Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Bekijk resultaten poll: Wat vinden jullie van kosjer eten?
Ja, erg slim om dat te doen 6 24.00%
Onzin 19 76.00%
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-01-2005, 14:28
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Hoi allemaal,
wat vinden jullie van kosjer eten? (Kosjer is volgens de joodse spijswetten) Het lijkt mij eigenlijk wel slim om sommige van de joodse spijswetten op te volgen. Het is namelijk erg gezond. bijvoorbeeld dat melk en vlees gescheiden worden is gezond omdat stoffen in melk de ijzer in vlees afbreken. Varkens zijn niet kosjer en zijn ook ongezond om te eten. De manier waarop ze de dieren slachten is ook gezond, ze nemen alleen gezonde dieren die ze zo slachten dat al het bloed uit er uit loopt. En zo zijn er nog meer wetten die gezond zijn.

1. Plantaardig materiaal is Kosjer
2. Bloed wordt gezien als teken van leven. Het is daarom ook streng verboden dit te nuttigen. Onderdelen van dieren zijn daarentegen wel toegestaan, vanwege de behoefte van de mens aan vlees. Vlees dat wordt geconsumeerd moet afkomstig zijn van kosher geslachte dieren. De dieren mogen namelijk niet onder stress of aan een natuurlijke dood zijn gestorven.
3. Melk- en vleesproducten moeten altijd gescheiden worden.

kosjere diersoorten:
-vlees: alleen zoogdieren die herkauwen en een gespleten hoef hebben.
-vis: Vissen zijn toegestaan als ze vinnen en schubben hebben, die makkelijk te verwijderen zijn. Alle andere vissen of schelpdieren zijn verboden.
-gevogelte: Alleen de vogels die planten en zaden eten zijn kosjer.

Wat vinden jullie ervan?
Oud 25-01-2005, 14:35
Co
Co is offline
ik vind het onzin
omdat ik niet joods ben, niets zie in de voor- of nadelen, en omdat ik het principe niet relevant vind
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 14:36
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Ik ben vegetarier, dus kennelijk eet ik altijd kosjer.
Ik ben dan ook heel gezond.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 14:38
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik stemde onzin , laat me raden dat jij het was die ja, erg slim of te doen stemde .

ik denk dat het gezondheidshale niet echt fantastisch is. het kan best zijn dat sommige vleessoorten beter kunnen gaan als komen, maar over het algemeen is lees gewoon gezond. konijnen, hazen, zwijnen - wat mag er allemaal niet gegeten worden? moet je daarvoor dan alternatieen erzinnen?
kijk, varkensvlees eten kan gezond zijn. maar dan kun je het net zo goed mijden zonder kosjer te zijn.
ten tweede ind ik de bloedregel godsdienstig natuurlijk accepteerbaar, maar verder lijkt het me niet nuttig ofzo. de gedachte erachter is natuurlijk ook niet haalbaar.
ten derde zie ik het nut niet van melk en vlees gescheiden houden.

-uiteraard- niets tegen deze regels. maar om gezondheisredenen zou ik ze niet gaan gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 14:41
Ketjing
Ketjing is offline
ik eet wat ik lust en ga niet op dit soort zaken letten
Oud 25-01-2005, 15:04
Qamra
Qamra is offline
Ik vraag me af hoever het wáár is, maar pm het onzin te noemen omdat ik er niet in geloof? Nee.

Laatst gewijzigd op 25-01-2005 om 15:14.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 15:08
Verwijderd
Onzin, er zitten vast goede dingen tussen, maar veel dingen zijn ook gewoon een soort van 'bijgeloof'. Ik eet gewoon volgens mijn 'spijswetten'.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 16:10
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 25-01-2005 @ 16:08 :
Onzin, er zitten vast goede dingen tussen, maar veel dingen zijn ook gewoon een soort van 'bijgeloof'. Ik eet gewoon volgens mijn 'spijswetten'.
*is eens*
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 16:30
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik vind het onzin, omdat ik niet Joods ben.
Oud 25-01-2005, 16:34
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
Ketjing schreef op 25-01-2005 @ 15:41 :
ik eet wat ik lust en ga niet op dit soort zaken letten
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 16:38
xineof
xineof is offline
Citaat:
Oud 25-01-2005, 16:41
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
Daar ben ik het ook mee eens.
Oud 25-01-2005, 17:21
Verwijderd
de sprinkhaan is het enige kosjer insect.
als de bijbel nou eens recepten leverde.....
Offtopic: oeh.. BIJBEL kookboek!
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 17:24
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 25-01-2005 @ 17:30 :
Ik vind het onzin, omdat ik niet Joods ben.
staat ook in de bijbel, overigens. de joden hebben het gewoon wat duidelijker uitgewerkt.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 18:13
Verwijderd
Plantaardig...
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 12:05
Miracle
Miracle is offline
Onzin. Er zijn zoveel dingen gezond, niet alleen de ingewikkelde manier die kosjer heet.
Oud 26-01-2005, 12:16
Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
Co schreef op 25-01-2005 @ 15:35 :
ik vind het onzin
omdat ik niet joods ben, niets zie in de voor- of nadelen, en omdat ik het principe niet relevant vind
Oud 26-01-2005, 13:18
Nona
Nona is offline
Citaat:
red5 schreef op 25-01-2005 @ 18:24 :
staat ook in de bijbel, overigens. de joden hebben het gewoon wat duidelijker uitgewerkt.
Wat niet betekent dat christenen zich eraan moeten houden, want Jezus zei geloof ik weer wat anders erover.

Ik doe niet aan kosjer. Melk en vlees scheiden vind ik oké, maar dingen als vier sets servies gaan me te ver.
Oud 27-01-2005, 16:55
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 25-01-2005 @ 15:38 :
ten derde zie ik het nut niet van melk en vlees gescheiden houden.
Stoffen in melk breken ijzer af wat erg veel in vlees te vinden is
Oud 27-01-2005, 17:00
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 26-01-2005 @ 14:18 :
Wat niet betekent dat christenen zich eraan moeten houden, want Jezus zei geloof ik weer wat anders erover.

Ik doe niet aan kosjer. Melk en vlees scheiden vind ik oké, maar dingen als vier sets servies gaan me te ver.
Ik doe er zelf ook niet aan maar als je een beetje die regels opvolgt zal het vast alleen maar voordelige effecten opleveren. En vier sets servies dat hebben de joden daarna nog verzonnen om nog wat leuke regeltjes er bij te hebben ofzo. want het gaat er gewoon om dat je vlees niet samen met melk eet. Het is een beetje hypocriet om het toch te doen alleen dan met ander servies.
Oud 29-01-2005, 12:46
Verwijderd
vlees niet samen met melk eten (vlees niet in melk koken, eigenlijk, toch?) is een kwestie van respect en nederigheid vooral, lijkt me.

'de kind niet in het melk van de moeder koken'.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2005, 12:01
Zeenimf
Zeenimf is offline
ik vind dat je moet eten wat je lekker vindt ( natuurlijk ook wat goed voor je is, maar lekker staat bij mij op 1)
Oud 30-01-2005, 16:32
Verwijderd
Ja, ik vind het erg slim om dat te doen, omdat ik ook joods ben (maar niet praktiserend). Eigenlijk doe ik het maar zelden, vooral als ik bij joodse vrienden thuis ben en het dus niet anders kan.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2005, 16:33
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
red5 schreef op 29-01-2005 @ 13:46 :
vlees niet samen met melk eten (vlees niet in melk koken, eigenlijk, toch?) is een kwestie van respect en nederigheid vooral, lijkt me.

'de kind niet in het melk van de moeder koken'.
Het bokje niet in de melk van de moeder koken
Reageren

Regels voor berichten