|
|
Bekijk resultaten poll: VMBO oplsitsen in drie delen, een goed plan? | |||
ja, een goed plan |
![]() ![]() ![]() ![]() |
51 | 72.86% |
nee, het VMBO moet zo blijven |
5 | 7.14% |
anders, namelijk: |
11 | 15.71% |
geen mening |
3 | 4.29% |
Aantal stemmers: 70. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
![]() |
|
In een speech tijdens een ledenvergadering van de VVD in Noordwijkerhout kwam Van Aartsen met een concreet plan voor het onderwijs aanzetten: hij vind dat het VMBO niet goed berekent is voor wat het moet doen, en zou het VMBO in drie delen op willen splitsen: een stuk wat op de oude MAVO moet lijken, een deel wordt 'vakwerkschool' en er zou een deel moeten komen speciaal voor probleemleerlingen.
klinkt op zich goed om het VMBO weer op te splitsen zodat er specifieker onderwijs kan worden gegeven, een richting om voor probleemleerlingen te zorgen zal met een goede aanpak ook erg nuttig kunnen zijn, dus wat vinden jullie ervan? een goed plan? http://www.nu.nl/news.jsp?n=448294&c=11
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Stel je wilt iemand leren een pvc-pijp te buigen. Als zo iemand dat uit een boekje moet leren dan werkt dat niet, want ze hebben een hekel aan lezen en hebben vrijwel geen abstract voorstellingsvermogen, laat staan dat ze de vertaalslag van dat boekje naar de bewegingen van hun eigen handen kunnen maken. Als ze daarentegen samen met een docent die pijp in de praktijk kunnen buigen, dan leren ze veel sneller, omdat het makkelijker is om iemands bewegingen en aanwijzingen na te doen, dan om zelf uit te vinden hoe je moet werken. Citaat:
Het heeft geen zin om tegen hun wil theoretische kennis in die koppies te willen stampen. Daarmee jaag je jongeren juist zonder diploma de school uit. Jarenlang heeft het gelijkheidsideaal ervoor gezorgd dat mensen dingen moesten leren die te hoog gegrepen voor ze waren en heeft daarmee mensen die waardevol zouden kunnen zijn voor bijv. het MKB, verpest. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Waar het mij om gaat is dat mensen gewoon zoveel mogelijk op hun eigen niveau les moeten krijgen, zoveel mogelijk toegesneden op hun interesses en vaardigheden. Experimenten als de Basisvorming gingen uit van het idee dat alle kinderen gelijk waren, en dat als je ze maar bij elkaar zette, de 'slimmen' de 'dommen' wel zouden helpen, of dat de 'dommen' zich wel aan de 'slimmen' zouden optrekken. Dat was natuurlijk een gigantisch fiasco. 40% van de kinderen werkte onder zijn niveau, 40% werkte boven zijn niveau en alleen de middelste 20% zat precies goed in de Basisvorming. Ik ben, niet alleen op vmbo maar op alle niveau's, gewoon voor een eerdere uitsplitsing zodat mensen alleen bij hun eigen 'soort' zitten. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Waarom doen alsof het iets nieuws is? Wel een goed plan overigens, op die manier krijgen leerlingen daar misschien weer onderwijs op maat.
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik denk dat meer dan 50% van de leerlingen van mijn oude VMBO-4t klas onder zijn/haar niveau zat te werken en zij waren daardoor ook vrij makkelijk geslaagd voor het examen. Ik denk dat het daarom goed zou zijn 2 niveaus VMBO-t te hebben. Noem het bijv. niveau VMBO-tA en VMBO-tB. Als ze het verschil in de hoeveelheid leerstof en diepgang in de leerstof groter maken tussen A en B, zou dit naar mijn idee het onderwijs verbeteren. De iets betere leerlingen naar B, de iets minder goede leerlingen naar A. Een ander punt is dat ze op VMBO, HAVO en VWO de handelingsdelen moeten schrappen, het werkt niet motiverend. Als er een cijfer voor wordt gegeven, gaan leerlingen er meer moeite voordoen. En wordt dan dus ook meer geleerd. Wat weer gunstig is voor de kwaliteit van het onderwijs. |
![]() |
||
Citaat:
De opsplitsing van het vmbo is tenminste een middel om dit soort dingen tegen te gaan. |
![]() |
||
Citaat:
dus of een probleemgericht onderwijs nou exact hetzelfde is..
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
'Dom' houdt hier geen normatief oordeel in. Dat had je zelf ook wel kunnen bedenken. Ik wil ook wel 'mensen die naar hun gemiddelde capaciteiten niet toereikend in staat zijn om de onderhavige stof volledig en naar behoren af te ronden en daardoor zichzelf diskwalificeren voor deelname aan het examen' ofzoiets. Maar DOM is sneller en makkelijker. Als mensen daar vervolgens over struikelen en niet meer normaal willen reageren: hun probleem. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Mensen van het VBO kunnen net zo goed bereoepn uit gaan oefenen later waar normaal veel mensen die HAVO of hoger doen voor kiezen. Maar dan moet je ze wel de kans geven! En dat kan niet wanneer je veel theoretische vakken laat liggen. En nou ligt de drempel op een VBO-school dan misschien wat lager, 'dom' zijn ze zeker niet! Als ik zie.. ik heb VBO gedaan, ik zit nu op HBO en het gaat me verdomde goed af....Ik heb die kans gehad omdat ik mijn diploma nog volgens het oude systeem heb behaald. Ik gun die mensen die nu het VBO doen die kans ook. Dus wat mij betreft mag het oude systeem wat voor het VMBO was weer ingevoerd worden. Dat liep best goed. Beter als dat gerommel wat je nu hebt (en wat ik nu bij mijn zusje zie die ook in een of andere stroming van het VBO zit..)
|
![]() |
|
|