Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-02-2005, 09:11
one.
one. is offline
Ik snap nog altijd niet waarom veel mensen een band op eens gaan hekelen als er meer mensen van die band gaan houden??

Ik vind 'te commercieël' dus een kutargument om een hekel aan een band te hebben.

Verlicht mij!!
Oud 04-02-2005, 09:15
AnalSushi
AnalSushi is offline
Mensen zijn altijd opzoek naar exclusiviteit, dus hoe minder mensen ernaar luisteren, hoe meer ze het gevoel hebben naar iets speciaals te luisteren.

Beste voorbeeld: Cradle of Filth.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 09:18
Mennuz
Mennuz is offline
Commercializering is kut, als de muziek veranderd
Voorbeeld
Dimmu Borgir

uiteraard worden concerten ook minder leuk als er ineens allemaal mensen komen opdagen die er niet thuishoren, en de sfeer verzieken met hun alto gedrag
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 09:18
Verwijderd
Daarbij moeten mensen iets te zeiken hebben en willen ze graag uniek zijn. En als hun favoriete band ook opeens de favoriete band van een stel 14jarige schreeuwmeisjes blijkt, hoe kun je dan nog cool zijn .

Maar laatst zag ik een interview met Fat Joe op MTV. En het ging over een of andere rapper die zijn street-gehalte verloor doordat hij 'commercieel' ging. Fat Joe zei: Het is simpel, street credibility is allemaal heel leuk en wel, maar uiteindelijk moeten we allemaal geld verdienen.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 09:22
Master of Puppets
Master of Puppets is offline
Citaat:
Mennuz schreef op 04-02-2005 @ 10:18 :
Oud 04-02-2005, 09:30
Verwijderd
Citaat:

uiteraard worden concerten ook minder leuk als er ineens allemaal mensen komen opdagen die er niet thuishoren, en de sfeer verzieken met hun alto gedrag
goed punt
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 09:33
DeadNation
DeadNation is offline
Commercieel zijn staat in 99% van de gevallen voor concessies doen. Het is een dunne lijn om te bewandelen denk ik.

Buiten dat.....de meeste shit die ik wil horen heeft een betrekkelijk kleine luistergroep. Dat wil niet zeggen dat het niet commercieel is, want dat ben je al als je een demo verkoopt infeite.

Conclusie: Dus verder heeft dat weinig te maken met het "kutargument" gebruiken en tof willen doen dat je anti-commercie bent, maar meer met smaak. Ik wil gewoon kankerherrie horen.
Oud 04-02-2005, 09:34
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
Voorbeeld
Merzbow

What he said ^
Oud 04-02-2005, 09:55
little nemo
little nemo is offline
...als een band ineens commercieler wordt zonder dat de muziek verandert en de prijzen van concertjes verdrievoudigen en zonder dat ze in de hmh of ahoy spelen, dan is er niet zoveel aan de hand....maar dat is nou eenmaal nooit, daarom is het lame.

nouja, bij muse en rhcp vind ik de invloed die het had op de muziek nog wel meevallen ... dus daar luister ik nog wel naar maar ik ga echt niet naar ahoy of arena om ze te zien.
Oud 04-02-2005, 10:02
HypocrieteTeef
HypocrieteTeef is offline
Commercializering is op zich niet erg, maar heeft vaak slechte muziek als gevolg, omdat de meeste mensen slechte smaak hebben.

Daarbij betekend het dat de band verkeerde motieven heeft om muziek te maken.
Oud 04-02-2005, 10:14
Verwijderd
Ik houd niet van die commerciële kutbands, daarom luister ik Slipknot, KoRn en Cradle of Filth.

\m/ \m/
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 10:37
Cat Claw
Cat Claw is offline
Ik kan alleen hopen dat het bovenstaande een grap is
Oud 04-02-2005, 10:42
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Cat Claw schreef op 04-02-2005 @ 11:37 :
Ik kan alleen hopen dat het bovenstaande een grap is
Ach gossie, noobje toch. *knuf*

ontopic:
De reden dat ik een band kutter vind als ze 'commercieel' zijn, heeft niet zozeer te maken met het commerciele, maar met het feit dat je hun nummers dan tigduizend keer per dag hoort. Op de radio, als achtergrondmuziekjes op tv, als je een winkel in loopt... Dan word ik er behoorlijk scheitziek van. Hoe goed het nummer/ de band ook is.
Oud 04-02-2005, 11:40
JJ13
JJ13 is offline
t is gewoon lachwekkend als sommige mensen zo bezig zijn van: ik luister alleen naar niet-commerciele bands, blablabla. wat maakt t nou uit? t gaat om de muziek.
Oud 04-02-2005, 11:47
BCR
BCR is offline
TS, ik ben het met je eens.

Maar het is wel zo dat je je bij sommige commerciele artiesten afvraagt, waarom ze muziek maken. Voor het geld of de beroemdheid bijv? En dat vind ik dan jammer, want het moet op de eerste plaats om de muziek gaan.
Oud 04-02-2005, 11:49
qghp
qghp is offline
bla bla bla
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 11:50
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
little nemo schreef op 04-02-2005 @ 10:55 :
...als een band ineens commercieler wordt zonder dat de muziek verandert en de prijzen van concertjes verdrievoudigen en zonder dat ze in de hmh of ahoy spelen, dan is er niet zoveel aan de hand....maar dat is nou eenmaal nooit, daarom is het lame.
Oud 04-02-2005, 11:51
korn4ever666
korn4ever666 is offline
Ik houd niet van die commerciële kutbands, daarom luister ik Slipknot, KoRn en Cradle of Filth.

jij bent cool=) lol

en system of a down toch ook?
Oud 04-02-2005, 11:56
Verwijderd
com·mer·ci·eel (bn.)
1 betr. hebbend op de handel, het zakenleven => zakelijk
2 gebaseerd op het maken van winst

Het begrip commercieel is als het om muziek gaat helemaal uit z'n verband gerukt. Iedere band die cd's verkoopt tegen niet meer dan kostprijs en winst maakt op concerten bedrijft automatisch commercie.

Wat er werkelijk bedoeld wordt door veel mensen denk ik bedoeld wordt als ze het hebben over commerciele muziek is dat commerciele belangen bij een band te belangrijk zijn ten opzichte van artistieke belangen.

Zelf kijk ik niet slechts naar of muziek commerciele, dan wel artistieke belangen dient. Voor mij is het veel belangrijker dat het goed klinkt. Overigens stijgen artiesten wel in mijn aanzien als ze, zoals bijvoorbeeld de band VanKatoen, er bewust voor kiezen de commercie zoveel mogelijk in te perken bij hun muziek en cd's bijvoorbeeld gratis op internet pleuren.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 11:58
86dagreed
86dagreed is offline
als alle 15-jarigen een post-verbod krijgen gedurende een jaar, zal dat dan beter zijn?

Dit gezeik komt echt 4x per jaar voor, wordt er een topic gemaakt, halen mensen dimmu borgir en slipknot weer uit de vriezer, moeten mensen wat om lachen, wordt wat gescholden, worden paar onbekende bands neergedropt, slotje en hup. eventjes wachten.

Ik wou net wat typen, maar sluit me redelijk aan bij Darkside.
Ik denk dat veel mensen commercie verwarren met concessies doen voor artistieke belangen in die zin dat de muziek fucked wordt voor de 'fan'.
Oud 04-02-2005, 12:03
korn4ever666
korn4ever666 is offline
shit he wat maken jullie langen verhalen!
das veel te lang om te lezen
en ik mag nie zo lang op internet
dus als ik dat lange verhaal heb gelezen moet ik al weer van de comp
Oud 04-02-2005, 12:03
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
korn4ever666 schreef op 04-02-2005 @ 13:03 :
shit he wat maken jullie langen verhalen!
das veel te lang om te lezen
en ik mag nie zo lang op internet
dus als ik dat lange verhaal heb gelezen moet ik al weer van de comp
ga dan niet achter internet.
Oud 04-02-2005, 12:09
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 04-02-2005 @ 12:56 :
2 gebaseerd op het maken van winst
Tuteretuut.

Als bands geld verdienen met hun CD's is hun muziek niet gelijk 'gebaseerd op het maken van winst'. Wanneer je concessies gaat doen om winst te maken met je muziek, wordt je dus commercieel in de tweede zin van de Van Dale. Die eerste is logischerwijs niet van toepassing, gezien dan alle bands commercieel zijn.
Oud 04-02-2005, 12:09
JJ13
JJ13 is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 04-02-2005 @ 13:03 :
ga dan niet achter internet.
of lees sneller
Oud 04-02-2005, 12:11
Verwijderd
Citaat:
Tsasil schreef op 04-02-2005 @ 13:09 :
Tuteretuut.

Als bands geld verdienen met hun CD's is hun muziek niet gelijk 'gebaseerd op het maken van winst'. Wanneer je concessies gaat doen om winst te maken met je muziek, wordt je dus commercieel in de tweede zin van de Van Dale. Die eerste is logischerwijs niet van toepassing, gezien dan alle bands commercieel zijn.
Dat lijkt me niet helemaal kloppen. Bijna iedere band bezit artistieke en commerciele belangen. Bij de een ligt de nadruk alleen meer op het commerciele en bij de andere meer op het artistieke.

Bovendien is de grens tussen artistiek en commercieel helemaal niet zo scherp te trekken. Ik zou geen manier weten om te bepalen wanneer iets nog artistiek en wanneer iets als commercieel aan te duiden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-02-2005, 12:13
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 04-02-2005 @ 13:11 :
Dat lijkt me niet helemaal kloppen. Bijna iedere band bezit artistieke en commerciele belangen. Bij de een ligt de nadruk alleen meer op het commerciele en bij de andere meer op het artistieke.
En wanneer de nadruk op het commerciele ligt, is je muziek 'gebaseerd op het maken van winst'. Precies volgens het woordenboek.
Oud 04-02-2005, 12:14
Unique Clone
Unique Clone is offline
Citaat:
JJ13 schreef op 04-02-2005 @ 12:40 :
t is gewoon lachwekkend als sommige mensen zo bezig zijn van: ik luister alleen naar niet-commerciele bands, blablabla. wat maakt t nou uit? t gaat om de muziek.
Oud 04-02-2005, 12:14
Verwijderd
Citaat:
Tsasil schreef op 04-02-2005 @ 13:13 :
En wanneer de nadruk op het commerciele ligt, is je muziek 'gebaseerd op het maken van winst'. Precies volgens het woordenboek.
Waar leg jij die grens dan?
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 12:16
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 04-02-2005 @ 13:11 :
Bovendien is de grens tussen artistiek en commercieel helemaal niet zo scherp te trekken. Ik zou geen manier weten om te bepalen wanneer iets nog artistiek en wanneer iets als commercieel aan te duiden.
Op gehoor natuurlijk, maar wat dat betreft kun je nooit echt objectief beoordelen of iets commercieel is of niet. Dus die grens is inderdaad alleen in theorie te trekken. Maar hij is wel te trekken, al heb je er in de praktijk vrij weinig aan, gezien weinig bands toegeven consessies te maken voor het geld.

Uitzonderingen daargelaten, ik noem een Di-Rect waarbij sprake is van een in elkaar gekunstelt bandje.
Oud 04-02-2005, 12:17
EggeD
EggeD is offline
Het is trouwens 'verandert', Mennuz, MoP en Tsasil. Als er geen commerciele muziek is, is er ook geen... ?
Oud 04-02-2005, 12:34
Antipop
Antipop is offline
Citaat:

RHCP in de ArenA
Ronduit schandalig als men de Chicks On Speed begint te bekogelen.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 14:42
Gary X
Gary X is offline
hoe obscuurder hoe geiler!

ik ben fan van The Who.
Oud 04-02-2005, 14:50
Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
liever een commerciele band/artiest die een eigen sound heeft en vooruitstrevend is dan een band/artiest die niet commercieel is en de zoveelste kopie van een kopie is.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 15:02
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
band is eigenlijk al commercieel als het een demo verkoopt.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 15:41
one.
one. is offline
Verandering van de stijl van een band hoeft toch niet per sé als doelstelling te hebben meer platen te verkopen.
Oud 04-02-2005, 19:09
Verwijderd
Citaat:
EggeD schreef op 04-02-2005 @ 13:17 :
Het is trouwens 'verandert', Mennuz, MoP en Tsasil. Als er geen commerciele muziek is, is er ook geen... ?
Dom plebs?
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 19:22
geen punt.
geen punt. is offline
Commercieel wordt een band als ze opeens torenhoge prijzen voor concerten gaan vragen en als ze een mega platencontract krijgen waarbij de platenmaatschappij invloed heeft op de muziek. Ze willen daarbij bijvoorbeeld minstens 3 kleffe hits op een album Goed voorbeeld is Muse, dat laatste album is echt commerciele poep.

Het mag allemaal wat experimenteler, minder doorsnee geluid.
Oud 04-02-2005, 21:13
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Citaat:
Gary X schreef op 04-02-2005 @ 15:42 :

wat hij zei
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 21:16
CharismaticBass
CharismaticBass is offline
poep
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 21:38
HenkMul
HenkMul is offline
Citaat:
Hi, I'm Nora schreef op 04-02-2005 @ 15:50 :
liever een commerciele band/artiest die een eigen sound heeft en vooruitstrevend is dan een band/artiest die niet commercieel is en de zoveelste kopie van een kopie is.
Wat hij zegt.

Het elitistische Autechre buiten beschouwing gelaten natuurlijk; dat mag nooit commercieel worden.

Henk Mul !
Oud 04-02-2005, 21:54
first eror
first eror is offline

Ik vond ze voor ze commercieel gingen beter.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 22:55
Verwijderd
Citaat:
Voorbeeld
Dimmu Borgir

Ben ik het totaal niet mee eens, met je voorbeeld that is. Het is natuurlijk wel heel true ende grim om DB af te schilderen als sellouts, maar wanneer je een beetje clue hebt van muziek en niet schaapachtig met de rest meeblèrt, weet je dat 't nonsense is.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 23:23
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Gary X schreef op 04-02-2005 @ 15:42 :

ik ben fan van The Who.
C'est vrai.
Maar ik vind the who eigenlijk ook best wel geil.
Oud 05-02-2005, 00:01
MikeyMo
MikeyMo is offline
Als een band commercieel wordt, veranderd dat vaak haar/zijn muziek om catchier te klinken en meer mensen te interesseren. Als je de band leuk was gaan vinden door die muziek die ze eerst maken is het best logisch toch?
Oud 05-02-2005, 00:43
little nemo
little nemo is offline
the who

verder kan je als band best niet commercieel zijn...als je al je muziek gratis op mp3 aanbiedt en voor bier + reiskostenvergoeding speelt
Oud 05-02-2005, 00:45
Verwijderd
Je bent natuurlijk het stoerst als je luistert naar een band die alleen jijzelf kent. Dat is pas underground.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2005, 06:53
Mennuz
Mennuz is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 04-02-2005 @ 23:55 :
Ben ik het totaal niet mee eens, met je voorbeeld that is. Het is natuurlijk wel heel true ende grim om DB af te schilderen als sellouts, maar wanneer je een beetje clue hebt van muziek en niet schaapachtig met de rest meeblèrt, weet je dat 't nonsense is.
Geef toe, bij For All Tid klinken ze anders, naar mijn mening gedrevener dan bij Death Cult Armageddon.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2005, 11:50
Blenderhead
Blenderhead is offline
ik maak me niet zo druk meer om dit soort dingen, ik luister gewoon wat ik wil. Kijk nauwelijks tv, dus het grootste gedeelte van die shait krijg ik toch niet mee. Verder wil ik gewoon, zoals eerder gezegd, kankerherrie horen...
Oud 05-02-2005, 14:33
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
Mennuz schreef op 05-02-2005 @ 07:53 :
Geef toe, bij For All Tid klinken ze anders, naar mijn mening gedrevener dan bij Death Cult Armageddon.
Misschien kreeg-ie wel de baard in de keel.
Oud 05-02-2005, 14:46
Verwijderd
Citaat:
Antipop schreef op 04-02-2005 @ 13:34 :
RHCP in de ArenA
Ronduit schandalig als men de Chicks On Speed begint te bekogelen.
nee, dat heet nu terecht.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten