Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Dat kan zeker afhankelijk zijn van iemands geloof. Streng gelovigen zullen behalve etische bezwaren ook sterke geloofsbezwaren hebben tegen liegen en stelen. Wat je met 'goedheid' bedoelt is me niet duidelijk, dat is een te wazig begrip om iets over te zeggen. moeder theresa was gelovig en dr. mengele niet voor zover ik weet. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ik denk dat haast ieder geloof, en met name de grootse(n?), claimt 'goed' te zijn, dus voor de aanhangers van zo'n geloof leiden zij een goed leven. Maar docter Josef Mengele (was die gelovig?) vond het waarschijnlijk ook niet echt slecht wat hij deed, hij had immers ook zn doelen, en het doel heiligt de middelen toch? Je kunt gewoon niet definieren wat nou 'goed' en wat 'slecht' is, alleen door het te meten aan je _persoonlijke_ normen en waarden, maar dan heb je nog alleen een mening. |
![]() |
|||
Citaat:
dat wil nog niet zeggen dat je niet 'rechtschapen' kunt zijn zonder geloof. en natuurlijk al helemaal niet dat je met een geloof 'rechtschapen' bent. maar aangezien het invloed heeft op de hier boven genoemde zaken, kan er zeker een verband tussen zijn. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Voor het antwoord op de vraag over rechtschapenheid ga ik mee met cartman666. |
![]() |
||
Citaat:
Ik denk eerder dat gelovigen tenminste een vorm van rechtschapenheid hebben, in tegen stelling tot veel ongelovigen. |
![]() |
||
Citaat:
Waarom is goedheid nou subjectief, maar rechtschapenheid ineens niet, terwijl het zowat synoniemen zijn ? Wat een subtiel woordkeuzetje kan doen. Volgens mij hebben actuele geloven (Christendom, Jodendom, Islam) niet eens verschillende standpunten: zijn het niet in principe dezelfde leerwijzen met een ander verhaal eromheen, hetzelfde gerecht met een ander sausje ? Ze vragen van een gelovige om te geloven en volgens geboden te leven. Als je daarentegen kijkt naar oudere of andere geloven, Oosterse, Scandinavische of nog sjamanistischere, krijg je net een iets ander beeld, lijkt wel. Om te zeggen dat je alle geloven slecht vindt is dus merkwaardig, ik kan me bijvoorbeeld gedeeltelijk best vinden in sommige van die Oosterse geloven (Confucianisme, wat overigens niet helemaal een geloof is, toch ?). En nare man: gelovigen, van welk geloof dan ook, hebben een primitieve vorm van rechtschapenheid ? Ik ben het gedeeltelijk met Love & Peace eens, misschien zijn de normen en waarden van religies een goede uitgangspositie, maar voor mij geen leidraad om je aan te houden.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dus, mensen en situaties die door de gelovige worden beoordeeld, worden per definitie beoordeeld aan de hand van het geschrift van diens geloof. Daarbij wordt vaak (altijd?) onvoldoende rekening gehouden met de complexiteit van de maatschappelijke realiteit, omdat geloofsgeschriften daar nu eenmaal niet voor geschreven zijn. Ik geloof dat rechtschapenheid zoveel wil zeggen als 'een situatie of persoon beoordelen, zoveel mogelijk met inachtneming van alle betrokken belangen en omstandigheden, en daarbij streven elk van die belangen en omstandigheden zoveel mogelijk tot hun recht te laten komen'. Daarmee is bijv. het principe van afwijzen van homoseksualiteit op basis van geloof fundamenteel onverenigbaar. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
Verschillen tussen mensen in een relatie, positief of negatief? ilse | 8 | 10-08-2011 09:04 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Mensen worden te verschillend? Upke | 24 | 22-08-2004 22:57 | |
Drugs & Alcohol |
Verschillende soorten + effecten? Mark87 | 9 | 29-04-2003 17:07 | |
Verhalen & Gedichten |
wat maakt het verschil? combinatorman | 2 | 23-02-2003 17:20 | |
Psychologie |
Verschil tussen mannen -en vrouwentaal? murwari | 14 | 27-11-2002 22:03 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille Mirage2000 | 137 | 18-02-2002 08:16 |