Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-08-2004, 20:50
lovetear
lovetear is offline
Ik wil niet dood, maar als ik dood zou moeten,
dan zou ik graag aan jouw hand willen gaan.
Samen aan het strand, onder de maan
de zee in lopen, op mijn blote voeten.

En vlak voor we verdrinken lieg ik “Stop.”
waarna je één seconde stil blijft staan.
Dan loop je door. Ik kijk je nog eens aan
en loop dan mee, ten onder in het sop.

Voor niets
gaat de zon op.

Aangezien ik nu weer terug ben van vakantie en fb ben, vond ik dat ik eigenlijk wel wat moest posten, omdat mijn vorige gedicht al ruim 3 weken geleden is. Binnenkort kom ik wel weer met sonnetten enzo, maar ik wilde toch even iets plaatsen.
Oud 18-08-2004, 22:28
xineof
xineof is offline
Hm, ik denk er nog even over na . Ik vind iig dat het niet is wat ik van je gewend ben, niet dat ik het erg vind dat het geen sonnet is (helemaal niet zelfs), maar dit gedicht is anders dan je anderen; het heeft een andere lading.

Daarom denk ik er nog even over na .
Oud 19-08-2004, 10:24
Verwijderd
Ik vind m heel mooi! Op mij komt het toch vrij lief over terwijl het eigenlijk over de dood gaat..
Met citaat reageren
Oud 20-08-2004, 18:48
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Je eerste regen doet mij denken aan van der lubbe (geregeld leven). Ken je het boek? Een beetje een soort stijl als dat, volgens mij heeft hij ook zo'n zin gebruikt in het gedicht...ik zoek het nog eens voor je op mss.

Grtjs.
Oud 21-08-2004, 20:57
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 20-08-2004 @ 19:48 :
Je eerste regen doet mij denken aan van der lubbe (geregeld leven). Ken je het boek? Een beetje een soort stijl als dat, volgens mij heeft hij ook zo'n zin gebruikt in het gedicht...ik zoek het nog eens voor je op mss.

Grtjs.
Hmm, nee, dat boek ken ik niet.

En xineof: al klaar met denken?

En iedereen: bedankt voor de reacties .
Oud 22-08-2004, 00:11
xineof
xineof is offline
Citaat:
lovetear schreef op 21-08-2004 @ 21:57 :
En xineof: al klaar met denken?
Nee, nooit. Ik wil je zo graag weer spreken op msn, de komende dagen ben ik veel vaker online dus ik hoop je snel te spreken... (f).

'Voor niets gaat de zon op'; ik snap die zin van geen kánten mbt tot de rest van het gedicht. Betekent het dat je niets voor niets krijgt? En dat je dus ook wat moet opgeven/opofferen om de aandacht te trekken van andere personen? Dat je desnoods een ander in de dood zal volgen als dat nodig is? Ik weet het niet, maar ik vind het sowieso een moeilijke uitdrukking; ik weet me er eerlijk gezegd geen raad mee.

De eerste twee strofen vind ik mooi geschreven, ik heb het idee dat dit gedicht wat dichter bij je pure emoties komt; het is vrij expliciet, zonder ingewikkelde woordspelingen ed., dat vind ik weleens leuk om te lezen uit jouw hand. Natuurlijk moest je er een element instoppen als '..lieg ik "Stop"', en ik denk dat dat martien-middel hier ijzersterk staat en excact op het goede moment. Het zet de lezer aan het denken, het is leuk.

Mooi ook dat de jij-persoon gewoon doorloopt, alsof diegene wéét dat je liegt. Dat maakt het gevoel van samenzijn zo oprecht, maar tegelijkertijd is het toch een test van de ik-persoon. Welke test? En waarom is het nodig? Of gaat het gewoon om de aarzeling, een verwijzing naar 'ik wil niet dood, maar...'?

De eerste strofe is gewoon lief, en eigenlijk heb ik daar niets aan toe te voegen. Het zou prachtig zijn dit van iemand te krijgen, dat weet ik in ieder geval zeker. Het raakt me .
Oud 22-08-2004, 00:29
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Vind het een mooi gedicht. Alleen snap ik de laatste zin niet echt bij het geheel. Maar 't is echt wel gevoelig geschreven. Eerlijk en direct. Vooral de zin 'En vlak voor we verdrinken lieg ik “Stop.” '
vind ik heel mooi gevonden.
Persoonlijk hou ik meer van zo'n stijl dan van sonnetten. Dus het zou wel cool zijn moesten er nog zo'n gedichten van jou verschijnen
Oud 22-08-2004, 06:33
Man of Chrome
Man of Chrome is offline
Aansprekend, herkenbaar, niet je beste....
Oud 22-08-2004, 07:53
lovetear
lovetear is offline
Mja, ik twijfelde al of ik die laatste zin erbij moest zetten, maar het leek me zo onaf anders.

Met "voor niets gaat de zon op" bedoel ik vrij letterlijk dat de wereld niet vergaat als wij vergaan. Hij komt op, maar voor ons is dat zinloos omdat wij net verdronken zijn. Ik schreef het nadat ik dat topic van xineof gelezen had, waarin 86dagreed tsasil citeerde: "Iedereen is jij en ik alleen." Zo voelt dat ook en als dan de jij en ik sterven komt de zon voor niks op. Daarnaast vind ik het ook leuk om het spreekwoord in deze context een andere betekenis te geven .

Over dat stop liegen: de test is of ze me kent. Haar doorlopen had inderdaad de bedoeling om aan te geven dat ze me goed kent, dat ze weet dat ik niet echt wil stoppen. Ondanks dat ze even twijfelt, begrijpt ze me. Ik kijk haar nog eenmaal aan als in ik zie bewonder hoe geweldig ze is, en loop dan mee. Zo iets duidelijker?

En man of chrome, was jij hier vroeger onder een andere nick ofzo? Ik ken jou helemaal niet .

Bedankt voor de reacties .
Oud 23-08-2004, 01:13
xineof
xineof is offline
Citaat:
lovetear schreef op 22-08-2004 @ 08:53 :
"Iedereen is jij en ik alleen." Zo voelt dat ook en als dan de jij en ik sterven komt de zon voor niks op.
Wat frappant; je moest een weten hoeveel indruk die zin op verschillende mensen heeft gemaakt . De interpretatie die je eraan geeft vind ik een mooie, ik snap hem nu ook wat beter. Volgens mij zat ik met die 'test' best dicht in de buurt van de betekenis, toch?
Oud 23-08-2004, 12:20
Anneee
Anneee is offline
Best leuk. Alleen wel een beetje geforceerd gerijm, als je het mij vraagt... "stop-sop". Hm... nee, dat is het niet helemaal vind ik.

(ja, ik ben terug )
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 12:14
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
xineof schreef op 23-08-2004 @ 02:13 :
Wat frappant; je moest een weten hoeveel indruk die zin op verschillende mensen heeft gemaakt . De interpretatie die je eraan geeft vind ik een mooie, ik snap hem nu ook wat beter. Volgens mij zat ik met die 'test' best dicht in de buurt van de betekenis, toch?
Sorry voor de up, maar ik las dit nu pas en wilde even kwijt dat ik dit wel intens gaaf vind, zeker omdat ik eigelijk alleen op Muziek post

Ik vind het gedicht trouwens ook wel mooi, maar de rijm in het tweede gedeelte komt mij ook een beetje geforceerd over. De eerste trofe wordt daarentegen wel erg lief door die rijm.

Laatst gewijzigd op 10-12-2004 om 12:17.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten