Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-01-2005, 20:00
lso
lso is offline
Ik moet mijn klas (eerste jaar secundair onderwijs) volgende week leren dichten over een voorwerp uit hun gelezen boek. Het probleem is echter dat ik zelf geen inspiratie heb om hen dit aan te leren.. Zelf ben ik op dat vlak niet echt taalvaardig.

Ik moet hen leren dichten aan de hand van:

*oriënteren: opdracht en onderwerp verkennen

- Waarom ga je schrijven - schrijfdoel bij een gedicht?
- Terugblik op ervaringen
- ...

*Voorbereiden
- Ik zou hen eerst moeten laten brainstormen. Nadien moet ik hen de woorden in groepjes laten zetten... En dan moet ik ze eventueel met rijmwoorden laten werken (maar hoe )

*Uitvoeren
*Reflecteren

->
Hebben de dichters die hier zitten enig idee welke stappen ik onder voorbereien, uitvoeren en reflecteren kan meegeven aan de lln om hen op weg te zetten?

->
Kunnen jullie mijn eerste vraag bij oriënteren ook even beantwoorden vanuit jullie standpunt?

->
Ik vind ook nergens echt een website om hen op weg te helpen...

Hopelijk kan ik dit topic hier plaatsen.. Ik denk dat jullie mij even op weg kunnen zetten..

Thx!

*Hopeloos*
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-01-2005, 20:14
Halogeen
Halogeen is offline
Okay, je moet bruggers (als ik het goed heb begrepen) leren dichten. Volgens mij kunnen ze veel meer dan je denkt. Ik zou wat voorbeelden geven van gedichtjes. Ze laten brainstormen over wat hen aanspreekt in het boek en hen daar een gedichtje over laten schrijven.
Misschien dat je wat basale regels kunt aanleren. Rijm bijvoorbeeld of dingetjes over simpele metra (meervoud van metrum toch?). Maar volgens mij moeten ze het best kunnen. Ik zou er denk ik niet te moeilijk over doen. Ik durf te wedden dat de meeste leerlingen in staat zijn behoorlijke gedichten te schrijven.
Oud 26-01-2005, 20:17
lso
lso is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 26-01-2005 @ 21:14 :
Okay, je moet bruggers (als ik het goed heb begrepen) leren dichten. Volgens mij kunnen ze veel meer dan je denkt. Ik zou wat voorbeelden geven van gedichtjes. Ze laten brainstormen over wat hen aanspreekt in het boek en hen daar een gedichtje over laten schrijven.
Misschien dat je wat basale regels kunt aanleren. Rijm bijvoorbeeld of dingetjes over simpele metra (meervoud van metrum toch?). Maar volgens mij moeten ze het best kunnen. Ik zou er denk ik niet te moeilijk over doen. Ik durf te wedden dat de meeste leerlingen in staat zijn behoorlijke gedichten te schrijven.
Dank je. Dat stelt me enigszins gerust. Het probleem is wel dat de termen: oriënteren - voorbereiden - uitvoeren - reflecteren me zijn opgelegd.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 20:19
Halogeen
Halogeen is offline
oriënteren: wat ga ik doen ---> dichten met bruggers
voorbereiden: hoe ga ik het doen ---> laat ze brainstormen en iets schrijven. Vertel ze misschien ook iets in het kort over manieren van dichten en iets over rijm (of misschien zelfs stijlmiddelen)
uitvoeren: ik zet ze aan het werk
reflecteren: hoe hebben ze het gedaan --> goed.

je moet door die woorden heenprikken
Oud 26-01-2005, 20:20
xineof
xineof is offline
Kijk, kijk, net gevonden :

http://www.stichtinglezen.be/onderwijs/pdf/dkjleren.pdf

& de htmlversie voor als je geen adobe hebt:

http://66.102.9.104/search?q=cache_3jheRBXLcJ:www.stichtinglezen.be/onderwijs/pdf/dkjleren.pdf+leren+dichten&hl=nl

Volgens mij kun je hier best wat leuke ideetjes uithalen .
Oud 26-01-2005, 20:24
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
xineof schreef op 26-01-2005 @ 21:20 :
Kijk, kijk, net gevonden :

http://www.stichtinglezen.be/onderwijs/pdf/dkjleren.pdf

& de htmlversie voor als je geen adobe hebt:

http://66.102.9.104/search?q=cache_3jheRBXLcJ:www.stichtinglezen.be/onderwijs/pdf/dkjleren.pdf+leren+dichten&hl=nl

Volgens mij kun je hier best wat leuke ideetjes uithalen .
haha, ja alleen die metafoor van die emmer, de tomaten en de peddel is wat vergezocht.
Reageren

Regels voor berichten