Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-12-2004, 22:08
jahallo
jahallo is offline
Tweede kamerlid Van Baalen wil de dienstplciht opnieuw invoeren.
van Baalen: 'het zou kunnen bijdrage aan een betere samenleving.' "Ik betreur het ten zeerste dat de dienstplicht is afgeschaft, want de dienst zou de integratie zeer bevorderen", zegt Van Baalen deze week in een interview in het weekblad HP/De Tijd.

Volgens de liberaal biedt het leger structuur en brengt het mensen discipline bij. "Het leger verschaft ook een gevoel van 'Wij Nederlanders'. In de samenleving ontbreekt dat wij-gevoel, en dat kan fataal worden."

moet de dienstplicht ingevoerd worden het is toch niet voor niets afgeschaft??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-12-2004, 22:11
Verwijderd
Ik verwacht daar weinig heil van. Het is namelijk onzin om te denken dat dienstplicht integratiebevorderend is. Zijn gedachte berust natuurlijk op het naïeve idee dat je in het leger, net als bij een studentenontgroening, allemaal in hetzelfde schuitje zit.

Maar in het leger heb je evengoed kliekjes, vriendengroepjes, discriminatie en uitsluiting. Dat laat het Amerikaanse leger wel zien. Dat lijken naar buiten toe allemaal nobele patriotten, maar als je het wat grondiger bestudeert dan zie je daar dezelfde sociale patronen als in de 'gewone' samenleving.

Daar komt nog eens bij dat ik dienstplicht een onaanvaardbare vorm van dwang vind. Ik weiger een jaar van mijn leven weg te gooien aan nonsens die niet productief is, mij geen spat verder helpt in mijn leven en carrière en tegen de aard waarvan ik principiële bezwaren heb.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 23:50
Vice
Vice is offline
Met hoe zit het dan met jongeren die studeren? Moeten die dan een jaar tussen hun studie in dienst gaan?

Zelf houd ik niet van die verplichte dingen. Ten eerste omdat ik liever aan m'n eigen toekomst denk. En dan heb ik het over school. Ten tweede werkt het toch niet. Bijna iedereen zit dan met tegenzin in dienstplicht. Volgens mij wordt de sfeer daar echt niet beter op.
Oud 12-12-2004, 00:00
MB
MB is offline
ze hadden het gewoon nooit moeten afschaffen, ik denk dat het, mits het goed geregeld wordt, wel kan bijdragen aan de oplossingen van bepaalde problemen.

De jongeren die in dienst zitten krijgen een betere conditie (dus is gezond), ze krijgen meer discipline en als ik de generaties mag gelovenm die wel in dienst zijn geweest is het ook nog eens harstikke leuk.

(En in het leger gaan is in Nederland echt niet meer dat ze je helenmaal de grond in trappen als je een klein foutje maakt. Dat zie je alleen in films)
Oud 12-12-2004, 00:26
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ik heb het interview ook gelezen en ik vind Van Baalen echt een kansloos figuur. Het enige waar hij steeds op teruggrijpt, in welke kwestie dan ook, is het leger en zijn eigen diensttijd. Een soort rechtse John Kerry, zeg maar. Sneu, erg sneu. Overigens ben ik het met Nare Man eens: no way dat ik een (paar) jaar lang onder dwang (!) het leger in ga.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 00:52
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 12-12-2004 @ 01:26 :
Ik heb het interview ook gelezen en ik vind Van Baalen echt een kansloos figuur. Het enige waar hij steeds op teruggrijpt, in welke kwestie dan ook, is het leger en zijn eigen diensttijd. Een soort rechtse John Kerry, zeg maar. Sneu, erg sneu. Overigens ben ik het met Nare Man eens: no way dat ik een (paar) jaar lang onder dwang (!) het leger in ga.
Er bestaat zoiets als een linkse John Kerry? Dat is geheel nieuw voor mij
Oud 12-12-2004, 00:55
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 12-12-2004 @ 01:52 :
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 01:06
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 12-12-2004 @ 01:52 :
In vergelijking natuurlijk, wise guy. Er is altijd baas boven baas, natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 01:10
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 12-12-2004 @ 02:06 :
In vergelijking natuurlijk, wise guy. Er is altijd baas boven baas, natuurlijk.
Ik wilde natuurlijk alleen even bijdehand doen.
Oud 12-12-2004, 01:12
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 12-12-2004 @ 02:10 :
Ik wilde natuurlijk alleen even bijdehand doen.
Natuurlijk had ik dat allang door.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 01:12
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Jah die Kerry kan over niets anders praten dan zijn dienst in VIETNAM he? Had je dat op SNL of MadTV gezien wahahaha vet grappig!
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 01:15
Joostje
Joostje is offline
blah, eikels, als je de integratie wilt bevorderen moet je beginnen met buurtwerk; dat is leuk, jeugd van verschillend eachtergronden, je doet iets sportiefs/ sociaals/ enzovoort.

Integratie is iets tussen mensen, maatschappelijk middenveld enzo, dat kun je niet mensen opdringen
Oud 12-12-2004, 01:31
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Joostje schreef op 12-12-2004 @ 02:15 :
blah, eikels, als je de integratie wilt bevorderen moet je beginnen met buurtwerk; dat is leuk, jeugd van verschillend eachtergronden, je doet iets sportiefs/ sociaals/ enzovoort.
Bah...buurtplicht.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 01:37
bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
jahallo schreef op 11-12-2004 @ 23:08 :

Volgens de liberaal biedt het leger structuur en brengt het mensen discipline bij. "Het leger verschaft ook een gevoel van 'Wij Nederlanders'. In de samenleving ontbreekt dat wij-gevoel, en dat kan fataal worden."

moet de dienstplicht ingevoerd worden het is toch niet voor niets afgeschaft??
'wij nederlander'=lonsdale
'wij nederlander'=geen homo (homo`s mogen toch niet in leger? of was dat alleen in VS?)

geloof me, niemand wil tegenwoordig nederlander zijn.
vroeger wel, toen had ik het ook over 'wij nederlanders'
maajah toen kon/had nederland nog:
voetballen
geen lpf, geen JP, geen wilders, geen hirsi ali, geen haat
WEL Kok
gedoogbeleid
blablablabla
enz enz.
Oud 12-12-2004, 01:39
Verwijderd
dienstplicht voor ontspoorde/andere kansloze jongeren zou niet eens zo'n slecht idee zijn, maar voor iedereen verplicht stellen is natuurlijk van de gekken
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 01:41
Madfet
Madfet is offline
Citaat:
no way dat ik een (paar) jaar lang onder dwang (!) het leger in ga.
Jij bent gewoon bang dat je iemands bitch wordt in het leger. Ja, in het leger vallen ze wel op iele jochies.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 01:42
Verwijderd
haha

in de latrines
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 02:18
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Een gebrek aan wij-gevoel kan 'ons' niet fataal worden.

Het leger is gewoon dom. Net zoals Van Baalen.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 02:33
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Madfet schreef op 12-12-2004 @ 02:41 :
Jij bent gewoon bang dat je iemands bitch wordt in het leger. Ja, in het leger vallen ze wel op iele jochies.
Hou je mond eens, labiel figuur.

on-topic: De dienstplicht zien als een integratiebevorderend middel is natuurlijk een sprookje van de bovenste plank. Bovendien, toen er nog directe dreiging in Nederland was voor een Derde Wereldoorlog, had ik er nog over na kunnen denken om een jaar in het leger te dienen. Tegenwoordig voert het NL leger nog wat vredesmissies uit in verre landen, waar ik eventueel principiële bezwaren tegen heb. Sociale dienstplicht is een beter streven mijns inziens, maar dit zal niet succesvol ingevoerd kunnen worden volgens mij.
Oud 12-12-2004, 03:58
Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
Onder dwang betekend dat je wel moet. Dus dan heb je in principe weinig te willen.
En het inderdaad jammer dat ze het hebben afgeschaft. Het zou goed zijn voor de discipline van een hoop van die verwende jochies.
Misschien is een combi met een studie wel mogelijk.

Edit: Alleen dat het de integratie bevordert snap ik niet helemaal.
Oud 12-12-2004, 10:39
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
loser.

De dienstplicht bestaat nog steeds (tenminste, ik heb ooit een brief gekregen dat ik vanaf dat moment kon worden opgeroepen) alleen de opkomstplicht is vervallen.

mocht Nederland werkelijk worden aangevallen, dan ok, dan is het nodig.

Maar in de huidige situatie is de opkomstplicht overbodig. (iets dat de regering duidelijk ook al doorhad, aangezien het is afgeschaft)
Oud 12-12-2004, 11:32
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 12-12-2004 @ 01:00 :
ze hadden het gewoon nooit moeten afschaffen,(...)
het is nooit afgeschaft

Oud 12-12-2004, 12:23
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 12-12-2004 @ 02:31 :
Bah...buurtplicht.
waar had ik het over plicht?
Oud 12-12-2004, 12:36
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
(K)
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 12:38
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Floris_22 schreef op 12-12-2004 @ 04:58 :
Onder dwang betekend dat je wel moet. Dus dan heb je in principe weinig te willen.
Ooit gehoord van de term 'dienstweigeraar'?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-12-2004, 12:42
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
de dienstplicht is niet afgeschaft maar opgeschort. ja kan nu ook worden opgeroepen voor het alsnog uitvoeren van je diensplicht, gebeurt alleen nooit.
mbt. studie : het is altijd al zo geweest dat je eventueel een vervangende diensplicht mag doen, of na je studie.
Oud 12-12-2004, 13:22
Verwijderd
Citaat:
Floris_22 schreef op 12-12-2004 @ 04:58 :
(...)

Edit: Alleen dat het de integratie bevordert snap ik niet helemaal.
Ik heb in mijn eerdere post al geprobeerd om Van Baalens gedachtengang op dat punt uit te pluizen en ik denk dat hij het Amerikaanse leger als voorbeeld neemt: blanken, negers en latino's die zij aan zij vechten. Maar zoals ik ook al zei heb je in het Amerikaanse leger evengoed discriminatie, kliekjesvorming en dergelijke.

Bovendien is het leger een achterlijke mannencultuur. Vrouwen worden stelselmatig geweigerd op de hogere functies. Dat doet men omdat het gewone voetvolk het niet kan verkroppen dat er een vrouw boven ze staat die slimmer is en meer macht heeft. Zo primitief zijn die figuren.

Bovendien, en dat is misschien wel het belangrijkste, is dit natuurlijk een ongelooflijk oneigenlijk gebruik van de dienstplicht. Van Baalen wil dit alleen omdat het de integratie zou bevorderen. Het lijkt me nogal een vreemde manier om integratie te bevorderen, iedereen onvrijwillig in het leger gooien. De motivatie van een dergelijk leger zal ook echt enorm hoog zijn. Waarom denk je dat vrijwel alle landen ter wereld alleen een beroepsleger hebben?
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 15:08
Jochem12
Jochem12 is offline
goed idee
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 15:26
MB
MB is offline
Citaat:
Gatara schreef op 12-12-2004 @ 12:32 :
het is nooit afgeschaft

je weet best wat ik bedoel

En ik heb geloof ik ook een brief gekregen (krijg je die op je 17e verjaardag niet?) Maar dat kan oko de brief van mijn broer zijn geweest

Citaat:
nare man schreef op 12-12-2004 @ 14:22 :

Bovendien is het leger een achterlijke mannencultuur. Vrouwen worden stelselmatig geweigerd op de hogere functies. Dat doet men omdat het gewone voetvolk het niet kan verkroppen dat er een vrouw boven ze staat die slimmer is en meer macht heeft. Zo primitief zijn die figuren.
dat van hogere functies klopt

Maar het is ook de grootste bullshit dat vrouwen in het leger aan lagere eisen moeten voldoen. Want dit zou namelijk betekenen dat een vrouw minder goed is in het veldwerk en dat je dus (ik wel dan) liever 2 mannen naast je hebt dan 2 vrouwen, omdat deze dus in mindere conditie zijn (minder sterk etc)

EDIT: volgens mij mogen homo's trouwens gewoon in het leger in Nederland
Oud 12-12-2004, 16:06
Verwijderd
Volgens mij heb ik niet beweerd dat vrouwen structureel aan lagere eisen moeten voldoen, maar het lijkt me wel logisch. Een vriendin van me heeft de selectieprocedure doorlopen en volgens haar moet je gewoon aan andere eisen voldoen als vrouw, bijvoorbeeld bij de krachttraining.

Dat is ook logisch, want mannen en vrouwen zijn gewoon fysiek niet gelijk. Je kunt niet verwachten dat vrouwen lichamelijk precies hetzelfde kunnen doen als mannen, daarom zijn er andere eisen. Maar goed, misschien ben jij ook ervaringsdeskundige en weet je het beter, in welk geval je me uiteraard moet corrigeren.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 16:12
Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 12-12-2004 @ 13:38 :
Ooit gehoord van de term 'dienstweigeraar'?
Echt iets om trots op te zijn.
Als het verplicht is doe dan niet moeilijk en doe het. De één vind het wel leuk en de ander niet. Maar als we daar rekening mee moeten houden is het eind zoek.
Oud 12-12-2004, 16:13
Verwijderd
Ik zou de bak indraaien voor dienstweigering. Die vervangende dienstplicht mogen ze ook in hun reet steken.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 16:20
Jochem12
Jochem12 is offline
als we dienstplicht zouden invoeren zouden er mensen zijn die voor het eerst iets voor hun land doen
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 16:23
Vice
Vice is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-12-2004 @ 17:13 :
Ik zou de bak indraaien voor dienstweigering. Die vervangende dienstplicht mogen ze ook in hun reet steken.
Ben ik met je eens.

Citaat:
Jochem12 schreef op 12-12-2004 @ 17:20 :
als we dienstplicht zouden invoeren zouden er mensen zijn die voor het eerst iets voor hun land doen
Kunnen ze dat niet vrijwillen doen.
Oud 12-12-2004, 16:24
Jochem12
Jochem12 is offline
nee, ze zijn alleen maar bezig met hangen en vervelen
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 16:25
Jochem12
Jochem12 is offline
ze zouden het niet in hun kop halen zich voor iets in te zetten
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 16:36
Floris_22
Floris_22 is offline
Ik vraag me af of het luiheid is dat sommige diensplicht zouden weigeren of gewoon geen zin, onder het motto ik bepaal zelf wel wat ik doe.
Oud 12-12-2004, 16:38
Jochem12
Jochem12 is offline
pubers
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 16:39
Jochem12
Jochem12 is offline
maarja ik vind dat die gasten ook weleens kunnen doen wat ervan hen gevraagt word
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 16:41
MB
MB is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-12-2004 @ 17:06 :
Volgens mij heb ik niet beweerd dat vrouwen structureel aan lagere eisen moeten voldoen, maar het lijkt me wel logisch. Een vriendin van me heeft de selectieprocedure doorlopen en volgens haar moet je gewoon aan andere eisen voldoen als vrouw, bijvoorbeeld bij de krachttraining.

Dat is ook logisch, want mannen en vrouwen zijn gewoon fysiek niet gelijk. Je kunt niet verwachten dat vrouwen lichamelijk precies hetzelfde kunnen doen als mannen, daarom zijn er andere eisen. Maar goed, misschien ben jij ook ervaringsdeskundige en weet je het beter, in welk geval je me uiteraard moet corrigeren.
Ik ben niet ervaringsdeskundige, maar mijn ex-vriendin zit in het leger en ze hoefd dus aan lagere eisen te voldoen dan mannen. opzich logisch inderdaad, maar dat betekend dat je in de praktijk dus op veldwerkniveau minder aan een vrouw hebt als het op kracht of conditie aankomt. Dus zijn het een soort 2erangssoldaten, en dat is een slechte zaak
Oud 12-12-2004, 16:43
Jochem12
Jochem12 is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 12-12-2004 @ 17:41 :
Ik ben niet ervaringsdeskundige, maar mijn ex-vriendin zit in het leger en ze hoefd dus aan lagere eisen te voldoen dan mannen. opzich logisch inderdaad, maar dat betekend dat je in de praktijk dus op veldwerkniveau minder aan een vrouw hebt als het op kracht of conditie aankomt. Dus zijn het een soort 2erangssoldaten, en dat is een slechte zaak
maar wie zegt dat alle mannen zo sterk zijn
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 16:44
Jochem12
Jochem12 is offline
en trouwens als je dienstplicht weer invoert wat mooet het leger dan aan met al die kinderen met overgewicht
die kun je nie over een stormbaan heen laten lopen
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 16:45
Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 12-12-2004 @ 17:41 :
Ik zie het niet als 2e rangssoldaten. De meeste vrouwen zijn gewoon fysiek wat minder dat mannen. Maar het komt ook voor een deel op mentale weerbaarheid aan. En als ik me niet vergis zijn vrouwen daar weer beter in.
Oud 12-12-2004, 16:47
Jochem12
Jochem12 is offline
yep
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 16:48
Jochem12
Jochem12 is offline
het simpele aan de dienstplicht was
alle mannen die niet getrouwt zijn het leger in
nu moet je ook de vrouwen meereken en het overgewicht van mensen, serieus probleem
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 16:56
O'malley
O'malley is offline
Citaat:
Floris_22 schreef op 12-12-2004 @ 17:12 :
Echt iets om trots op te zijn.
Als het verplicht is doe dan niet moeilijk en doe het. De één vind het wel leuk en de ander niet. Maar als we daar rekening mee moeten houden is het eind zoek.
Je moet altijd kritisch blijven kijken naar beslissingen van de overheid. Als iedereen het altijd klakkeloos zou gaan aannemen, maakten ze er een nog grotere puinhoop van. Dienstplicht is gewoon slavernij en ja ik zou er erg trots op zijn om mijn dienst te weigeren.
Oud 12-12-2004, 16:59
O'malley
O'malley is offline
Citaat:
Floris_22 schreef op 12-12-2004 @ 17:36 :
Ik vraag me af of het luiheid is dat sommige diensplicht zouden weigeren of gewoon geen zin, onder het motto ik bepaal zelf wel wat ik doe.
Het is uit principe.
Oud 12-12-2004, 16:59
Verwijderd
Citaat:
Jochem12 schreef op 12-12-2004 @ 17:48 :
het simpele aan de dienstplicht was
alle mannen die niet getrouwt zijn het leger in
nu moet je ook de vrouwen meereken en het overgewicht van mensen, serieus probleem
ja want dan moet je natuurlijk ook verschillende maten pakjes hebben, anders passen de grote b00bs van de ene vrouw niet in dr pakje of de dikke bierbuik van iemand anders niet enzo
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 17:01
Jochem12
Jochem12 is offline
ja je hebt tegenwoordig ook van die gasten die last hebben van beestjes uit de natuur
probber die maar is over de grond te laten kruipen met een stormbaan
en dan willen ze rooie laarzen in plaats van zwarte
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 17:02
O'malley
O'malley is offline
En trouwens, ze hebben nu al cellen tekort. Dat wordt dan echt een probleem
Reageren

Regels voor berichten