schaffen maar voor de rest van je leven heb je wel genoeg opslagruimte voor voldoende foto's.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 21:16
SubbehQ
SubbehQ is offline
Vergeet die megapixels. Het zijn slechts getallen die voor een bepaalde resolutie staan, maar in wezen niets zeggen over de beeld- of adrukkwaliteit. Ingredienten als ruis, een grote sensor- of pixelomvang en het dynamsisch bereik zeggen vele malen meer over de kwaliteit van een foto. Voor 200 dpi-afdrukken tot en met A4-formaat is een goede 4 megapixel-camera volgdoende. Wil je graag op grotere formaten afdrukken of maak je veel uistneden dan is een camera met meer megapixels op zn plaats. Let herbij wel op de kwaliteit van de beeldsensor en de hoeveelheid ruis die deze produceert. En vergeet uiteraard niet dat meer megapixels ook meer opslagruimte eisen!
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 23:50
Balance
Balance is offline
Citaat:
]{ing schreef op 17-11-2004 @ 16:28 :
256 mb voor 23 euro of 1024 mb voor 60 euro is absoluut niet duur. Bovendien gebruiken de meeste toestellen nu gewoon Compactflash óf Secure Digital. Alleen Sony moet persé te dure memory sticks
Ja, maar het zijn toch maar mooi 60 euro's die je erbij op kan tellen.
En wij hebben CompactFlash kaarten thuis en die waren (iig toen wij die kochten) behoorlijk duur hoor.

Maar ik vind 60 euro voor geheugen dus wél duur en jij zo te zien niet, dus dat is al een verschil
Oud 19-11-2004, 11:29
Verwijderd
De Canon Powershot-serie bestaat uit mooie, degelijke toestelletjes. Ik heb zelf een A60 en m'n vader heeft een A75. Beide zijn we erg tevreden.

Ook Kodak maakt leuke toestelletjes van goede kwaliteit voor een scherpe prijs.

Je zal altijd een geheugenkaartje moeten kopen. Het kaartje dat bij een toestel geleverd wordt, is eigenlijk altijd te klein (16Mb/32Mb). Zelfs om mee te beginnen.
Koop een kaartje van minimaal 128Mb.

Verder moet je ook zeker de batterijen niet vergeten. Zorg voor goede (NiMH) batterijen en geschikte oplader. Deze kan je bijvoorbeeld bij de Hema kopen.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2004, 16:03
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
PIE schreef op 19-11-2004 @ 12:29 :
De Canon Powershot-serie bestaat uit mooie, degelijke toestelletjes. Ik heb zelf een A60 en m'n vader heeft een A75. Beide zijn we erg tevreden.

Je zal altijd een geheugenkaartje moeten kopen. Het kaartje dat bij een toestel geleverd wordt, is eigenlijk altijd te klein (16Mb/32Mb). Zelfs om mee te beginnen.

Verder moet je ook zeker de batterijen niet vergeten. Zorg voor goede (NiMH) batterijen en geschikte oplader. Deze kan je bijvoorbeeld bij de Hema kopen.
Ik ben ook fan van Canon Powershot.

Heb zelf ook 'n A60, afgelopen dinsdag bier op gemorst door 'n zatte klungel toen ik foto's maakte op fuiven en niks mis mee.
En gewoon ook handig te bedienen, compact, en goeie kwaliteit.
Oud 19-11-2004, 16:23
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Balance schreef op 19-11-2004 @ 00:50 :
Ja, maar het zijn toch maar mooi 60 euro's die je erbij op kan tellen.
En wij hebben CompactFlash kaarten thuis en die waren (iig toen wij die kochten) behoorlijk duur hoor.

Maar ik vind 60 euro voor geheugen dus wél duur en jij zo te zien niet, dus dat is al een verschil
Die kaart van 60 euro is 1024 mb. Dat zijn minstens 400 foto's bij 4 mp. Meer dan 10 fotorolletjes van 36 opnames. Niet persé nodig dus, maar het was ter indicatie. Cf kaarten zijn dus niet duur.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2004, 17:56
ekki
ekki is offline
Citaat:
Jolt schreef op 17-11-2004 @ 00:38 :
Misschien hier eens een kijkje nemen
Ik zou nooit van mijn leven een aankoop laten afhangen van de consumentenbond. Ik heb al meerdere keren gezien dat ze dingen als beste koop ofzo beoordeelden, terwijl de kwaliteit van het product erg slecht is (bijvoorbeeld een goedkope camera (toen ik nog in een fotowinkel werkte) die best wel leuk was, maar die het meest is gerepareerd van alle camera's die ik ken. Superslechte kwaliteit dus).

Verder: Ik zou absoluut niet voor kodak gaan, omdat de beeldkwaliteit erg matig is. Ik zou een Nikon of Canon kopen. Misschien iets duurder, maar wel van goede kwaliteit. Duurzaam.
Sony ben ik ook niet voor overigens.
Oud 20-11-2004, 18:14
Balance
Balance is offline
Citaat:
]{ing schreef op 19-11-2004 @ 17:23 :
Die kaart van 60 euro is 1024 mb. Dat zijn minstens 400 foto's bij 4 mp. Meer dan 10 fotorolletjes van 36 opnames. Niet persé nodig dus, maar het was ter indicatie. Cf kaarten zijn dus niet duur.
Oke. Het is bij ons ook al een paar jaar terug dat wij onze kaart (256 mb) kochten. Toen was ie dus wel heel duur, maar blijkbaar is dat nu een stuk lager. Gelukkig maar
Maar voor de TS is het puur een mededeling dat je daar ook naar moet kijken en dat mee moet nemen bij je beslissing.

Ik ben ook fan van Canon powershot btw
Oud 20-11-2004, 18:23
Verwijderd
Citaat:
PIE schreef op 19-11-2004 @ 12:29 :

klopt

mijn ervaring maar even:
ik heb een canon powershot a300 deze
Ik heb er een compact flash kaart met 128mb bij. Kan dan ongeveer 180 foto's maken op fijne kwaliteit en maximale resolutie.
De kwaliteit vind ik erg goed, mooie heldere foto's niets mis mee. Hij is makkelijk te bedienen en heeft allerlei functies om de foto's nog beter te maken. Verder kan je ook nog filmpjes maken met geluid.
Ik kan je deze aanraden.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 17:07
juno
juno is offline
Let op de wachttijd tussen het afdrukken van de ontspanner en het daadwerkelijk nemen van de foto.

Bij een echte camera(een analoge) is dat onmiddelijk, bij een digicam wil daar nog wel eens een volle seconde of nog meer tijd tussen zitten. Dat is zo irritant, dat we dat klereding niet eens gebruiken. En het vreet batterijen.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 20:38
ekki
ekki is offline
Citaat:
juno schreef op 21-11-2004 @ 18:07 :
Let op de wachttijd tussen het afdrukken van de ontspanner en het daadwerkelijk nemen van de foto.

Bij een echte camera(een analoge) is dat onmiddelijk, bij een digicam wil daar nog wel eens een volle seconde of nog meer tijd tussen zitten. Dat is zo irritant, dat we dat klereding niet eens gebruiken. En het vreet batterijen.
Ook na half op de knop drukken en als ie scherp is gesteld pas afdrukken? Duurt het dan ook zo lang?
Oud 21-11-2004, 21:30
Verwijderd
Ik begin steeds meer fan te worden van de powershot a95. Mits in Duitsland gekocht eigenlijk best goed te betalen (onder de 300) en gewoon heel mooi apparaatje.

Hopelijk volgende maand ook in m'n bezit
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 21:51
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
juno schreef op 21-11-2004 @ 18:07 :
Bij een echte camera(een analoge) is dat onmiddelijk, bij een digicam wil daar nog wel eens een volle seconde of nog meer tijd tussen zitten..
Dan moet je een fatsoenlijke digicam kopen. Tussen die van mij zit geen merkbare lag tussen het indrukken en het nemen van de foto.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-11-2004, 22:53
Ijsklontje.
Ijsklontje. is offline
Ik heb zelf de sony cybershot p72.

je hoort er niet heel veel meer over omdat er een heleboel nieuwe en kleineren modelen zijn uitgebracht van sony.

http://www.kieskeurig.nl/nl/product....256CD000662656

aardig dingetje is het dat goede foto's maakt.
Een nadeel is dat de memorysticks wat duurder zijn dan de andere geheugenkaartjes. Maarja, dat is een eenmalige uitgave.
Voorbeeld van wat ik genomen heb:

Laatst gewijzigd op 21-11-2004 om 22:57.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 18:56
juno
juno is offline
Citaat:
Chimera schreef op 21-11-2004 @ 22:51 :
Dan moet je een fatsoenlijke digicam kopen. Tussen die van mij zit geen merkbare lag tussen het indrukken en het nemen van de foto.
Het is een HP en hij was 300 euro in de aanbieding zonder de geheugenkaart.

En ik had voor dat geld beter een doka uitrusting kunnen kopen.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 19:00
juno
juno is offline
Citaat:
ekki schreef op 21-11-2004 @ 21:38 :
Ook na half op de knop drukken en als ie scherp is gesteld pas afdrukken? Duurt het dan ook zo lang?
Dat scheelt al, maar soms gebeurt er dan helemaal niks.

Ach, het zal wel aan mij liggen, ik kan er gewoon niet mee overweg.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 22:47
Verwijderd
Ik heb zelf de Olympus C760 UZ.

Met grote, glazen lens en 10x optische zoom. Schitterend. 3.2 MP. Dat laatste zegt op zichzelf niet veel. Trust-cams met 5 MP van 125 euri's zijn echt nog steeds bagger.
Pa heeft een Canon A60. Ook mooi en niet zo duur. Maar mijn Olympus is leuker
http://www.kieskeurig.nl/nl/product....20Ultra%20Zoom

Laatst gewijzigd op 24-11-2004 om 22:52.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten