Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2005, 22:13
Verwijderd
Kanker ontstaat als een cel niet meer kan stoppen met delen.

Je lichaam groeit door steeds meer nieuwe cellen te maken. Als bv een reparatie van je huid klaar is, dan krijgen je cellen een seintje om met de celdeling te stoppen. Dat wordt geregeld door het erfelijk materiaal(chromosomen) in de celkern. Zo worden precies genoeg nieuwe cellen bijgemaakt. Soms treeedt een verandering in het erfelijk materiaal van een cel op. De cel 'snapt' hierdoor de boodschap om te stoppen met delen niet meer. In veel gevallen wordt het erfelijk materiaal door de cel zelf gerepareerd. Soms gebeurd dat niet.

(Dit komt uit mijn biologie boek.)

Mijn moeder is 3.5 jaar geleden overleden aan kanker en ik vroeg me nou af of de kans groot is dat ik ooit ook kanker krijg.

Ik heb wel eens gehoord dat in veel gevallen mensen kanker krijgen als (een van) hun ouders ook ooit kanker heeft gehad.

Edit: Het gaat hier over leverkanker.

Wie kan mij hier iets meer over vertellen?

Laatst gewijzigd op 18-03-2005 om 19:00.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 22:15
Verwijderd
Ik begrijp dat je je er zorgen over maakt, het moet heel moeilijk zijn om ermee om te gaan, zeker als je dan ook nog overal om je heen vanalles erover hoort...

Tja, de kans dat je ooit kanker krijgt is hoe dan ook groot, want een kwart van de Nederlanders sterft aan kanker... er zijn geen erfelijke factoren nodig voor een grote kans om het ooit te krijgen. Je kunt de kans wel merkbaar verminderen door niet te roken, niet onbeschermd in de felle zon te komen, en voldoende anti-oxidanten binnen te krijgen.

Verder verschilt het per type kanker of het erfelijk is en hoe erfelijk het is. Het is niet precies bekend waardoor die erfelijkheid komt (behalve dan in extreme vormen waarbij mensen hun DNA niet repareren na de replicatie, maar dat komt erg weinig voor en als je dat hebt krijg je ook geen kinderen).
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 22:54
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 17-03-2005 @ 23:15 :
Tja, de kans dat je ooit kanker krijgt is hoe dan ook groot, want een kwart van de Nederlanders sterft aan kanker...
Ik vind dit nogal schokkend veel, heb je daar statistieken van?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 10:09
Verwijderd
Je hebt types kanker die erfelijk zijn, een bekende is borstkanker. Wat ik weet is dat wanneer dit in de familie voorkomt, je extra gecontroleerd kan worden of wordt, om er dus zo snel mogelijk bij te zijn.

Er zijn ook types kanker waarvan er gezegd wordt dat ze niet erfelijk zijn. Mijn vader bijvoorbeeld is overleden aan een hersentumor, en daarvan is altijd gezegd dat het niet erfelijk is.
Toch, toen ik 2 jaar geleden plotseling ging dubbel zien (kan een teken zijn van hersentumor), werd dit wel tegen elke onderzoekende arts gezegd. Dus toen had ik ook zoiets van maar uhhh... uiteindelijk bleek het gelukkig geen hersentumor te zijn

Ik denk dat je je er niet echt druk over moet maken. Wel is het zo dat je factoren die kanker veroorzaken zelf zo min mogelijk kunt doen; bijvoorbeeld niet roken enzo.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 10:11
Verwijderd
Citaat:
Olafant schreef op 17-03-2005 @ 23:54 :
Ik vind het ook veel, maar niet echt schokkend; het is een logisch gevolg van alles.
Omdat de medische wetenschap gewoon erg ver is, worden ziektes genezen waaraan mensen vroeger stierven. Omdat kanker veel voorkomt door ouderdom/ slecht functioneren van de cel, is het dus logisch dat oudere mensen sneller kanker krijgen dan vroeger; immers toen waren ze al gestorven voordat ze uberhaupt kanker konden krijgen.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 10:20
Verwijderd
Citaat:
Olafant schreef op 17-03-2005 @ 23:54 :
Wat is er schokkend aan? Je moet toch érgens aan sterven...
ik kan zo gauw niet vinden wat het cijfer precies is, maar ik heb het iig uit 'Volksgezondheid en gezondheidszorg' van J.P. Mackenbach en P.J. van der Maas.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 10:27
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 18-03-2005 @ 11:20 :
Wat is er schokkend aan? Je moet toch érgens aan sterven...
ik kan zo gauw niet vinden wat het cijfer precies is, maar ik heb het iig uit 'Volksgezondheid en gezondheidszorg' van J.P. Mackenbach en P.J. van der Maas.
Heb wel cijfers van de rivm
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 10:33
Verwijderd
mjah, maar die zijn per 10.000 aantal levende inwoners, dus dan zou je eerst moeten weten hoeveel er daarvan jaarlijks uberhaupt overlijden...
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 13:50
Verwijderd
Citaat:
MevrouwM schreef op 18-03-2005 @ 11:09 :
Je hebt types kanker die erfelijk zijn, een bekende is borstkanker. Wat ik weet is dat wanneer dit in de familie voorkomt, je extra gecontroleerd kan worden of wordt, om er dus zo snel mogelijk bij te zijn.

Er zijn ook types kanker waarvan er gezegd wordt dat ze niet erfelijk zijn. Mijn vader bijvoorbeeld is overleden aan een hersentumor, en daarvan is altijd gezegd dat het niet erfelijk is.
Toch, toen ik 2 jaar geleden plotseling ging dubbel zien (kan een teken zijn van hersentumor), werd dit wel tegen elke onderzoekende arts gezegd. Dus toen had ik ook zoiets van maar uhhh... uiteindelijk bleek het gelukkig geen hersentumor te zijn

Ik denk dat je je er niet echt druk over moet maken. Wel is het zo dat je factoren die kanker veroorzaken zelf zo min mogelijk kunt doen; bijvoorbeeld niet roken enzo.
Ik weet dat borstkanker erg erfelijk is, maar ik weet ook dat er nog meer soorten kanker erfelijk zijn. Alleen vroeg ik me af of leverkanker daar ook bij hoort(daar is mijn moeder aan overleden).

Waardoor was je dan dubbel gaan zien?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 13:56
Phenobarbidoll
Phenobarbidoll is offline
volgens mij was het zo dat een kwart van de nederlanders het KRIJGT, maar lang niet iedereen gaat er dood aan

edit; leverkanker is erfelijk, zit ook in mijn familie namelijk
Oud 18-03-2005, 15:45
Verwijderd
Citaat:
Phenobarbidoll schreef op 18-03-2005 @ 14:56 :
volgens mij was het zo dat een kwart van de nederlanders het KRIJGT, maar lang niet iedereen gaat er dood aan

blegh.. maar nu weet ik het iig.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 15:48
Verwijderd
Ik dacht dat leverkanker niet erfelijk is, maar ik kan het mis hebben. Kon er niet echt iets goeds over vinden op internet. Wat wel overal terug kwam is dat borstkanker en darmkanker erfelijk is.

Ik heb wel ergens gevonden (maar dit is een profielwerkstuk van iemand, en volgens mij staan er aantal fouten in), dat : "Bij een aantal vormen van kanker staat vast dat zij wel erfelijk zijn, dus van generatie op generatie worden overgeërfd. Van de in totaal 50 000 mensen die in ons land jaarlijks kanker krijgen, hebben naar schatting 250 patiënten (ongeveer 1/2%) zo'n erfelijke tumor".

Daarnaast is het zo dat wanneer er een erfelijke vorm van kanker in de familie zit, dit nog niet hoeft te betekenen dat jij dit overerft; dat dit ook in jouw genen zit.
Ook, zit het wel in je genen, dan hoeft dit nog niet altijd te betekenen dat je het ook daadwerkelijk krijgt.

Natuurlijk snap ik de angst, het is een heel eng idee als dat in de familie zit. Maar het enige wat je kan doen is er niet teveel over nadenken. Zoals mijn moeder altijd zegt de kans op het krijgen van kanker is kleiner dan dat je door een auto overreden wordt. Ik vond dit altijd een belachelijk opmerking, maar er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in.

Offtopic: hoe ik ben gaan dubbel zien is voor iedereen een raadsel, maar waarschijnlijk is mijn oogzenuw (en dan in de buurt van mijn hersens) ontstoken geweest. Ik ben van top tot teen onderzocht toen, het was eng vooral omdat ze allemaal aan een hersentumor dachten. Het was een erg verdrietige tijd, maar ja. Ik heb daarna een tijd gedacht dat ik psychisch niet in orde was, want hoe kon dit anders verklaard worden. Maar volgens de neuroloog kon dit echt NIET, aangezien ik nu nog restverschijnselen heb; kijk in vanuit mijn rechter ooghoek, dan zie ik alles nog steeds dubbel. Maar recht vooruit zie ik weer normaal, gelukkig . Ik vind dit wel echt zo;n verhaal waarvan ik denken zou, jaja... maar ja het is toch echt zo gegaan
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 15:56
Verwijderd
Ik maak me er niet echt druk om ofzo.. maar het toch blijft een pijnlijke gedachte. Ook vind het gewoon interessant om te weten.
Volgens mij zijn borstkanker en darmkanker ook 2 soorten kanker die erg vaak voorkomen. Maar misschien het ik dat mis.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 16:44
Phenobarbidoll
Phenobarbidoll is offline
je kan bij de dokter een kansberekening laten maken hoeveel kans je hebt op kanker, dat doen sommige mensen in mijn familie ook, alleen ik wil het zelf niet weten.

of soms op controle, dat ga ikvanaf mijn 18e wel doen, misschien ook een idee voor jou.
Oud 18-03-2005, 17:44
Verwijderd
Citaat:
Phenobarbidoll schreef op 18-03-2005 @ 17:44 :
je kan bij de dokter een kansberekening laten maken hoeveel kans je hebt op kanker, dat doen sommige mensen in mijn familie ook, alleen ik wil het zelf niet weten.

of soms op controle, dat ga ikvanaf mijn 18e wel doen, misschien ook een idee voor jou.
Mja de kans berekenen hoeft voor mij ook niet eigelijk. Of ik op controle ga later weet ik nog niet.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 18:52
Verwijderd
Bij borstkanker is de kans maar 5% tot 10% dat je het krijgt door erfelijkheid, en zelfs dan ligt het er nog aan hoe je relatie is tot de persoon die het heeft.

http://www.kuleuven.ac.be/psychogen/.../hboccouns.htm

Hier staat een heel stuk over de erfelijkheid van borstkanker.

http://www.borstkanker.net/hoofdframe.html

Dit is een hele handige site over borstkanker.

Persoonlijk ben ik al sinds mn 13e op controle, ik heb BRCA1- en BRCA2-genen. De kans dat ik t niet krijg, is miniem.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 18:58
Verwijderd
Citaat:
Lilith schreef op 18-03-2005 @ 19:52 :
Bij borstkanker is de kans maar 5% tot 10% dat je het krijgt door erfelijkheid, en zelfs dan ligt het er nog aan hoe je relatie is tot de persoon die het heeft.

http://www.kuleuven.ac.be/psychogen/.../hboccouns.htm

Hier staat een heel stuk over de erfelijkheid van borstkanker.

http://www.borstkanker.net/hoofdframe.html

Dit is een hele handige site over borstkanker.

Persoonlijk ben ik al sinds mn 13e op controle, ik heb BRCA1- en BRCA2-genen. De kans dat ik t niet krijg, is miniem.
Ik heb het eigelijk over leverkanker.. ik weet nu dat dat ook erfelijk is, maar hoe erfelijk weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 19:12
Verwijderd
Citaat:
Blush schreef op 18-03-2005 @ 19:58 :
Ik heb het eigelijk over leverkanker.. ik weet nu dat dat ook erfelijk is, maar hoe erfelijk weet ik niet.
Leverkanker is net als galblaaskanker een zeldzame vorm; jaarlijks wordt bij ongeveer 400 mannen een tumor aan de lever vastgesteld. Bij mannen komen deze tumoren vaker voor dan bij vrouwen, in de verhouding van één op drie. Er is gebleken dat vrouwen de laatste jaren ook steeds vaker leverkanker hebben gekregen. Een deel van de oorzaken van leverkanker is bekend. Risicofactoren zijn: een infectie met hepatitis B (een vorm van geelzucht), voedsel eten dat besmet is met aflatoxine (een gif geproduceerd door een schimmel) en veel alcohol drinken. Ook beroepsmatig contact met de chemische stof vinylchloride geeft een hoger risico op het ontstaan van leverkanker.

http://www.kankerwiehelpt.nl/default.asp?V_ITEM_ID=130

http://www.mlds.nl/pages/aandoeninge...42bde75841cd32

Beetje googlen
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 20:48
Verwijderd
Citaat:
Lilith schreef op 18-03-2005 @ 20:12 :
Leverkanker is net als galblaaskanker een zeldzame vorm; jaarlijks wordt bij ongeveer 400 mannen een tumor aan de lever vastgesteld. Bij mannen komen deze tumoren vaker voor dan bij vrouwen, in de verhouding van één op drie. Er is gebleken dat vrouwen de laatste jaren ook steeds vaker leverkanker hebben gekregen. Een deel van de oorzaken van leverkanker is bekend. Risicofactoren zijn: een infectie met hepatitis B (een vorm van geelzucht), voedsel eten dat besmet is met aflatoxine (een gif geproduceerd door een schimmel) en veel alcohol drinken. Ook beroepsmatig contact met de chemische stof vinylchloride geeft een hoger risico op het ontstaan van leverkanker.

http://www.kankerwiehelpt.nl/default.asp?V_ITEM_ID=130

http://www.mlds.nl/pages/aandoeninge...42bde75841cd32

Beetje googlen
Dankje Ik heb even gelezen wat er allemaal stond maar er stond jammergenoeg niks bij over de erfelijkheid. Er staat wel wat het is en wat de oorzaken zijn.. maar dat is niet precies wat ik wil weten.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 09:21
Roos
Roos is offline
Citaat:
Phenobarbidoll schreef op 18-03-2005 @ 14:56 :
Nee het KAN erfelijk zijn. Hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn.
Oud 20-03-2005, 00:23
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 19-03-2005 @ 10:21 :
Nee het KAN erfelijk zijn. Hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn.
Klopt..
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten