![]() |
|
Verwijderd
|
Allereerst moet ik zeggen dat ik me vereerd voel dat er speciaal voor mij een topic was geopend, hoewel aan de strekking wat af te dingen valt.
Vooropgesteld moet worden, dat ik juist als enige niet naïef ben, en dat de rest van de kudde zich schaart achter het dogma van sociaal democratie alsof ze niet voor zichzelf op kunnen komen. Als tegenargument wordt er gegeven, dat in een wereld waar vrijheid heerst de ene helft van de bevolking leeft in vrijheid en de andere helft crepeert in vrijheid. De realiteit laat echter anders zien. Ieder land waar de vrijheid toeneemt, neemt ook de welvaart toe onder zowel arm als rijk. En omgekeert, ieder land waar de vrijheid afneemt, neemt ook de welvaart af. Wanneer men dat stelt, hoeft men drie seconden te wachten of Amerika wordt erbij gehaald. "Maar Amerika dan," zo stelt men," Daar is toch ook veel vrijheid en zie je toch een grote kloof tussen arm en rijk en veel misdaad." Ten eerste moet men stellen, dat in Amerika er niet zo veel vrijheid is (verbod op drugs, en taboe's op sex, homosexualiteit en alcohol) en er wel degelijk sociale voorzieningen zijn (wellfare) Ten tweede ziet men, dat zodra sociale voorzieningen toenemen, werkloosheid toeneemt, en omgekeert ( http://www.cpb.nl/nl/news/2003_21.html ). Ook in staten waar minder taboe's en meer vrijheden zijn (zoals Californië en Nevada), ziet men dat de welvaart hoger ligt, onder zowel arm als rijk. Het de cijfers zijn aan de kant van het libertarisme, het enige wat er tot nog toe ontbreekt, is een libertarische staat (zo je al van staat kunt spreken in het libertarisme). Er wordt aan gewerkt in New Hampshire, dus misschien in de toekomst. Waarschijnlijk zal dat in geval van Nederland nog een kleine 50 jaar duren, zodra we economisch ten onder gaan aan onze zelf verworven slavernij van de sociaal democratie. Tot slot wordt mij gebrek aan kennis verweten, wat ook een pertinente onwaarheid is. Ik verdiep me in alle filosofieën aangaande staat en zingeving, en daaruit kan maar één conclusie worden getrokken: wie gelijkheid boven vrijheid stelt, zal geen van beiden ooit bereiken. En zoals Ghandi stelt: "De staat vertegenwoordigt geweld in een gecentraliseerde en georganiseerde vorm." |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Gekeken naar de bronnen die je meldt, toch enige aanmerkingen.
Natuurlijk zal de werkeloosheid afnemen als je de sociale voorzieningen afschaft. Er zijn immers altijd wel mensen die bij wijze van gemakzucht in de WAO blijven zitten. Het feit dat deze mensen er zijn, wil niet zeggen dat de WAO een onnodige voorziening is; een grote groep hulpbehoevende mensen (ook mensen die 40 jaar hard hebben gewerkt en dan een ongeluk krijgen) zijn ermee gediend. De werkeloosheid is voorts meer een graadmeter van de economische situatie. Stel dat de werkeloosheid laag is, maar er geen sociale voorzieningen zijn, is het een verkeerde opvatting om de welvaart hoog te noemen. Een goed sociaal stelsel noem ik juist een vorm van welvaart. Ga me niet vertellen dat de 'arme laag' van de bevolking erop vooruit zal gaan als de sociale voorzieningen worden afgeschaft ![]() En Ghandi zei die uitspraak niet in de context van wel of geen sociale voorzieningen ![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||||
Verwijderd
|
[QUOTE]Benfatto schreef op 13-12-2004 @ 13:55 :
Allereerst moet ik zeggen dat ik me vereerd voel dat er speciaal voor mij een topic was geopend, hoewel aan de strekking wat af te dingen valt. Vooropgesteld moet worden, dat ik juist als enige niet naïef ben, en dat de rest van de kudde zich schaart achter het dogma van sociaal democratie alsof ze niet voor zichzelf op kunnen komen. Dit behoeft zeker geen commentaar ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Zo goed? De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen. Dus ben je slim, neem het op voor de domme. Ben je sterk, help de domme. Ben je populair, word vriendje met de 'losers'. Ben je gezond, help de zieke. Het leven is helemaal niet zo moeilijk! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik ben blij dat er iemand nog de moeite neemt inhoudelijk in te gaan op de stelling en mijn betoog. Ik moet toegeven, het klinkt nogal arrogant om jezelf als enige niet naief te noemen. Ik ben ook niet de enige die een andere koers vaart dan de kudde, wel 1 van de kleine groep die dat in de gaten heeft. Immers, het libertarisme is een minderheid, alhoewel het in essentie geldt voor ieder mens en dier. Iedereen die zich ook libertarier (of anarchist) noemt, zal dezelfde inzichten en meningen hebben als ik. Goed, aangaande jouw tegenwerpingen. Als ik het goed begrijp, denk jij dat het afschaffen van de verzorgingsstaat tevens het afschaffen van de sociale voorzieningen inhoudt. Laat ik je vertellen dat dat niet het geval is. Wanneer de voorzieningen van de staat verdwijnen, blijft er behoefte bestaan zorg wanneer men zelf niet (meer) in staat is op eigen benen te staan. Dat geldt voor ouderen, en voor gehandicapten en kinderen. Voor deze laatste groep is het duidelijk, deze wordt onderhouden door de ouders. De eerste twee groepen kunnen een menswaardig bestaan garanderen door zich 1. te verzekeren 2. Laten verzorgen door familie of vrienden 3. laten verzorgen door een charitatieve instelling. Er blijft een sociaal vangnet bestaan, alleen niet vrijblijvend Zelf zal je best wel een vriend/vriendin bij jouw laten logeren wanneer deze in moeilijkheden is, maar je stelt er wel voorwaarden tegenover. Doordat deze persoon een persoonlijke band met jou heeft, zal deze zich verplicht voelen zich te voldoen aan die voorwaarden. Bij een staat zal dit nooit het geval zijn, aangezien deze te abstract is om er werkelijk mee verbonden te voelen, mocht ze al voorwaarden stellen. Dit garandeert de zelfredzaamheid van die vriend/vriendin. Er zal zich nooit een afhankelijkheidsrelatie tussen jou en die persoon vormen, door de gestelde voorwaarden. En deze persoon zal er naar blijven streven op eigen benen te blijven staan. Zo ook voor verzekeringen en charitatieve instellingen. Bij de verzekering heeft men er zelf voor betaald, bij de charitatieve instelingen is ervoor gedoneerd door derden die zich het lot van hulpbehoevenden aantrekken. Jaarlijks wordt er in Nederland voor 4,7 miljard euro gedoneerd. Wanneer de inwoners van Nederland dubbel zoveel geld tot hun beschikking hebben, en de hulpbehoevenden tot 10% zijn teruggebracht door het verdwijnen van de tot luiheid en lamlendigheid srimulerende verzorgingsstaat, zal dit bedrag vele malen groter worden en onder een veel kleinere groep worden besteed op een veel efficientere manier. |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
En wat is er precies het verband tussen welvaart en vrijheid? Eerst de definitie van vrijheid vaststellen: Vrijheid is de mogelijkheid hebben tot zoveel mogelijk handelingen, zonder inbreuk te maken op de vrijheid van je medemens. Welvaart is duidelijk, de beschikking tot zoveel mogelijk goederen en diensten. Hoe meer vrijheid er is, hoe meer goederen en diensten er mogelijk zijn ![]() Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Welvaart is duidelijk, de beschikking tot zoveel mogelijk goederen en diensten.
Hoe meer vrijheid er is, hoe meer goederen en diensten er mogelijk zijn word je hier gelukkig van? hulpbehoevenden aantrekken. Jaarlijks wordt er in Nederland voor 4,7 miljard euro gedoneerd. Wanneer de inwoners van Nederland dubbel zoveel geld tot hun beschikking hebben, en de hulpbehoevenden tot 10% zijn teruggebracht door het verdwijnen van de tot luiheid en lamlendigheid srimulerende verzorgingsstaat, zal dit bedrag vele malen groter worden en onder een veel kleinere groep worden besteed op een veel efficientere manier. dit veronderstel jij, heb je dit ergens op gebasseerd als behalve je mooie hersen spinsels? En jij vind dus omdat er een kleine groep profiteurs is dat de grote groep niet profiterus snoeihard genaaid moet worden? Jij ben slim (zeg je), je studeert iniedergeval, met een studie heb je meer kans om veel geld te gaan verdienen (waar je volgens jouw gelukkig van word). Dus iemand die minder slim geboren wordt, moet dus minder gelukkig zijn?? nogal asociaal lijkt me. Als jij straks door een ongeval invalide word je baan kwijt raakt je huis moet verkopen en in de ellende terecht komt, denk ik dat je iets anders roept (uit eigenbelang, zo asoicaal ben je absoluut) heb je hier weleens over nagedacht? Jij vind jezelf slim? ik denk dat je ontzettend naief en associaal bent.
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Bravo, u bent geslaagd voor de schriftelijke cursus 'Hayek quoten en zelf niet met een argumentie komen' ![]() Citaat:
Voor de duidelijkheid: Ghandi had het in die uitspraak over het Britse Imperium in de 19e en begin 20e eeuw. Een enorme standplaatsgebonden uitspraak dus die hier verder geen enkele waarde heeft.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Kom dan tenminste met tegenargumenten knul, leuk dat je hem tevergeefs probeert te dissen maar ondertussen weet hij in tegenstelling tot jou wel met argumenten te komen en zijn mening voort te brengen, iets wat ik jou tot noch toe niet heb zien doen. Ik vind net als Nare dat de arrogantie in je post overbodig is, alleen vind ik ook zijn reply wat simpel, en niet echt getuigende van volwassenheid. |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() Hoe groter de kloof tussen arm en rijk dus, en dat leid weer tot sociale wantoestanden. En daarbij heb je nog steeds niet uitgelegd wat het causaal verband tussen die twee is. Citaat:
Laatst gewijzigd op 14-12-2004 om 08:00. |
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
[B][QUOTE]En jij vind dus omdat er een kleine groep profiteurs is dat de grote groep niet profiterus snoeihard genaaid moet worden?[B][QUOTE] Nee, je hebt duidelijk mijn post niet goed gelezen Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Om op jouw stelling in te gaan, als ik het goed begrijp zie jij een verband tussen sociale wantoestanden en armoede. Je moet de vraagstelling omdraaien: wie heeft er baat bij sociale wantoestanden? Er is niemand te bedenken. Dus heeft niemand belang bij armoede. In een land zonder koopkracht zal geen winkel zich vestigen. Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() Het staat vast dat armoede sociale wantoestanden in de hand werkt en ik snap dan ook niet waarom je met zo vraag komt. Op het eerste oog heeft er niemand baat bij sociale wantoestanden maar omdat mensen zich graag verrijken ook als is dit ten koste van andere krijg je dat soort wantoestanden daarom zal overheidsbemoeienis op sommigen vlakken altijd nodig blijven. Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Das waar, maar je moet de dingen wel in hun tijd bekijken, ik denk niet dat Ghandi een libertarist was. Of dat hij voor het afschaffen van de staat was. ![]()
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Of in andere woorden, jij gaat ervan uit dat de mens van nature slecht is. Ik niet. Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Welvaart wordt nou eenmaal berekend in koopkracht. Als jij over die definities wil twisten, doe dat maar in een ander topic Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Wat mij betreft moet de overheid verkleind worden. Er moet meer worden overgelaten aan de vrije markt. Het afschaffen of minimaliseren van de overheid wijs ik echter af. Wat mij betreft heeft de overheid vijf taken: veiligheid, rechtspraak, defensie, onderwijs en (in beperkte mate) sociale zekerheid.
Ik sluit mijn stukje af met het volgende: Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
[QUOTE]Benfatto schreef op 14-12-2004 @ 19:52 :
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
http://www.fiu.edu/~fcf/gandhicuba13098.html eerste alinea is al voldoende: Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De belasting vind plaats over een deel van het inkomen mensen houden ruimschoots genoeg over om van te leven, jeetje dat ik je dit nog moet vertellen |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Als dat zo was kregen we niks betaald ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Part-time dwangarbeid noemen we ook wel belastingdruk. Die ligt in Nederland boven de 50% |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Stel je niet zo aan, we worden niet uitgebuit tot we er bij neervallen zoals jij het stelt ![]() Eigelijk loopt deze discussie nergens op uit[als je het al een discussie kunt noemen]. Jeuk heeft gelijk sorry |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Het Grote Lucht-Je-Hart-Topic #148 Verwijderd | 500 | 16-08-2009 11:10 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
[stelling] Etnische/religieuze geweldadige conflicten bestaan niet Verwijderd | 213 | 15-11-2008 15:22 |