Ik schrijf een column voor de regionale krant hier (Haarlems Dagblad) en krijg daar wel voor betaald, maar ik weet niet of dat bij gratis kranten ook zo is.Ik had inmiddels anderhalf jaar terug een oproep gezien in die krant, waarin gevraagd werd om een jonge iemand die eens in de drie weken een stukje wilde schrijven op de jongerenpagina...
Je kunt gaan kijken of er ergens zo'n oproep staat. Als er dus een plekje is in de Metro, zeker een column of twee opsturen! Dat was, toen ik solliciteerde, ook meteen het eerste waar om gevraagd werd. Er zijn meestal niet heel veel mensen die dat zomaar doen, zeker niet als er geen oproep staat. Er waren bij mij maar zo'n twintig mensen die hadden gereageerd, en die oproep had er flink lang gestaan. Als de krant interesse toont, wel goed letten op de voorwaarden... ik mag bijvoorbeeld niet echt meer mijn eigen onderwerpen bepalen en moet het rustig houden t.o.v. het koningshuis (maar das mn eigen schuld

)
Ik zou ook niet meteen 'hoog' willen proberen, de kans dat je bij de buurtsufferd wordt aangenomen is veel hoger. Doe daar ervaring op, oefen een beetje, reputatie opbouwen en dan hogerop proberen te werken. Is ook mijn plan
*edit* Je vroeg hoe hoog de kans was als je de betreffende instelling belt/mailt. Ik weet het niet helemaal zeker, maar als ik jou was zou ik in persoon langs gaan, en anders een mailtje sturen. Als je belt, zullen ze je of vertellen dat je geen kans maakt (zonder dus dat ze je een kans gegeven hebben, omdat ze niets hebben gelezen) of ze zullen vragen of je langskomt of wat opstuurt. Wees hen een stapje voor.