Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-01-2005, 19:16
Verwijderd
Ze hebben geen idee en leg het maar eens uit.

eens neergesmeten
en neergestreken gieren
azen op de dwaasheid
die door haar aderen
giert
en stokkend in verstikking
gedreven in zijn armen
verkrampt.

ogen dicht
wat ik niet zie
zal er niet meer zijn
als mochten ze ooit weer
openen
maar ik blijf, verdrijf
jij en jou en wij, mij
hij die ik liever vergat.
lichtjes wiegend wel ik en
hou mezelf voor
gek

jij! hoer die je bent! – in angstig
opengesperde staar
trilt mijn lijf vaneen
terwijl jij angstvallig
stukken in je armen klemt

en diegenen die haar in de steek lieten, leven verder van hier naar daar en denken niet aan haar en de pijn van het zijn in een besef dat haar dromen ontnomen heeft.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-01-2005, 21:48
clantestino
clantestino is offline
Allemachtig wat een gedicht. Dit moest ik even een aantal keer lezen. Knap hoor, je taalgebruik is echt heel goed. Prachtig gespeeld met woorden. Wat ik ook erg goed vind is hoe je de inhoud heel duidelijk naar voren laat komen, terwijl je taaltechnisch gezien tamelijk ingewikkelt bezig bent en bovendien veel beeldspraak gebruikt. Er zit ook nog eens gevoel in, (derde strofe dan vooral), goed beschreven.

Je laatste zin daar heb ik toch wat moeite mee. Ik snap waar je naartoe wilt en dat lukt je een heel eind. Maar vanaf 'in een besef dat haar dromen ontnomen heeft', volg ik t echt even niet meer. Waar slaat 'dat' op, wie heeft haar dromen ontnomen? 'Hij' neem ik aan, of 'zij'?
Volgens mij lees ik het verkeerd ofzo. Oh ja nog 1 puntje, die herhaling van 'gier-gieren' vind ik bij nader inzien toch niet zo heel sterk. Maargoed dat valt in 't niet bij alles positieve punten.
Oud 03-01-2005, 06:45
Verwijderd
Het is de bedoeling dat die laatste zin nogal snel en verwarrend overkomt. Ik heb het ook hardop gelezen, het is niet alleen een lees-gedicht maar ook een voordraaggedicht. Het is het besef dat de dromen ontnomen heeft, maar ook zij die me in de steek lieten, het is een combinatie. Dankzij hen is er een besef dat er niet zou moeten zijn. En je zou niet willen weten wat erachter zit, lang geleden dat ik weer eens zulke pijn in een gedicht heb verwoord ^^.
Er zijn hier verschillende personen met verschillende omschrijvingen. Ik ben ik maar ook zij in het enk. jij is ook hij, de goeie hij, in de 1e strofe, dan heb je de slechte hij die onderdeel is van de rest, de zij in mv. Wij is natuurlijk jij en ik. Oh... de waanzin

De herhaling van gier is bij mezelf ook een twijfelgeval. Langs de ene kant wel en langs de andere kan niet, maar ik vind het toch mooier dan dat het me stoort.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 13:47
Reem
Reem is offline
Zoals Clantestino al zei.
Heel knap dat je dit kunt. Ik vrees dat ik minstens de helft er niet van begrijp, maar de vorm vind ik prachtig, ook die laatste, proza-achtige strofe: dat vind ik eigenlijk heel erg leuk gedaan.

Verder komt dat gieren-giert me heel bekend voor. Heb je dat niet al eens eerder gebruikt, of iemand anders misschien?
Oud 03-01-2005, 15:17
Verwijderd
Ik heb wel een tijd geleden een gedicht met gieren gelezen en toen cirkelden de gieren in mijn hoofd om te mogen azen .

Ik heb het ook gevonden en hoewel ik het vergeten was, CSN heeft dezelfde tactiek toegepast:
Citaat:
CSN schreef op 01-11-2004 @ 21:32 :
net als de gieren rond de toren terwijl angst door mijn lijf giert ook.
Het was niet mijn bedoeling dat ook te doen, ik wist het niet eens meer ^^ bij mij draaide het om de aasgieren als gieren die azen. Ik had wel meer vogels in mijn hoofd, maar in dit gedicht streken de gieren neer en gierde ook ook de dwaasheid . Die gieren zaten dus op de loer.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 15:52
audio bully
audio bully is offline
Citaat:
Mutant schreef op 02-01-2005 @ 20:16 :[B]
ogen dicht
wat ik niet zie
zal er niet meer zijn
als mochten ze ooit weer
openen
maar ik blijf, verdrijf
jij en jou en wij, mij
hij die ik liever vergat.
lichtjes wiegend wel ik en
hou mezelf voor
gek
super mooi verwoord
chapeu chapeu
Oud 03-01-2005, 15:55
Verwijderd
chapeau? vervelend ben ik he .

Maar dank!
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 20:39
Halogeen
Halogeen is offline
Af en toe moet je laten zien wie er hier de baas is.

*chinees buigt alsof Mao groet*

Ik moet wel zeggen, je verwacht een uberintelligent publiek als je dit wilt gaan voordragen.
Oud 03-01-2005, 22:04
Verwijderd

pfoe... Ja maar toch

En ik ben vrij zeker dat het publiek dat ik in gedachten heb, het begrijpt. Ik sta soms versteld van de dingen waar zij mee bezig zijn ^^.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten