![]() |
|
Verwijderd
|
In Amsterdam zijn vanaf november negenhonderd actieve veelplegers gearresteerd. Woensdag verschenen acht van hen voor de rechter. Tegen de verdachten is ISD (Inrichting Stelselmatige Daders) geëist.
Per oktober vorig jaar is de wet 'plaatsing in een inrichting voor stelselmatige daders' in werking getreden. De wet moet het mogelijk maken om meerderjarige veelplegers twee jaar vast te kunnen zetten. Voorwaarde is dat de veelpleger in vijf jaar tien keer in aanraking is gekomen met de politie en drie keer is veroordeeld. In Amsterdam zijn tweehonderd plekken beschikbaar voor verdachten die volgens de IDS-maatregel kunnen worden veroordeeld. Over twee weken zal blijken of de veelplegers daar een plaats krijgen. Onder de veelplegers bevinden zich mensen met psychische problemen en verslaafden. De Dienst Justitiële Inrichtingen kan tijdens de twee jaar programma's voor behandeling aanbieden. De Strafrechtelijke Opvang Verslaafden gaat op in de ISD-maatregel. http://www.nieuws.nl/bericht/4/33240 Ik vind dit op zich wel een goede maatregel. Het werd tijd dat er meer aandacht besteed werd aan de problematiek van veelplegers. Ik stel hier echter een aantal kanttekeningen bij. Ten eerste is het zo dat ik niet geloof in het gedwongen laten afkicken van verslaafden. Het is al vaak aangetoond dat mensen alleen kunnen afkicken als ze daar zelf voor de volle 100 procent achterstaan. Het geld wat aan die behandelprogramma's wordt besteed kan dus beter aan andere dingen besteed worden. Ten tweede vind ik het criterium dat veelplegers minstens 3 keer veroordeeld moeten zijn en minstens 10 keer met de politie in aanraking geweest niet juist. Niet iedere keer dat je met de politie in aanraking bent geweest ben je ook schuldig, dat kan alleen de rechter bepalen en dus vind ik ook niet dat je daar een straf op kunt basseren. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het voordeel is dat we ze nu al in een zekere positie hadden waarin we ze met afkicken in aanraking konden brengen, en daar moet opvolgende inzet aan gegeven worden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder lijkt me dit wel een goed plan. |
![]() |
|
|