Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Vraag & Aanbod

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2004, 10:58
leucomelas
leucomelas is offline
ik heb 6 bleke gerbilbabytjes, die nu onderhand weg mogen. ze zijn begin oktober geboren.
bleke gerbil
7,00 euro per stuk, voor informatie of onderhandelingen pm me...

Laatst gewijzigd op 11-11-2004 om 22:56.
Advertentie
Oud 11-11-2004, 20:25
Dís
Dís is offline
oooooooooooooooh zo lieeeeef
maar ik kryg ze niet
Oud 14-11-2004, 19:02
*Shorty*
*Shorty* is offline
ik mag geen dieren meer van pappa & mamma
Oud 14-11-2004, 19:11
rampenstamper
rampenstamper is offline
Wat een enorme ogen heeft 'ie.
Wel lief, maar mag ze toch niet...
Oud 14-11-2004, 21:41
Verwijderd
wat zijn het voor beesten, bijten ze?
Oud 14-11-2004, 21:42
Risce
Risce is offline
Ja, heb je niet iets van info?
Oud 15-11-2004, 10:35
leucomelas
leucomelas is offline
beestjes bijten niet, of je moet ze fijn knijpen.. ze zijn heel nieuwsgierig, lopen graag rond, nemen graag een zandbad voor hun vacht en alles wat plastic is gaat eraan in de kooi. ze leven ongeveer zon 4 tot 5 jaar en krijgen 6 baby's per nestje ongeveer. ze zijn ongeveer 10 cm lang, dit zonder staart. ze eten hetzelfde als mongoolse gerbils, maar hebben het niet zo op fruit en groente... ze hebben als lekkernij graag een insectje, zoals een krekel.
maar wat willen jullie weten? tis natuurlijk loos om te gaan zeggen"geef er wat info bij"..
nog wat gerichte vragen?
Oud 15-11-2004, 11:11
Verwijderd
ja, kun je ze een weekend alleen laten

(ik wil ze wel, maar om ze nou elk weekend vanaf mn kamer weer naar huis te nemen is ook zo wat.)
Oud 15-11-2004, 13:44
leucomelas
leucomelas is offline
als ze groot genoeg zitten, voldoende water en voer hebben is dit geen probleem. ook zorgen dat de temperatuur niet te laag is
Oud 15-11-2004, 16:39
Verwijderd
Ik zal er nog even over nadenken, al denk ik niet dat mn huisgenoten 't wat vinden .... zijn ze groot, en waar moeten ze in... een soort hamsterkooi.
Oud 15-11-2004, 17:21
Risce
Risce is offline
Duidelijker:
-Stinken ze?
-Zijn het nachtdieren?
-Wat voor eten kun je precies geven, behalve insecten?
-Wat drinken ze?
Oud 16-11-2004, 14:44
leucomelas
leucomelas is offline
ze stinken niet.. ze ruiken wel.. ze zijn minder erg dan ratten...
en het zijn inderdaad nachtdieren, verder eten ze granen, snoepmix en zonnebloempitten *oftewel: rattenvoer zonder brokjes* en ze drinken normaal water, ze lusten ook icetea

kooi moet wel dicht zijn trouwens, wil je niet overal zand hebben liggen. als je tralies erbovenop heb weten ze ook binnen de kortste keren hoe je daaraan moet gaan hangen.
Oud 16-11-2004, 15:54
Risce
Risce is offline
Citaat:
leucomelas schreef op 16-11-2004 @ 15:44 :

kooi moet wel dicht zijn trouwens, wil je niet overal zand hebben liggen. als je tralies erbovenop heb weten ze ook binnen de kortste keren hoe je daaraan moet gaan hangen.
Hoe bedoel je dat? Dicht? Helemaal een soort aquarium?
Oud 19-11-2004, 21:08
Risce
Risce is offline
hallo?
Oud 20-11-2004, 10:22
Verwijderd
Een gerbil is een kleine zoogdier die behoord tot de groep knaagdieren netzoals ratten, muizen en hamsters. De eerste eigenschap die je opvald als je gerbils ziet is dat ze het levendige en nieuwsgierige diertjes zijn. Gerbils zijn dag en nacht actief. Actie en slaap wisselen elkaar regelmatig af en daardoor is het altijd gezellig druk in Huize Gerbil. Zorg dat deze doenerige knagers zich niet gaan vervelen. Geef ze takken of kalkblokken om aan te knagen en voldoende bodembedekking om in te graven. Want dat is een van hun allergrootste hobby's! Ze zijn goed tam te maken, vriendelijk tegen de eigenaar en erg makkelijk in de onderhoud. Ze zullen hun eigenaar ook nooit bijten als er geen rede voor is. Ze worden gemiddeld zo'n 3 jaar oud, met een enkele uitzondering van dieren die de leeftijd van 4 jaar (of zelfs nog ouder) halen.

voeding
Gerbils eten per dag ongeveer maar 8 tot 13 gram voedsel. Dwerghamster voer is prima, maar tegenwoordig heb je ook speciaal gerbilvoer te koop in de dierenwinkel. Daar geef je dan om de dag ongeveer 20 gram van afgewisseld met kleine stukjes fruit en groente, zoals appel, wortel, komkommer, broccoli, enz. Lekkernijen zoals zonnebloempitten, ongezouten noten en meelwormen moet je niet te veel geven, want dan worden je gerbils erg dik. Korstjes oud brood, trosgierst en af en toe een rozijntje is eigenlijk beter. Dierlijke eiwitten is alleen nodig als het vrouwtje drachtig of zogend is. Zorg er voor dat er altijd genoeg hooi in het verblijf aanwezig is (vezels). Omdat de tanden van gerbils doorgroeien, moet je ze regelmatig wilgentakjes of takjes van fruitbomen geven om op te knagen. Ook kun je ze een kalkblok voor knaagdieren geven. Dit is zeker aan te raden als een vrouwtje aan het zogen is. In de melk voor de jongen zit veel kalk en die zal ze toch ergens vandaan moeten halen. Je kunt het beste het voer los in het hok strooien, het is bewezen dat ze dan beter gaan eten en het is leuk en goed tegen de verveling!

Geef je gerbils geen houten of plastic hok, tenzij
je van een hoop lawaai en loslopende dieren houdt.
Een tweedehands aquarium voldoet
prima als bak voor gerbils. Neem eens een kijkje bij
een aquariumwinkel
Geef je gerbils WC-rollen en/of
kartonnen doosjes, dat vinden ze prachtig
vervoer gerbils nooit in een kartonnen
doosje. Binnen 10 minuten zijn ze weg!
Gebruik chinchila zand! doe een laag
je van ong. 2 cm. in een glad bakje waarin gerbils
zich makkelijk kunnen, rollen, strekken, rekken en wassen!
Je zult het zien ze vinden dit echt heerlijk.. en het is
heel goed voor de vacht!
Geef je gerbils meelwormen! daar zitten veel vitaminen
in die ze nodig hebben. Het is in de dierenwinkel te koop
Katte- en hondenbrokken zijn erg gezond en lekker! Als je
gewoon gemengd hamste of knaagdierenvoer geerft kun
je het beste een paar handjes katten brokken door
heen gooien zodat ze de nodige vitamine binnen krijgen

Je hebt vele type gerbilverblijfen. Maar bij alle hokken geld dat gerbils houden van wroeten, graven, klimmen, spelen en rennen. Zorg dus dat ze in welk hok je ook hebt deze mogelijkheden hebben! Het beste vind ik een glazen hok. een aquarium of terrarium omdat zoals ik al zei, gerbils houden van graven en als je een tralie hok hebt dan zal iedere dag de helft van de bodembedekking naast de kooi liggen. Verder zijn tralie hokken vaak klein. En gerbils kunnen heel erg slecht tegen tocht, daar hebben ze in een glazen hok geen last van. Het nadeel van glazen hokken is dat ze erg duur zijn. Wat dan een goed alternatief is, is zo'n duna kooi. Dat is een plastic hok deze hokken zijn in alle maten te koop, ze zijn niet duur, makkelijk schoon te maken, en de gerbils zitten niet in de tocht. Wat wel een heel groot nadeel is dat het, zoals ik al zei het hok van plastic is, en gerbils knagen nogal graag. Zodra er ergens een beginnetje zitten knagen ze het hele hok stuk.

ik heb zelf ook gerbils, van het zelfde geslacht anders heb je binnen de korste keren een heel hok vol, wat niet de bedoeling is. deze info komt van www.gerbils.nl dus wanneer je nog meer vragen hebt neem een kijkje daar, er staan ook plaatjes op.
Oud 20-11-2004, 16:34
Risce
Risce is offline
Hee, dankjewel!!

Het lijkt me echt gaaf. Ik ga meteen even naar de dierenwinkel om te kijken hoeveel het me gaat kosten in zijn geheel.

@leu : Zijn ze er nog?
Oud 30-11-2004, 13:19
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Een kennis van mij had er 4, maar hij heeft ze af moeten maken omdat ze vlooien hadden. Niets hielp ertegen, zalf gesmeerd, maanden lang, maar die vlooien kwamen maar terug.

Maar wel lieve beestjes. Je moet ze alleen niet alleen in een kooi stoppen, dat zou zielig en eenzaam zijn. Hele sociale dieren, die hebben gezelschap nodig, net als ratten en hamsters.
Oud 30-11-2004, 14:42
leucomelas
leucomelas is offline
met die open kooi bedoelde ik geen tralie kooi, iig niet aan de zijkanten...
en er zijn alweer nieuwe baby's geboren !! whieieie!
Oud 30-11-2004, 16:40
pyres
pyres is offline
en daar wil je geld voor
mijn ex had ze ook en op een gegeven moment waren het er zoveel, dat je ze maar echt gratis weg moet geven

anders kom je er echt niet vanaf
Oud 30-11-2004, 18:25
Verwijderd
Citaat:
pyres schreef op 30-11-2004 @ 17:40 :
en daar wil je geld voor
mijn ex had ze ook en op een gegeven moment waren het er zoveel, dat je ze maar echt gratis weg moet geven

misschien om te voorkomen dat ze als slangenvoer gaan dienen.
Oud 30-11-2004, 23:10
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Citaat:
en daar wil je geld voor

Ook niet goed voor die beesten, raken ze helemaal misvormd, incest enzo
Oud 01-12-2004, 06:49
leucomelas
leucomelas is offline
Citaat:
en daar wil je geld voor

ja natuurlijk wil ik daar geld voor, anders kan ik ze net zo goed aan mijn eigen slangen geven kan ze niet allemaal houden
Oud 01-12-2004, 16:15
Verwijderd
Citaat:
leucomelas schreef op 01-12-2004 @ 06:49 :
ja natuurlijk wil ik daar geld voor, anders kan ik ze net zo goed aan mijn eigen slangen geven kan ze niet allemaal houden

jeetje he waar ben je echt mee bezig???
het zijn dieren hoor, je moet ze niet zomaar bij elkaar laten, raken de vrouwtjes uitgeput en er komen veels te veel jongen bij. kijk eens gewoon wat het zijn en zet ze apart is wel zo vriendelijk voor je beestjesss
Oud 01-12-2004, 16:45
pyres
pyres is offline
Citaat:
bugge schreef op 30-11-2004 @ 19:25 :
misschien om te voorkomen dat ze als slangenvoer gaan dienen.
je kunt ze ook laten steriliseren
maar dat is echt pokke werk voor je dierenarts
Oud 01-12-2004, 17:55
leucomelas
leucomelas is offline
waar staat dat ze bij elkaar zitten? heb 6 aparte kooien met elk een koppeltje of 2 vrouwtjes + een mannetje... de jongen zet ik apart in een kleinere bak zodra ze weg kunnen van de moeder... en ja, als ik er teveel krijg wordt het voer voor mijn slangen waarschijnlijk... die moeten ook eten en als er op dat momen een overschot aan babygerbils is, dan geef ik ze die ja.
als ik geen baby's wil zet ik gewoon de twee geslachten uit elkaar...

wtf?
Oud 02-12-2004, 19:55
Verwijderd
Citaat:
leucomelas schreef op 01-12-2004 @ 17:55 :
waar staat dat ze bij elkaar zitten? heb 6 aparte kooien met elk een koppeltje of 2 vrouwtjes + een mannetje... de jongen zet ik apart in een kleinere bak zodra ze weg kunnen van de moeder... en ja, als ik er teveel krijg wordt het voer voor mijn slangen waarschijnlijk... die moeten ook eten en als er op dat momen een overschot aan babygerbils is, dan geef ik ze die ja.
als ik geen baby's wil zet ik gewoon de twee geslachten uit elkaar...

wtf?

nou dat bedoel ik juist, je moet niet mannetjes en vrouwtjes bijelkaar doen, alleen de vrouwtjes en de mannetjes, de vrouwtjes raken uitgeput van al dat jongen, is niet goed voor ze.
Oud 10-12-2004, 09:12
laura85
laura85 is offline
He Mr.Hypert€xt syrische hamsters zijn dieren die je alleen moet zetten hoor.
Oud 10-12-2004, 14:32
Belle
Belle is offline
Citaat:
~ BlackCat ~ schreef op 02-12-2004 @ 20:55 :
nou dat bedoel ik juist, je moet niet mannetjes en vrouwtjes bijelkaar doen, alleen de vrouwtjes en de mannetjes, de vrouwtjes raken uitgeput van al dat jongen, is niet goed voor ze.
Het is SLANGENVOER, wat wil je dan?
Oud 10-12-2004, 15:11
PV
PV is offline
Citaat:
Belle schreef op 10-12-2004 @ 15:32 :
Het is SLANGENVOER, wat wil je dan?
Dat vind ik wel zielig eigenlijk.. Die beestjes fokken zodat je ze kan voeren aan je slangen. Of kunnen die slangen niks anders eten? *geen verstand van slangen, wel fan van gerbils*
Oud 10-12-2004, 17:36
Belle
Belle is offline
Citaat:
PV schreef op 10-12-2004 @ 16:11 :
Dat vind ik wel zielig eigenlijk.. Die beestjes fokken zodat je ze kan voeren aan je slangen. Of kunnen die slangen niks anders eten? *geen verstand van slangen, wel fan van gerbils*
Muizen, ratten, hamsters en andere knaagdieren. Heel jammer, maar ook slangen moeten eten (nee ik ben geen slangenliefhebber, maar het is wel de waarheid)
Oud 15-12-2004, 19:08
cerys
cerys is offline
ze zijn superleuk, maar ik heb een oud ratje nu die heel veel aandacht nodig heeft.. omdat vriendinnetjelief al gestorven is.
wil ze heel graag.. maar heb er geen tijd voor over, sorryyy.

succes met ze verkopen, dat ze maar lieve nieuwe baasjes mogen krijgen!

edit: liever dan jij, als ik zo de rest van het topic lees.
Oud 16-12-2004, 07:34
leucomelas
leucomelas is offline
Citaat:
cerys schreef op 15-12-2004 @ 20:08 :

succes met ze verkopen, dat ze maar lieve nieuwe baasjes mogen krijgen!

edit: liever dan jij, als ik zo de rest van het topic lees.
oh, het is ook zo vreselijk... als het er teveel worden zouden ze kunnen fungeren als slangenvoer.... ben jij vegetarisch? heb er nog geen op die manier af moeten staan.
Oud 16-12-2004, 07:53
Fay
Fay is offline
ik vind dat zo zielig als levende wezentjes aan de slangen worden gevoerd zo zielig, en dan willen ze uit die bak, maar dat gaat niet, en worden ze opeens opgegeten!

Regels voor berichten