Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2004, 16:38
Tyan
Hoi
Ik heb al op google gezocht, maar kan niet duidelijk de volgende vragen vinden:

Wat heeft Galilei onderzocht en wat waren daarvan de resultaten?

Kan iemand mij hier helpen

BVD,

Tyan
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2004, 16:52
Gandalf-Olorin
Gandalf-Olorin is offline
Ik geloof dat galilei de banen der planeten onderzocht en hij heeft ook zelf een telescoop gebouwd. Hierdoor kwam hij tot de ontdekking dat het geocentrisme (aarde staat centraal)van het christendom fout was en dat de zon centraal stond (heliocentrisme). Hiervoor werd hij beschuldigt van ketterij en heeft hij zijn overtuiging moeten afzweren voor de kerkelijk inquisitie. Pas in het tweede deel van de 20ste eeuw heeft de kerk toegegeven dat de zon en niet de aarde centraal staat.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 17:00
professor2
professor2 is offline
als je op gallie zoekt krijgt je waarschijnlijk meer wat over frankrijk in romeinse tijd en atrix en obelix
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 17:06
Verwijderd
Galilei is bekend als astronoom, telescopenbouwer en natuurkundige.

Onder zijn astronomische ontdekkingen vallen onder andere zonnevlekken, de fasen van Venus en manen van Jupiter. Ook was hij een voorstander van het heliocentrische wereldbeeld, waardoor hij later veroordeeld werd door de Inquisitie. Zijn waarnemingen deed hij met een zelfgebouwde telescoop, waarvan het ontwerp gejat werd van een Nederlander. Hij wist het ontwerp echter sterk te verbeteren.

Zijn natuurkundige onderzoek richtte zich voornamelijk op mechanica. Zijn werk is later door Newton als inspiratiebron gebruikt voor zijn wereldberoemde Principia.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 15:43
Tyan
Bedankt iedereen
Met citaat reageren
Oud 20-11-2004, 15:05
mcflem
mcflem is offline
en hij was ook de persoon die zei dat de aarde rond was ...
toch?
wij moesten ook zo'n onderzoeker po maken
ik deed over marie curie
Met citaat reageren
Oud 20-11-2004, 16:07
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
mcflem schreef op 20-11-2004 @ 16:05 :
toch?
Nee, het is wel zo dat hij, toen hij voor de Inquisitie moest verschijnen, gedwongen was om het idee van een aarde, die om zijn as ronddraait, af te zweren, waarbij hij (zo wil het verhaal) zachtjes bij zichzelf gemompeld zou hebben: "en toch beweegt ze...".
Met citaat reageren
Oud 20-11-2004, 18:21
Bernero
Bernero is offline
Volgens mij was Galileo ook een van de eerste die dacht dat massa traag was en dat constante snelheid geen fysische effecten teweegbrengt, alleen versnelling. Ja Newton is met deze ideeën groot geworden, maar ik weet bijna zeker dat ik ergens gelezen heb dat Galileo ook zoiets bedacht had.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 00:12
Verwijderd
Citaat:
Bernero schreef op 20-11-2004 @ 19:21 :
Volgens mij was Galileo ook een van de eerste die dacht dat massa traag was en dat constante snelheid geen fysische effecten teweegbrengt, alleen versnelling. Ja Newton is met deze ideeën groot geworden, maar ik weet bijna zeker dat ik ergens gelezen heb dat Galileo ook zoiets bedacht had.
Dat is juist. Galilei opperde ook het idee van een constante valversnelling onafhankelijk van de massa.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 20:35
Guiid0w
Guiid0w is offline
Citaat:
mcflem schreef op 20-11-2004 @ 16:05 :
toch?

wij moesten ook zo'n onderzoeker po maken
ik deed over marie curie
Dat is die ontdekkingsreiziger..
Oud 24-11-2004, 15:20
appiegogogo
appiegogogo is offline
-bewezen dat alle planeten om de zon draaien en niet om de aarde, daarmee heeft hij vele christenen boos gemaakt die beweerden dat alles om de aarde draaide, God heeft immers de mens en zijn omgeving(de aarde) centraal gesteld.

-deze bevindingen kon hij doen doordat hij als 1 van de eerste gebruik maakte van de Hollandse uitvinding: "de telescoop" om naar de ruimte te kijken........heeft 'm dus niet zelf uitgevonden....is door een hollandse lenzen-maker uitgevonden....
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 19:43
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 24-11-2004 @ 20:38 :
Volgens mij ben je in de war met iemand anders. Marie Curie was een Poolse scheikundige die samen met haar echtgenoot Pierre Curie de radio-actieve elementen polonium en radium heeft ontdekt.
Ik denk dat het 'ontdekkingsreiziger' sloeg op 'en hij was ook de persoon die zei dat de aarde rond was ...toch?' Dit is immers ook dikgedrukt. Waarschijnlijk werd Christopher Columbus bedoeld, vandaar de knipoog
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 19:52
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Young Grow Old schreef op 24-11-2004 @ 20:43 :
Ik denk dat het 'ontdekkingsreiziger' sloeg op 'en hij was ook de persoon die zei dat de aarde rond was ...toch?' Dit is immers ook dikgedrukt. Waarschijnlijk werd Christopher Columbus bedoeld, vandaar de knipoog
Ik heb mijn vorige reply inmiddels verwijderd, dus vergeet die reactie verder maar.
Reageren

Regels voor berichten