Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-12-2004, 08:34
dragonrider
dragonrider is offline
Ik heb samen met wat andere een weddenschap gemaakt dat we met nieuwjaar bij me opa en oma in de nieuwkoopse plassen springen bij wijze van nieuwjaarsduik. Maar ik heb wel is gehoord dat mensen door plotselinge tempratuurswisselingen een hartstilstand kunnen krijgen, als jij bijvoorbeeld in de bergen in een bergrivier valt. Wat denken jullie, zou dat ook kunnen gebeuren als we in de nieuwkoopse plassen springen, er heeft al wel wat ijs gelegen.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 09:45
Qamra
Qamra is offline
Er springen honderden mensen in de Noordzee op 1 januari, daar zijn ook nog geen doden gevallen. (er zijn zelfs mensen die op de Noordpool gaan ijszwemmen ).
Ok, als je een zwak hart hebt, dan zou ik het zeker niet doen. Maar als je verder helemaal in orde bent; leef je uit.
Oud 27-12-2004, 09:52
Raven
Raven is offline
hmmja de zee wordt veel minder koud dan zoetwater

de zee is een grote temperatuurbuffer
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 09:53
dragonrider
dragonrider is offline
Citaat:
Raven schreef op 27-12-2004 @ 10:52 :
hmmja de zee wordt veel minder koud dan zoetwater

de zee is een grote temperatuurbuffer
daarom vroeg ik het ook.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 10:04
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
In Scheveningen ren je de zee in en is het dus minder plotseling dan wanneer je springt, ik weet niet of dat een verschil maakt.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 10:17
elledc
elledc is offline
damn, wat is daar zo leuk aan
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 10:36
MissyE
MissyE is offline
en wat je vooral niet moet vergeten is dat, ALS er wat zou gebeuren, er in Scheveningen een heleboel EHBO posten staan.. voorzorgsmaatregelen.. Die bij de Nieuwkoopse plassen daar niet standaard staan.. lijkt mij..
Oud 27-12-2004, 11:25
Verwijderd
Citaat:
MissyE schreef op 27-12-2004 @ 11:36 :
en wat je vooral niet moet vergeten is dat, ALS er wat zou gebeuren, er in Scheveningen een heleboel EHBO posten staan.. voorzorgsmaatregelen.. Die bij de Nieuwkoopse plassen daar niet standaard staan.. lijkt mij..
Dat wilde ik ook zeggen.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 13:46
catootje
catootje is offline
Ik zou, als ik er bang voor was, me er dan iig rustig in laten glijden van de kant af, en niet er in 1 keer inspringen.
Oud 27-12-2004, 14:29
Phenobarbidoll
Phenobarbidoll is offline
of je polsen nat maken met dat water voor je springt?
staat me iets van bij dat dat goed is...
Oud 27-12-2004, 14:32
catootje
catootje is offline
Citaat:
Phenobarbidoll schreef op 27-12-2004 @ 15:29 :
of je polsen nat maken met dat water voor je springt?
staat me iets van bij dat dat goed is...
Ja klopt, dat zeggen ze ook altijd
Oud 27-12-2004, 14:34
juno
juno is offline
Jij wilt zeker graag je erfenis ontvangen?
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 14:36
Verwijderd
Ik betwijfel of je polsen natmaken bij water van een dergelijk lage temperatuur voldoende is...
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 14:39
catootje
catootje is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-12-2004 @ 15:36 :
Ik betwijfel of je polsen natmaken bij water van een dergelijk lage temperatuur voldoende is...
maar het zal wel degelijk iets helpen.

en je borst ook trouwens
Oud 27-12-2004, 14:43
Verwijderd
Citaat:
catoolyntje schreef op 27-12-2004 @ 15:39 :
maar het zal wel degelijk iets helpen.

en je borst ook trouwens
Ik vraag me dus af hoeveel het zou helpen en of het voldoende helpt ed...tuurlijk helpt het iets, je insmeren met vaseline of een wetsuit aantrekken helpt ook iets...maar ik vraag me af of het veilig is om te doen om zo iets in zoet water zonder voorzorgsmaatregelen als de aanwezigheid van ehbo'ers, enz.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 14:48
Raven
Raven is offline
met een echte wetsuit (duikpak) kan je zelfs ijsduiken
da's geen probleem
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 14:54
Verwijderd
Citaat:
Raven schreef op 27-12-2004 @ 15:48 :
da's geen probleem
Ik denk niet dat de gemiddelde forumbezoeker zo'n goede wetsuit heeft.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 15:08
catootje
catootje is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-12-2004 @ 15:43 :
Ik vraag me dus af hoeveel het zou helpen en of het voldoende helpt ed...tuurlijk helpt het iets, je insmeren met vaseline of een wetsuit aantrekken helpt ook iets...maar ik vraag me af of het veilig is om te doen om zo iets in zoet water zonder voorzorgsmaatregelen als de aanwezigheid van ehbo'ers, enz.
ik weet niet hoeveel het helpt.
het is sowieso eigen verantwoordelijkheid, dus zelf zorgen dat er mensen bij zijn met dekens en andere benodigdheden, qua redden..
en ik blijf er bij, dat je er dan niet in moet springen, maar je er rustig in laten glijden
Oud 27-12-2004, 15:09
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
In Rotterdam doen ze het ook in zoet water (of de kralingse plas moet zout zijn, maar dat lijkt me niet). Het lijkt me dat niet veel meer risico's met zich meebrengt, maar aangezien je het zelf organiseert zijn er geen EHBO'ers aanwezig, dat zou mij niet echt een lekker gevoel geven.

Ik ga hem trouwens in Scheveningen doen , omdat ik vindt dat als je het doet het ook echt moet doen bij de échte nieuwjaarsduik.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 15:10
Verwijderd
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 27-12-2004 @ 16:09 :
In Rotterdam doen ze het ook in zoet water (of de kralingse plas moet zout zijn, maar dat lijkt me niet).
Die is zoet. (Of hij moet in de jaren nadat ik er in heb gezwommen plotseling zout geworden zijn. )
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 15:23
Qamra
Qamra is offline
Zout water is even koud als zoet water hoor.. Het vriespunt ligt door het zout alleen lager, waardoor sloten en plassen wel bevroren zijn en de zee niet.
Oud 27-12-2004, 15:26
Verwijderd
Laten we het dan zo zeggen, de zee is 'ietsje' groter dan de meeste meren (die over het algemeen zoet zijn) en koelt daarom minder snel af (en warmt daardoor ook minder snel op).

En dat klopt volgens mij wel. (En misschien bedoelde Raven dat ook wel.)
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 15:40
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-12-2004 @ 16:10 :
Die is zoet. (Of hij moet in de jaren nadat ik er in heb gezwommen plotseling zout geworden zijn. )
Precies
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 16:22
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-12-2004 @ 16:26 :
Laten we het dan zo zeggen, de zee is 'ietsje' groter dan de meeste meren (die over het algemeen zoet zijn) en koelt daarom minder snel af (en warmt daardoor ook minder snel op).

Kan ook. Beetje vaag begrepen
Oud 27-12-2004, 16:56
Ambrosia
Ambrosia is offline
en eerst maar een goede opwarming doen! een paar rondjes gaan lopen, stretchen,...
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 17:23
hotrid
hotrid is offline
Citaat:
Ambrosia schreef op 27-12-2004 @ 17:56 :
en eerst maar een goede opwarming doen! een paar rondjes gaan lopen, stretchen,...
Of de jongens beginnen met hun "trekoefeningen" en de dames maar eventjes het "natte vingerwerk" doen...

Tjonge, wat de medemens wel niet allemaal doet om 1 zo'n unoxmuts...
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 21:06
Verwijderd
echt, je moet niet moeilijk doen joh. je nek (vooral achterkant) kan je wel even nat maken van te voren, daar lopen veel zenuwen die het niet erg fijn vinden als er ineens een grote bak koud water op komt. verder gewoon grote handoek enzo meenemen...

oja, wetsuit met nieuwjaarsduik is voor mietjes
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 21:11
Verwijderd
Citaat:
hotrid schreef op 27-12-2004 @ 18:23 :
Tjonge, wat de medemens wel niet allemaal doet om 1 zo'n unoxmuts...
Die krijg je niet voor een duik in de Nieuwkoopse plassen.

En bij de echte nieuwjaarsduik krijg je ook nog een vaantje en vaak ook een blik erwtensoep (alleen afgelopen jaar niet).
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 21:15
MissyE
MissyE is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-12-2004 @ 22:11 :
En bij de echte nieuwjaarsduik krijg je ook nog een vaantje en vaak ook een blik erwtensoep (alleen afgelopen jaar niet).
Zo, echte die-hard kennster

Maarreh, wat is nou eigenlijk de lol van zo'n duik?
Oud 27-12-2004, 21:17
Verwijderd
Citaat:
MissyE schreef op 27-12-2004 @ 22:15 :
Zo, echte die-hard kennster

Maarreh, wat is nou eigenlijk de lol van zo'n duik?
Ik heb twee keer meegedaan, de afgelopen twee jaar (oid) niet, maar mijn vader wel. 't is gewoon leuk...met heel veel mensen sta je daar kou te leiden tot je eindelijk het water in mag en dan is het even heel snel er door...en daarna heb je het heerlijk warm. 't geeft een soort van kick oid.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 21:18
MissyE
MissyE is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-12-2004 @ 22:17 :
Ik heb twee keer meegedaan, de afgelopen twee jaar (oid) niet, maar mijn vader wel. 't is gewoon leuk...met heel veel mensen sta je daar kou te leiden tot je eindelijk het water in mag en dan is het even heel snel er door...en daarna heb je het heerlijk warm. 't geeft een soort van kick oid.
Jaja, dat is zo.. een kick.. En een gevoel van 'samenzijn' waarschijnlijk ook.. lekker met z'n allen dat water in
Mooi iets om 't nieuwe jaar in te gaan!! (alleen niet voor mij.. *koukleum* )
Oud 27-12-2004, 23:32
DG
DG is offline
Citaat:
Qamra schreef op 27-12-2004 @ 16:23 :
Zout water is even koud als zoet water hoor.. Het vriespunt ligt door het zout alleen lager, waardoor sloten en plassen wel bevroren zijn en de zee niet.
ja dat zout water net zo koud is als zoeditorry je was al verbeterd. et klopt,

maar omdat de zee zoveel keer groter is, en verschillende stromingen heeft, blijft de zeetemperatuur gemiddeld tog ff iets hoger dan de temperatuur in plassen, sloten , meren ed.

als ik jou was zou ik me er wel goed op voorbereid en als je er dan toch bent met de hele familie, ff een paar mensen erbij laten staan en alles in de gaten houden, sowieso wel ff je pols en borst nat maken, en miss zelfs eerst rustig er in glijden en daarna om tog het gevoel van de "duik" te hebben er uitgaan en meteen weer inspringen(maar dat is natuurlijk alleen voor de echte die-hards ) want ik denk dat je zodra je eruit bent, er ook wel uit blijft.

maar hou ons op de hoogte, ik ben benieuwd

Laatst gewijzigd op 27-12-2004 om 23:34.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 01:09
Verwijderd
Zorg dat er mensen aan de kant staan die je er uit kunnen trekken,
Houd wel in de gaten dat als je in zulk koud water springt, je eerst helemaal verstijfd en je een paar tellen nodig hebt om weer bij zinnen te komen. Spring er dus niet te diep in, maar probeer aan de oppervlakte te blijven.

Citaat:
Raven schreef op 27-12-2004 @ 15:48 :
da's geen probleem
met een wetsuit zou ik niet gaan ijsduiken. dat houdt je echt niet langer dan, pak em beet, een kwartier vol.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 06:16
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-12-2004 @ 22:17 :
Ik wilde ook met vriendinnen, maar het is gewoon zwaar onhandig. Hartstikke vroeg al met de trein, en met die natte zooi in de trein terug enzo. Kun je nieuwjaarsnacht niet eens fatsoenlijk feesten.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2005, 03:32
airbag
airbag is offline
Nog ff en dan duik ik het ketelmeer in (3e keer).
Nu eerst nog een paar uurtjes slapen ..
Met citaat reageren
Oud 01-01-2005, 04:47
Outlaw
Outlaw is offline
Citaat:
airbag schreef op 01-01-2005 @ 04:32 :
Nog ff en dan duik ik het ketelmeer in (3e keer).
Nu eerst nog een paar uurtjes slapen ..
ik, ook
Oud 01-01-2005, 10:51
Raven
Raven is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-12-2004 @ 16:26 :

de Noordzee staat ook nog es in verbinding met de atlantischa oceaan en alle oceanen staan ook nog eens met elkaar in verbinding.. dat koelt dus nooit echt af.. hooguit een beetje
Met citaat reageren
Oud 01-01-2005, 10:53
Raven
Raven is offline
Citaat:
Olafant schreef op 28-12-2004 @ 02:09 :
Zorg dat er mensen aan de kant staan die je er uit kunnen trekken,
Houd wel in de gaten dat als je in zulk koud water springt, je eerst helemaal verstijfd en je een paar tellen nodig hebt om weer bij zinnen te komen. Spring er dus niet te diep in, maar probeer aan de oppervlakte te blijven.

met een wetsuit zou ik niet gaan ijsduiken. dat houdt je echt niet langer dan, pak em beet, een kwartier vol.
een echt goed wetsuit is net zo warm als een droogpak

bovendien .. lek in een droogpak en hij isoleert helemaal NIET meer
Met citaat reageren
Oud 01-01-2005, 21:59
dragonrider
dragonrider is offline
het viel wel mee, we waren met zijn zevenen en hebben bijna 1600 euro opgehaald voor giro 555.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 14:38
MissyE
MissyE is offline
Citaat:
dragonrider schreef op 01-01-2005 @ 22:59 :
het viel wel mee, we waren met zijn zevenen en hebben bijna 1600 euro opgehaald voor giro 555.
zo, dat vind ik wel hartstikke top van jullie!!
Oud 04-01-2005, 22:18
Cootje
Cootje is offline
het gaat erom dat je lichaam geen schrokkreactie mag krijgen ... als er acute lichaamstemperatuur verandering optreed kan het hart zo'n schok krijgen dat hij stil blijft staan -> hartstilstand

daarnaast kan het ook nog slecht zijn voor je spieren, die trekken zich ook enorm hard aan in een korte tijd.

maaruh zoals eerder werdt vermeld : bij de nieuwjaarsduik loop je het water in en krijg je gelijdelijk water over je heen.
Oud 04-01-2005, 22:25
rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
Cootje schreef op 04-01-2005 @ 23:18 :
het gaat erom dat je lichaam geen schrokkreactie mag krijgen ... als er acute lichaamstemperatuur verandering optreed kan het hart zo'n schok krijgen dat hij stil blijft staan -> hartstilstand

daarnaast kan het ook nog slecht zijn voor je spieren, die trekken zich ook enorm hard aan in een korte tijd.

maaruh zoals eerder werdt vermeld : bij de nieuwjaarsduik loop je het water in en krijg je gelijdelijk water over je heen.

een acute hartstilstand komt het meeste voor bij mensen van een hogere leeftijd en als je een afwijking er aan hebt...als je op en top gezond bent is de kans heel klein

spierpijn...woow mn hele rug zat vast man...

en ja als je er langzaam inloopt en na 3 stappen laat vallen is het vrij langzaam wennen
ik had best wel last van de kou eerst, alles kromp in elkaar (vooral de longspier)
Oud 04-01-2005, 22:28
Cootje
Cootje is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 04-01-2005 @ 23:25 :
een acute hartstilstand komt het meeste voor bij mensen van een hogere leeftijd en als je een afwijking er aan hebt...als je op en top gezond bent is de kans heel klein

spierpijn...woow mn hele rug zat vast man...

en ja als je er langzaam inloopt en na 3 stappen laat vallen is het vrij langzaam wennen
ik had best wel last van de kou eerst, alles kromp in elkaar (vooral de longspier)
*kuch**kuch* sorry i'm allergic for bullshit ...
Oud 04-01-2005, 22:43
rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
Cootje schreef op 04-01-2005 @ 23:28 :
*kuch**kuch* sorry i'm allergic for bullshit ...
wat waar?
Oud 22-01-2005, 17:55
Twanos
Twanos is offline
nieuwjaarsduik in scheveningen was echt geweldig dit jaar..

maarre ff ontopic
toen i khet water inrende sloeg mijn hart wel op hol, maar dan ook echt op een manier waarop ie nog nooit tekeer is gegaan.
dusseeh ik denk dat het voor mensen met een zwak hart niet echt bevorderend is hehehe..
Oud 23-01-2005, 12:51
Roos
Roos is offline
Als je plotseling in koud water springt, vernauwen de bloedvaten zich (ook de bloedvaten die je hart van bloed voorzien).
Bij gezonde, jonge personen zal dit geen probleem zijn voor je hart, maar als je al vernauwde slagaders hebt (vb. door een te hoog cholesterol, roken, etc), dan kan het gebeuren dat je hart een zuurstoftekort krijgt, gevolg: pijn op de borst.
Dit gebeurt meestal alleen bij mensen, die ook pijn op de borst krijgen onder andere omstandigheden, vb. sporten, boos worden, een trap oplopen etc.
Oud 23-01-2005, 13:07
rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
Twanos schreef op 22-01-2005 @ 18:55 :
nieuwjaarsduik in scheveningen was echt geweldig dit jaar..

maarre ff ontopic
toen i khet water inrende sloeg mijn hart wel op hol, maar dan ook echt op een manier waarop ie nog nooit tekeer is gegaan.
dusseeh ik denk dat het voor mensen met een zwak hart niet echt bevorderend is hehehe..

idem was geweldig ik kreeg van het koude water een heel beklemmend gevoel bij mn borstkas...ff last met adem halen maar daarna ging het weer...denk ook zeker dat het niet is voor mensen met een zwak hart
Oud 23-01-2005, 13:19
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Nieuwjaarsduik was zeker een succes, ondanks dat ik vol het water in viel en zelfs kopje onder ging .

Wat is er lichamelijk van merkte? Geen gevoel meer in voeten, en de uren erna voelde ik het aan mijn luchtwegen (een beetje een gevoel alsof je je heel hard hebt ingespannen een tijd lang), een beetje tjsah hoe kan ik het omschrijven brandend gevoel. Dit jaar was het ook helemaal niet zo verschrikkelijk koud. Volgend jaar weer .
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten