![]() |
|
ik heb 6 bleke gerbilbabytjes, die nu onderhand weg mogen. ze zijn begin oktober geboren.
bleke gerbil 7,00 euro per stuk, voor informatie of onderhandelingen pm me...
Laatst gewijzigd op 11-11-2004 om 22:56. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Een gerbil is een kleine zoogdier die behoord tot de groep knaagdieren netzoals ratten, muizen en hamsters. De eerste eigenschap die je opvald als je gerbils ziet is dat ze het levendige en nieuwsgierige diertjes zijn. Gerbils zijn dag en nacht actief. Actie en slaap wisselen elkaar regelmatig af en daardoor is het altijd gezellig druk in Huize Gerbil. Zorg dat deze doenerige knagers zich niet gaan vervelen. Geef ze takken of kalkblokken om aan te knagen en voldoende bodembedekking om in te graven. Want dat is een van hun allergrootste hobby's! Ze zijn goed tam te maken, vriendelijk tegen de eigenaar en erg makkelijk in de onderhoud. Ze zullen hun eigenaar ook nooit bijten als er geen rede voor is. Ze worden gemiddeld zo'n 3 jaar oud, met een enkele uitzondering van dieren die de leeftijd van 4 jaar (of zelfs nog ouder) halen.
voeding Gerbils eten per dag ongeveer maar 8 tot 13 gram voedsel. Dwerghamster voer is prima, maar tegenwoordig heb je ook speciaal gerbilvoer te koop in de dierenwinkel. Daar geef je dan om de dag ongeveer 20 gram van afgewisseld met kleine stukjes fruit en groente, zoals appel, wortel, komkommer, broccoli, enz. Lekkernijen zoals zonnebloempitten, ongezouten noten en meelwormen moet je niet te veel geven, want dan worden je gerbils erg dik. Korstjes oud brood, trosgierst en af en toe een rozijntje is eigenlijk beter. Dierlijke eiwitten is alleen nodig als het vrouwtje drachtig of zogend is. Zorg er voor dat er altijd genoeg hooi in het verblijf aanwezig is (vezels). Omdat de tanden van gerbils doorgroeien, moet je ze regelmatig wilgentakjes of takjes van fruitbomen geven om op te knagen. Ook kun je ze een kalkblok voor knaagdieren geven. Dit is zeker aan te raden als een vrouwtje aan het zogen is. In de melk voor de jongen zit veel kalk en die zal ze toch ergens vandaan moeten halen. Je kunt het beste het voer los in het hok strooien, het is bewezen dat ze dan beter gaan eten en het is leuk en goed tegen de verveling! Geef je gerbils geen houten of plastic hok, tenzij je van een hoop lawaai en loslopende dieren houdt. Een tweedehands aquarium voldoet prima als bak voor gerbils. Neem eens een kijkje bij een aquariumwinkel Geef je gerbils WC-rollen en/of kartonnen doosjes, dat vinden ze prachtig vervoer gerbils nooit in een kartonnen doosje. Binnen 10 minuten zijn ze weg! Gebruik chinchila zand! doe een laag je van ong. 2 cm. in een glad bakje waarin gerbils zich makkelijk kunnen, rollen, strekken, rekken en wassen! Je zult het zien ze vinden dit echt heerlijk.. en het is heel goed voor de vacht! Geef je gerbils meelwormen! daar zitten veel vitaminen in die ze nodig hebben. Het is in de dierenwinkel te koop Katte- en hondenbrokken zijn erg gezond en lekker! Als je gewoon gemengd hamste of knaagdierenvoer geerft kun je het beste een paar handjes katten brokken door heen gooien zodat ze de nodige vitamine binnen krijgen Je hebt vele type gerbilverblijfen. Maar bij alle hokken geld dat gerbils houden van wroeten, graven, klimmen, spelen en rennen. Zorg dus dat ze in welk hok je ook hebt deze mogelijkheden hebben! Het beste vind ik een glazen hok. een aquarium of terrarium omdat zoals ik al zei, gerbils houden van graven en als je een tralie hok hebt dan zal iedere dag de helft van de bodembedekking naast de kooi liggen. Verder zijn tralie hokken vaak klein. En gerbils kunnen heel erg slecht tegen tocht, daar hebben ze in een glazen hok geen last van. Het nadeel van glazen hokken is dat ze erg duur zijn. Wat dan een goed alternatief is, is zo'n duna kooi. Dat is een plastic hok deze hokken zijn in alle maten te koop, ze zijn niet duur, makkelijk schoon te maken, en de gerbils zitten niet in de tocht. Wat wel een heel groot nadeel is dat het, zoals ik al zei het hok van plastic is, en gerbils knagen nogal graag. Zodra er ergens een beginnetje zitten knagen ze het hele hok stuk. ik heb zelf ook gerbils, van het zelfde geslacht anders heb je binnen de korste keren een heel hok vol, wat niet de bedoeling is. deze info komt van www.gerbils.nl dus wanneer je nog meer vragen hebt neem een kijkje daar, er staan ook plaatjes op. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
jeetje he waar ben je echt mee bezig??? ![]() het zijn dieren hoor, je moet ze niet zomaar bij elkaar laten, raken de vrouwtjes uitgeput en er komen veels te veel jongen bij. kijk eens gewoon wat het zijn en zet ze apart is wel zo vriendelijk voor je beestjesss |
![]() |
||
Citaat:
maar dat is echt pokke werk voor je dierenarts ![]()
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
nou dat bedoel ik juist, je moet niet mannetjes en vrouwtjes bijelkaar doen, alleen de vrouwtjes en de mannetjes, de vrouwtjes raken uitgeput van al dat jongen, is niet goed voor ze. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat: