Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Hij wil het wetboek van strafrecht niet aanpassen, maar het burgerlijk wetboek wel? Dat lijkt me weinig zin hebben. De sanctie die nu blijkbaar opgelegd kan worden is het ontzetten van de ouder(s) uit het ouderlijk gezag. Ik vraag me af welke burgerrechtelijke sancties hij daar dan nog aan wil toevoegen, betaling van schadevergoeding aan het kind ofzo?
Verder is deze discussie inderdaad al langer aan de gang, met uiteenlopende pleidooien van beide zijden. Toch is de communis opinio in de rechtswetenschap en de psychologie dat kindermishandeling niet is uit te bannen (zie o.a. artikelen van Willems, NJB 2003 en Kohnstamm, Volkskrant Magazine 2004). Het is dus maar de vraag of zo'n maatregel enig effect zal hebben. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Billenkoek, allias een pak voor de broek, is natuurlijk geen mishandeling, en hoe gaat de wet dit verschil dan aan pakken?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Tegenwoordig lijkt men maar niet te willen begrijpen dat wetgeving helemaal niet zo geschikt is om veel dingen aan te pakken, maar dat het veel vaker operationele kwesties zijn, zoals hulpverleningsinstanties die langs elkaar heen werken. |
![]() |
|
Goed voorstel, lichamelijk geweld komt voort uit onmacht.
En een kind slaan vind ik niet opvoedkundig verantwoord. Ik ben nooit geslagen, net als dat ik nooit straf kreeg. Mij werd uitgelegd waarom sommige dingen niet mogen...Je moet kinderen niet alleen leren dat dingen niet mogen, maar ook uitleggen waarom. Als iemand zn kind slaat waar ik bij ben dan kan hij/zij rekenen op een klap(man) of het tegenhouden van meer lichamelijk geweld( vrouw). (Vrouwen slaan is niet acceptabel.)
|
nou ik denk in niet onmogelijk misschien wel wat lastiger maar nog steeds et doen.
ik ben nou 20 en weet nog species iedere tik die ik gekregen heb, omdat het er maar 3 waren dus et is te doen. (nou ja, als je naar mij kijkt ga je ook twijfelen aan mun ouders maar goed)
|
Verwijderd
|
De meerderheid van de ouders slaat hun kinderen niet of vrijwel nooit. Als het dan gebeurt is het een 'corrigerende tik' en daar is nog nooit iemand slechter van geworden. Ik denk dat het toch het beste is om huiselijk geweld, met name tegen kinderen, gewoon onder de aandacht te brengen en te houden. Hulpinstanties goed opleiden, ze alert maken op verschijnselen, ervoor zorgen dat informatie van de huisarts bijvoorbeeld ook bij de kinderbescherming terecht kan komen, niet meer langs elkaar heen werken e.d.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
ik vind een tikJE op zijn tijd niet zo erg, maar ik vind het wel erg dat ouders een klap geven ipv proberen te praten of weet ik veel wat. de kans is groter dat ze niet eerst een andere oplossing proberen te zoeken en dan maar te gaan slaan. als je je kinderen een tik geeft is de kans dnek ook groter dat je ze vaker(of harder) gaat slaan om het kleinste dingentje, teken van zwakte denk ik...
de ouders hebben vaak niet door wat het met een kind kan doen. een tikje op zn tijd ok maar daar moet het ook bij blijven. |
![]() |
|
Wat ik vooral denk te voorzien is dat mishandeling vooral bij de minder erge gevallen aangegeven gaat worden. Dit zal dan eens een ouder in kwaad daglicht stellen dat een kind eens een tik heeft gegeven uit pure frustratie en waarbij in principe niets aan de hand is. Ik denk echt niet dat de serieuze gevallen van mishandeling hier eerder door voorkomen of genezen worden.
|
Verwijderd
|
Ik denk dat je dan onderscheid zou moeten maken tussen een corrigerende tik en slaan zonder duidelijk rede.
Natuurlijk heeft in mijn ogen slaan nooit een rede, maar omdat kindermishandeling een breed woord is wilde ik da tniet gebruiken. Een corrigerende tik mag van mij zodra het binnen de perken blijft en niet neigt naar slaan zonder rede. Ik denk dat het voor de overheidsinstanties lastig wordt om aan te geven of iets nou corrigerend is of doelgericht slaan. Ik denk dat het op niets uitloopt ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
ik denk dat er idd tegenwoordig te vaak kinderen maar een pets geven omdat ze niet willen luisteren en de ouders geen tijd hebben om rustig met het kind te praten of er uberhaupt tijd mee door te brengen
maar een corrigerende tik is idd goed, met straffen leer je ze dingen die ze niet moeten doen, maar daar tegenover staat wel een beloning |
Advertentie |
|
![]() |
|
Waar bemoeit de staat zich mee? Ik wil het recht hebben om mijn toekomstige kinderen alle hoeken van de kamer te laten zien, als zij oncontroleerbaar zijn. Met een verbod op slaan ontneem je veel ouders de mogelijkheid om hun vervelende en ongemanierde kinderen discipline bij te brengen. De overheid moet zich niet teveel bemoeien met het prive leven van mensen.
![]() Laatst gewijzigd op 26-11-2004 om 15:57. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Natuurlijk zal niemand het erg vinden als je je kind een eenmalig corrigerende tik geeft, maar als jij zo'n ouder bent die denkt dat het 'pedagogisch verantwoord' is om een kind dagenlang in de badkamer op te sluiten... |
![]() |
|
Verwijderd
|
Het doel van een corrigerende tik is helemaal niet om een kind tot luisteren te dwingen, want dat doet het dan natuurlijk niet. Het is puur om een niet voor rede vatbaar kind tot bedaren te brengen, net zoals je een hysterische vrouw tot rede kunt brengen door haar in het gezicht te slaan (tenminste in films
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik zou dat laatste trouwens maar niet uitproberen ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik kan me nog herinneren toen ik vroeger een pats op mn billen kreeg. Dat deed zeeer! Ook al is mijn moeder best slap (als kind ben je extra gevoelig joh, nu zou ik het geen eens voelen). Maar ja, dan luisterde ik zelf juist minder en ging ik gillen ofzo. Uiteindelijk werd ik wel makkelijker en gehoorzamer omdat ik geen zin had om pijn te lijden.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bovendien, als we het zoals hier hebben over een bepaalde groep die een bepaald gedrag vertoont, dan zijn daar natuurlijk altijd enige uitzonderingen op. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |