Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-03-2005, 12:45
Mariekje*
Mariekje* is offline
Hey,

Een goede vriendin van mij is eind september voor het laatst ongesteld geworden. Ze slikt geen pil, heeft geen contact gehad met een jongen en gebruikt voor zover ik weet geen medicatie.

Heeft iemand enig idee waardoor je menstruatie dan zolang uit kan blijven? Doktersbezoek durft ze nog niet te brengen, dus probeerde haar eigelijk op deze manier er naartoe te slepen/juist gerust te stellen.

[Edit: ik heb het nog eens gevraagd, ze slikt toch wel medicatie, iets tegen haar acne, dus met hormonen. 1x heeft ze haar kuur langer doorgeslikt dan daadwerkelijk mocht, maar kreeg vervolgens wel weer een vervolgrecept van de huisarts. Anyway ondanks dat ze die dingen slikt, is het dan zo dat die dingen zoveel invloed op haar lichaam kunnen hebben dat ze gewoon helemaal niet meer ongesteld word? En in dat geval, brengt het geen blijvende schade aan? iemand die dit toevallig weet?]

Alvast bedankt.
Oud 25-03-2005, 12:53
Linda1985
Linda1985 is offline
Ik was ook al vanaf eind september niet meer ongesteld geweest, maar gister is het dan eindelijk gekomen. Nou en dat heb ik geweten!

Het kan heel goed aan die medicijnen liggen hoor, was bij mij ook het geval. Mijn medicijnen hebben ook veel invloed op mn hormoonhuishouding, dus de kans is best wel groot dat het bij haar ook daaraan ligt. Wat voor medicijnen slikt ze voor haar acne? Slikt ze daar niet toevallig de pil voor? Zou een verklaring kunnen zijn misschien..
Oud 25-03-2005, 13:28
Balance
Balance is offline
- Was ze regelmatig ongesteld voor het uitblijven van d'r menstruatie?
- Is er sprake van stress?
- Is ze veel afgevallen?
- Is hetgeen wat ze slikt tegen acné (zoals de persoon boven me al zegt) niet toevallig de diane35 pil?
Oud 25-03-2005, 13:29
Verwijderd
6.5 maand niet ongesteld zijn is láng. Al komt het door de medicatie - en dat kan best - ik zou als ik haar was naar de dokter gaan. Die bijt echt niet, hij helpt alleen.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 13:33
esprit-chick
esprit-chick is offline
t zou idd diane 35 kunne zijn, als ze die 'door blijft slikken' zonder stopweek dus is t niet zo vreemd
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 13:40
Verwijderd
Lijkt me een beetje raar dat ze al zo lang aan de pil is maar dan zelf niet eens weet
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 14:03
Mariekje*
Mariekje* is offline
Ze is nu bijna 17 en menstrueert al sinds haar 12de, erg regelmatig was ze ook. Ze slikt géén pil, dus ook geen diane-35. Ze wist niet zo uit haar hoofd, wat de naam was van haar medicatie.. enkel dat er dus hormonen inzitten, wat het opzich dus best zou kunnen verklaren. Ik vraag me alleen sterk af of dat wel goed kan zijn... misschien dat ik maandag maar even naar het telefonisch spreekuur bel, aangezien ze ook dit zelf niet durft... Maak me toch eigelijk best wel zorgen nu, straks is het iets ernstigs..
Oud 25-03-2005, 14:15
Balance
Balance is offline
Citaat:
HvJ schreef op 25-03-2005 @ 15:03 :
Ze is nu bijna 17 en menstrueert al sinds haar 12de, erg regelmatig was ze ook. Ze slikt géén pil, dus ook geen diane-35. Ze wist niet zo uit haar hoofd, wat de naam was van haar medicatie.. enkel dat er dus hormonen inzitten, wat het opzich dus best zou kunnen verklaren. Ik vraag me alleen sterk af of dat wel goed kan zijn... misschien dat ik maandag maar even naar het telefonisch spreekuur bel, aangezien ze ook dit zelf niet durft... Maak me toch eigelijk best wel zorgen nu, straks is het iets ernstigs..
Ik vraag me af of een dokter met jou over haar klachten gaat spreken. Sowieso vind ik dat een 17-jarige moet leren dat je dat soort dingen zelf moet doen. Kom op zeg, het is wel vervelend, maar ze zal zich er toch overheen moeten zetten. Zorg iig dat ze wel bij je in de buurt zit, zodat je eventuele vragen over klachten door kan geven.
Oud 25-03-2005, 14:34
JJ13
JJ13 is offline
ik heb ook die hormonen geslikt tegen acne en daarnaast de diana 35 pil (nu nog), maar ik heb nergens last van gehad. als ze niet veel is afgevallen of geen stress heeft, zou ik als ik haar was, maar naar de dokter gaan.
Oud 25-03-2005, 14:37
MieX
MieX is offline
Citaat:
HvJ schreef op 25-03-2005 @ 15:03 :
Ze wist niet zo uit haar hoofd, wat de naam was van haar medicatie.. enkel dat er dus hormonen inzitten, wat het opzich dus best zou kunnen verklaren.
De enige medicatie met hormonen die je zou kunnen krijgen voor acne is de anticonceptiepil (en dan bijna altijd de Diane 35). Het enige wat ik me kan bedenken qua medicatie dat ook voor zoiets zou kunnen zorgen is Roaccutane (isotretinoïne), maar dat heeft volgens mij meer effect op het ongeboren kind als ze zwanger zou zijn dan op de vruchtbaarheid zelf.
Oud 25-03-2005, 15:20
Gothic
Gothic is offline
afvallen hoeft niet de reden zijn, te weinig eten kan hetzelfde effect hebben...
Oud 26-03-2005, 23:13
ekki
ekki is offline
Ik zou dit zeker wel even met de dokter bespreken. Die hormonen zouden het wel kunnen verklaren, maar ik zou het toch even vragen. Of in de bijsluiter kijken of dit een 'bijwerking' (of een logisch gevolg) zou kunnen zijn, of bijv. de apotheker bellen met diezelfde vraag.

Maar zo lang niet ongesteld als je niet de pil oid slikt lijkt me niet zo normaal.
Oud 26-03-2005, 23:17
Matjong
Matjong is offline
Citaat:
ekki schreef op 27-03-2005 @ 00:13 :
Ik zou dit zeker wel even met de dokter bespreken. Die hormonen zouden het wel kunnen verklaren, maar ik zou het toch even vragen. Of in de bijsluiter kijken of dit een 'bijwerking' (of een logisch gevolg) zou kunnen zijn, of bijv. de apotheker bellen met diezelfde vraag.

Maar zo lang niet ongesteld als je niet de pil oid slikt lijkt me niet zo normaal.
Of zelfs het internet afspeuren. Daar staat ook vaak een hoop ervaringen of gedetaileerde informatie over een medicatie.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 11:45
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 25-03-2005 @ 16:20 :
afvallen hoeft niet de reden zijn, te weinig eten kan hetzelfde effect hebben...
of stress..
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 13:14
Nebel
Nebel is offline
Is ze onder narcose geweest/operatie gehad/griep gehad of anders ziek geweest?
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 17:05
Mariekje*
Mariekje* is offline
Neen. Ze slikt met zekerheid geen diane-35, dus ik dacht zelf eigelijk al snel aan Roaccutane. Ze heeft 1x de griep gehad, maar dit was in december, verder ook geen medische behandelingen gehad, dus ook dit valt af als mogelijkheid. Stress heb ik ook aangedacht, maar dat valt volgens haar eigen zeggen heel erg mee: thuis gaat het zowaar goed, op school gaat het lekker, er is geen reden tot stress volgens haar. Wel is ze sinds een maand op een extreem streng dieët, maargoed.. de voorgaande maanden dus niet, toen at ze dan ook gewoon "normaal".

@ MieX: Dat ze zwanger is, is hoe dan ook uitgesloten, haha.

Ik moet a.s. dinsdag zelf weer langs de huisarts/apotheek voor een nieuwe pil, dus dan leg ik daar het verhaal ook nog wel een keertje voor. Wat de reden ook zijn mag, het lijkt me gewoon niet oke. Beetje jammer dat ze er zelf erg laconiek overdoet, want ze vind het eigelijk wel 'prettig' dat niet ongesteld zijn, maar godverr.. och, maak me gewoon zorgen.
Oud 27-03-2005, 19:21
Joan
Joan is offline
Het was bij mij ook het geval (nog iets langer misschien)
aan de dokter gevraagd zei dat ut niet erg was
en daarna was ik het gewoon weer
Oud 27-03-2005, 21:30
Verwijderd
Ze is zwanger! Zal ik de abortuskliniek bellen?
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 21:44
Nebel
Nebel is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 27-03-2005 @ 22:30 :
Ze is zwanger! Zal ik de abortuskliniek bellen?
oke, en waar slaat dit op?
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 22:28
bracelance
bracelance is offline
eens zal de rode zee open gaan
Oud 28-03-2005, 07:38
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
GarBage02 schreef op 27-03-2005 @ 20:21 :
Het was bij mij ook het geval (nog iets langer misschien)
aan de dokter gevraagd zei dat ut niet erg was
en daarna was ik het gewoon weer
Inderdaad, ik heb enkele jaren geleden eens de huisartsassistente gebeld voor een afspraak m.b.t. menstruatie die uitbleef... Ze wilde niet eens een afspraak voor me maken, aangezien ik toen 'nog maar 16 was' en een onregelmatige menstruatie dan heel normaal is. Dat ik daarvoor altijd nauwgezet op dezelfde tijden ongesteld werd, telde niet mee..

Dus, verwacht niet al te veel van de huisarts

Regels voor berichten